Ще з середини липня ключові ЗМІ намагаються підрахувати хоча б приблизні суми, які партії витратили на свою кампанію, до «джентельменського набору» якої входить ефірний час на різних телеканалах, реклама на білбордах, просування себе або партії через соціальні мережі. За всіма попередніми даними, за сумами, вкладеними в виборчу кампанію, перемагала «Слуга народу». Щоправда, в цифрах була плутанина: хтось вважав, що команда «Зе» витратила лише пару тисяч гривень, а хтось називав суму в у. е. і з шістьма нулями.
«СЛУГА НАРОДУ»
За даними ЦВК, партія «Слуга народу» витратила 114,65 млн грн. І це виявилося найдорожчою кампанією нинішніх парламентських виборів, за офіційною інформацією.
На що витрачали? «Слуга народу», яка отримала абсолютну більшість у Раді, витратила на агітацію на телебаченні 93 млн грн. Гроші пішли «1+1» (майже половина – 43,2 млн грн); ICTV, «Новому каналу», СТБ (сумарно 19,7 млн грн), ТРК «Україна» (16,6 млн грн), а також «Інтеру» (16,3 млн грн). За зовнішню рекламу (білборди) партія віддала «СЕ МЕДІА» 16,99 млн грн. Агітація на радіо обійшлася в 3 млн грн. На інтернет-рекламу пішло понад 573 тис. грн.
«ГОЛОС»
На другому місці опинилися Святослав Вакарчук і його партія «Голос», які витратили на передвиборчу кампанію до Верховної ради 105,6 млн грн. Саме ця сума фактично забезпечила новоствореній політсилі прохідні 5,8% голосів.
На що витрачали? Близько 80 млн грн виборчого фонду пішли на придбання ефірного часу на телеканалах і радіо. З них по 24,3 млн грн отримали телеканали «1+1» і «Україна»; 14 млн грн – телеканал СТБ, близько 9 млн грн – «Інтер», 4,7 млн грн – «Новий канал», 1,5 млн грн – «24 канал», 286,5 тис. грн – «UA:Перший» , 5 879 грн – «Ніжинське телебачення».
Ще близько 10,5 млн грн партія витратила, щоб розмістити політичну рекламу на зовнішніх носіях. Крім цього, на просування в інтернеті в «Голосі» віддали близько 6,2 млн грн. Згідно зі звітом, 2,2 млн грн отримала фізична особа – підприємець (ФОП) Валентина Куранда, що займається рекламним бізнесом у Запоріжжі, а також 4 млн грн – ФОП Євген Коваль, який, за даними Мін’юсту, здійснює різноманітну роботу: від театральних постановок до реклами.
«ЄВРОПЕЙСЬКА СОЛІДАРНІСТЬ»
Далі в рейтингу йде партія Петра Порошенка «Європейська солідарність», яка витратила 99,5 млн грн.
На що витрачали? Партія колишнього президента Порошенко теж витратила основну частину коштів на рекламу на ТБ – 64,14 млн грн. По 14 млн грн пішло «1+1» і ТРК «Україна», найменше замовили реклами у «UA:Перший» – 1,3 млн грн. Партія спрямувала 6,6 млн грн на рекламу в інтернеті (в основному Facebook). Решта коштів пішли на білборди та концерти, в яких брали участь такі групи, як Kozak System і Ot Vіnta. В середньому організація концертів обійшлася в 1,2 млн грн.
«БАТЬКІВЩИНА»
Передостання у списку – ВО «Батьківщина» із сумою 87,2 млн грн.
На что витрачали? «Батьківщина» теж віддала левову частку грошей на телевізійну рекламу – 56 млн грн. При цьому 86% цієї суми розділили між собою «1+1» (20,5 млн млн), ТРК «Україна» (18,1 млн грн) і «Інтер» (18 млн грн). Рештe забрали ICTV, СТБ і «Новий канал». Скільки пішло на рекламу в інтернеті, у Тимошенко не зазначили.
«ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА – ЗА ЖИТТЯ»
Завершує список партій, які подолали 5% бар’єр і потрапили до Верховної Ради, «Опозиційна платформа – За життя». За даними ЦВК, кампанія для Віктора Медведчук і Ко обійшлася в 65,5 млн гривень.
На що витрачали? 20,1 млн гривень партія перерахувала «Інтер реклама центру», купивши у телеканалу ефірний час. Аналогічна послуга на телеканалі «1+1» обійшлася партії в 8,4 млн гривень, 5 млн – ICTV. Найобділенішим виявився телеканал «112 Україна», якому Медведчук заплатив за все 548 тисяч гривень.
Нагадаємо, за даними моніторингового центру «Опора», дані, які партії передають до ЦВК, не відповідають дійсності. Тільки на рекламу в соціальній мережі Facebook політичні сили витратили 1 млн 800 тис. доларів, а кандидати-мажоритарники – 500 тис. доларів. Найбільше коштів, за даними «Опори», витратили партії «Голос» – 232 тис. доларів, «Європейська солідарність» – понад 209 тис. доларів, «Сила права» – майже 137 тис. доларів, ВО «Батьківщина» – понад 72 тис. доларів, «Слуга народу» – понад 47 тис. доларів, «Опозиційна платформа – За життя» – понад 46 тис. доларів, «Партія Шарія» – понад 44,5 тис. доларів, «Самопоміч» – 38 тис. доларів.
Фото: Анна Федорук