За останні 10 років перегляд телепередач збільшився до 5,8 години на день, зокрема завдяки кільком екранам. Експерти прогнозують, що у 2020 році ринок IPTV досягне $80 млрд, а річний глобальний IP-трафік перевищить об’єм 2 зетабайти, повідомляє MediaGuru.com. Також великі медіакомпанії успішно впроваджують технології віртуальної і доповненої реальності, 360 degree, live motion і Shoppable TV. Яким чином розвиватиметься галузь і що чекає на неї у наступному році? «Телекритика» проаналізувала основні тренди разом з експертами.
Тренд 1. Over-the-top television
Over-the-top television (ОТТ) щороку активно засвоюється різними компаніями. Наприклад, нещодавно до гонки стрімінгових сервісів підключилися компанії Apple і Disney (Google на черзі?). І хоча деякі гравці вибувають – Sony, наприклад, – тенденція демонструє, що ринок ОТТ надалі буде рости завдяки сервісам, що активно залучають великі аудиторії, та їх перевагам, таким як:
- миттєвий доступ до будь-якого контенту;
- відео за запитом;
- автономний стрімінг;
- перегляд на кількох екранах;
- гнучкі умови підписки;
- взаємодія з аудиторією;
- оригінальний контент;
- економічні пакети (наприклад, підписка Apple TV + коштує $4,99 на місяць з 7-денною безкоштовною пробною версією).
Ми поцікавилися у директора з маркетингу і стратегії Megogo Івана Шестакова, як саме розвиватиметься ринок OTT в Україні. Зокрема, нас цікавило питання: чи почнуть українські OTT-сервіси виробляти оригінальний контент найближчим часом?
«Щодо OTT-трендів в Україні – різких змін найближчим часом не очікується. Ми, зі свого боку, продовжимо створювати для наших глядачів комфортні та якісні умови споживання контенту. А якщо говорити про виробництво власного, тут важливо розуміти як одна платформа зможе його окупити в умовах наявного ринку. Але можу сказати, що незабаром він точно з’явиться».
Тренд 2. Соціальне ТБ
Сьогодні люди споживають ще більше відеоконтенту, і все завдяки тому, що кожен користувач володіє не одним, а кількома екранами – до телевізора додалися смартфони, ноутбуки, планшети. Також на популяризацію social tv впливає технологія OTT, яка дає аудиторії можливість генерувати, поширювати і споживати контент на свій розсуд. Не залишилися осторонь і соцмережі – обговорення шоу і програм стали ключовим фактором при формуванні рейтингів, глядацького інтересу та залучення аудиторії.
Відповідно до даних дослідження, проведеного Nielsen, 45% респондентів із США дивляться відео, перевіряють соцмережі, шукають будь-що в інтернеті за допомогою телефонів і планшетів під час перегляду програм по телевізору. Така взаємодія між екранами сформувала б чітку схему перегляду – другий і третій екрани стають продовженням першого. Наприклад, під час трансляції шоу талантів, ведучі пропонують проголосувати за учасників онлайн. Відповідно, глядач відстежує контент на двох екранах, що збільшує і рейтинг шоу, і поглиблює залученість глядача.
У підсумку, використовуючи соціальне телебачення як інструмент, компанії отримують ідеї та можливості для генерації оригінального контенту, відстеження рейтингів, збору даних для подальшого таргетування реклами. І українські компанії не відстають. Про те, як вже сьогодні social tv розвивається у нашій країні, розповідає директор із маркетингу StarLightMedia Олена Мартинова.
«Ми розуміємо, що частка мобільних пристроїв у споживанні відеоконтенту активно зростає, особливо, якщо говорити про соціальні платформи, тому враховуємо цей тренд у своєму виробництві, хочемо експериментувати з вертикальним відео, працюємо з відеоформатами для всіх соціальних платформ. Це може бути як адаптація ефірного контенту, так і виробництво спеціального: від стрімінгу до спеціальних шоу. Наприклад, команда «Нового» на регулярній основі для свого YouTube-каналу випускає два успішні проекти – ток-шоу «Предметка» і легкий проект про вітчизняний шоу-бізнес «Бринзя ТБ». Також вони зараз активно розробляють нові формати. А ще ми будуємо досить амбітні плани розвитку social tv СТБ. Вони будуть реалізовані на всіх великих платформах.
В Україні зараз розквіт Instagram, його популярність постійно зростає, і поки політика цієї платформи дає брендам величезні можливості. З TikTok ми, скоріше, експериментуємо, ніж розраховуємо на охоплення. Активно працюємо з месенджерами, розробляючи для них стікерпаки.
Якщо розглядати social tv як маркетинговий інструмент, то для ТБ-компаній він, звичайно ж, є вигідним. Ми, наприклад, за його допомогою просуваємо свою категорію, продукти, вибудовуємо правильні відносини з користувачами. Всього один клік – і вони опиняються у світі нашого бренду. Якщо говорити про social tv як про медіа, то тут все неоднозначно – монетизація не завжди виправдовує вкладення. Але, втім, не думаю, що Україна стоятиме осторонь усього світу – розвиток месенджерів, голосових функцій, інтерактивного дизайну, контент-маркетингу, блогерства, web series … це порядок денний. Важливо, що не лише медіакомпанії користуються цими інструментами. У будь-якого бренду зараз є можливість ставати медіа».
Тренд 3. Таргетована реклама
Стрімінгове та OTT-телебачення дають можливість збирати дані про користувачів не тільки за допомогою інструментів Smart-TV, а й соціальних мереж. Сформована за допомогою big data поведінкова модель тієї чи іншої аудиторії дає компаніям чітке розуміння щодо глядацьких смаків і ступеня залученості. Саме ці чинники дозволяють якомога більш «прицільно» зорієнтувати рекламу і розміщувати її не тільки на ТБ, але і у соціальних мережах.
Але недавній успішний запуск NBCUniversal нової технології інтерактивної реклами дозволив думати про те, що ринок ТБ-реклами може почати розвиватися іншим шляхом – шляхом ShoppableTV. Чи можливо це у перспективі, і чи відреагують українські мовники? На ці запитання відповідає Андрій Партика, генеральний директор Ocean Media.
«Цей кейс має успіх завдяки кільком причинам.
Унікальна спортивну подія – відкритий чемпіонат Франції з тенісу.
Зірка топ-рівня – Новак Джокович.
Нова колекція, яка тільки-тільки з’явилася у магазинах бренду.
Усі три складові дають у результаті велику релевантність рекламного повідомлення. Тобто у цільової аудиторії є досить багато імпульсів для того, щоб відреагувати на це повідомлення. У той же час значна частина реклами, яка транслюється у рекламних блоках в Україні, не має такої прем’єрної актуальності; в основному це продукти щоденного попиту. До того ж досить складно знайти моменти релевантності контенту і товару, що продається. Але незважаючи на це, ми відкриті для експериментів і з радістю зробимо для кого-небудь рекламний пілот. Якщо хтось із рекламодавців прочитає це і захоче спробувати – ласкаво просимо, ми готові починати».
Тренд 4. Доповнена реальність і голографічне ТБ
Гаджети теж прогресують. Дедалі популярнішими стають телевізори 4K Ultra HD (розділення 3840 × 2160 пікселів), а 8K Ultra HD-пристрої (розділення 7680 × 4320 пікселів) – на черзі. І хоча технологія 8K все ще є експериментальною, компанія NHK планує трансляцію Олімпійських ігор із Токіо саме у цьому форматі.
Також телевізійники активніше використовуватимуть технології віртуальної і доповненої реальності, 360-градусне відео, live motion. Все це призведе до створення голографічного ТБ. У цьому впевнені експерти з MIT. Вони стверджують, що дивитися у себе вдома «об’ємне» відео у режимі реального часу ми зможемо у найближчі 10 років.
Дотримуючись даного тренду, зарубіжні телекомпанії активно впроваджують технології AR, VR, live motion і 360 degree. Українські – теж. Але наскільки це виправдано? Досвідом своєї компанії ділиться Олексій Гутянтов, керівник комплексу доповненої реальності телеканалу «Україна.
«Технології доповненої реальності дозволяють не тільки утримувати аудиторію, але є засобом монетизації мовлення. Уявіть, коли у ранковому сюжеті, присвяченому дню народження Дейнеріс (героїня серіалу “Гра престолів” – ред.), у студії з’являється гора брендованих шоколадок замість скарбів. Подібний продакт-плейсмент в AR-сценах дозволить рекламодавцю спонсорувати окремі короткі рубрики проектів, або, наприклад, 30-секундний прогноз курсу валют в економічному блоці новин. Це важливий прогрес для мовника, який щосили намагається мінімізувати пропуск рекламних блоків.
Щодо впровадження нових технологій, – ми плануємо використовувати в ефірі РІР студію, яка дозволить зануритися у повністю віртуальний світ, з можливістю трансляції у реальному часі та оперативної зміни віртуальних декорацій».
За матеріалами MediaGuru.com
Фото: Facebook, StarLightMedia, Megogo, Ocean Media
Підписуйтесь на «Телекритику» у Telegram та Facebook!