На початку карантину «Медіа Група Україна» і дослідницька компанія Gradus Research запустили спільний проєкт моніторингу громадських настроїв «Градус здоров’я України. Зворотний зв’язок», який триває донині. Опитування проводять двічі на тиждень, вони стосуються емоційного стану, самопочуття, оцінки фінансового становища, дотримання карантину та інших важливих аспектів життя українців. Дослідження є неприбутковим, результати направляють представникам органів державної влади та публікують на ресурсах медіагрупи.
Автори проєкту пояснили «Телекритиці», що він корисний для чиновників, журналістів, бізнесу та суспільства.
«Щось путнє народжується у кризу»
Тетяна Нікітіна, директорка департаменту аналітики телеканалу «Україна», кандидатка соціологічних наук
«Чи не вперше помічаю, що дійсно щось путнє, корисне та цікаве народжується у кризових ситуаціях. Саме так можна сказати про проєкт «Медіа Групи Україна» і дослідницької компанії Gradus Research «Градус здоров’я України. Зворотний зв’язок».
Проєкт народився на самому початку карантину, коли все змінювалося так швидко, що реальність могла ось-ось піти з-під ніг. Домінували панічні настрої, невизначеність, і в той самий час відчувалася гостра потреба щось зробити, щоб допомогти нашим глядачам і країні пережити цей непростий період. Саме за таких обставин народилася ідея спільного проєкту. Ми у «Медіа Групі Україна», як ніхто, розуміємо цінність об’єктивної інформації, особливо у критичних ситуаціях. Ми знаємо, що наявність такої інформації – важлива складова розв’язання проблеми. Тому моментально підтримали ідею і перейшли до її реалізації, надавши ефір, усі наші діджитал-майданчики та свою методологічну експертизу.
Мета нашого спільного проєкту сформулювали так: «Здійснювати регулярний моніторинг стану здоров’я та суспільних настроїв українців для оперативного інформування суспільства і держави». У ході реалізації проєкт розрісся і виявився настільки інтенсивним та багатогранним, що тільки зараз, на п’ятому тижні реалізації й тільки під час травневих свят, дійшли руки розповісти про нього докладніше.
Для мене особисто цей проєкт цікавий з різних поглядів. По-перше, я люблю дослідження, у яких є соціальна місія. У проєкту «Градус здоров’я України» вона дуже чітка – інформування держави і суспільства. Проєкт надає об’єктивну інформацію державі про стан суспільства для прийняття найбільш виважених та ефективних рішень. Він у кращих традиціях розвинених демократій інформує суспільство про реальний стан справ у непростий час. З даних проєкту ми побачили, що на початкових стадіях карантину українці на подив легко погодилися з обмеженнями та старанно дотримувалися карантинного режиму. Але вже в останніх хвилях ми бачимо зниження страху заразитися, втому від карантинних заходів і бажання їх послаблення. У той самий час наростає страх погіршення економічної ситуації. І це дуже очікувано, оскільки, за даними опитування, ми бачимо, що 20% опитаних втратили дохід через карантин, а ще у 40% дохід знизився. Ще цікаво, що практично 50% українців вірять в те, що коронавірус був створений штучно. Проєкт дає уявлення про те, як пандемія вплинула на українців: 70% опитаних відповідають, що їхнє життя змінилося, і 63% вважають, що воно вже не буде колишнім навіть після завершення карантину.
Але не будемо більше про результати, ви самі можете з ними ознайомитися на сайті «Сьогодні». А я перейду до другого аспекту мого інтересу до проєкту – методологічного. Як відомо, золотим стандартом соціології вважаються face-to-face, скорочено f2f – особисті інтерв’ю за місцем проживання респондента. Але карантин закрив можливість проведення будь-яких f2f-опитувань. І навіть після послаблення карантину, цей метод навряд чи поверне свої позиції. Люди ще довго будуть боятися пускати незнайомих людей на поріг і продовжать дотримуватися соціальну дистанцію, а інтерв’юери навряд чи будуть рватися ходити до чужих квартир та їздити в інші населені пункти, що необхідно для проведення класичного f2f.
Оскільки запит на соціологічну інформацію залишається високим, соціологам потрібно шукати альтернативні методи проведення досліджень. Альтернативним класичним методом є телефонні інтерв’ю. І їхня частка у загальному дослідницькому спліті під час карантину зростає. Але телефонні опитування не універсальні, вони можуть вирішити далеко не всі завдання. Наприклад, телефоном не можна тестувати відео або зображення, пропонувати довгі списки альтернатив, оскільки вони не сприймаються на слух. І тут свої позиції починають відвойовувати онлайн-опитування.
Gradus Research проводить повноцінні соціологічні опитування на смартфонах. Безумовно, ми розуміємо, що є перевага у бік тих, у кого є смартфони і хто користується інтернетом, таких людей у цілому стає все більше. Крім іншого, карантин інтенсифікував процеси інтернетизації. Тому онлайн-опитування, особливо на смартфонах, починають бути репрезентативними стосовно все ширшої аудиторії. Нам потрібно пройти ще довгий шлях, щоб знайти нові «золоті стандарти» отримання надійної і валідної соціологічної інформації у мінливому світі. І ми з непідробним методологічним інтересом йдемо дорогою експериментів разом з нашими партнерами.
Третій аспект, на який я хотіла б звернути увагу, – це інтеграція проєкту у виробничий процес нашої медіагрупи. Результати дослідницького проєкту «Градус здоров’я України. Зворотний зв’язок» використовуються в ефірах багатьох проєктів телеканалів «Україна» та «Україна 24», а також на них спираються, щоб швидко ухвалювати рішення. Новини швидше за все реагують на зміну економічної ситуації у суспільстві, їм важливо оперативно отримувати від нього зворотну реакцію, інформуючи про будь-які зміни у громадській думці. Наш проєкт дозволяє проводити швидкі опитування на важливі для суспільства теми: здоров’я, психологічного стану, ситуації на ринку праці, зміни доходу, зміни життя у цілому у ситуації карантину, оцінки карантинних заходів респондентами та багатьох інших аспектів життя під час карантину. Причому все це – протягом декількох діб: мої колеги з новин можуть мені сьогодні поставити запитання, а завтра-післязавтра отримати відповідь й озвучити її в ефірі. Це безпрецедентна швидкість отримання інформації за дотримання соціологічних стандартів.
За період карантину канал «Україна» і канал «Україна 24» випустили понад 50 сюжетів на підставі опитувань, проведених у рамках спільного проєкту «Медіа Групи Україна» і Gradus Research. І я як соціолог дуже ціную можливість швидкого вивчення громадської думки у вкрай незвичайних для усього світу умов. А як співробітник медіагрупи радію можливості швидко реагувати на потреби ефіру й оперативно відповідати на інформаційні запити колег».
«Тандем «медіа + соціологія» максимально ефективний»
Євгенія Близнюк, засновниця і директорка дослідницької компанії Gradus Research
«Проєкт Gradus планувався як платформа експрес-опитувань, яка дозволяє провести репрезентативне поле з достатньою вибіркою протягом доби. В Україні є багато онлайн-панелей, але вони не працюють у форматі мобільного додатка. Попри те, що метод опитувань у смартфонах виник усього кілька років тому, сьогодні це стрімко тренд, який стрімко зростає: у Європі, за даними Esomar, частка опитувань у мобайлі вже становить 9%, а у Штатах – 14%. Проведення опитування у смартфоні респондента прискорює швидкість його реакції на запрошення пройти опитування багаторазово. Адже смартфони вже давно стали продовженням нашої руки, і будь-який пуш – прямий стимул до швидкої дії у відповідь.
При цьому, на відміну від опитувань у месенджерах, ми контролюємо нашу вибірку шляхом верифікації кожного респондента. Це дозволяє нам говорити про абсолютну надійність даних і репрезентативність за чотирма контрольними параметрами: стать, вік, регіон та розмір населеного пункту.
Проте спільний проєкт «Градус здоров’я України» став для нас справжнім випробуванням на міцність. За досить об’ємних анкет продукувати дві хвилі дослідження на тиждень – нетривіальне завдання.
Така швидкість отримання даних дозволяє стежити за змінами суспільних настроїв практично у режимі реального часу. Так, станом на останню хвилю (2 травня) усього 4% респондентів мали серед знайомих людину з підтвердженим діагнозом COVID-19. Така низька присутність вірусу у житті людей (що, безумовно, було основною метою карантину) призвело до синхронного ефекту. Вірус став для більшості респондентів чимось на зразок міфічної тварини – всі про нього говорять, але ніхто не бачив. Продовжуючи на словах підтримувати карантинні заходи як необхідні, респонденти на своєму побутовому рівні знижують суворість карантину, дозволяючи собі поступово відновлювати звичний спосіб життя.
Дослідницькі проєкти, спрямовані на опитування населення в умовах карантину, були запущені у багатьох інших країнах, наприклад, в Ізраїлі, Німеччині, Великобританії, Франції, Італії, з ініціативи держави. Уже з’явилися інтернаціональні дослідні проєкти, у яких беруть участь десятки країн і, як правило, вони також підтримуються державою. У нашій країні бізнес прийшов з пропозицією до уряду, забезпечивши владу інформацією про захворюваність під час карантину, про надану медичну допомогу та її якість. Одночасно з цим українські бізнеси теж отримали ефект. Адже у результаті карантину у всіх споживчих груп значно змінилася поведінка. Бізнеси з наших відкритих звітів отримали доступ до стрімко мінливих даних про емоційні зміни українців, про зміну дозвілля часу під час карантину, про фінансовий стан і навіть про споживчі настрої.
У цілому, формат тандему «медіа + соціологія» показав максимальну ефективність. Можливість отримати моментальний зворотний зв’язок з боку суспільства (з дотриманням всіх стандартів соціології) дозволяє оперативно оцінити суспільні реакції та відповідно відреагувати на них. Період часу від моменту виникнення теми або запиту до отримання результатів опитування не перевищує доби. Це дозволяє тримати руку на пульсі змін громадської думки, важливих соціальних показників і реакцій людей на ті чи інші комунікації.
Читайте також:
Украинцам предлагают поучаствовать в проекте «Градус здоровья Украины. Обратная связь»
Серіали «Медіа Групи Україна» продали у Грузію
Яніна Соколова про «Україну 24»: «Вони не до кінця оцінили суть моєї персони»
Канал «Украина» представит премьеру сериала «Женские секреты»
Фото: «Медіа Група Україна» та Gradus Research
Підписуйтесь на «Телекритику» у Telegram та Facebook!