На початку 2020-го, проводячи інтерв’ю з діджитальщиками, я незмінно ставила їм всім одне запитання: чи можливе створення стрімінгового сервісу зусиллями декількох медіагруп? І багато хто відповідав ствердно, проте розкривати подробиці не хотіли. Через вісім місяців я знову підіймаю цю тему, прошу детальних і докладних відповідей і намагаюся дізнатися – чи бути стрімінгу чи не бути? Ситуацію у ході бліцінтерв’ю прояснюють директор зі стратегії та розвитку бізнесу «Медіа Групи Україна» Федір Гречанінов та директор дивізіону Pay TV & Digital StarLight Media Микола Фаєнгольд.
Федір Гречанінов
директор зі стратегії та розвитку бізнесу «Медіа Групи Україна»
Розмови про створення платформи ходять давно. Але групи все ніяк не дійдуть консенсусу. Чому? Які моменти заводять переговори у глухий кут?
Кожна медіагрупа – це дуже різні компанії, кожна зі своїм набором інтересів, набором проєктів і стратегіями. Всі медіахолдинги досить жорстко конкурують один з одним. І хоча ключовим учасникам ринку зрозуміло, що створення єдиної платформи необхідно, ми поки не можемо домовитися про ту модель, яка буде достатньо задовольняти інтереси учасників.
Якби таке злиття відбулося, який контент ліг би в основу бібліотеки?
Крім контенту учасників, найрізноманітніший закупний контент, який би дозволяв нашій національній платформі успішно конкурувати з платформами інших територій.
Успішному стрімінгу необхідно створювати оригінальний контент. Хто, на вашу думку, міг би цим зайнятися? Що потрібно, щоб в Україні створювався крутий оригінальний контент, і що цьому заважає? Як це подолати, і чи можливо?
Платний контент спеціально для платформ такої якості, який я хотів би бачити на національній платформі, в Україні поки що не виробляється. Основні причини – висока собівартість такого контенту й відсутність замовлень з боку наявних платформ. Власне, національна платформа і потрібна для того, щоб з’явився замовник такого контенту й індустрія виробництва подібного платного контенту почала розвиватися. Разом групи здатні будуть швидше й ефективніше зробити те, що кожна поодинці, можливо, зможе зробити коли-небудь. У виробництві подібного контенту ми відстаємо від російських колег приблизно на 5 років. Ці 5 років можна і потрібно «наганяти», але без об’єднання зусиль зробити це буде складніше. При цьому виробником такого контенту може бути хто завгодно, лише б у нього були відповідні ідеї, можливості організувати ефективний процес, достатній досвід і хороше розуміння завдань платформи й потреб її аудиторії. Будуть пітчинг, відбори й т.д.
Платформі необхідна техпідтримка, сервера. Напевно довелося б шукати ІТ-партнера. Яка компанія могла б ним стати?
Не впевнений, що потрібен сторонній виконавець. Медіагрупи мають достатню технічну експертизу, щоб реалізувати проєкт самостійно. По вузьку експертизу ми й сьогодні іноді звертаємося на ринок, але у нас немає ніякого генерального зовнішнього підрядника. З великою ймовірністю так само буде й у платформи.
Стрімінги заробляють на підписці. Однак не зайвою була б фіндопомога з боку держави. Як вважаєте, виділило б воно гроші на такий проєкт?
Державна підтримка дозволить нам раніше почати виробництво того самого спеціалізованого контенту для платформи, про який ми говорили вище. На розробку і виробництво таких продуктів може знадобитись по 3-4 роки, і нам не можна чекати моменту, коли платформа або платформи будуть досить великими, щоб тільки почати замовляти такий продукт. Ще раз: ми суттєво відстали у виробництві такого контенту від росіян, а для України це неприпустимо, оскільки виробництво конкурентоспроможного національного художнього контенту – це не тільки питання бізнесу, а й питання національної інформаційної безпеки. Загалом, це нормальна практика, коли держава підтримує якийсь передовий сегмент ринку, поки він ще не склався, але його створення і повноцінне функціонування є базовою цінністю для суспільства.
Якщо нічого не робити, то що чекає на нас через 3-4 роки?
Українські платформи конкурують вже не стільки між собою, скільки з іноземними гравцями. І для того, щоб вигравати у цих конкурентних перегонах, потрібно укрупнюватися, масштабувати бізнес. Якщо ж цього не робити, то конкурувати з іноземними гравцями буде все складніше, зростуть ризики того, що українські платформи будуть втрачати свою аудиторію, системне виробництво українського преміального художнього продукту так і не складеться. Усі, хто серйозно займається контентом, прекрасно розуміють його силу (а особливо художнього) для розвитку людей, розвитку країни, формуванні самоідентичності й т.д. Без власного контенту ми приречені жити чужими думками, чужими наративами. І тут вже незрозуміло, що гірше: те, що українські таланти не зможуть повноцінно реалізовуватися у себе в країні, або що український глядач буде позбавлений того самого локального продукту, який дозволяє знаходити національну ідентичність. Зрештою, це – безпосередньо питання національної безпеки й взагалі існування і розвитку України.
Микола Фаєнгольд
директор дивізіону Pay TV & Digital StarLight Media
Чи могли б українські медіагрупи об’єднатися для створення єдиної стрімінгової платформи?
Ми не спростовуємо такий сценарій розвитку подій, він сприяє розвитку онлайн-медіа в країні, але це дуже важкий і трудомісткий процес.
Розмови про створення платформи ходять давно. Але групи все ніяк не дійдуть консенсусу. Чому? Які моменти заводять переговори у глухий кут?
Потрібно завжди пам’ятати, що медіагрупи – це, в першу чергу, конкуренти, які борються за увагу глядача. Будь-які спільні ініціативи або проєкти обмежені антимонопольним законодавством. Щодо платформи не можу нічого сказати, наразі ми не ведемо переговорів такого роду.
Якби таке злиття відбулося, який контент ліг би в основу бібліотеки?
На це питання можна відповідати тільки гіпотетично: ми бачимо досвід ОТТ-платформ, і розуміємо, що основне зростання ринку ОТТ в Україні сталося у той момент, коли у них з’явилися стрім каналів медіагруп. Логічно припустити, що національний контент і ляже в основу бібліотек, а тисячі годин іноземного контенту не стануть неконкурентною перевагою.
Успішному стрімінгу необхідно створювати оригінальний контент. Хто, на вашу думку, міг би цим зайнятися?
Дійсно, світовий досвід показує, що оригінальний контент – запорука успіху будь-якої ОТТ-платформи. Якщо ми розглядаємо гіпотезу створення єдиної платформи, то до неї потрібно ставитися як окремого суб’єкта господарської діяльності, а в такому разі ця платформа повинна виробляти оригінальний і цікавий контент. В Україні багато сильних продакшенів, які можуть це робити. Наприклад, Група Starlight Media створила продюсерський центр Starlight Originals, завданням якого і є розробка ексклюзивного контенту для великих ОТТ-платформ.
Що потрібно, щоб в Україні створювався крутий оригінальний контент, і що цьому заважає? Як це подолати, і чи можливо?
Крутий і оригінальний контент в Україні вже створюється. Але якщо ми говоримо про єдину ОТТ-платформу, то це не питання створення оригінального контенту, а питання створення оригінального контенту для платного ринку. Такий контент відрізняється від того, який показують канали в ефірі. Вимоги для нього трохи інші.
Які? Наведіть приклад.
Перше: такий контент повинен окупатися. Окупність можлива при наявності розвиненої креативної економіки, у нас вона, на жаль, вона не розвинена. Також при створенні оригінального контенту для платного ринку варто пам’ятати про такий важливий чинник як піратство. Будь-який продукт, створений нами або іншим правовласником, може потрапити до піратів і стати доступним безкоштовно. Частина піратів знаходиться за межами України, і у нас немає важелів впливу на них. Ось і виходить, що окупність контенту неможлива, поки глядач має можливість отримати його безкоштовно. Подивіться, скільки продуктів Disney, HBO, Netflix та інших знаходяться у вільному доступі у мережі на піратських сайтах. Навіть міжнародні правовласники не можуть захистити свій контент у всіх юрисдикціях.
Платформі необхідна техпідтримка, сервера. Напевно довелося б шукати ІТ-партнера. Яка компанія могла б їм стати?
В ідеалі компанії повинні займатися бізнесом, який у них виходить найкраще. Медіагрупи займаються формуванням програми, яка захоплює глядача, і виробництвом високоякісного контенту. І вони точно не є технологічними компаніями, які могли б створювати й підтримувати інфраструктуру ОТТ-сервісу. Реалізувати успішний ОТТ-проєкт можна тільки за умови залучення третьої сторони, для чого, ймовірно, знадобиться дозвіл АМКУ. І важливо розуміти, що платформі доведеться конкурувати з міжнародними компаніями.
Показовий приклад – Великобританія. BBC та ITV нарешті змогли подолати опір регулятора зв’язку Ofcom й отримали дозвіл на запуск власної SVOD-платформи для країни. Але вони намагалися зробити це ж ще 10 років тому у проєкті Kangaroo. Тоді створення власної платформи могло б дозволити зайняти ринок до приходу міжнародних гігантів, але спроба була заблокована Британським антимонопольним Управлінням з добросовісної торгівлі та Комісією з конкуренції. Обох органів вже не існує, але вони зіграли фатальну роль у розвитку телекомунікаційної галузі Великобританії.
Стрімінги заробляють на підписці. Однак не зайвою була б фіндопомога з боку держави. Як вважаєте, виділило б воно гроші на такий проєкт?
Складно сказати, тому що для держави ми – комерційні компанії й займаємося бізнесом. У зв’язку з цим розраховувати на державу треба, скоріше, у створенні умов для рівних можливостей всіх учасників ринку й недопущення дискримінації. Важливі економічні умови для вільної конкуренції. При цьому держава точно має захищати власного виробника, зокрема й виробника контенту. Для цього повинні бути рішучі й прозорі кроки, серед яких – боротьба з піратством не тільки українського контенту, але і закордонного. Важливо створити умови, щоб податки з платежів за контент, зокрема й закордонній, залишалися в Україні, а закордонні сервіси мали б такі ж зобов’язання і можливості як вітчизняні. Також необхідно створити рівні умови й вимоги для учасників, оскільки онлайн-медіа та ОТТ-платформи не регулюються як ТВ-канали та можуть транслювати російський контент. Виділення грошей як таких?.. Мені незрозуміло навіщо це державі. Я думаю єдиний правильний шлях вже обраний, і це інвестиції у виробництво контенту, який популяризує Україну.
Якщо нічого не робити, то що чекає нас через 3-4 роки?
Для відповіді на це запитання важливо розуміти, у якій точці ми знаходимося зараз. Існує платний ринок, і на цьому платному ринку конкурують локальні кабельні провайдери, основний глядач яких – абонент, який дивиться потокове відео. А ще є ОТТ-сервіси, що використовують у своїй конкуренції той самий стрім, який є у кабельних провайдерів, на додаток вони надають доступ до українських та закордонних VOD-бібліотек.
Щоб якось відрізнятися між собою, частина з них вдається до покупки російського контенту і російських бібліотек. Попри те, що Україна обмежила використання подібних бібліотек на телебаченні, цей контент зустрічається на ОТТ-платформах.
Якщо говорити про найближче майбутнє, то на ринок України, крім Netflix, вийдуть й інші закордонні платформи, наприклад, Disney+. Це поточна точка, і є кілька варіантів розвитку подій.
Варіант перший: якщо все залишається як є, то, на мій погляд, українські ОТТ-сервіси почнуть збільшувати кількість російського контенту, оскільки закордонний контент так чи інакше буде йти на власні платформи й продаватися за допомогою інтеграцій. А українські сервіси будуть диверсифікувати завдяки російському контенту, що точно не добре для України загалом. Фактично платний ринок буде розвиватися, але частки українських учасників не будуть значно зростати.
Варіант другий: на ринку створюються умови, при яких починає вироблятися локальний якісний контент для платного ринку. Однією з умов цього може бути й створення єдиної ОТТ-платформи. У такому випадку працює вертикальна структура: майданчики, які продають цей контент, і компанії, які виробляють. Тим самим глядач отримує якісний український контент. Це не означає, що абоненти перестануть дивитися закордонний контент, проте, побачать конкурентний продукт вітчизняного виробництва.
Якщо підсумувати, то створення єдиної ОТТ-платформи – не критична річ для платного телебачення України, але, можливо, найпростіший інструмент для збільшення частки українського контенту з огляду на розвиток і експансію західних ОТТ-платформ зі своїм контентом на наш ринок.
Читайте також:
Чему можно поучиться у Netflix
Рекорды и падения: как изменилось смотрение каналов на IPTV/OTT-сервисах за полгода
«Варто припинити сприймати ТБ як священну корову»
Фото: Олександра Йорк, «Телекритика»
Підписуйтесь на «Телекритику» у Telegram та Facebook!