Телеканали «Футбол 1» і «Футбол 2», починаючи з 2020-го, не будуть доступні у широких пакетах провайдерів платного телебачення. Щоб їх дивитися, потрібно буде оформити окрему підписку вартістю 109 грн на місяць. Ті провайдери, які транслювали їх у широких пакетах, зможуть отримати канал «Футбол 3». Про це стало відомо 4 грудня на прес-бранчі для журналістів за участю директора зі стратегії та розвитку бізнесу «Медіа Групи Україна» Федора Гречанінова і директора телеканалів «Футбол» Олександра Денисова. «Телекритика» пропонує ознайомиться з деталями презентації.
Запуск «Футболу 3» і зміна дистрибуції каналів «Футбол 1-2»
Канали «Футбол 1» і «Футбол 2» з наступного року будуть поширюватися тільки за підпискою а la carte в окремих провайдерів платного телебачення. Новий канал групи «Футбол 3» повинен увійти у пакети інших провайдерів, замінивши перші два. Щоб отримати доступ до телеканалів «Футбол 1-2», абонент повинен буде знайти провайдера, у якого буде можливість оформити окрему підписку вартістю 109 грн на місяць. У ній будуть доступні всі три канали «Футбол» у HD-якості.
Зміну моделі група обрала через те, що футбольні канали для групи завжди були збитковими. До того ж щороку із боку правовласників відбувається регулярне підвищення вартості телевізійних прав на футбольні трансляції. «Вартість прав зростає дуже швидко – це 7-10% на рік, що, може, звучить не дуже страшно для одного року. Але якщо ми говоримо, що укладаємо трирічні контракти, ми готові до того, що наступний контракт буде дорожчим на 30-35%, а іноді і більше, − пояснює Федір Гречанінов. − У поточній моделі монетизації зростання зборів із провайдерів, зростання доходів із підписок, на жаль, за темпами сильно відстають від темпів зростання вартості прав. Прийшов час складного рішення − воно болить, але його потрібно ухвалити, хоча є багато мінусів».
Олександр Денисов розповів, що буде транслювати новий телеканал «Футбол 3», тим самим розвіявши побоювання, що третій футбольний канал групи буде не з таким популярним контентом, як у двох перших: «Не можна сказати, що «Футбол 3» − це якийсь новий продукт. Швидше, це продовження нашого сімейства каналів «Футбол». На каналі «Футбол 3» буде частина контенту, який зокрема присутній на каналах «Футбол 1» і «Футбол 2». Оскільки весь контент не може міститися на цих двох каналах, третій канал якраз завершить цю історію. Ми максимально покажемо весь контент, права на який ми маємо. Але вже можу анонсувати, що будуть і нові ліги, турніри. Зараз я їх не назву, бо немає печатки на договорах. Своя родзинка, свої цікаві моменти у цього каналу будуть. Ці ліги розподіляться десь рівноцінно, десь на користь якогось із каналів. Так чи інакше − буде певний баланс», − повідомив він. Також Олександр поки не готовий сказати про власне виробництво каналу, списку ведучих, коментаторів.
Новий канал почне мовлення ближче до 1 лютого 2020-го, зараз група оформляє супутникову ліцензію у Нацраді з питань телебачення і радіомовлення.
Зміна методології дистрибуції призведе до скорочення аудиторії каналів «Футбол 1-2» − група свідомо пішла на це. Якщо сьогодні канали доступні для 3 млн абонентів, то наступного року кількість глядачів буде вимірюватися сотнями тисяч, зазначив Олександр Денисов. Без зміни моделі дистрибуції група не змогла б більше купувати права на футбольні чемпіонати, додав Федір Гречанінов.
У 2020-му окрема підписка на всі три канали «Футбол» буде доступною для абонентів «Київстар», Vodafone, «Воля», «Укртелеком» і Vega (два останні входять до групи СКМ Ріната Ахметова). Крім цього, група має намір продовжувати поширювати футбольні телеканали у HoReCa, на час Євро 2020 року – у футбольних фан-зонах.
Окрема підписка на три футбольні телеканали під назвою «Суперспорт» буде також доступна у супутникової платформи Xtra TV та ОТТ-сервісу Oll.tv, що належать «Медіа Групі Україна». У решти провайдерів, крім можливості отримати «Футбол 3», буде також можливість отримати «Футбол 1-2» за партнерською програмою поширення футбольного пакета. «Рішення про підписку буде ухвалювати сам глядач, а не провайдер, − розповідає Федір Гречанінов. − Пакет 109 грн на місяць − це не дешево, але посильно, якщо ти дійсно любиш футбол».
Також Федір Гречанінов прокоментував звернення п’ятьох асоціацій провайдерів, які стурбовані зміною політики дистрибуції «Футболу 1» і «Футболу 2». 28 листопада п’ять асоціацій провайдерів відритим листом закликали «Медіа Групу Україна» забезпечити для всіх гравців ретрансляцію каналів нарівні з Xtra TV, Oll.tv та «Воля». «Коли я отримав цей лист, подзвонив у кілька асоціацій і поцікавився, чому вони мене не розпитали про наші умови, плани, а відразу почали писати обвинувачувальні листи. Ми сьогодні розробляємо кілька пакетних пропозицій для провайдерів, з якими ми сьогодні працюємо, активно розвиваючи їх. Ми зробимо так, щоб абоненти будь-якого провайдера – маленького, середнього або великого – у незалежності від технології, мали можливість отримати доступ до цих передплат. Уже є ряд провайдерів, з якими спілкуються наші фахівці для того, щоб зрозуміти, як це зробити технічно. Це не завжди просто, але для більшості провайдерів ми знайдемо якесь рішення. Я навіть вдячний асоціаціям, що вони написали цього листа. Вони чітко дали зрозуміти, чим стурбовані».
У МГУ готові до можливого зростання піратських трансляцій футбольних телеканалів: «Ми розуміємо, що це (зміна моделі дистрибуції − ред.) породить нову хвилю піратства. Ми досить ефективно боролися з піратством останні роки. І почнемо ще більш ефективно боротися з наступного року. У нас є кілька неприємних сюрпризів для піратів», − розповів Федір Гречанінов.
Контент футбольних каналів
Сьогодні телеканали «Футбол 1» і «Футбол 2» мають ексклюзивні права на матчі Ліги чемпіонів, Ліги Європи, чемпіонати Італії (Серія А), Бельгії, матчі Національної збірної України, українських футбольних клубів, Ліги Націй. Також канали є трансляторами чемпіонатів Іспанії (Ла Ліга), Франції (Ліга 1) і Німеччини (Бундесліга) − їх трансляція стала можливою після того, як у серпні телеканали придбали субліцензію телеправ на матчі у Megogo (ексклюзивно володіє телевізійними та інтернет-правами на ці матчі).
Олександра Денисов пояснив, чому канали втратили права на англійський чемпіонат − правовласник не хотів йти на поступки. «Після початку війни і девальвації національної валюти у процесі переговорів багато контрагентів ішли нам на зустріч, переглянувши контракти. Деякі контракти у нас починалися з інших цифр. В історії з Чемпіонатом Англії у нас була приблизно така ж історія, ми не можемо залишатися у тих же реаліях. Ми купуємо за валюту, продаємо за гривню, відповідно не можемо задовольнити всі “хотілки” англійської ліги. Іноземна компанія виграла цей тендер і зайшла в Україну (мова йде про ірландський телеканал Setanta Sports − ред.) − вона не переживала тих стресів, які пережили ми у цій країні. Чи хочемо ми повернути права? Так, хочемо».
У групі сподіваються на високу увагу до телеканалів з боку вболівальників, оскільки наступного року будуть транслювати «Євро 2020», у якому братиме участь українська збірна з футболу. Права на «Євро 2020» група придбала ще у 2017-му.
«Євро 2020» пройде з 12 червня по 12 липня, буде 22 ігрових дні. Знімальні групи каналів «Футбол» охоплять 12 міст, де пройдуть матчі (від Баку до Дубліна). Особлива увага каналів буде прикута до матчів «групи С» в Амстердамі і Бухаресті (14, 18 і 22 червня), де на стадії групового етапу буде грати Збірна України. Телеканали матимуть супутникову станцію і практично будуть супроводжувати Збірну. «Аплінк буде працювати цілодобово, черпаючи новини для телеканалів про життя Збірних», – акцентував Олександр Денисов.
Канал «Україна» покаже 24 найвагоміших матчі «Євро 2020» – усі матчі Збірної України, півфінали і фінал чемпіонату, а також пік-праймові матчі о 22:00. Матчі «Євро 2020» на груповій стадії виходитимуть о 16:00, 19:00 і 22:00 (після 1/8 не буде слота о 16:00). Телеканал «НЛО ТV», очевидно, залучати до трансляцій вже не будуть.
Олександр Денисов також представив попередню програмну сітку каналів під час «Євро 2020». На телеканалах «Футбол» буде ранковий блок «Ранок Євро 2020», насичений оглядами матчів, аналітикою, розважальними матеріалами, які будуть супроводжувати чемпіонат. Денний блок − це робочі студії у режимі нон-стоп, де будуть змінюватися ведучі та експерти. Ранкові та денні лінійки каналу будуть міксувати з новинами «Футбол news», кількість випусків яких збільшиться у кілька разів. Після матчів опівночі щодня виходитиме підсумкова ток-шоу «Великий футбол» у дещо зміненому форматі і з новими обличчями.
Телеканали «Футбол» також обзаведуться новими студіями: «Основні студії «Ночі Ліги чемпіонів», «Великого футболу» і програм, які виходять на каналі, будуть знесені «під нуль». Зараз, коли всі йдуть у зимові відпустки, ми починаємо будівництво абсолютно нових студій телеканалів «Футбол»», − анонсує Олександр Денисов.
У глядачів футбольних телеканалів вперше з’явиться можливість перегляду матчів не тільки у HD-якості, але і в 4К. У цьому форматі вийде тільки фінальний матч чемпіонату, але можливий показ у 4К також матчів за участю Збірної України. Перегляд у 4К буде платним. «Ми хочемо подивитися, яким буде попит на послугу 4К. Сьогодні Ліга чемпіонів вже пропонує нам матчі у 4К. Але це досить дороге задоволення. Ми ще порахуємо, скільки Smart-телевізорів з підтримкою 4К сьогодні продається. Вартість тільки прийому сигналу із супутника одного матчу− €8 тис. Для цього ще потрібно закупити окреме обладнання, тобто нести певні витрати. З цього треба робити історію, яка буде бізнесом. Ми не повинні програти, надаючи таку послугу. Також люди повинні мати умовну плазму, панель, щоб подивитися, і гроші, щоб заплатити за це. Інші міжнародні телеканали вже грають у історії з 4К. Ми пробуємо, думаємо. Може, ще й матчі Збірної покажемо у 4К», − роз’яснює Олександр Денисов.
Після закінчення презентації спікери перейшли до відповідей на запитання журналістів.
Один з них торкнувся якості роботи Oll.tv у пікові моменти. Після збою роботи Oll.tv під час матчу Ліги чемпіонів 18 вересня «Медіа Група Україна» має намір поліпшити якість сервісу і збільшити його потужність у чотири рази, щоб він зміг витримати велику кількість користувачів одночасно: «Ми всі хочемо, щоб глядачів було якомога більше, але 18 вересня їх стало більше, ніж ми могли витримати. Так буває. Сервіс Disney +, як ви знаєте, “ліг” на другий день після запуску. Є гарантовані канали доставок – це DTH, кабель, і вони не залежать від кількості глядачів, які споживають послугу. У ОТТ-сервісів все по-іншому. Ми робимо висновки і зараз глибоко переробляємо платформу, щоб збільшити її можливості у чотири рази до початку лютого, якраз до початку футбольного сезону. Подивимося, якими будуть піки, у нас є час до червня для того, щоб ще наростити запас», − роз’яснив Федір Гречанінов.
Федір Гречанінов відповів на уточнювальні питання «Телекритики» у бліцінтерв’ю.
Сьогодні було озвучено, що у каналів «Футбол 1-2» налічується 3 млн абонентів. Скільки буде абонентів у цих телеканалів після уведення поштучного продажу? Чи є у вас прогнози?
Думаю, до літа вийдемо на 200-300 тис. абонентів за моделлю а la carte. При нинішньому рівні витрат на права нам потрібно близько 400-500 тис. передплатників, щоб прийти до якоїсь точки рівноваги.
Чому вибрали тільки п’ять операторів для трансляції каналів «Футбол 1-2»?
Це ті оператори, з якими зараз склалися стосунки. Це не весь перелік, з якими ми будемо працювати. Це ті, хто є нашими партнерами сьогодні. Ми хочемо розширити цей список.
Могли б ви уточнити з приводу партнерської системи поширення телеканалів? Якого формату вона буде?
Партнерство буде лише за моделлю а la carte. Ми будемо жорстко боротися з андерепортингом, із піратством у будь-яких проявах. Усього у нас буде три моделі співпраці з партнерами. Перша − це реалізація підписки на «Футбол» за ліцензійною угодою на умовах white label. Друга − перепродаж підписки під брендом Oll.tv або Xtra.TV окремим пакетом «Суперспорт» за ціною 109 грн. на місяць. Провайдер буде при цьому отримувати свою комісію, про розмір якої ми будемо домовлятися. Третя − якщо провайдер захоче продати від свого імені. Тоді ціна буде виражена у тих грошах, які потрібно заплатити, щоб отримати таке право. Четверта історія − для тих, хто готовий інвестувати дуже багато грошей у футбольні права, як це зробила «Воля». Тоді ми готові сісти до столу і домовлятися. Це буде індивідуальний підхід.
Як ви співпрацюєте з «Волею»? У них ще з минулої осені є VOD-права на Лігу чемпіонів і Лігу Європи на сезони 2018-2021 …
«Воля» буде продавати футбольний пакет лише за моделлю а la carte. Так, у них є VOD-права на трансляцію усіх матчів Ліги чемпіонів і Ліги Європи сезонів 2018-2021 років. Вони купували ці права не у нас, ми разом купували їх у правовласника.
Чи матиме Megogo якісь переваги у зв’язку з тим, що ви у серпні купили у них субліцензію на три чемпіонати?
Ніяких переваг у Megogo не буде. Вони в однакових умовах з усіма іншими гравцями. Інших умов за принципом «подобається – не подобається» не буде. У нас із ними була комерційна угода лише щодо прав на футбольні трансляції. Вона ніяк не була пов’язана з ретрансляцією наших футбольних телеканалів.
Вартість вашого футбольного пакета – 109 грн на місяць. Чи не задорого чи?
У Європі вартість подібних пакетів доходить до €40-60, а десь і близько €100.
Чи будете ви регулювати акції на ТБ-пакети, якщо провайдери будуть пропонувати покупку, наприклад, базового і футбольного пакетів за «суперціною»?
Акції у провайдерів можуть бути. У нас, наприклад, на XtraTV є акція – якщо ти купуєш бокси XtraTV, то отримуєш річну підписку на канали «Футбол». Це виходить дешевше, якщо купити окремо бокси і окремо – підписку.
Якою буде вартість ретрансляції телеканалу «Футбол 3» для провайдерів?
У «Футболу 3» буде чітка ціна, вона буде значно нижчою від теперішньої вартості каналів «Футбол 1-2». Як на мене, різниця буде практично у два рази. «Футбол 3» буде поширюватися так, як поширюються сьогодні «Футбол 1-2», зокрема – у аналогових пакетах. Також «Футбол 3» буде частиною футбольного пакета. Ми будемо пропонувати провайдерам на вибір взяти «Футбол 3» у широкі пакети або «Футбол 1-2-3» за моделлю а la carte.
Деякі провайдери хочуть «розібратися» з вами через Антимонопольний комітет – чи є у них шанси, якщо мова йде про права на інтелектуальну власність?
Коли я продаю права на інтелектуальну власність, я можу продавати за будь-яку ціну, за будь-якими правилам, за будь-якими умовами. Питання інтелектуальної власності − це не зона регуляції антимонопольного законодавства.
Зовсім нещодавно у мережі «Зеонбуду» розпочав тестове мовлення канал «Україна 24». Коли почнеться повноцінне мовлення? Хто створює телеканал? Коли канал почне супутникове мовлення? Чи будете ви кодувати сигнал цього каналу у січні?
Канал «Україна 24» створює новинна служба каналу «Україна» під керівництвом Юрія Судака. Телеканал обов’язково отримає супутникову ліцензію. Швидше за все, він після кодування буде вести відкрите супутникове мовлення, як всі інформаційні телеканали, але кінцеве рішення поки не прийнято.
Ви якось у жовтні сказали, що у групи є мета запустити серіальні телеканали. Яку модель поширення оберете? Який контент плануєте транслювати?
Так, ми хочемо наступного року запустити серіальні телеканали. Вони будуть поширюватися лише за платною моделлю. Основу каналів складуть західні серіали.
Платформа XtraTV додає для трансляції супутник HotBird 13, деякі телеканали вашої платформи звідти будуть транслюватися. Чому? Адже там багато російських телеканалів.
Додавання супутника HotBird 13 − це частина нашої партнерської угоди з Eutelsat. При цьому супутник Eutelsat 9B залишається. HotBird 13 нам потрібен для розширення покриття, цієї зими ми плануємо залучити багатьох абонентів. Нам важливо, щоб процес масової міграції абонентів після кодування пройшов якомога м’якше. Раніше при переході супутникового абонента на XtraTV йому треба було змінити тюнер і прикрутити окрему четверту головку на антену для прийняття каналів Eutelsat 9B. Узимку ці роботи складно буде провести. Частковий перехід на HotBird 13 дозволяє не робити цього − для прийому сигналу достатньо три головки, які вже вмонтовані в антену.
Віялові відключення на супутнику вже почалися на основних каналах телегруп. Ви запустили спеціальну рекламу супутникового кодування. Чи є приплив абонентів у XtraTV? Чи можете його озвучити?
Ми бачимо динаміку, вона позитивна. Поки не можу озвучити точні цифри.
Ми бачимо динаміку, вона позитивна. Поки не можу озвучити точні цифри.
1 грудня платформа XtraTV підвищила вартість мінімальних підписок. Чому? Вам би було простіше набрати абонентів під кодування за низькою ціною!
Ми підвищили ціну, оскільки в один момент зрозуміли разом з колегами з Viasat, що, продаючи мінімальні ТБ-пакети за 39 або 49 грн на місяць, ми породимо неправильне відчуття, що це і є ціна за ТБ-послугу. Чи наберемо ми більше абонентів? Так, але ми повинні виходити з іншого. Інакше це не зовсім чесно. Тому ми підняли ціну. Разово можна купити за стільки-то, а регулярна ціна буде такою-то.
Фото: прес-служба каналів “Футбол”
Підписуйтесь на «Телекритику» у Telegram та Facebook!