«Телекритика» наводить основні тези учасників дискусії, під час якої намагалися знайти відповідь на кілька актуальних запитань.
Як довго буде рости вартість контенту?
Федір Гречанінов, «Медіа Група Україна»
Щорічна інфляція на рівні 20-30% буде означати, що у країні більш-менш здоровий ринок. Зростання ціни на такому рівні стане індикатором його правильного розвитку. Напевно, це те, що всім потрібно закладати в довгострокові моделі при плануванні на 3-5 років.
На ринку є потенціал, принаймні, для подвоєння вартості контенту правовласників. Однак, якщо ціну підняти відразу, це призведе до шоку і швидше за все поламає ринок. У той самий час, багато чого буде залежати від макроекономіки, курсу гривні, інших зовнішніх факторів.
Денис Васянович, «Торсат»
Подорожчання цьогоріч ні для кого не стало шоком, про це говорили протягом останніх 3-4 років. Останнє істотне подорожчання відбулося після кодування каналів. Надалі воно буде ринковим і органічним. 25-30% – рівень подорожчання, яке обговорювалося з ринком, більшість гравців на це погодилися.
Андрій Мальчевський, 1+1 media
Зараз Україна відстає не тільки від країн Євросоюзу, але навіть від таких держав пострадянського простору, як Киргизія, Азербайджан, Туркменія, де ARPU (Average revenue per user, середній виторг на одного користувача) більша, ніж в Україні. Років 15 тому ARPU в країні було близько $10, зараз інфляційні процеси все це з’їли. У групі 1+1 media хочуть, щоб ARPU була якраз у цих межах. Вийти на ці показники планують протягом 3-5 років.
Що зробили медіагрупи для розвитку ринку платного ТБ у 2020 році?
Федір Гречанінов, «Медіа Група Україна»
Найважливіша подія на ринку – кодування супутникового сигналу. Процес супроводжувався серйозними інвестиціями, і важливо розуміти, що це довгий забіг, у медіагруп не було планів окупити вкладення за рік або два. Однак цільових показників за результатом кодування досягти не вдалося.
До зриву планів насамперед призвели звернення Ради до президента про введення мораторію на кодування і реакція на нього Офісу президента. Дві новини про ці події повалили рівень продажів у шість разів. Хоча до цих подій темпи набору абонентів провайдерами супутникового ТБ перевищували найсміливіші очікування. Були навіть побоювання, що головною проблемою ринку до кінця весни 2020-го стане нестача сет-топ-боксів. Потім карантин додав драми: багато хто став боятися пускати в будинок інсталяторів. Зараз знову спостерігається зростання темпів набору абонентської бази, але навряд чи вдасться повернутися до цифр початкового плану.
Після кодування понад 1 млн абонентів пішло у Т2, у DTH – близько 300 тис. На двох провайдерів Xtra TV та Viasat, ще неясні цифри за ОТТ та IPTV, але зрозуміло, що цей сегмент теж набрав, на відкритому супутнику залишається понад 2 млн домогосподарств.
Усі на ринку бачать, що триває перетікання з кабелю в ОТТ-сегмент. Зміна технологій і далі відбуватиметься дуже активно.
Кабельна технологія сьогодні вже в стадії занепаду. Можна сперечатися про те, чи буде він тривати п’ять років, десять або п’ятнадцять, але факт у тому, що кабельна технологія пройшла свій зеніт. На цій стадії власникам провайдерів потрібно максимально вижати гроші з цієї технології. Будь-яка війна між правовласниками та провайдерами обернеться втратами для обох сторін, але телеканали зможуть відновитися, а кабель – ні.
Микола Фаєнгольд, StarLightMedia
Кілька років тому у гравців ринку була одна ідея: повинен від’єднатися аналоговий ефір, повинен бути закодований супутник, має бути мовлення у HD-якості. Всі докладали до цього зусиль.
Активно розвивається антипіратська ініціатива «Чисте небо», але питання в тому, чи достатньо її, адже зараз головна проблема – піратство. Всі перераховані заходи спрямовані на збільшення кількості потенційних абонентів. Але відстежувати можуть лише тих абонентів, які перейшли у легальний сегмент: провайдери спілкуються між собою, це можна зрозуміти зі звітів прозорих технологій DTH та ОТТ. Про кількість абонентів піратських сервісів нічого невідомо.
Усе ще є сервіси, за які можна заплатити €1 і дивитися 600-700 каналів. Тому наступним кроком повинна стати боротьба з піратством, причому на законодавчому рівні. Це питання не тільки боротьби з піратством, а й національної безпеки, тому що піратські сервіси можуть надавати доступ до каналів, заборонених на території України.
Як забезпечити доставлення українського контенту на окуповані території?
Микола Фаєнгольд, StarLightMedia
Є завдання зробити так, щоб жителі сходу України отримували доступ до українського контенту. У держави є кілька медіапроєктів, націлених на це, наприклад, телеканал «Дім». Медіагрупи надають якісний контент цього каналу. Але є питання покриття.
Андрій Мальчевський, 1+1 media
Колись у Донецьку побудували опору, яка стоїть на пагорбі, висота підвісу антени – 360 метрів. Окупанти збільшили потужність, здається, до 8 кВт. Протидіяти їм з нашого боку неможливо. Якщо держава хоче вести мовлення на непідконтрольні нам території, необхідно будувати нові опори з великою висотою підвісу.
Федір Гречанінов, «Медіа Група Україна»
На супутнику є по одному каналу від кожної медіагрупи, на кожному з них багато розважального та інформаційного контенту. Де б житель України не знаходився, якщо він раніше був абонентом супутникового ТБ, у нього так і зберігся доступ до українського контенту.
Держава хоче зберегти аналогове мовлення на тій території, і медіагрупи абсолютно не проти цього, хоча економічно це невиправдано.
Чого чекати до 2025 року?
Андрій Мальчевський, 1+1 media
Основний тренд розвитку ринку і драйвер зростання – це цифрові технології. Усім суб’єктам, які перебувають на ринку платного ТБ, необхідно підлаштовуватися під цей фактор.
Микола Фаєнгольд, StarLightMedia
Цікаво, як будуть розвиватися цифрові технології. Якщо зараз запитати, що таке ринок платного телебачення, у всіх будуть різні відповіді. Чи входить сюди VOD-контент? Коли ми говоримо про ARPU $10, ми повинні говорити про суму, яку абонент готовий витратити на розвагу через телевізор або переносний пристрій і, виходячи з цього, думати, як ці гроші будуть розподілятися, чи потраплять вони на стрімінги? Відкрите питання, як через два-три роки будуть поводитися виробники телевізорів і операційних систем. Щоб говорити про тренди, варто розібратися, що таке цифрові технології, як вони будуть розвиватися, і подивитися не на найближчих сусідів, а на далеких.
Читайте також:
Кіберполіція закрила 41 нелегальний онлайн-кінотеатр
1+1 media представила прогноз развития рынка платного телевидения на 2021-2022 годы
Количество абонентов Pay TV в Восточной Европе сократится в ближайшие 5 лет — исследование
В первом квартале 2020 года 2 млн абонентов отказались от услуг Pay TV — исследование
К 2025 году абонентская база платного ТВ достигнет 1,06 млрд пользователей
Рынок OTT достигнет $167 млрд к 2025 году — прогноз
Фото: “Телекритика”, використані матеріали freepik
Підписуйтесь на «Телекритику» у Telegram та Facebook!