У 2018 році державне інформагентство Китаю Синьхуа продемонструвало розробку компанії Sogou – віртуального телеведучого. А недавно стало відомо, що інформагентство Reuters та IT-компанія Synthesia розробили прототип віртуального диктора за допомогою штучного інтелекту (ШІ). Поки він спеціалізується тільки на спортивних новинах, але у майбутньому зможе вести різного роду передачі. У Казахстані також з’явився ШІ-диктор на ім’я i-Sanj. Передбачається, що згодом такий телепродукт спровокує виникнення новин «за запитом»: робот-диктор зможе розповісти про будь-яку подію, яка цікава конкретному користувачеві у конкретний період часу, замість освітлення найважливіших новин «для всіх».
Розробники впевнені, що «… синтетичні медіа значно прискорять творчі процеси та скоротять розрив між виникненням ідеї та її реалізацією. Вони також ініціюють нові методи комунікацій та істотно вплинуть на сторітеллінг, дозволять створити нові інтерфейси й, у кінцевому підсумку, змінять наше сприйняття того, де починається і закінчується цифровий світ». Принаймні так вважають у Synthesia.
Однак є одне «але». Річ у тім, що впровадження машинного навчання і технологій на базі ШІ привело не тільки до створення таких чудових проєктів, як віртуальні телеведучі, а й до появи deep fakes (синтетичних медіа). І ось проти останніх ведеться справжня війна. Напевно ви пам’ятаєте повідомлення від Twitter, Google, Reddit і Facebook про намір протидіяти поширенню та створенню фейкового контенту. І це не просто слова. CEO Facebook Марк Цукерберг уже приступив до конкретних дій, опублікувавши 13-сторінковий документ під назвою Online Content Regulation.
Виникають питання … Чи зможе віртуальний диктор коректно інтерпретувати факти? Адже інакше перекручена інформація перетвориться на фейк. А чи зможе подавати інформацію безапеляційно та правдиво або ж вдаватиметься до оцінювальних суджень, замовчування? Чи можливий збій у його роботі або умисне перепрограмування? І якщо так, то якими будуть наслідки для розробників, медіа та аудиторії? І, врешті-решт, чи зможе він стати самостійним і припинити підкорятися програмістам? У такому випадку, чи можна буде вважати його особистістю? Питання етики, мабуть, найскладніше. Ось уявіть: робот наговорив в ефірі зайвого, і які ваші дії? «Вбити» його? Але уявіть, як збунтується армія його шанувальників! Звільнити? Варіант… Цікаво, чи зможе він бути прийнятим на роботу іншим телеканалом? А що, якщо він подасть на вас до суду, вважаючи звільнення незаконним? Який інститут регулюватиме такі питання?.. Та все ж ідея з віртуальними ведучими вельми приваблива, бо при своєму активному розвитку ці проєкти стануть менш витратними на виробничому етапі, що на руку медіахолдингу. Віртуальному коментатору не потрібно платити зарплату, він ніколи не хворіє, його легко замінити (до тих пір, поки він не став особистістю, звичайно). Чи призведе це до скорочення робочих місць?
Як бачите, питань багато. І далеко не на всі сьогодні можна відповісти, а тільки лише поміркувати. І все ж ми звернулися до представників ринку, щоб ознайомитися з їх думкою з приводу віртуалізації ТБ, поставивши питання руба: бути чи не бути, і якщо бути, то коли?
Артем Льозін, керівник інноваційного хаба 1+1 Digital
Якщо робот-ведучий сам буде знаходити новини та інтерпретувати їх, чи можна таку інформацію вважати фейковою?
Персональні помічники, пошукові системи вже сьогодні вміють інтерпретувати інформацію, вже розроблені алгоритми, що аналізують тональність тексту. І коли мова йде про персональне доставдення новинного контенту, цілком можливо, що ШІ-ведучий буде щось додумувати. Складність у тому, щоб розібратися, як саме працює нейронна мережа, чому «нейронкою» були зроблені ті чи інші висновки.
Чи зможе він розвинутися в окрему особистість і мати шанувальників?
Усе може бути. Адже є шанувальники персонажів фільмів, комп’ютерних ігор, мультфільмів. І якщо персоналізувати Siri, наділивши її зовнішністю, створити для неї акаунт в Instagram, де вона буде постити різні фото та відео, думаю, у неї з’явиться армія шанувальників.
Як такий контент розцінювати, це фейк?
Моя суб’єктивна думка: якщо Siri буде чесно заявляти про себе, що вона робот, наприклад, це буде вказано в описі її профілю, тоді інформація, що генерується нею – не фейк. Якщо ж ШІ-особистість видаватиме себе за реальну людину – це фейк.
Я вважаю, що людям потрібно адаптуватися під такі зміни та вчитися фільтрувати контент, вчитися відрізняти фейк від правдивої інформації, перевіряти інформацію з кількох джерел, не піддаватися впливу, загалом, виробляти в собі імунітет до фейків.
Чи зможе такий ведучий конкурувати з людьми?
Звичайно. Він не хворіє, не старіє, завжди має однаковий вигляд, він буде доступний у будь-який момент, особливо, якщо розвинеться послуга «новин за запитом». Однак наразі конкурувати вони ще не зможуть, перш за все, через недостатньо хорошу графіку.
На українському ТБ може з’явитися віртуальний ведучий?
Так. Але це питання часу, питання достатньої розвиненості технологій, фінансове питання і питання етики. Але до цього йдеться. Я думаю, що спочатку вони з’являться на діджитал-платформах каналів, а потім вже на ТБ. Річ у тім, що телебачення має свої усталені стандарти, тому знадобиться деякий час для адаптації ШІ-ведучих.
Коли це відбудеться?
Через 5-7 років.
Дар’я Федько, засновниця WeAR Studio
Якби ти створювала віртуального ведучого, на які критерії ти б спиралася при розробці прототипу?
На поведінкові характеристики, які повинні бути йому притаманні, на цільову аудиторію, – хто її складає, де, як, чого вона очікує; на контент, який буде ведучий озвучувати.
Глядачам важливо не тільки що говорить диктор, а і як він говорить, який вигляд має: якими зовнішніми параметрами повинен володіти прототип? Чи можливо навчити його міняти тональність голосу, проявляти емоції й т.д.? І чи варто це робити, адже простіше створити «голову, що говорить»?
Звичайно, варто. Так, простіше зробити «голову, що говорить», вона утримає увагу перші кілька днів, але потім буде не особливо цікава. А віртуальний ведучий, який може адаптуватися до контенту, доповнювати його та візуалізувати, – це круто! Думаю, зовні він повинен бути людиноподібним, але наділеним певними суперсилами з технічного боку: це штучний інтелект, алгоритми ML, аналізу та адаптації у реальному часі. В ідеалі, він повинен бути саморегульованою системою.
Чи зможуть у майбутньому віртуальні ведучі витіснити реальних і вести не тільки інформаційні випуски новин, а й ток-шоу, реаліті-шоу?
Поки складно сказати, але є певні тенденції. Тут є дуже багато чинників, які вплинуть на сприйняття. Це, у першу чергу, обладнання: VR-окуляри повинні стати доступними, потужними, простими у використанні + повинна бути супутня екосистема та багато якісного й сумісного контенту.
Фото: Facebook, «Телекритика»
Підписуйтесь на «Телекритику» у Telegram та Facebook!