П’ять зон
До нової студії мене ведуть довгими коридорами «Олівця», попереду крокують телеведучі нового проєкту «Суспільна студія».
«Яка прекрасна музика! – вигукує Інна Москвіна, входячи у павільйон, де праворуч у напівтемряві підносяться декоративні панелі, які палають яскравим червоним світлом, а ліворуч на столі стоїть переносна колонка, з якої доноситься голос Луї Армстронга. – Просто потанцюймо, навіщо нам ще щось робити?» – жартома пропонує Інна.
На годиннику початок на одинадцяту, у студії збираються люди. Оновлений проєкт «Суспільна студія» виходить в ефір 8 вересня, але його команда вже два тижні приходить сюди щоранку, щоб пропрацювати роботу у нових умовах.
Продюсерка Олександра Очман пояснює мені, що, хоча студія ще не до кінця добудована, перші ефіри з неї почалися 15 липня, коли тут почали готувати ранкове шоу для всіх регіональних каналів «Суспільного». До запуску оновленого проєкту готуються, проводячи творчі й технічні тракти, все роблять точно так само, як це буде у прямому ефірі: для програм готують реальні теми, профілі гостей, відпрацьовують проїзди операторського крана, прикидають, як будуть змінюватися камери, працюючи з різними зонами студії.
Усього зон п’ять. На каналі популярні новини спорту, трансляції спортивних подій, тому побудували окрему спортивну зону, де будуть працювати ведучі й куди можна буде запрошувати гостей. Поруч із нею зона вечірнього шоу – поки ще не до кінця готовий великий майданчик, де можна буде вести ток-шоу, також її збираються використовувати для спецпроєктів. уже працює зона ранкового шоу, ліворуч від неї – локація денної «Суспільної студії». П’ята – зона новин, вона розташовується трохи попереду, відповідно, фоном для неї стануть усі інші локації: коли ведучий розповідатиме про новини, на задньому плані глядач зможе побачити реальне життя всієї студії.
Людина в центрі історії
Автори проєкту кажуть, що «Суспільна студія» – це майданчик для обговорення важливих для суспільства питань.
«Тут не будуть говорити тільки про політику, – обіцяє Олександра Очман. – Це буде програма і про соціальне, десь – про розважальне. Всі ці речі ми будемо розповідати через історії конкретних людей, застосовуючи метод журналістики рішень, розповідаючи не тільки про проблему, а й про її розв’язання, про те, як якась людина з нею справляється або ж про те, що робити, щоб проблему розв’язати».
Як приклад Олександра наводить зводить вибух будинку у Києві. У такій ситуації, звичайно ж, в ефір екстрено дали б матеріал про те, що сталося, відправили б кореспондента на місце трагедії, показали трансляцію звідти. Але потім потрібно відстежувати розвиток подій: що відбувається з мешканцями будинку, чи отримали вони нове житло, у центрі історії повинні бути люди.
«Ця програма – не просто новини, вона про кожного з нас», – каже продюсерка.
8 вересня, як завжди, почнеться з ранкового регіонального шоу «Ранок на Суспільному». З 12:00 до 15:00 пройде перший випуск «Суспільної студії». Денний слот буде «легшим», сфокусованим на соціальних темах, його проводять двоє ведучих. Вечірній блок програми тривалістю близько 40 хвилин повинен бути гострішим, сконцентрованим на політиці. Він вийде в ефір після шестигодинного випуску новин, орієнтовно о 18:20, проводить його одна людина.
Оскільки щодня програма триває кілька годин, для неї потрібні повні продумані матеріали, тому над проєктом працює потужна редакторська група, що складається з шеф-редактора, чотирьох випускових, чотирьох других редакторів, чотирьох інформпродюсерів, шістьох гостьових і понад десятка журналістів. Крім того, теми пропонують продюсерка Олександра Очман, керівниця проєкту «Суспільна студія» Наталія Загуменна, а також ведучі.
«Ведучі впливають на контент, беруть участь у щоденних летючках, де обговорюються теми програм, – пояснює Дарія Гірна. – Якщо якась тема мені категорично не підходить, я не мовчу. Наприклад, у нас нещодавно обговорювалася тема екстрасенсів. Я вважала, що вона неправильно побудована, оскільки дає простір якимось антинауковим ідеям. У цьому випадку ми або переробляємо тему, або відкладаємо її, або взагалі від неї відмовляємося».
Живий простір
Поки мені все це розповідають, у студію прибувають люди. Спалахує яскраве світло, декоративні панелі з червоних перетворюються на жовті, мені пояснюють, що для декорацій можна вибрати будь-який колір. Операторське крісло займає дівчина. Поки не почався прогін, вона жує свій сніданок. Вмикаються монітори.
У студію заходить виконавча продюсерка «UA: Перший» Ірина Бубнова, у неї о 11:00 зустріч, тому є час відповісти тільки на кілька запитань. Ірина каже, що студія з’явилася завдяки донорам – компанії ВВС. Така допомога стала можливою тому, що «Суспільне» є членом Європейської мовної спілки.
«Якби не гранти, багатьох продуктів не було б в нашому ефірі, наприклад, програми «Зворотний відлік», – каже Бубнова. – З ВВС у нас була прекрасна взаємодія щодо ведучих, журналістів, продюсерів проєкту «Суспільна студія». Ми понад два місяці проводили стрес-кастинги, зокрема серед наших ведучих, щоб розуміти, які у них є слабкі місця, після чого наші колеги з ВВС провели тренінги для наших ведучих і журналістів про те, як поводитися у стресових ситуаціях, як справлятися зі складними гостями й чутливими темами, як працювати з фактажними запитаннями».
«Тобто це не просто нова студія, а нова віха у житті каналу?»
«Абсолютно нова віха в історії «UA: Перший» точно, та й в цілому в історії суспільного мовника України, – каже Бубнова і раптом, сміючись, вигукує, коли бачить, що ведучий Ігор Шавро робить селфі на тлі студійних екранів: Боже, Шавро, який ти гарний!»
Атмосфера тут невимушена: багато один одного підколюють, як це буває у компанії, де зібралися старі приятелі.
Студію будували близько восьми місяців, досі триває процес балансування камер і калібрування під них екранів, «тому що картинка повинна бути ідеальною». У студію знесли, мабуть, все світлове обладнання, яке є у розпорядженні каналу, щоб висвітити кілька локацій. Світла замовили ще, але обладнання приїде, орієнтовно, тільки у жовтні-листопаді, відповідно, до кінця року все має повноцінно працювати.
«Наша ідея у тому, щоб всі ці локації – спорт, новини й суспільна студія – взаємодіяли між собою, – пояснює продюсерка каналу. – Зараз ми репетируємо, як передаємо слово від новин, наприклад, спорту, ведучі зможуть переходити з однієї локації в іншу, і камера буде пересуватися за ними. Це живий простір, у якому люди живуть, а не «мовлять»».
Ірина Бубнова вважає дуже важливим, що у студії працюватимуть різні покоління ведучих, адже й аудиторія каналу різновікова.
«Одна наша пара – Анатолій Єрема та Дарка Гірна – абсолютно різні покоління, які, думаю, дадуть нам можливість почути ставлення до подій у країні й молодшого, і старшого покоління, у них будуть навіть свої дискусії між собою щодо якогось подієвого ряду», – обіцяє Бубнова.
«Із запуском оновленої «Суспільної студії» ми готові до глибшого висвітлення суспільно значущих тем, щоб глядач отримав вірогідну, точну та неупереджену інформацію про події та тенденції, які мають місце в Україні та світі, про їх взаємозв’язки та вплив на життя кожного з нас, – резюмує Наталія Загуменна. – Ми створюємо простір, у якому є місце для глибоких і збалансованих дискусій про те, що хвилює українських глядачів. Дискусії у цьому просторі передбачають відсутність упереджень, відкритість до різних поглядів, а теми подаватимуться глядачеві через послідовні й емоційно насичені історії з життя людей з різних куточків України та світу».
Люди слова
«Телекритика» попросила ведучих «Суспільної студії» поділитися враженнями від нової студії та очікуваннями від цього проєкту.
Дарка Гірна
«Я працюю на «Суспільному» вже майже три роки, і, в принципі, це перша студія такого рівня, яку я тут бачила. Очевидно, зміниться і картинка, і якість нашої роботи, адже хочеться більше старатися для програми, бо все має дуже гарний вигляд – крім форми ти вже більше думаєш над змістом. Раніше було достатньо різних несправностей, через це ведучий часто втрачав концентрацію під час прямих ефірів. Тепер, я сподіваюся, усі проблеми будуть усунені й, відповідно, зросте якість нашого контенту».
Анатолій Єрема
«Телебачення – це перш за все бачення, а не слухання, тому повинна бути хороша картинка. Попри те, що досі на «Суспільному» був дуже цікавий контент, картинка була, будемо відверті, убогою. Зараз, коли вмикаєш телевізор і бачиш і цікавий контент, і живу динамічну картинку, отримуєш те, що називається телебаченням, це вже рівень.
Я свою кар’єру починав з УТ-1, працював на продакшені, який готував випуск міжнародних новин для цього каналу, потім у мене був довгий, майже 23-річний період роботи на «1+1». З «Плюсів» я пішов з банальної причини: у нинішніх умовах те, чим я займався, стало просто неможливим, а зайнятися чимось іншим мені ніхто не пропонував. Ця робота мені здалася цікавішою, і я радий, що зміг приєднатися до команди «Суспільного», це люди з новим мисленням, поглядом на те, яким має бути суспільне телебачення.
Коли будувалося «Суспільне», сюди прийшли люди, які хотіли змінити УТ-1. Я бачив, як їм нелегко, адже з дня створення громадського телебачення дивився цей канал. Бачив їх досягнення і як телевізійник розумів, чого їм не вистачає, щоб робити це так, як ми могли робити на «Плюсах». Там про багато речей ми навіть не замислювалися, сприймали їх як даність, а тут все потрібно було створювати з нуля. Звичайно, коли випала можливість, я захотів приєднатися до цієї, як я її називаю, команди змін, яка змінює суспільне сприйняття некомерційного телебачення».
Інна Москвіна
«На цьому проєкті для мене все нове, тому що раніше я працювала лише у новинах: ведучою новин і ведучої підсумкового недільного новинного випуску. Відповідно, для мене жанр розмовної студії, тим більше такого хронометражу – три години – абсолютно нова робота.
Можу сказати, що я все життя уникала такої роботи, бо не вважала своєю сильною стороною розмову з гостями. Тут перед тобою стоїть завдання зробити те, що цікаво не тільки тобі, але і твоїм глядачам, а ці речі не завжди збігаються. Через те, що ти працюєш багато років, ти вже багато знаєш, багато у чому розбираєшся, а тобі все одно потрібно поставити якесь елементарне запитання, бо ти розумієш, що там, за екраном, знаходиться глядач, який може цього не знати, адже він не працював так довго у журналістиці, не читав так багато як ти, готуючись до ефіру».
Роман Сухан
«Ми про цю студію дізналися, щоб не збрехати, рік тому, вона була намальована у деталях, і ми дуже на неї чекали. Однак будівництво затримувалося, тому вже у березні ми вирішили, що потрібно подумати не тільки про форму, а й про зміст. Тоді почали запускати марафони у тих умовах, які могли собі дозволити: у маленькій студії, що знаходиться у підвальному приміщенні. Так запустили марафон «На карантині», він переріс у марафон «Суспільна студія», це фактично прототип того, що виходить 8 вересня. Тобто на сьогодні ми повністю собі уявляємо, яким буде зміст нового проєкту. Змінюється оболонка, декорації, проте у більшості своїй зміст залишиться таким же, схожим на те, що ми напрацьовували за останні пів року. Ми вже повністю сформували структуру: як воно буде, про що воно буде, з ким і для кого воно буде».
Ігор Шавро
«Нещодавно мені зробили пропозицію, від якої важко відмовитися: стати ведучим вечірнього слота «Суспільної студії». Все професійне життя я працював перекладачем жестової мови на різних телеканалах, тому тільки й робив, що ретранслював думки ведучих і їх гостей. На минулій роботі я був ведучим новин, де теж особливо не висловишся, що не поставиш запитання людям, синхрони яких ставиш. Тепер у мене з’явилася можливість ділитися в ефірі власними думками, спілкуватися з гостями на теми, які важливі для суспільства та цікаві мені. Відмовлятися від такої можливості просто гріх».
Ольга Сніцарчук
“Після Революції гідності у професійній спільноті багато говорили про те, що країні потрібне громадське телебачення, щось на кшталт ВВС. Трохи менше ніж три роки тому я прийшла на «Суспільне», добре розуміючи, куди йду, хотіла підтримати його, мені було цікаво подивитися зсередини, як все це відбувається. Звичайно, тут не такі умови, до яких звикли люди, які працюють на приватних каналах, але дуже хочеться подивитися, що з усього цього вийде.
У людей є багато претензій до картинки «Суспільного», у критичних відгуках насамперед на неї звертають увагу. Ця студія, мені здається, повинна задовольнити критиків, картинка буде хороша – HD-якості. Я впевнена, що спочатку будуть певні баги, бо на попередній роботі на «5 каналі» я запускала кілька студій і знаю, що так не буває: сів у новій студії – і все там працює як годинник.
Я веду вечірній блок програми, він суспільно-політичний. Я намагаюся, щоб у ці пів години увійшли всі топові події дня. Наприклад, кілька останніх тижнів я завжди беру події у Білорусі, тому що це дуже важливо. Минулого тижня у фокус потрапила історія з дивовижними домовленостями у тристоронньої контактній групі, з висловлюваннями Фокіна. Мені здається, що навіть якщо людині все це не дуже цікаво, їй варто було б приділити хоча б пів години свого часу, щоб розуміти, що відбувається в країні, куди вона рухається і до чого варто підготуватися. Наприклад, тема «вовчих» судів. Останнє рішення щодо «ПриватБанку» може позначитися на будь-якому громадянинові, користувачеві послуг цього банку, адже ціна питання – 10 млрд грн. Тому людям потрібно пояснити, якими можуть бути наслідки».
Читайте також:
«Суспільне» запускає ранкове міжрегіональне шоу
Тетяна Кисельчук, «Суспільне»: «Потрібно припинити сприймати ТБ як священну корову»
В эфире «UA:Перший» прекращает выходить программа «Доброго ранку, країно!»
Фото: Володимир Шевчук
Підписуйтесь на «Телекритику» у Telegram та Facebook!