Найбільше витратив на телерекламу президент Петро Порошенко – 174,9 мільйона гривень, це третина витрат всіх кандидатів. Друге місце у Юлії Тимошенко – 126,9 мільйона гривень, третє – у Олександра Шевченка з 86,5 мільйонами гривень. П’ятірку замикають Сергій Тарута (64,4 млн грн) і Олег Ляшко (46,7 млн грн).
Про це повідомляє «Рух Чесно», який проаналізував обсяги і вартість політичної реклами минулого року. Активісти зазначають, що дані орієнтовні – під час аналізу були використані результати моніторингу реклами на ТБ за панеллю Nielsen і консалтингової компанії Kwendi, дані про вартість одиниці ефірного часу для передвиборної агітації на телеканалах. Хоча вартість телереклами для кандидатів з’явилася тільки зі стартом виборчої кампанії 31 грудня.
За даними «Чесно», в рекламних роликах у 2018 році з’являлися 15 кандидатів у президенти. Порошенко також став лідером за кількістю реклами в ефірах у 2018 році. Майже нарівні з ним – Шевченко. Ролики з кожним із цих кандидатів з’являлися в ефірах понад 4000 разів. Також у трійці лідерів – Юлія Тимошенко з більш ніж 2,5 тис. показів. Ролики Порошенка виходили на 12 каналах. Рекламу Шевченка, Юрія Бойка, Олега Ляшка транслювали на 7 телеканалах, Тимошенко – на 5.
Найбільше політичної реклами було на каналі «1+1» (на ефіри цього телеканалу в 2018 році припало 14% показів, зафіксованих моніторингом), канал міг заробити 100 млн гривень. На другому місці за кількістю політичної реклами опинився телеканал «Україна», оскільки офіційна вартість розміщення на каналі найвища, мовник міг заробити 202 млн гривень. ТЕТ, НТН і «5 канал» транслювали ролики тільки одного з політиків – Шевченка, Бойка і Порошенка, відповідно.
Активісти підкреслюють, що більшість згаданих витрат на рекламу не потрапило в офіційну звітність політичних партій, а отже, походження коштів, якими оплачувалася реклама, невідоме. Водночас наголошується, що законодавство не зобов’язує розголошувати цю інформацію в період поза виборами.
Активісти посилаються на повідомлення Адміністрації президента про те, що Петро Порошенко оплачував свою рекламу з власної кишені, видатки на неї будуть відображені в його річній декларації. Також без прив’язки до партії «УКРОП» замовляв телерекламу й Олександр Шевченко. Тарута і Ляшко рекламувалися під партійним брендом, але партія «Основа» відзвітувала про 38,5 мільйона гривень, витрачених у 2018 році на телерекламу, а «Радикальна партія» – про 36,9 мільйона гривень, що в 1,5-2 рази менше підрахунків «Чесно».
Нагадаємо, за даними Комітету виборців України, в 2018 телеканали заробили на рекламі політичних партій 180 млн гривень. Лідером за офіційними витратами (зі звітів партій) на телевізійну рекламу є «Батьківщина» – партія витратила на телерекламу 120 мільйонів гривень; 36 мільйонів на ТВ-рекламу витратила «Радикальна партія», 17 мільйонів становлять видатки «Народного фронту».
Фото: pixabay