Після оголошення карантину в Україні пройшло вже два місяці. Багато бізнесів більше так і не відкриють свої двері, а інші – відчуватимуть кризу ще не один рік. Як у цей час функціонувала одна з найбільш вразливих галузей – кіно?
Саме кінотеатри та дистриб’ютори отримували прибуток від повних залів, що стало протипоказано найближчим часом. І це лише пів біди: студії перенесли свої прем’єри на літо й осінь, де брати контент для показу на великих екранах? «Телекритика» поспілкувалася з кінотеатрами та дистриб’юторами й дізналася, як вони підтримували своє існування під час пандемії та як вони планують виходити з карантину.
Директорка «Вольга Україна» Вероніка Ясінська
Карантин у зв’язку з пандемією коронавірусу застав компанію «Вольга Україна» у дуже активній фазі: у прокаті продовжував працювати найуспішніший реліз першого кварталу цього року – «Джентльмени» Гая Річі, був усього другий вікенд роботи української комедії «Одного разу у Вегасі». Ми щойно 12 березня випустили у прокат казку Маттео Гарроне «Пригоди Піноккіо» й на момент початок травня випустили б ще кілька релізів. Це все простій, витрати на підготовку релізів, дубляж, маркетингову кампанію. За період не менше ніж чотирьох місяців простою ми б випустили у прокат 10 якісних та різнобічних релізів.
Дійсно, студії активно переносять фільми як з датами, так і без, випускаючи картини вже на VOD або притримуючи таку опцію, що залишає після себе серйозне поле нерозуміння конкурентного оточення і складність розставлення репертуарного плану.
Проте ми свою роботу не зупинили, колектив у повному складі продовжує працювати віддалено, ми тримаємо контакт з кінотеатрами й готові надавати їм усю доступну нам інформацію. Ми активно наповнюємо наші соціальні мережі як важливою, так і розважальною інформацією. І навіть завели нещодавно телеграм-канал Volga Ukraine, у якому оперативно повідомляємо новини світової індустрії. Це все дуже важливі речі, які у нашому бізнесі так само важливі, як і статистика захворюваності. Без цього виставити будь-який прогноз просто неможливо, тому що Україна, попри збільшення кількості вітчизняних проєктів, як і раніше, як і більша частина світу, залежить від іноземного кінопродукту.
Один з наших квітневих релізів, фестивальну драму Саллі Поттер «Необрані дороги» з Хав’єром Бардемом, Ель Феннінґ і Сальмою Гаєк було вирішено в усьому світі випускати відразу онлайн, і ми також оперативно надали цю можливість українському глядачеві. Крім того, на VOD оперативно вийшли «Джентльмени», «Правдива історія банди Келлі», готується вийти аніме «Форма голосу», трилер з Лілі Коллінз і Саймоном Пеггом «Темне спадщина». Безумовно, наш VOD-ринок все ще дуже малий, але він розвивається і буде розвиватися. І стати частиною його зростання також важливо для нашої компанії.
Проте економічна основа кінодистрибуції в Україні – це кінотеатральний прокат, і наші проєкти будуть готові до повсюдного відкриття кінотеатрів у країні.
Денис Іванов, директор компанії «Артхаус трафік»
«Артхаус трафік» – диверсифікована компанія, крім кінотеатральної дистрибуції представляє цифрові релізи фільмів, організовує і проводить кінофестивалі, а також займається зніманням кіно. Тому нам, напевно, зараз трохи легше, ніж іншим колегам, які займаються лише кінотеатральною дистрибуцією. Хоча, безумовно, ми також страждаємо і зазнаємо значних збитків під час карантину. Втім, сподіваємося, скоро все закінчиться, і всі ми повернемося до розвитку, закрема й кінопрокатного напрямку.
Наша стратегія виходу з карантину досить проста: ми вже підготували чотири досить масштабних кінорелізи, і як тільки запрацюють кінотеатри, випустимо їх у прокат. Зокрема, іспанську комедію «Чемпіони», яку подивилися понад 2 мільйони глядачів у всьому світі, а також драму Вацлава Маргоуля «Розфарбований птах», українську копродукцію, яка представляла нашу країну на кінофестивалі у Венеції та увійшла до короткого списку претендентів на премію «Оскар».
Kinomania film distribution
Що стосується збитків – це конфіденційна інформація, яку ми не можемо розголошувати. Але зрозуміло, що «Кіноманія» несе серйозні фінансові втрати, як і більшість бізнесів в Україні, які під час карантину не отримують прибутку.
На щастя, Disney і Warner Bros. планують випустити такі блокбастери як «Тенет» (16 липня), «Мулан» (23 липня) і «Чудо-Жінка 1984» (13 серпня) у заявлені дати. І ми докладемо всіх зусиль, щоб ці фільми вийшли на великі екрани, як тільки карантин для кінотеатрів буде знято.
Співвласник «Планета кіно» Дмитро Деркач
Касові збори в Україні за 2019 рік склали близько 2,9 млрд грн або у середньому близько 240 млн грн на місяць. Якщо кінотеатри в Україні будуть закриті до кінця червня, то вони не зароблять приблизно 850 мільйонів гривень з середини березня до початку липня. Якщо ж враховувати, що будуть серйозні обмеження на кількість відвідувачів, страх публічних місць у багатьох людей після карантину, відсутність сильних прем’єр, то, я думаю, що кінотеатри в Україні цьогоріч втратять до 1,5 мільярда гривень доходів від продажів фільмів. Якщо сюди додати ще й інші доходи (наприклад, продаж попкорну), то ця сума легко перевалить за 2 мільярди гривень. Це мова йде про доходи, виторг, не прибуток.
Якщо ж говорити про «Планету Кіно», ми щомісяця зазнаємо близько 10 млн гривень збитків. Ми продовжуємо платити частину зарплат усім нашим співробітникам (яких у нас понад 600 осіб). Також у нас є ряд інших платежів, від яких ми не можемо відмовитися.
За оптимістичного сценарію, я припускаю, що кінотеатри відкриються у липні з обмеженнями за кількістю відвідувачів у залі та вимогами щодо гарантування безпеки співробітників і глядачів. І ми зараз активно готуємося до того, щоб забезпечити різні заходи безпеки для наших співробітників і відвідувачів.
Також я думаю, що до кінця літа у багатьох людей ще буде страх публічних місць і багато наших глядачі боятимуться ходити в кіно. Ми провели велике опитування наших клієнтів і отримали понад 8000 відповідей. Ми запитали, яка ймовірність, що вони підуть у кіно у перші тижні після карантину. Середня оцінка – 4,7 з 7 (де 7 – точно піду у кіно відразу після відкриття кінотеатрів). Результати цього опитування підтверджують, що багато людей не підуть у кінотеатри після відкриття.
Світові студії переносять прем’єри своїх найочікуваніших фільмів на осінь і зиму, на літо заплановано мало прем’єр. Наявність гучних прем’єр блокбастерів – це основний фактор, який впливає на відвідуваність кінотеатрів.
У нас накопичилися великі борги ще з лютого, з багатьма кредиторами ми домовилися про розстрочення платежів ми будемо розплачуватися з ними аж до кінця року. Якщо не почнеться друга хвиля поширення вірусу, я сподіваюся, що ми повернемося до нормального режиму у листопаді.
Про прибуток зараз мова не йде, ми зазнаємо великих збитків, але ми всіляко намагаємося їх зменшити.
Ми почали відразу думати про те, які сервіси, продукти можна запустити під час карантину, щоб отримувати хоч який-небудь дохід. У нас є наші кіноресторани RE’LUX, і ми вже раніше працювали з Glovo щодо доставки. Ми попрацювали 2 тижні з нашими ресторанами у форматі доставки та самовивозу, але замовлень було дуже мало, у результаті ми працювали собі у мінус і нам довелося повністю закрити ресторани.
Ще у кінці 2019 року ми запустили наш бренд попкорну Pumpidup (pumpidup.com), ми продаємо його у супермаркетах (Novus, Metro, WineTime), а також онлайн на Rozetka. Зараз ми намагаємося запустити продажу у різних онлайн-маркетплейсах (Raketa, Glovo, EatEasy), також намагаємося зайти у максимальну кількість точок продажу (супермаркети, магазини, АЗС, кіоски й так далі). Під час карантину продажі нашого попкорну ростуть, на Rozetka замовлення збільшилися у кілька разів. Для нас це новий напрямок, ми тільки почали заходити у сегмент FMCG (а за вхід на полицю або за маркетинг у цих точках треба платити), тому поки прибутку немає від цього напрямку. Але ми працюємо на майбутнє, плануємо активно розвивати наш Pumpidup.
Ще одна активність і продукт, який ми запустили – спеціальний «кризовий» сертифікат. Деякі їх назвали ф’ючерсами у кіно. Зараз ми продаємо сертифікат за 100 гривень, який у майбутньому можна буде обміняти на будь-який квиток у кіно без обмежень технологій або типу місць у кінозалах. Це дає нам невеличкий потік доходів. Це, звичайно, не є порятунком для нас, але хоч на недовгий термін може продовжити можливість оплачувати зарплати співробітникам. Найбільший ефект від цієї ініціативи – величезна моральна підтримка, яку ми отримали від наших клієнтів. Цей величезний прояв любові клієнтів допомагає нашим співробітникам переживати кризу у позитивнішому настрої.
CEO мережі кінотеатрів «Мультиплекс» Роман Романчук
«Мультиплекс» заробляє шляхом запуску невеликих стартапів і активностей, які до цього були заплановані на інший період. Зокрема, ми почали активніше розвивати продаж попкорну у рітейлі та через доставку. Також запустили кілька колаборацій з ресторанами, які роблять продукцію для «Мультиплекса», і продаємо її. З інших альтернатив – запустили спеціальні пакети з партнерами для продажу сертифікатів, які являють собою квиток у кіно з відкладеним попитом (на них діє спеціальна ціна й умови). Крім того, ми активно продаємо мерчендайзингову продукцію: іграшки, одяг … Проте все це у сукупності дає абсолютно незначний рівень доходу.
Щодо збитків, які ми несемо – коректніше було порахувати їх після карантину, щоб врахувати весь період. Цифра динамічна, тому що ми постійно перебуваємо у переговорах з партнерами з приводу перенесення накопичених боргових зобов’язань на майбутні періоди. Результат цих переговорів вплине й на суму, яка буде накопичена за час простою. У середньому, орієнтовно день простою коштує близько 200-300 тисяч гривень.
Усе, про що зараз говорять студії та дистриб’ютори, – це перенесення прем’єр. Однак студії також заявляють, що як тільки буде відкрита якась критична маса кінотеатрів, вони будуть оновлювати свої розклади виходу контенту. Ось якби ми відкривалися сьогодні – зрозуміло, показувати було б нічого зі світових прем’єр. А якщо ми будемо відкриватися через 2 тижні та, наприклад, у 60% країн будуть відкриті кінотеатри – студії робитимуть нові заяви. Тому прогнозувати, що буде, коли відкриються кінотеатри в Україні – досить складно. Так чи інакше, у нас є кілька сценаріїв, на якому контенті ми будемо працювати. У найпесимістичнішому варіанті будемо показувати повтори українських і світових успішних тайтлів.
Читайте також:
70% американцев предпочитают смотреть фильмы дома, нежели в кинотеатре — опрос
В Киеве и Одессе откроются автокинотеатры KINOLIFE Cinema
Кінотеатри можуть відкритися з 1 липня
Ленты FILM.UA вернутся в кинотеатры
Фото: Facebook, “Телекритика”, Kinomania film distribution
Підписуйтесь на «Телекритику» у Telegram та Facebook!