Керівник редакції Chas.news Євген Гордейчик пояснив «Телекритиці», що саме буде відрізняти цей проєкт від інших видань на українському ринку, чому він стартує напередодні місцевих виборів і як так вийшло, що у його команду увійшло багато людей, які працювали у журналі «Фокус».
Пояснювальна журналістика
В описі вакансій, які ви публікували, сказано, що потрібні люди у невеликий інтернет-проєкт. Про що йде мова?
Проєкт буде називатися Chas.news. Це суспільно-політичне видання, яке буде працювати у форматі пояснювальної журналістики.
На кого рівнялися?
Ми не рівнялися «на когось». У нас є ідея, можливо, нехарактерна для української журналістики – пояснювати події, а не просто повідомляти про них. Що стосується формату, то ми звертали увагу на Vox, «Медузу», можливо, спробуємо щось робити у дусі «Сноба». Загалом для мене, вихідця з популярних тижневиків, звичний – формат Newsweek, який будемо активно використовувати у великих текстах. В основному це будуть історії, нариси та репортажі.
Але глобально питання не у форматі текстів як такому, а у розумінні місії ЗМІ. Повторюся, в Україні багато хто говорить про події, що відбуваються, але мало хто може тямуще пояснити, а що, власне, відбувається, а головне – чому відбувається так чи інакше. Простий приклад – недавні терористи. Чому перших двох ловила поліція під керівництвом голови МВС Арсена Авакова, а не СБУ під керівництвом Івана Баканова? Адже антитерористична діяльність – зона відповідальності СБУ. Але ця організація тільки третього терориста затримувала, який з Узбекистану. Ніхто толком так і не пояснив, чим займалася СБУ, поки Аваков ловив терористів. Що буде далі: Аваков стане наступним президентом чи зараз Зеленський покаже йому, хто у країні господар?
Завдання Chas.news якраз у тому, щоб пояснити читачеві, що для нас означає те, що відбувається у країні, які будуть у всього цього наслідки?
Пройдімось за приблизним змістом. Про що будуть дізнаватися читачі вашого ресурсу?
Політика у широкому розумінні цього слова, економіка, соціалка, плюс досить серйозні розділи про технології та історію. Ми будемо проводити паралелі між минулим, сьогоденням і майбутнім, намагатися з минулого заглядати у майбутнє, образно кажучи. Будуть і новини.
Сьогодні онлайн-медіа не можуть бути чисто текстовими, тому буде відео- та аудіоконтент. Свій YouTube-канал, який робить команда хлопців з телевізійним бекграундом. Усього у нас планується штат з людей десяти, які пишуть, людей шести з телебачення, і кілька людей будуть робити подкасти. Сподіваюся, нам вдасться знайти якесь переплетення текстових форматів, відео, роботи у соцмережах.
Тобто всього до проєкту залучено близько 20 осіб?
Поки їх 10, але йде набір, і я сподіваюся, найближчим часом ми будемо розширювати команду.
Типовий медіастартап
У редакції вже є люди, чим вони займаються прямо зараз?
Кожен своєю звичайною роботою. Директор видавництва Олег Ліщина розробляє стратегію розвитку ресурсу, паралельно веде переговори з потенційними рекламодавцями. Журналісти пишуть тексти. Наша арт-директор Маша Ємельянова розробляє дизайн сайту. Розробники його втілюють. Ми з моїм заступником Андрієм Фарисеєм розробляємо тематику ресурсу, підганяємо цікаві, але розрізнені ідеї під загальний формат видання, «добиваємо» концепцію, щоб вона була стрункою і не схожою на «салат».
Можна сказати, що це таке тренування?
Нульовий цикл. Це не тренування, а повноцінна робота, але трохи відкладена, до запуску. Нам потрібно досить швидко запуститися, тому формат вигострюємо заздалегідь – особливо немає часу на розгойдування.
Коли плануєте запускатися?
Хотілося б у вересні. Правильно про себе заявити на самому початку нового політичного сезону.
Писати будете українською?
Так, на початковому етапі буде тільки одна версія – україномовна. Потім плануємо додати вже російськомовну.
Звідки така назва – «Час»?
Час – це головний ресурс, який ми витрачаємо на отримання інформації про навколишній світ. Наше завдання, щоб людина з користю проводила час, читаючи наші матеріали. Важливо й те, що для цієї назви є адекватний і такий, що легко запам’ятовується, домен Chas.news. На ньому і зупинилися.
Ми розглядали різні назви, типу «Медузи» та «Арзамаса», теж вигадували якісь «ліві» кумедні слова. Але все ж відмовилися від цієї ідеї.
Хто придумав цей проєкт?
Спочатку проєкт придумав Олег Ліщина, його власник і директор. 18 травня, коли він дізнався, що я пішов з «Фокуса», то відразу ж мені написав і запропонував зайнятися цим проєктом, з цього часу ми йдемо разом.
Він єдиний інвестор?
На сьогодні – єдиний.
Навіщо йому потрібен цей проєкт?
Про це краще поговорити з Олегом. Скажу тільки, що видання, яке запускаємо, – типовий медіастартап. Думаю, через рік-два вийдемо на самоокупність.
Зараз ми ведемо переговори з декількома людьми, які готові інвестувати у цей проєкт. Але ці люди не мають відношення до політики та до фінансово-промислових груп. Я можу гарантувати, що проєкт буде незаангажованим в плані політики й у ньому не буде джинси.
Те, що він виходить напередодні місцевих виборів, це лише збіг?
Вибори у жовтні. Я вже говорив, ми запускаємо до початку політичного сезону, це логічно. Та й взагалі, дочекаймося жовтня, і кожен зможе побачити, зроблений проєкт під вибори чи ні.
На які показники ви збираєтеся орієнтуватися, оцінюючи його успішність?
У нас сформовані редакційні КРІ, але я їх озвучувати не хочу, це внутрішній документ. Особисто для мене, як редактора, важливіше не трафік, а впізнаваність. Для себе я буду оцінювати якість продукту тим, чи стануть нас цитувати інші медіа, зуміємо ми принести щось нове у медіаполе чи ні. Для мене найстрашніше стати якимось сотим інтернет-порталом, який видає однотипний контент й існує лише коштом того, що проплачує рекламу у соцмережах і реферальний трафік. Я знаю кілька подібних проєктів, які так роками існують і навіть примудряються приносити прибуток. Але такої долі не хотілося б.
Скільки часу вам інвестор відводить на розгойдування?
Ми домовилися, що протягом року повинні показати результат, потім будемо обговорювати подальше майбутнє.
Щось принципово нове
Чому ви пішли з «Фокуса»?
Коли почалася історія з продажем «Фокуса», я зрозумів, що не буду там працювати. З новим інвестором я навіть не зустрічався. Так збіглося, що тоді трапився карантин і два місяці журнал просто не виходив. Коли 18 травня мені зателефонувала директорка Віка Свєтлова і попросила написати заяву за власним бажанням, я спокійно звільнився.
Для мене важливіше, що згодом кістяк команди «Фокуса» теж перейшов у Chas.news. Разом зі мною з «Фокуса» тут сім осіб.
Чому вони пішли за вами?
Зарплати у нас ринкові, особливих преференцій я не обіцяв. За роки спільної роботи у «Фокусі» ми стали командою і, можливо, друзями. Так працювати приємніше й ефективніше, ніж з новими людьми.
Ймовірно, зіграло свою роль і те, що створювати щось з нуля, – це, з одного боку, нервування і невизначеність, але при цьому можливість зробити щось принципово нове. Нам це дуже цікаво.
Втім, звільнення редакції після зміни головного редактора – часта ситуація. Коли я у березні 2015 року прийшов у «Фокус», там вже не залишилося жодного журналіста з команди Тамари Бабакової. Те ж саме відбувається і зараз.
Читайте також:
Євген Гордейчик залишив посаду головного редактора «Фокуса»
Коломойський каже, що не купував «Фокус»
«Фокус Медиа» сообщил о смене собственника
Фото: з особистого архіву
Підписуйтесь на «Телекритику» у Telegram та Facebook!