27 липня 2020 року Новий канал презентував свій перший веб-серіал Fake. У прямому ефірі першу серію подивилися понад 1580 чоловік, паралельно коментуючи те, що відбувається. Очікувано коментарі різнилися від «фу-фу-фу» до повного захоплення. Ми ж постараємося бути об’єктивними … наскільки це можливо.
Іра Рефагі, редакторка рубрики «Діджитал»:
Сюжет. Досить простий і банальний: дві подружки, Валя (Ліля Цвелікова) і Ліза (Аня Остапенко), приїжджають з провінції до Києва. Одна сильна і смілива, жадає гризти граніт науки і досягати спортивних вершин. Друга – мріє про славу блогера настільки сильно, що готова буквально на все. Перша, природно, завжди виручає другу, витягуючи зі складних ситуацій, прикриваючи і навіть захищаючи, як справжній бодігард. І, звичайно, в сюжеті присутні яскраві, але не менш стереотипні, чоловічі персонажі – мажор Марк (Макс Девізоров) і скромний айтішник Діма (Женя Лісничий), який підробляє офіціантом.
Персонажі. Багато комедій будуються на висміюванні стереотипних ситуацій, в які ми потрапляємо щодня. Комедія – це криве дзеркало, відображає нас із вами і дає можливість не сумувати, а щиро посміятися над собою. І в принципі, персонажі Fake досить стереотипні, харизматичні та комічні. Ось тільки щирість трохи просідає. Найбільш природними виглядали другорядні пацанки Валя і ботан Діма, а гламурна Ліза і мажор Марк – награними. До речі, Валя була настільки органічна, що глядачі-коментатори часто порівнювали її з переможницею шоу «Від пацанки до панянки-4» Євгенією Мазур.
Думаю, проблема – в опрацюванні персонажів. Або потрібно було детальніше і глибше їх прописати, або, навпаки, надати акторам канву і дати їм можливість імпровізувати і самим будувати діалоги. Якщо чесно, багато постановчих відео на TikTok, які знімають південнокорейські хлопці, виглядають природніше, емоційніше і чесніше, ніж деякі сцени серіалу.
Мотивація. Це та штука, яка будь-який твір робить або сильним, або млявим. Так ось з мотивацією не все гаразд. Більш за всіх мотивована Ліза, яка будь-що-будь хоче бути відомим інфлюенсером. Прославитися у неї вийшло, але зі знаком «мінус»: суперблогер Рита Сан (Настя Іванюк) зняла якраз той момент, коли Лізу знудило від детоксного коктейлю. Ну і понеслась хвиля хейту. Щоб помститися, головна героїня вирішує відбити в неї хлопця Марка. Відмінна мотивація.
Мотивація Діми: він таємно закоханий у Лізу і всіляко намагається погасити її блогерський запал, проробляючи різні хакерські штуки, аби вона заспокоїлася і перестала мстити Риті Сан і залицятись до Марка. При цьому незрозуміло, що мотивує Діму працювати офіціантом, якщо він такий вже крутий хакер, здатний зламати iPhone? Нелогічно.
Мотивація Марка проста до отупіння: він вважає Лізу симпатичною, і просто хоче її. Усе.
Мотивація Валі невиразна: за що вона так сильно любить Лізу? Прям готова і в вогонь, і в воду за неї стрибнути, в той час як Ліза сприймає Валю досить поверхово, прикидається слабкою, бреше. Особисто я взагалі не бачу логіки.
Гумор. Жарти про секс. Куди ж без одвічного «гумору нижче пояса»? Звичайно, в Fake були жарти про секс і аудиторія, яка дивилася прем’єру онлайн, досить нормально реагувала. Секс – невід’ємна частина нашого життя, так що все ок. Тим більше, що в серіалі показували алкогольні напої, що говорить про розрахунку на аудиторію як мінімум 16+.
Гумор. Суржик. Особисто я в який раз переконалася, що далеко не всі можуть настільки майстерно володіти суржиком, як Андрій Данилко, який ролі провідниці та співачки Вєрки Сердючки, балерини Белли Куценко, дочки Світлани. У нього суржик соковитий, наповнений різними тональностями, що ллється, як пісня. Просто істинний полтавський суржик: народний, справжній. Плюс неповторна міміка. Плюс колючі і влучні фрази, сказані цим суржиком «не в брову, а в око». Ось тому фрази Данилка люди розтягнули на цитати. Але у хлопців із Fake «ефекту Данилка» не вийшло. На жаль і ах. Їх суржик звучав неприродно, українські слова замінялися русизмами або через незнання, або тому, що потрібно було зображати провінціалок. Але якщо у провінційних Лізи і Валі суржик виправданий, то абсолютно незрозуміло, чому ламаною українсько-російською говорять «привілейовані кияни» Марк і Рита Сан? За логікою речей, вони повинні говорити чистою українською мовою і всіляко підкреслювати цим свою елітарність.
Хронометраж. Коли перша серія закінчилася, багато глядачів здивовано коментували: «І це все? А що далі? », Розраховуючи, мабуть, на стандартну 40-хвилинну серію. Так, друзі, це все, тому що веб-серіал не передбачає хронометражу більше 20-ти хвилин. Авторам у кінці кожної серії вдавалося зберігати інтригу, викликаючи бажання дивитися наступний епізод
Саундтрек. Авторкою саундтреку стала Jerry Heil. Пісня ритмічна, проста, моментально засідає в голові. І це вірно. Текст колючий і стьобний: у стилі співачки. Перед стартом першої серії ролик із кліпом на пісню «Блогер», розміщений на каналі Jerry Heil, мав більше 12 тис. переглядів. Після прем’єри кількість переглядів збільшилася на 3 тис. На момент написання статті відео подивилися більше 30 тис. разів. Однак незважаючи на зростаючу кількість переглядів, автора критикують за те, що заспівала російською мовою. І це дійсно дивно, адже фірмовий суржик Jerry Heil був би вельми доречний. Що ще більш дивно: виконавиця співає про російських блогерів. І якщо Регіна Тодоренко і Настя Івлєєва ще нормально сприймаються українською аудиторією, то згадка Ольги Бузової виглядає недоречно, як мінімум.
Продакт-плейсмент. Це біль! Я розумію, що без спонсорства важко зробити гарний продукт. Я розумію, що продакт-плейсмент – це норма сучасного відеоконтенту будь-якого роду. Але не варто ж серіал перетворювати в один суцільний рекламний ролик. Не варто тикати глядачам продакт-плейсментом в обличчя: у нас нормальний зір, ми все зауважимо і побачимо. Ну, ок там кадри з чашками «Нескафе» і келихами з напоєм «Гараж» на половину екрану, але навіщо в діалогах героїв було прописувати рекламні слогани?! Сидить ботан Діма, сьорбає каву з чашки з написом «Нескафе» – відмінно. Хлопець допізна робить домашку, йому потрібно підбадьоритися, він п’є каву: все нормально. Досить. Але ж ні! Діма робить ковток і каже: «Нескафе» – Дійсно вражає! ». Хлопці, ви серйозно? Я вже не кажу про заставку до кожного епізоду, яка, по суті своїй, є рекламним роликом кави.
Думаю, якщо вже спонсор захотів бачити свої чашки в кадрі крупним планом, можна було б пожартувати на цю тему, і тоді реклама не виглядала б настільки набридливою. Припустимо, можна було б обіграти так – Діма повертається до камери і каже щось типу: «Хвилиночку уваги: зараз я буду пити «Нескафе». Відвертається від камери, робить пару ковтків, повертається знову: «Все! Уже попив». І сюжет розвивається далі. Це не супеорігінальний прийом, однак впровадження продакт-плейсменту в такому разі виглядало би кумедним. Більш-менш адаптивно продакт-плейсмент виглядає в веб-серіалі SocialMe, знятому за підтримки бренду KFC: на початку і в кінці єпізодов короткі заставки з лого бренду, на другій хвилині розігрується сцена в ресторані KFC, де головний герой спокійно їсть курячі ніжки, а героїня пристає до нього з проханням сказати щось на камеру для її блогу. Немає ні слоганів, назва бренду не згадується. Хлопець просто говорить, мовляв, я їм, не заважай. Потім героїня пересідає навпаки і взагалі закриває собою тацю з їжею. Зрозуміло, що це продакт-плейсмент, але виглядає він не настільки прямо.
Таня Мялковська, редакторка рубрики «Кіно»:
Перше, що кинулося в очі – це сюжетна лінія головної героїні, яка фактично запозичена з іспанського серіалу «Еліта» від Netflix. У одному з останніх сезонів «Еліти» з’являється дівчина на им’я Каетана, яка живе бідно, але від усіх це пріховує. Вона робить вигляд, що заможна і що її батьки сплачують за навчання в престижній школі. Каетана працює в клінінговій сфері, прибирає будинки заможних людей. Одного разу вона позичила плаття у господині вілли, щоб сходити на вечірку. Природно, на тусовці наряд моментально обливають вином. Якесь дежавю – в серіалі Fake відбуваються аналогічні події: Ліза живе не дуже забезпечено, бреше друзям про це, працює в клінінговій компанії, а також засвітилася сукня люкс-бренду, яке успішно обливають келихом вина. Збіг? Не думаю.
Окрім очевидних комплексів і бажання виглядати круто, Ліза не несе жодного позитиву, так само як і не викликає співчуття. Вона – поверхнева, байдуже до всіх ставиться і погана людина. Проте, як мінімум дві людини (Валя і Діма) про неї піклуються і готові заради неї на багато що. Чому і як так вийшло? Не зрозуміло.
Творці серіалу раніше в інтерв’ю розповідали, що надихалися трьома зарубіжними серіалами: Skam, SocialMe і «Забійний інтернет». У підсумку він частково перегукується з румунським серіалом SocialMe, який вийшов на YouTube-каналі KFC у 2018 році. Там в центрі сюжету Instagran-блогерка, яка показує зовсім інше, ідеальне життя в мережі. У неї також є шкільна подруга і хлопець, які допомагають їй у цьому. В іншому серіали не схожі. Так що Ліза в Fake – це збірний образ Каетано і головної героїні SocialMe.
До речі, ще один цікавий момент щодо фінансів Лізи: вона працює в клінінговій компанії, але при цьому сплачує за квартиру і у неї є iPhone X. Так, виходить, у неї все ж є пристойні гроші? Плюс до всього у неї є блог, де з’являється реклама, за яку теж платять.. Однак у цей же час вона з’являється на вечірці в сукні з необрізаним цінником, вона бере напрокат квіти і купує брендові пакети по 500 грн для прикриття, адже вони порожні.
Крім цього персонажі недосконалі, і загальна історія якось аж надто затерта. «Але що можна показати за 10-15-хвилинну серію?» – запитаєте ви. По суті, веб-серіал – це порізаний на шматки фільм, з постійними сюжетними сплесками кожні 10 хвилин. Тому цілком можна показати достатньо. Тут же все або зводять нанівець, або перебільшують: Діма натиснув дві кнопки і зламав Instagram Лізи, Валя образилася на Лізу і відразу пакує речі, а через дві хвилини обіймається з нею.
Наприклад, YouTube-серіал від блогера Ruslana Gее «Американські підлітки», який практично весь розроблявся 21-річної (на той момент) Русланою та її друзями, виглядає краще. Так, там теж була реклама і відчувалася деяка награність, однак персонажі були більш реалістичними. У підсумку «Американських підлітків», яких робили блогери-аматори, дивитися цікавіше, ніж Fake, створений командою профі.
Хоча, можливо, все так і було задумано, адже Fake – це така собі пародія на сучасних інстаграмерів /ютуберів/тіктокерів, і це перш за все міні-серіал, який можна подивитися за вечір, особливо не вникаючи в сюжет. Так що шоу має право на існування.
Читайте також:
Репетиции в Zoom и антисептик на площадке: как Новый канал снимал веб-сериал Fake
Новый канал снимает веб-сериал Fake
Премьера веб-сериала Fake состоится 27 июля
Фото: скриншоты сериала Fake, скриншот клипа «Блогер», Новый канал
Підписуйтесь на «Телекритику» у Telegram та Facebook!