Через COVID-19 світові кінокорпорації змушені заморожувати свої проєкти та скасовувати фільмування. Десятки проєктів перенесені на невизначені дати, а рекламні бюджети майбутніх прем’єр викинуті на смітник. Більшість серіалів Netflix, включно з новими сезонами «Дуже дивних справ», «Відьмака» – на паузі, HBO відклав фільмування нового епізоду «Друзів» і продовження «Аватара» Джеймса Кемерона. Під карантин потрапили і четверта «Матриця», фільмування якої зупинили у Берліні, екранізація відеогри Uncharted, а також «Фантастичні звірі 3». Amazon також постраждав: знімальна група з 800 осіб у Новій Зеландії зупинила виробництво серіалу «Володар перснів». Disney посунув рекордну кількість картин: «Пітер Пен», «Русалонька», новий «Один вдома» і ряд інших проєктів. Цей список можна розширити й на кілька абзаців.
Крім того, студіям довелося відкласти релізи уже відзнятих кінопроєктів, оскільки кінотеатри більшості регіонів закриті або обмежують кількість людей у залі. Так, прем’єри перенеслися у не менш значної кількості фільмів: Disney перенесла «Чорну вдову», «Історію Девіда Копперфілда», трилер «Жінка у вікні» та «Мулан», а Universal перенесла «Міньйонів» і «Тролів».
За цим пішли мільйони збитків. Але, трохи повагавшись, студії зважилися на відважний крок і перенесли деякі прем’єри в онлайн, замість стандартних кінотеатрів. Таким чином вони частково відшкодують збитки і порадують глядачів, які десятки років просили прискорити процес виходу кінотеатральних прем’єр на стрімінгових платформах. Тепер «Тролі: світовий тур» від Universal буде доступний у день релізу на стрімінгу. Його можна буде придбати у США за $19,99. До студії приєдналися й інші: Warner Bros. запропонує до перегляду «Хижих пташок», які слабо показали себе у прокаті. Disney презентували цифровий реліз «Вперед» 20 березня, а 3 квітня мультфільм з’явиться у сервісі Disney + у США.
Щодо українських кіностудій і дистриб’юторів – кінотеатральні прем’єри теж переносяться, а українські онлайн-платформи завантажують більше контенту і пропонують знижки на підписку, агітуючи легальний перегляд. Але переносити цілком прем’єру в діджитал поки ніхто не наважився. Можливо, частково через те, що творці ще не готові до цього.
А тут ще й Мінфін вирішив урізати фінансування більш ніж на половину на ряд культурних проєктів, серед яких і діяльність Держкіно. Комітет ВР з питань гуманітарної та інформаційної політики підготував заяву, у якій зазначив, що такий крок призведе до кризи і стагнації креативних індустрій країни і закликав Мінфін не ухвалювати таких рішень без консультацій. Українські кінематографісти зі свого боку звернулися до Прем’єр-міністра України Дениса Шмигаля з відкритим листом щодо ситуації з фінансуванням української кінематографічної галузі.
Як під час карантину перебудовують свою роботу продакшен-студії і дистриб’ютори України? Яких збитків вони зазнали або очікують зазнати? «Телекритика» зібрала досвід трьох продакшенів і двох дистриб’юторів, які розповіли, як вони справляються з роботою під час коронавірусу. Зокрема, «Телекритика» цікавилася, як продакшени і дистриб’ютори переформатували свою роботу в умовах карантину, яка ситуація із фільмуванням (довелося зупиняти виробництво?), які збитки компанії вже відчувають і що чекає на індустрію у майбутньому.
Star Media
Генеральна директорка кінокомпанії Star Media, Ольга Пантелеймонова: «У зв’язку з введенням карантину і ряду обмежень ми максимально перебудували роботу офісу. Перевели співробітників на віддалену роботу в тих секторах, де це було можливо, склали графіки роботи постпродакшену, щоб не зупиняти виробничий процес. Для нас важливо зберегти робочі процеси і нашу команду.
Але дуже «болісно» для нас те, що ми зупинили фільмування проєктів. Така ситуація у всій індустрії. Можна сказати, це не просто стрес, а катастрофа. Але при цьому ми робимо все, щоб зберегти людей, адже ми зобов’язані залишатися міцною частиною економіки. Ще трохи – і це буде неможливо. Необхідно терміново відновити активні фази виробництва, інакше індустрії дуже довго доведеться ставати на рейки знову. Ми не така сфера, яка зможе на наступний же день відкритися і відновити бізнес. Фільмування – це дуже складний процес, як в організації, так і в її підготовці, яку доведеться проводити заново.
Кіно – це десятки тисяч робочих місць. І це десятки-сотні мільйонів доларів, які витрачають у країні, оскільки це дуже дороге виробництво!
Крім того, що до держпідтримки: кажучи про те, що індустрія повинна протриматися на комерційних ресурсах, позбавляючи її держпідтримки, важливо розуміти, що комерційні проєкти і підтримка держави – це взаємопов’язані сфери. Та й звідки ж взятися комерційним засобам, якщо зупинилися всі? На мій погляд, щоб підтримати кіноіндустрію, було б правильно скоротити податки для такої сфери замість того, щоб урізати держпідтримку, без наявності якої індустрія не зможе реалізувати багато проєктів. Держпідтримка і частково скорочені податки за сферою – це буде оптимальний баланс, який збереже робочі місця, а ринок забезпечить грошима. Такі до таких заходів вдається увесь світ, дотуючи бізнес, розуміючи, як важливо не позбавити економіку грошей».
Студія «Квартал 95»:
«Робота над фільмами і серіалами ведеться дистанційно. Кінопроєкти «Кварталу» зараз знаходяться на стадії препродакшену. Автори працюють над сценаріями та ідеями. Фільмування заплановані на пізніші терміни, зараз ведуться підготовчі роботи. Про збитки говорити ще рано».
Кінокомпанія Film.ua:
«На час проведення заходів щодо запобігання розповсюдженню вірусу COVID-19 FILM.UA Group перейшла на дистанційний режим роботи. Ми дотримуємося всіх рекомендацій МОЗ України щодо гарантування безпеки наших співробітників.
Але це не означає, що група у відпустці. Ми любимо нашу роботу і продовжуємо залишатися вашим надійним партнером.
З радістю повідомляємо вам, що нам вдалося повністю зберегти потужності нашого постпродакшену-напрямку. Як і раніше ми надаємо всі сервіси на вищому рівні.
Наше дистриб’юторський напрямок продовжує працювати з портфелем різноманітного контенту.
Ми розуміємо виклики, з якими зіткнулася індустрія у масштабах усього світу. Але абсолютно впевнені у тому, що контент завжди буде потрібен, тому що хороші історії необхідні людям так само, як хліб, вода, безпека і здоров’я.
Тому ми продовжуємо працювати над девелопментом нових проєктів і запрошуємо вас разом створювати дивовижний контент, готувати заявки, розробляти трітмент, писати сценарії».
«1+1 Продакшн»
Керівниця «1+1 Продакшн» Вікторія Левченко: ««1+1 Продакшн» переносить усі знімальні процеси, які були заплановані на квітень або першу половину травня, уже на червень. З найяскравіших прикладів – це ефіри «Голосу країни», які були заплановані на 5, 12 і 19 квітня і які зараз теж переносимо. Аналогічна ситуація з репетиціями – щоб не наражати людей на небезпеку, вони скасовані або переведені в онлайн.
Можна сказати, нам пощастило, що багато проєктів, які у замовленні в «1+1 Продакшн», спочатку були заплановані на перші числа червня. Уже очевидно, що вони змістяться, але розраховуємо, що залишаться в роботі.
Головне, що повинно бути налагоджено, – це координація між каналами, програмними службами. Попри те, що деякі проєкти розпочнуться з затримкою, ми сподіваємося, що все одно вийдемо на практично одні й ті ж терміни шляхом тієї роботи, яка була вже зроблена і ведеться зараз. Але все залежить від того, скільки триватиме карантин, і як ті заходи, до яких вже вдається держава у боротьбі з епідемією, вплинуть на роботу каналів, на замовників. Тому рано вважати або робити будь-які прогнози щодо збитків, вони можуть бути некоректними.
Важливо зазначити, що українські продакшени не виняток – у всьому світі фільмування скасовується або відкладається, кінопрокат переносять. Значною мірою, не страшно переносити проєкт, якщо ти домовився зі своїм клієнтом і можеш грамотно спланувати та синхронізувати роботу. У нас взаєморозуміння є. У порівнянні з аутсорс-компаніями, наприклад, у цьому контакті та взаємодії з каналами групи навіть у такий складний період – наше щастя і захист».
Arthouse Traffic
Директор Arthouse Traffic Денис Іванов: «З понеділка (16 березня – ред.)у зв’язку з введенням карантину і з турботою про безпеку і здоров’я працівників та їх близьких усі співробітники компанії Arthouse Traffic працюють у віддаленому режимі. Минулого тижня було ухвалено рішення про перенесення ряду наших подій, а саме фестивалю європейського кіно, який повинен був розпочатися 19 березня і охопити шість міст на сході України, фестивалю «Французька весна» та її кінопрограми, фестивалю «Українська весна», який повинен був пройти з 27 по 29 березня у Брюсселі, а також другого кіноклубного фестивалю «Нове українське кіно». Ми зараз обговорюємо нові дати проведення цих подій та оголосимо їх, як тільки ситуація у країні та світі стабілізується. Також довелося скасувати спецпокази чорно-білої версії оскарівського хіта – фільму «Паразити» режисера Пон Джун Хо і перенести прокат фільму «Крихітка зомбі», старт якого був запланований на 12 березня.
Наразі ми готуємося до прокату наших квітневих проєктів – французької романтичної комедії «Нотр-Дам» і драми Роя Андерсона «Про нескінченність», які повинні вийти на широкі екрани відповідно 2 і 16 квітня. 10 квітня має стартувати дев’ятий Фестиваль австрійського кіно, але ми не унеможливлює його перенесення у разі загострення ситуації. Втім, компанія продовжує свою роботу, ми коригуємо рекламні кампанії, активно готуємося до випуску запланованих релізів і проведення фестивалів. Ми готові стартувати з нашими проєктами, як тільки скасують карантин та обмеження проведення масових заходів.
Крім того, посилена робота відділу продажів телеправ і нью-медіа. 13 березня разом зі стрімінговою платформою Takflix ми випустили в онлайн-прокат українську драму Марисі Нікітюк «Коли падати дерева». Також нещодавно пройшла онлайн-прем’єра фільму «Додому» Нарімана Алієва, який з’явився на платформі oll.tv 18 березня. На цій же платформі з 18 березня буде виходити ряд гучних українських релізів з нашого каталогу. А на цьому тижні на oll.tv відбудеться онлайн-прем’єра хітової української комедії «Мої думки тихі» Антоніо Лукича.
Volga film distribution
Директорка Volga film distribution Вероніка Ясінська прокоментувала поточний стан так: «Почну з того, що наш дружний невеликий колектив «Вольга Україна» у повному складі пішов на віддалену роботу. Самоізоляція – це чітка соціальна позиція кожного з нас. Усі ці популярні питання про те, як вибудувати роботу, мають зрозумілі відповіді: вже збудовані системи постановки завдань і моніторингу перенеслися з офісу – додому («Бітрікс», пошта, Telegram для уточнень), наради переведені в онлайн-режим.
А тепер переходимо до дійсно цікавої більшості частини розповіді: кризи. Безумовно – це питання всеосяжне. У кіносвіті склалася своя глобальна активна екосистема: студії, дистриб’ютори, кінотеатри, кіноринки, фестивалі, VOD-платформи. Такий струс і такі втрати не можуть пройти безслідно. Кінотеатри закриваються в усьому світі, прем’єри переносяться, деякі студії викладають зовсім нові релізи на VOD, нові виробництва припиняються – все це оцінюють у потенційні понад $20 млрд збитків тільки для Голлівуду. Ще до закриття і обмежень роботи кінотеатрів – останній вікенд показав найнижчі цифри американського прокату за 20 років. Вдуматися тільки – люди охочіше йшли у кінотеатри після терактів 11 вересня.
Щодо релізів нашої компанії: на момент настання кризи у прокаті продовжували по-справжньому тріумфально крокувати «Джентльмени» Гая Річі – фільм, який стабільно приносив кінотеатрам касу останні 7 тижнів. Ці тижні й без коронавірусу були дуже складними для кінотеатрів. У прокаті не було хітів на кшталт фільму Річі на кожен вікенд. Але, благо, були день у день «Джентльмени» з їх мінімальним падінням. Чи не заради хвастощів, але не пам’ятаю подібного кейса з наступною інфографікою падінь (називаю weekends drop): -12%, -25%, -30%, -33%, -18%. І тільки вікенд 12 – 15.03 обвалив український ринок кінопрокату на 90%.
У святковий вікенд 8 березня у нас стартувала українська комедія «Побачення у Вегасі», прокат якої тепер закінчений, ледь розпочавшись, хоча у фільму був шанс показувати динаміку прокату ще не один вікенд. Навіть боляче говорити про арт-казку «Піноккіо» Маттео Гарроне – її прокат фактично навіть і не почався як слід, він потрапив як раз під закриття кінотеатрів. Ми були одними з небагатьох дистриб’юторів, хто не переніс прем’єру нового фільму з 12.03, зокрема для підтримки роботи кінотеатрів, що лишилися. Це був рекордно низький бокс-офіс, що підпадає під загальносвітову тенденцію. Вдуматися тільки – 4 млн грн за вікенд, це в десять разів менше показника далеко не найуспішнішого вікенду в році. І це чистий збиток для нас, як дистриб’ютора.
Що ж далі … Ми не припиняємо свою роботу, прекрасно розуміючи, яким необхідним буде новий кінопродукт для кінотеатрів і наш пріоритет – оперативно і якісно його підготувати до закінчення карантину. Як для широкої аудиторії, так і для різних нішевих ЦА.
Окреме питання – релізи, які повинні були вийти у період карантину, у зв’язку з їх підготовкою збитків ми вже зазнали. Будемо керуватися попитом, конкурентним середовищем і партнерською підтримкою.
Важливо розуміти, що – так, у дистриб’ютора значно менше співробітників і немає рахунків за оренду, порівнянних з кінотеатральними мережами, але купівля прав на фільм, повний цикл робіт від адаптації, виробничих витрат до реалізації маркетингової кампанії – це серйозні! (читати мільйонні) витрати дистриб’ютора, без яких кінцева робота кінотеатрів також фактично неможлива. Екосистема у дії.
Партнери-кінотеатри, ми зробимо все можливе, щоб з нашого боку ви були забезпечені контентом для широкого прокату в оперативні терміни. З кризи ми вийдемо тільки разом. Тому і ми сподіваємося на те, що зобов’язання будуть виконані перед нами. Говоритиму прямо: без виконання зобов’язань кінотеатрами перед дистриб’юторами пережити цей період, відновитися і якісно підготувати сильні релізи – складне завдання.
Ми залишаємося відкритими і прозорими для вас, і ми працюємо на повну потужність попри потенційні труднощі.
Увесь наш колектив налаштований на максимально можливу самоізоляцію – як головну соціальну норму сьогодні, і на максимальну продуктивність – як данину нашій улюбленій роботі й індустрії».
«Телекритика» продовжує стежити за змінами на ринку у період пандемії коронавірусу.
Підписуйтесь на «Телекритику» у Telegram та Facebook!