Консультант Ради Європи Маріус Драгомир (Угорщина), представляючи експертний звіт РЄ про систему фінансування суспільного мовника в Україні, зазначив, що компанії потрібно змінити модель фінансування – замість 0,2% від держбюджету за минулий рік прописати 50% доходів ренти за користування радіочастотним ресурсом. Також підприємству слід звернути увагу на альтернативні джерела фінансування. Аргументи РЄ були озвучені сьогодні на прес-конференції в «Укрінформі». Пропозиції РЄ будуть представлені народним депутатам, зокрема Комітету Верховної ради з питань свободи слова та інформаційної політики.
«Основне джерело фінансування НСТУ – це кошти з держбюджету. Рішення про обсяг щорічного фінансування визначає уряд і приймає парламент, внаслідок чого суспільний мовник недофінансовується, відбувається урізування фінансування в останню хвилину. Тобто закон про Суспільне мовлення не виконується, – сказав Маріус Драгомир. – Нинішня модель повинна залишатися, але з великим застереженням. А саме: повинні бути впроваджені заходи проти втручання держави. Одне із запропонованих рішень – створити спеціальний фонд Держбюджету, який наповнюється за рахунок ренти за користування радіочастотним ресурсом».
Експерт РЄ також рекомендує керівництву суспільного мовника проводити заходи з поліпшення іміджу НСТУ, залучати широку аудиторію, поліпшити планування, оптимізувати регіональні мережі, створити ефективну систему розподілу засобів.
Голова Офісу Ради Європи в Україні Мортен Енберг підкреслив, що мета звіту – дати експертний висновок про нинішню модель фінансування суспільного мовника і виявити можливості зі створення альтернативних моделей, які можуть забезпечити належне фінансування для НСТУ. «Державні органи влади повинні розглянути можливість поєднання різних джерел фінансування, зокрема й рекламу, віддаючи перевагу все-таки абонентській платі, яку повинні платити всі глядачі», – сказав він.
Нагадаємо, дотація НСТУ з державного бюджету цього року становила 1 млрд 5 млн 100 гривень замість 1 млрд 816 млн, які передбачені згідно із законом. У плані роботи на 2019 рік компанія вказала надходження від комерційної реклами на суму 127 млн гривень. У звіті за 2018 рік повідомлялося, що НСТУ залучила грантів на суму $10 млн.
Фото: НОТУ