У 2017 році, до набуття чинності указом Порошенка, російські сайти «ВКонтакте» і Mail.ru перебували на третьому й четвертому місцях у списку найпопулярніших ресурсів серед користувачів України (з часткою охоплення 15 млн і 12 млн користувачів відповідно). У топ-10 найпопулярніших входив також «Яндекс» з часткою охоплення понад 60% (12 млн користувачів) і «Одноклассники» (понад 9 млн користувачів). Про це свідчать результати дослідження компанії «KANTAR TNS в Україні».
За даними тієї ж «KANTAR TNS в Україні», станом на квітень 2018 року, жоден з переоічених вище сайтів не входить до топ-10 популярних ресурсів в уанеті. «ВкКонтакте» спустився до 11 позиції (з часткою охоплення 30%), «Яндекс» і Mail.ru – до 13 і 14 позиції (23% і 21% охоплення), а соцмережа «Одноклассники» скотилася до 23 позиції (16% охоплення).
З одного боку, можна радіти – указ подіяв і блокування сайтів країни-агресора діє якнайкраще (і це при тому, що майже будь-якого інтернет-провайдера України можна перехитрити за допомогою банального VPN). З іншого боку, для українського бізнесу заборона означав втрату однієї з найбільш продаючих платформ – «ВКонтакте». Таргетування реклами в соцмережі було зручним і ефективним.
Однак великі українські гравці майже без втрат перейшли на західні ресурси – Facebook, YouTube і Google. І, як зазначають експерти, трафік цих платформ зріс на 40% з початку набуття санкціями чинності.
Чи втратили російські сайти від того, що українських користувачів стало менше? Ні. Вони як і раніше заробляють мільярди рублів на жителях Росії і країн СНД. Чи змінилося щось у житті українських користувачів? Теж ні. Ті, хто хоче отримувати інформацію і спілкуватися з друзями у «ВКонтакте», застосовують VPN. Решті цілком вистачає американських Facebook, Instagram і YouTube, якими поки ще можна вільно користуватися в нашій країні. Інше питання – чи надовго? Днями ми писали про те, що журналісти з New York Times, проаналізувавши мусульманські погроми на Шрі-Ланці, дійшли висновку, що Facebook є каталізатором насилля у різних країнах світу.