У соціальних мережах спортивні журналісти розкритикували цей ролик, назвавши його сексистським. У результаті його видалили з усіх майданчиків, однак ані керівництво телеканалу, ні його окремі представники не вибачилися за цей анонс.
«Телекритика» дібрала кілька прикладів програм на українському ТБ, де, на нашу думку, є явні ознаки сексизму та гендерних стереотипів.
Що таке сексизм
Сексизм – це упереджене ставлення до людей або дискримінація людей за ознакою статі чи гендеру. Він показує «перевагу» чоловіків над жінками або дає статям конкретні гендерні ролі, яких вони повинні дотримуватися. Наприклад, чоловіки – це завжди захисники, майстри на всі руки, годувальники в родині, а жінки – берегині домашнього вогнища, ніжні й ранимі створення, яким потрібен захист чоловіка. Зазвичай чоловікам приписують гендерні якості, пов’язані з силою, розумом і владою, а жінкам – з підкоренням і слабкістю.
Як сексизм проявляється в Україні
«Дівчатам завжди кажуть, що вони повинні бути жіночними, стежити за модою і вміти готувати, а всі люди навколо передусім оцінюють їхню зовнішність»
Також в Україні на досить високому рівні розвинений побутової сексизм, коли ще в дитинстві хлопчикам і дівчаткам приписують гендерні ролі, яких вони повинні дотримуватися протягом усього життя. Дівчатам завжди говорять, що вони повинні бути жіночними, стежити за модою і вміти готувати, а всі люди навколо передусім оцінюють їхню зовнішність.
Сексизм на телебаченні
«Головним завданням Поліни Логунової було утримувати увагу чоловічої аудиторії своїм зовнішнім виглядом»
Під час Євро-2016 в ефірі програми «Великий футбол» на телеканалі «Футбол» однією з ведучих шоу була Поліна Логунова. Багато глядачів тоді відзначали: чим нуднішими були матчі на чемпіонаті, тим менше одягу було на ведучій. Взагалі головним завданням Логунової було утримувати увагу чоловічої аудиторії своїм зовнішнім виглядом, а жарти про жінок і футболі, дурних дівчат і красивих, багатих чоловіків-футболістів були там постійно.
Одним із флагманів сексизму на ТБ є шоу «Холостяк», де «самотній, красивий і успішний» чоловік шукає собі супутницю. Ведучий програми Григорій Решетник прямо каже холостяку: “Ти познайомишся з найкращими дівчатами України”. Тобто найкращі дівчата – ті, хто хоче вийти заміж за багатого холостяка? А ті, хто вирішили зосередитися на кар’єрі, вже знайшли собі другу половину або взагалі не хочуть брати участі в таких передачах, апріорі гірші? Шоу просто волає, що для жінки головне завдання в житті – вийти заміж за багатого і успішного чоловіка.
“Якщо він стає молодим і перспективним у 30-35 років, то коли пожинати плоди, в 50? – каже одна з учасниць шоу. – Відразу покохати бідного чоловіка я не готова, ми з ним із дуже різних світів і не зможемо знайти спільну мову”. І багато хто її підтримує. Взагалі розмови про те, що чоловік повинен заробляти більше жінки – одна з найважливіших тем для дівчат, охочих завоювати серце холостяка.
«У шоу «Холостяк» всерйоз обмірковують, чи може інтелект бути згубним для жіночого щастя»
Більш того, в цьому шоу навіть всерйоз міркують про те, чи може бути інтелект згубним для жіночого щастя. Багато дівчат сміються з того, що для когось важливий інтелект, а не сексуальність, і жартують: “Андрій, перш ніж я тебе поцілую, скажи мені теорему Піфагора”. І при цьому стверджують, що в жінці передусім має відчуватися секс.
Передача «Хто зверху» просто переповнена гендерними стереотипами. Тут повно баянистих жартів про те, що жінки розбивають машини, а чоловіки не можуть запам’ятати ім’я дівчини, з якою займаються сексом. Чоловіки думають лише про секс і їжу, а жінки – тільки про те, як швидше піти до салону краси. Суть програми в тому, що дві команди (чоловіча і жіноча) змагаються в різних конкурсах. Причім чоловіків найчастіше представляють за їхніми кар’єрними здобутками, а жінок – як чарівних красунь.
У програмі часто говорять про те, що чоловіки краще розбираються в автомобілях і не розуміють, підстриглася їхня дружина чи ні. Жінкам ставлять «чоловічі» запитання (про політику, спорт та фізику), а чоловікам – «жіночі» (про тижні моди, серіали Наталії Орейро і чим же господині чистять срібло).
“Ми приходимо до майстра, платимо йому ваші (!) гроші, і він розповідає, як називається ця стрижка”, – каже під час ефіру колишня ведуча шоу Катерина Варнава. І подібних заяв про те, що жінки витрачають гроші чоловіків, там безліч.
У програмі «Богиня шопінгу» учасниці змагаються в тому, хто краще добере собі одяг за певну суму. Поки дівчата розповідають про себе і шукають вбрання, їх оцінюють неодружені чоловіки, а також їхні суперниці. Жінок, які обирають «чоловічий» стиль одягу, там часто жорстко критикують і кажуть, що вони позбавлені жіночності.
«Сукні, підбори, розмови про чоловіків, приготування кулінарних шедеврів, граціозність – все те, що має знати сучасна леді»
“Я навіть не можу уявити, чим має займатися чоловік, щоб Маша йому подобалася, – каже одна з учасниць програми на адресу своєї суперниці. – Щонайменше він повинен бути імпотентом. Можливо, таким чоловікам вона й подобається. У ній немає ані краплі жіночності, ані краплі сексуальності”. Слова «антиксекс» і «антистиль» постійно лунають у шоу.
Неодружені чоловіки також не соромляться використовувати стереотипні вирази. Наприклад, співак Володимир Дантес вважає: “П’яна жінка – це жахливо”. А чоловік? Прекрасно, мабуть? У чому ж різниця? “Я впевнений, що вона – душа компанії, але зі стилем потрібно щось зробити, якщо ти хочеш бути схожа на дівчинку”, – каже ведучий Андрій Джеджула про одну з учасниць шоу.
Передача «Від пацанки до панянки» наскрізь пронизана стереотипами, якою має бути «справжня жінка». Для цього беруть дівчат, які ведуть себе «як хлопчики» – б’ються, лаються, п’ють, курять і дуже багато бунтують, – і відправляють їх у Школу леді, де їх вчать вести себе «по-жіночому». Сукні, підбори, розмови про чоловіків, приготування кулінарних шедеврів, граціозність – усе те, що “повинна знати сучасна леді”, переконані творці шоу.
Шоу «Супермодель по-українськи» спочатку схоже на вибір товару в супермаркеті. “Ідеальні параметри, красиві личка, гарячі дівчатка” – те, що потрібно мати дівчатам для участі в програмі. Таким чином, створюється образ «ідеальної дівчини», у якої обов’язково має бути фігура 90-60-90, гарне обличчя і багато сексуальності.
“Мені дуже-дуже сподобалася ваша попа, – каже один із суддів шоу учасниці. – У вас шикарні сідниці, і я хочу бачити вас у тридцятці”. “Мене цікавлять молоді, худі, високі – щонайменше 175 сантиметрів”, – заявляє інший. Дівчатам, які пройшли жорсткий кастинг, змінюють зовнішній вигляд, хоча ті часто проти цього і постійно плачуть.
Давно не смішні жарти про гендерні ролі, розумних чоловіків і слабких жінок, а також образи «ідеальних» леді та джентльменів не зникають з ефірів українського ТБ. А шансів на те, що в найближчому майбутньому ситуація зміниться, вкрай мало, тому завершити хочеться двома класичними українськими цитатами: «Маємо те, що маємо», але не впадаймо у відчай і «Лупаймо сю скалу».
Колаж: Назар Шешуряк