2 вересня гендиректор 1+1 media Ярослав Пахольчук і директор департаменту дистрибуції та розвитку мережі мовлення групи Андрій Мальчевський зустрілися з журналістами, щоб поговорити про результати кодування супутникового сигналу українських телеканалів і фактори, які вплинули на реалізацію цього проєкту, звітували щодо боротьби з піратством і представили свій прогноз розвитку ринку платного телебачення в Україні на 2021-2022 роки. Виявилося, що 2020 рік вважають знаковим не тільки через пандемію коронавірусу, яка зірвала багато планів учасників ринку, знайшлося місце і позитиву.
«Телекритика» наводить основні тези спікерів пресбранча 1+1 media distribution.
Результати кодування
У результаті кодування ринок платного телебачення у 2020 році збільшився на 13% (600 тис. абонентів). Але виправдалися не всі прогнози, які робили у 2018 та у 2019 роках, у першу чергу – щодо міграції абонентів з безкоштовного супутника.
ОТТ-сегмент. За прогнозами, на кінець 2020-го очікується 67% зростання рік до року. Ця динаміка буде спостерігатися як мінімум два наступних роки. Найбільший приріст показали DTH-оператори Viasat і Хtra – 300%, однак це майже вдвічі менше планових показників.
Відкритий супутник все ще має попит – його використовують 2,4 млн домогосподарств, хоча за попередніми оцінками передбачалося, що після кодування у нього залишиться 1,2 млн абонентів. Передбачається, що саме завдяки йому буде зростати кількість абонентів Т2.
На думку спікерів, конверсії абонентів з безкоштовного супутника завадили наступні фактори: по-перше, запит ВР до Президента України щодо запровадження мораторію кодування та похідне від цього рішення щодо запуску незакодованих супутникових версій каналів 4 медіагруп; по-друге, карантин і пов’язане із ним зниження купівельної активності та спроможності населення.
Кращі показники супутникових операторів становили 12-13 тис. під’єднань нових абонентів на день. Після новин про депутатське звернення кількість під’єднань скоротилася до 2-3 тис. на день.
Як відомо, 28 лютого пройшла зустріч представників медіагруп з президентом, на якій дійшли компромісу – створити міжнародні версії чотирьох великих каналів, які не будуть закодовані: 1+1 international, ICTV+, «Інтер+» і «Україна 24». Коли почалося мовлення міжнародних версій, глядачі переконалися, що розкодування не буде. Однак зростанню платного сегмента завадила пандемія: 12 березня у країні ввели карантин, реалії змінилися, інсталяторам стало складно працювати.
Проведені влітку дослідження показали, що дає знати про себе новий тренд: майже 30% абонентів безкоштовного супутника готові протягом 3-4 місяців змінити тип прийому, ще 35% будуть готові зробити це протягом року, як тільки зрозуміють, що буде з їх доходами, зайнятістю і місцем перебування під час епідемії. Людей не задовольняє пропозиція, яка є на безкоштовному супутнику. Якби карантинні заходи були запущені хоча б на місяць-півтора пізніше, результати були б іншими: 300-400 тис. встигло б мігрувати за цей час.
Розкодування каналів медіагруп не буде, це неможливо просто технічно. Змінилися координати кожного каналу на супутнику і формат передачі даних, що дозволяє на меншій супутниковій місткості передавати канали у кращій якості.
«Важливо зазначити, що очікуваного розкодування каналів медіагруп не відбудеться, адже це неможливо з технічних та юридичних причин. Після кодування відбулися зміни, які не дають можливості передивлятися канали у відкритому доступі без суттєвих витрат як для каналів, так і для абонентів. Окрім цього, права на контент українських телеканалів обмежені територією України. Кодування супутника – це проєкт у дії, який націлений на довготривалий результат, а не тільки на короткі досягнення з кодування каналів поодинці, та є ключовим для розвитку медіаринку з платним контентом загалом», – прокоментував Ярослав Пахольчук.
Одна з головних причин кодування – захист прав. Пляма, яке покриває супутник, значно більша української території. Коли, наприклад, «1+1» показує шоу «Голос країни», права купують лише на Україну, а поляки чи росіяни категорично проти відкритого сигналу, тому що «Плюси» забирають їх рейтинги.
Тренди pay tv 2020 року
На заході 1+ 1 media distribution представила п’ять основних трендів ринку платного телебачення у 2020 році:
- карантин викликав стрімкий ріст ОТТ-платформ;
- карантин довів, що лінійне телебачення – основне джерело контенту для абонента;
- укрупнення на ринку Pay TV України;
- розвиток цифрового сегмента Pay TV стимулює появу українських HD-каналів;
- цінність ТВ-послуг зростає.
Під час презентації було надано оцінку ринку платного телебачення на наступні 2 роки. У 2022 році вже очікується, що ОТТ обжене кабель за кількістю абонентів – якщо у 2019 році у «кабелі» було 3,6 млн абонентів і 0,9 млн абонентів в ОТТ, то у 2022 році ці цифри будуть 2,3 і 2,5 млн відповідно. Очікується і зростання мінімальної вартості ТВ-послуги – у 2021 році за нашими оцінками вона становитиме 99 грн.
До кінця року ОТТ перевищить показник в 1,5 млн абонентів. За сім місяців база виросла з 800 тис. до 1,35 млн абонентів.
Переваги цих сервісів очевидні: люди отримують 200+ каналів, високоякісну картинку, яку можна дивитися на різних пристроях – до 5 екранів на одну підписку, і VOD-бібліотека – тисячі годин контенту.
Середнє дивлення лінійних каналів перевищило 6 годин на добу.
Крім того, на ринку спостерігається укрупнення платного телебачення. Ще рік тому в країні було понад 400 телевізійних операторів.
Для порівняння, у Туреччині – їх кілька десятків, у Німеччині – менше сотні, причому це стосується і інтернет- і телевізійного бізнесу. Українська специфіка пояснюється бажанням місцевих політиків впливати на своїх співгромадян. Однак в країні побудовані в основному аналогові кабельні мережі, обладнанню 15 і більше років. Через це зараз власники мереж стоять перед вибором: або реінвестувати у сучасніше обладнання, створюючи цифрові послуги, або бути готовим до зменшення абонентської бази, що відбувається.
Цьогоріч понад 20 каналів перейшли у high definition, усього понад 60 українських каналів мовлять у HD-якості, за прогнозами, через рік-два їх буде понад сотня. Це стало можливим не тільки завдяки кодуванню, але і через перехід дистрибуції на IP-канали: сьогодні більшість операторів отримує сигнал через IP, що дозволяє з мінімальними витратами доставляти HD-канали абонентам.
Цінність телебачення зростає, ARPU – Average Revenue Per User (середній дохід з абонента) – збільшується, попри заяви про те, що люди перестають дивитися телевізор. Мета – вийти на суму вищу $5, зараз ARPU вже перевищив $4.
Оцінка ринку pay tv у 2020-2022 роках
Під час презентації також була надана оцінка ринку платного телебачення на наступні два роки.
У 2022 році вже очікується, що ОТТ обжене кабель за кількістю абонентів – якщо у 2019 році у «кабелі» було 3,6 млн абонентів і 0,9 млн абонентів в ОТТ, то у 2022 році ці цифри будуть 2,3 і 2,5 млн відповідно. Трендом наступних двох років буде міграція з кабелю в ОТТ і IP, і вже у кінці 2022 року ОТТ-сегмент обійде кабель. На цей тренд може вплинути проникнення мобільного інтернету у невеликі населені пункти. Перекіс і в цьому випадку буде на користь ОТТ, але тільки завдяки Т2 і, можливо, відкритому супутнику. Це фактично єдина можливість збільшити показник 5,3 млн «платних» домогосподарств у країні.
Очікується і зростання мінімальної вартості ТВ-послуги – у 2021 році, за оцінками 1+1 media, вона складе 99 грн. Основні стрибкоподібні ринкоутворювальні процеси вже відбулися, далі очікується органічна динаміка зростання мінімальної ціни на рівні інфляційних процесів.
Політика продажів у 2021 році
1+1 media distribution виділила основні умови укладення угод з провайдерами на наступний рік. Спікери наголосили на важливості розуміння всіма гравцями необхідності розвитку ринку Pay TV в Україні, дотримання чесної конкуренції та спільної боротьби з піратством. Попри карантин, 2020 рік у порівнянні з 2017-2019 роками став показовим у боротьбі з піратством. Зокрема, було отримано 3 рішення суду (жодного рішення за попередні 3 роки) та від початку року направлено 3 матеріали до суду (2 – за 2017-2019 рр.).
«Одним з ключових пунктів політики продажів 1+1 media distribution на 2021 рік є сприяння розвитку Pay TV. Комерційна пропозиція холдингу має 6 основних каналів медіагрупи в SD та/або HD, натомість канали мають бути розміщені у найбільш доступному для абонента пакеті, окрім Freemium, а використання CatchUp прав є додатковою платною опцією. Запланована інфляція цін на лінійні права у 2021 році становитиме +30%, а вартість CatchUp прав складатиме 1,8 грн за абонента», – зауважив Андрій Мальчевський.
На сьогодні 1+1 media distribution дистрибутує 27 телеканалів, серед яких 9 власних: “1+1”, 1+1 International, “2+2”, ТЕТ, “ПлюсПлюс”, “УНІАН”, “Бігуді”, “Квартал TV”, Paramount Comedy, а також Paramount Channel, Nickelodeon, Nick Jr., Nicktoons, Spike, Club MTV, MTV, MTV Live, MTV Hits, MTV 80s, MTV 90s, VH1, Star Cinema, Star Family, FILMUADrama, Bolt, 36,6 TV, “Кус-Кус”.
Новини групи
В 1+1 media планують, що у 2021 році на каналах групи відбудеться рекордна кількість прем’єр топових продуктів, про них заявлять ближче до кінця 2020-го. Тому плани щодо контентної пропозиції «досить амбітні й агресивні».
1+1 video працює в основному на web і на «другий екран», допрацьовує інтерактив. Під час big show, 1+1 video дає глядачеві другий екран, який дозволяє впливати на те, що відбувається на екрані: голосувати, ставити запитання, щось купувати, є ідеї навіть дозволити глядачам впливати на те, що відбувається на сцені.
У планах платформи «Київстар ТБ» на першу половину 2021 року відмовитися від прив’язки до телефонного номера або до інтернету від «Київстар»: абонентами зможуть стати всі охочі. Платформа збільшила кількість телеканалів до 211, і у неї є мета досягти показника в 300 каналів. У партнерстві з IVI розширена VOD-бібліотека. Зараз акцент на перезапуск усього, що пов’язано з Android, і йдуть переговори з виробниками smart-телевізорів, щоб ставати обов’язковою кнопкою на них.
Viasat зараз працює над гібридною коробкою, де буде супутниковий стрімінг і VOD через інтернет. У наступному році хочуть запустити цей сервіс, адже пізніше у цьому вже не буде сенсу.
У 2021 році група збирається вийти в прибуток. Проєкти, які запустили у 2020 році, дають надію, що 1+1 media якщо не перетне цю позначку, то хоча б впритул до неї наблизиться. Хоча доходи групи впали, вона змогла зменшити витрати, причому не шляхом скорочення співробітників, а завдяки змінам у підходах до роботи та процедурах.
Група зробила заяву на конкурс на активи УМХ, який оголосила АРМА, гарантуючи державі 5 млн грн чистого прибутку.
Підписуйтесь на «Телекритику» у Telegram та Facebook!