18 жовтня завершила свою роботу виставка “Міжнародний ринок комунікаційних програм” (MIPCOM-2019) у французьких Каннах, у якій взяла участь багатосерійна костюмована драма “Кріпосна”. Про те, чи вдалося підписати нові угоди про права на трансляцію продукту, чи буде відзнятий спін-оф та чи побачимо ми третій сезон популярного українського серіалу, “Телекритиці” розповіла креативний продюсер та автор ідеї Тала Пристаєцька.
Як “Кріпосна” потрапила на MIPCOM-2019, і чи вдалою була участь продукту у цій міжнародній виставці?
Оскільки дистриб’ютором є наш продакшн-партнер FILM.UA, то їдучи на MIPCOM-2019, його команда взяла увесь свій матеріал, над яким працювала протягом року, і “Кріпосна” стала лід-проектом їхнього стенду.
На продукт вже є попит: окрім Польщі ми здійснили продаж до Литви та Балканських країн (Чорногорія, Сербія, Боснія та Герцеговина, Македонія, Словенія, Хорватія). Отже і наші партнери, і ми сподіваємось, що “Кріпосна” стане цікавою для інших країн.
Наразі ми чекаємо на інформацію від Ігоря Сторчака, який зі сторони FILM.UA веде переговори. Також на цій виставці “Кріпосна” мала найбільшу та найпомітнішу рекламу – великий борд, закріплений на Палаці фестивалів, і я думаю, що це відповідає запиту який виникне на продукт та сподіваюся, що все це конвертується у відповідні угоди.
Чи зверталися до вас із пропозицією придбати франшизу?
Поки що ні. Ми чекаємо новин із Канн (місто, де проходила виставка MIPCOM-2019 – ред.), але для нас є пріоритетним продаж саме готового продукту, а не формату. Власне, саме таким чином свого часу став суперхітом серіал “Величне сторіччя”. Його автори ввели заборону на адаптацію, відповідно, вони продають лише готовий продукт. Я вважаю, що це є хорошим шляхом для популяризації. Звичайно, якщо хтось звернеться із пропозицією адаптації “Кріпосної”, ніхто проти не буде, та все ж мені б хотілося, щоб люди бачили історію саме у нашому викладі.
Чи була ідея зняти спін-оф?
Я вам більше скажу – ми активно про це думаємо. Є варіант, є героїня, єдине – зараз ми займаємося розробкою третього сезону, отже спін-оф існує лише на рівні ідей та обговорень, ми ще не перейшли у предметну площину.
Ви щойно сказали, що займаєтеся розробкою третього сезону… Тобто, це означає, що він таки буде?
Є всі шанси (сміється). Знаєте, насправді стверджувати, чи він буде, можна лише тоді, коли все відзнято, змонтовано, завантажено на сервер й призначено дату ефіру. От тоді ми скажемо, що третій сезон вийде. А наразі ми займаємося його розробкою.
Можете конкретизувати?
Вже почалася робота над сценарієм.
Ті ж актори будуть залучені?
Звичайно, адже ми продовжимо історію про тих самих героїв.
Я запитую про акторський склад через новину про те, що Катерина Ковальчук поїхала на зйомки до США…
Так, вона залучена до американського проекту. Ба більше, польські ЗМІ пустили чутку про те, що Катерина нібито відмовилася від участі у третьому сезоні. Це неправда. Третій сезон – це історія про Катіну героїню, від участі у зйомках актриса не відмовлялася. Для неї це теж була шокуюча новина. Я пам’ятаю: пізно ввечері вона зателефонувала мені й каже: “Якісь дивовижні новини… Мене не затвердили? Щось змінилося?” – Я її запевнила, що це все фейк, і що третій сезон – про неї.
Безумовно, ми врахуємо графік Катерини Ковальчук, коли зніматимемо наступні серії.
Я знаю, що раніше ви залучали непрофесійних акторів…
Уявіть собі – у нас понад 700 персонажів, у яких була хоча б одна репліка, і більше 1000 масовки. Безумовно, ми запрошували акторів-аматорів. Звичайно, ми не запрошували людей “з вулиці”. Хоча у нас в кількох епізодах дуже круто зіграли журналісти та журналістки із видань: “Обозреватель”, “КП”, “Сегодня”, “Хочу”, Cosmopolitan, VIVA, Pink, які були на майданчику і слідкували за знімальним процесом. Прес-служба СТБ запрошувала багатьох журналістів взяти участь у зйомках, але не всі наважились.
Це був той випадок, коли люди кардинально змінювали своє уявлення про виробництво. І для цього їм варто було побути кілька годин на майданчику, щоб зрозуміти, яка це страшна робота (сміється). Тому що їм довелося одягати сукні, вага яких складала 8 кг, тісні корсети, потім ще грим…
Тобто із ними ви працювали за принципом win-win?
Так. Ми дали їм можливість зробити свої матеріали яскравішими, а вони забезпечили нам комфортну атмосферу на майданчику, бо коли на плейбеку з’являються сторонні люди, буває незручно.
Чим ви пояснюєте популярність серіалу у Польщі?
Як на мене, спрацювали три фактори: перший – це надзвичайно пристрасна історія. Люди звикли спостерігати за пристрастями, які відбуваються десь далеко, скажімо, в Туреччині. А тут вони отримали пристрасну історію, яка відбувалася поруч із ними, яка є зрозумілою. Більше того, у нашій історії не було якихось невідповідностей, тому глядачам зрозуміла мотивація героїв. Саме тому вони в цю історію повірили, бо вона їм ментально близька, вона – про них.
Другий фактор – жанр костюмованої драми. Якщо костюмовані драми добре зроблені, на них завжди знайдеться попит. Є кілька вдалих прикладів: “Величне сторіччя”, “Абатство Даунтон”, “Тюдори”, і от зараз вже вийшов серіал “Катерина Велика”.
Як показує практика останніх років, вже немає різниці, яку саме локальну історію ти розповідаєш – “Чорнобиль” дивився весь світ. Наша історія – локалізована, у неї є адреса, за якою можна поїхати і все побачити. Це третій фактор.
А ще у нас дуже красиві люди знімалися. Всі про це говорять.
Якою була рекламна кампанія продукту в Польщі?
Чесно кажучи, я небагато знаю про рекламну кампанію, але скажу напевне, що для нас аж такий успіх у Польщі став несподіванкою. Коли надійшов запит, ми відправили промоматеріали (у нас була дуже крута промокампанія, яку зробили Ліда Паньків та Сергій Сторожев) і сподівалися, що реклама розженеться. Коли ж почали з’являтися новини про те, що “Кріпосна” встановлює рекорд за рекордом, ми дуже здивувалися. Бо, наскільки мені відомо, нічого екстраординарного чи чогось видатного в промо не було. Кампанія розповідала, що ось є історія про любов певних людей – все. Чому все так спрацювало, мають відповісти польські аналітики.
Я знаю, що успіх першої серії залежить від успіху промо, тобто якщо промо – супер, то перша серія матиме високі рейтинги…
Перша серія “Кріпосної” у Польщі набрала рейтинг 8%. Це трохи більше за середню долю каналу TVP1, тобто не можна вважати це суперуспіхом – на більше ми й не сподівалися. Але те, що відбувалося із рейтингом далі, – от це й був справжній суперуспіх.
А як саме рейтинг зростав у подальшому?
Стартували ми із 8%, а закінчили на відмітці 26% (це близько 3,27 млн глядачів). Для Польщі – це фантастичні цифри.
Дуже круто!
Але, як на мене, важлива не кінцевий показник, а те, що ми не втрачали глядача протягом 48 серій.
Чи стали несподіванкою для польських партнерів такі високі рейтингові показники?
Так, тому що всілякі міжпрограмні речі вони почали робити вже після того, як серіал зайшов в активну фазу.
Звичайно, ще хочу спитати про гроші…
Мені цікаво – хоч один продюсер, хоч раз дав вам відповідь на це питання (сміється)?
Мені? Так!
Добре. Але вибачте… Якби я була представником замовника, наприклад, керуючим директором каналу СТБ, тобто людиною, яка має повноваження говорити про бюджети, я б залюбки відповіла на ваше питання. Але оскільки я є представником виконавця і я зобов’язана зберігати конфіденційність інформації стосовно фінансів, я не можу вам відповісти.
Єдине, що я можу сказати – попри всю красу, яку ви бачите, бюджет невеликий. Є певна середня сума на ринку, так от бюджет нашого продукту відповідає цій сумі з урахуванням додаткових витрат на костюми, реквізит, тому що ми знімали історію про іншу історичну епоху. Нам довелося багато шити та виготовляти, тому що не було можливості взяти в оренду.
А чи не було у вас факапів типу стаканчика “Старбакс” у кадрі?
У нас такого крутого факапу як у “Грі престолів” не було (сміється). Але є пара “мишей”, яких ми не помітили і вони вийшли в ефір. Та вказувати на них не буду – нехай глядачі самі шукають (сміється).
Фото: Олександра Йорк
Підписуйтесь на «Телекритику» в Telegram і Facebook!