Альтернативні рейтинги не прихильні до телеканалу «Україна». У групі «Плюсів» крім «1+1» досить високо марку тримає «ПлюсПлюс» – його рейтинги значно вищі, ніж показує піплметрична панель Nielsen. Телеканали «великої шістки» в цілому зберігають свої високі показники в альтернативних телевимірюваннях, незважаючи на широко представлені преміум-канали в пакетах IPTV/OTT-послуг. Серед останніх різко виділяються яскравими показниками хіба що «Футбол 1»/«Футбол 2», анімаційні мовники і кілька каналів кінопоказу.
Бум із запуску систем телерейтингів IPTV/OTT-сервісів, який відбувся в 2017-му, минулого року пішов на спад. Навіть більше, 2018-й закінчився для одного із сервісів із альтернативних телевимірювань його закриттям. «Телекритика» пропонує підбити підсумки 2018 року в контексті альтернативних вимірювань перегляду інтернет-телебачення.
BigDataRating, «Ланет» і зникнення Deepmetrics
Якщо 2017-й ознаменувався запуском відразу двох систем телевимірювань абонентів інтернет-телебачення – BigDataRating (екс-президента «Волі» Сергія Бойка) і Deepmetrics (від Digital Screens «Медіа Групи Україна»), то в 2019-му продовжив своє існування тільки один із них – BigDataRating. Deepmetrics призупинив своє існування 1 січня 2019 року, хоча, повідомляючи про це своїх передплатників, сервіс використовував інше формулювання – проект «йде у безстрокову відпустку», а на сайті – третє: «закритий на переосмислення, далі буде». Deepmetrics вирізнявся досить функціональним софтом (власної розробки), який крім вимірювання цифрових ТВ-сервісів надавав вимірювання реклами (зокрема реклами на регіональних «вікнах» телеканалів), що робило його привабливим не тільки для телевізійників, а й рекламних агентств. Причини закриття проекту не повідомлялися.
Третім гравцем альтернативних телерейтингів весь минулий рік залишався провайдер «Ланет», який першим на ринку почав системно надавати дані з альтернативного телеперегляду. BigDataRating об’єднує послуги IPTV/OTT від «Волі», «Тріолана» й онлайн-сервісу YouTV, називаючи своєю перевагою велику кількість досліджуваних сімей. За рік їх кількість зросла з 220 тисяч до 359,7 тисячі (в квітні 2017-го, коли проект тільки стартував, було 150 тисяч досліджуваних сімей). Deepmetrics об’єднував IPTV/OTT-дані перегляду «Укртелекому», Oll.TV і своїх партнерських мереж. Хоча обидві системи ще на час запуску сподівалися розширити кількість партнерів: перша хотіла отримати дані «Диван ТВ» і «Трініті», а друга – Megogo (не підтверджуючи цього).
«Ланет» і Deepmetrics не озвучував кількості абонентів і динаміку їх зростання, застосовуючи формулювання «десятки тисяч» і «сотні тисяч», відповідно. Сервіси BigDataRating і Deepmetrics весь минулий рік продавали свої дані, надаючи безкоштовну можливість ознайомитися із загальними місячними даними. Показники «Ланет» доступні безкоштовно після реєстрації.
У разі цифрових вимірювань дані про телеперегляди оператори отримують автоматично від усіх абонентів практично в режимі реального часу.
Для порівняння, у теледослідженні Nielsen бере участь 2840 домогосподарств, відібраних за параметрами «Індустріального телевізійного комітету», що об’єднує всі чотири провідні телегрупи. З 1 січня 2018-го в даних не відображаються показники зони ООС – це близько 200 сімей (точну кількість в ІТК не повідомляють). У разі цифрових вимірювань дані про телеперегляди оператори отримують автоматично від усіх абонентів практично в режимі реального часу. Тоді як Nielsen надає свої дані про телеперегляди щоранку (фінальні дані доступні тільки на третю добу). Головний мінус альтернативних даних – це неможливість визначити стать членів сім’ї, які дивляться телеканал у цей момент. Це робить неможливим продаж за цими рейтингами телереклами – рекламісти під час придбання рекламного часу зазвичай звертають увагу на конкретну аудиторію, скуповуючи охоплення за цільовими групами, які контактували з рекламним роликом. Власне, альтернатива охоплює тільки аудиторію за типом сигналу IPTV/OTT. Тоді як Nielsen – решту: «супутник», «кабель», ефірний аналог/цифру.
«Телекритика» пропонує вашій увазі аналіз даних «Ланет» і BigDataRating. Оскільки сервіс Deepmetrics закрив доступ до всіх своїх місячних звітів за минулий рік, у нашому огляді їхні показники не фігурують. Проект надавав обмежені дані у відкритому доступі – частка кожного з телеканалів топ-6 не публікувалася, надавалася тільки помісячна динаміка змін показників із ранжируванням каналів у топ-10.
«1+1» vs «Україна»
Незважаючи на присутність платних преміум-телеканалів у сервісах інтернет-телебачення, «велика шістка» зберігається в повному складі та залишається в лідерах із загальною часткою 49,3% у «Ланет» і 49,8% у BigDataRating, що майже відповідає річному показнику топ-6 у Nielsen – 52,6%.
Безперечний лідер з досить помітним відривом – канал «1+1», він впевнено обходить «Україна». Останній, який лідирує у даних піплметричної системи, в альтернативних даних посідає досить низькі позиції: у BigDataRating він другий, а у «Ланет» – тільки п’ятий. «Інтер» вистрілив тільки під час Чемпіонату світу з футболу – у червні – липні.
«Валюта ринку» Nielsen відводить «Україні» абсолютну першість (11,6%), трійку закривають ICTV (9,7%) і «1+1» (9,4%):
У системі BigDataRating показники «України» скромні – 9,4%. Тоді як у «Плюсів» абсолютна першість із часткою 11,3%. Просідання СТБ не настільки помітне, канал тут б’є ICTV – 8,1% проти 7,94%.
У «Ланет» дані за минулий рік ще цікавіші – телеканал «Україна» тільки п’ятий з часткою 6,3%. У «Плюсів» абсолютне лідерство з часткою 13,6%, друге місце фактично ділять ICTV і «Новий канал» – 8,4% і 8,1% відповідно.
У «близькій» каналу «Україна» системі Deepmetrics канал часто програвав за окремими місяцями «Плюсам» (хоча мовник перебував у Deepmetrics на першій кнопці у користувачів). У «Телекритики» була оформлена передплата на місячний звіт, але оскільки доступ до нього нині закритий, відобразити це не вдасться.
У другому ешелоні помітні успіхи каналу «2+2», від так само, як і в піплметричній системі, помітно підріс, у альтернативників він також обходить телеканал НТН (у піплметрії НТН програє «2+2» тільки за комерційною аудиторією).
Вельми високі показники у «альтернативників» демонструє «ПлюсПлюс». Анімаційний канал «Плюсів» стабільно входить до топ другого ешелону, закриваючи першу десятку. Тоді як за даними Nielsen канал демонструє високі показники тільки із загальної аудиторії – закриваючи десятку тільки за аудиторією 4+, вся Україна. За комерційною канал входить у топ-15, програючи «Піксель», у якого є цифрова ліцензія.
Преміум-телебачення: футбол, кіно й анімація
У ніші платних телеканалів хорошими показниками, зрозуміло, можуть похвалитися канали «Футбол 1» і «Футбол 2» – вони на стику першої та другої десятки. Також добре виглядають канали фільмів групи Viasat (у «Волі» – власні мовники «Воля Cine+») і анімаційні телеканали Cartoon Network і Nickelodeon.
Останні в альтернативних даних часто змагаються з каналом «Піксель», який у всіх системах видає досить скромний результат, значно відстаючи від «ПлюсПлюс». У Nielsen же «ПлюсПлюс» йде в ногу з «Піксель». Втім, у першого на відміну від другого немає цифрової ліцензії, чим і можна пояснити різницю в показниках. Оскільки в «Ланет» немає Cartoon Network, в трійці крім «ПлюсПлюс» (1,24%) є відразу два канали Nickelodeon: Nick Junior (0,63%) і Nickelodeon (0,4%). Канал «Піксель» тут тільки четвертий.
У ніші кіноканалів між собою конкурують фільмові та серіальні мовники. Трійка в BigDataRating виглядає так: FOX, «Воля CINE+ HIT» і «Enter-фільм» (перші два присутні далеко не в усіх пакетах). У «Ланет» вельми вдалі показники у каналів «Віасат»: TV1000 Action (2,14%) і TV1000 (1,7%), третє місце – у каналу американських ситкомів Paramount Comedy (1,16%). Високі показники, мабуть, варто зіставити з боротьбою з інтернет-піратством у країні – саме канали фільмів дають легальну можливість дивитися західні фільми. До речі, Deepmetrics віддавав каналам фільмів і анімаційним мовникам лідерство у відкладеному перегляді (catch-up і time-shift) порівняно з іншими нішами.
З пізнавальних каналів найкращий результат як і раніше видає NetGeo і Discovery channel у BigDataRating. У «Ланет» – Discovery Channel (0,67%) змагається з Viasat History (0,66%). Що примітно, їх усіх впевнено обганяє український канал «Мега» (група «Інтер»).
В інформаційній ніші перше місце за «112 Україна», з вагомим відривом від конкурентів, друге місце у «Ланет» за «Прямим» і тільки третє – за NewsOne (1,39% проти 1,11%). У BigDataRating третє місце за телеканалом «Еспресо» (у NewsOne – друге).
Абсолютний лідер музичної ніші – М1, за ним у BigDataRating йде MusicBox, а от третє місце все ж у EU Music, тоді як Nielsen відводить третє місце каналу М2. «Ланет» відводить перше місце М1 (1,39%), а друге – EU Music (0,7%) і лише третє – MusicBox (0,57%).
За інформацією «Телекритики», той факт, що дані «сотень тисяч» сімей значно розходяться щодо лідера з «еталонними» даними 2840 сімей, зацікавив багатьох на ринку, зокрема, одне з провідних рекламних агентств. Відзначимо, що саме цього року в ІТК планували оголосити тендер для телевимірювача на наступні п’ять років, виходячи з майбутнього завершення контракту з Nielsen.
Цей аналіз не має мети оскаржити або поставити під сумнів телерейтинги Nielsen.
Про те, як канал «Україна» обійшов усі телеканали в піплметричних вимірах абсолютно за всіма основними аудиторіями, читайте тут.
Фото: Showtime