У центрі сюжету – заплутані кримінальні історії, які вже встигли полюбитися глядачам. У головних ролях усе те ж тріо – Артем Позняк, Богдан Юсипчук і Сергій Лістунов.

Юсипчук, Лістунов і Позняк репетирують сцену разом зі знімальною групою
В історії української версії російського серіалу «Ментівські війни» таке збереження сюжету – це щось новеньке. Адже до цього кожен сезон починався з абсолютно іншого: візьмемо, наприклад, «Ментівські війни. Київ» (1+1 Production) або «Ментівські війни. Одеса» (виробництва «Київтелефільм»). Змінювати локацію та головних героїв, кажуть творці, поки немає сенсу – актори сподобалися аудиторії «2+2» – про це свідчать цифри, які серіал здобув для каналу.
Сьогодні ми в селі під Києвом. Саме тут розгортаються події однієї зі сцен. Поки актори репетивують тексти й дублі, ми відшукали на майданчику креативного продюсера проекту Ларису Марцеву, аби розпитати в неї цікаві подробиці.

Лариса Марцева, креативний продюсер «Ментівських воєн. Харків»
Феномен «Ментівських воєн» полягає у слові «безпека»
Відповідь на запитання, заради чого наші глядачі дивляться «Ментівські війни» проста й, водночас, складна. Якщо почати з простого – то кожна людина потребує справедливості й упевненості в хеппі-енді. Навіть якщо початок зовсім поганий. Це принцип, якого ми дотримуємося в кожному фільмі «Ментівських воєн». Хоча висока серіальна драматургія останніх років потребує, щоб у кінці всі померли. (Усміхається.)
Якщо говорити про складне, то в нашому серіалі ми апелюємо до базових потреб глядача (й до наших власних). Пам’ятаєте піраміду Маслоу? Це ієрархія потреб людини. В основі – потреба в безпеці та захисті, вище йдуть потреби в дружбі, любові, відданості та взаємовиручці. Й на самій вершині – потреба в самореалізації, розвитку та зростанні. Наш фільм апелює саме до базових потреб. Тому що наші люди, на відміну від західного глядача, ніколи не почуваються в безпеці. У нас немає соціальних гарантій. Ті, хто за покликом мають нас охороняти, часто виявляються перевертнями в погонах. У нас як і раніше існують рекет і рейдерство. І, яким би це пафосним не здавалося, жити страшно.

Режисер проекту Тарас Рибальченко емоційно показує, як акторам доведеться грати в наступній сцені
«Ментівські війни» – це фільм про те, що вихід є завжди. Навіть якщо всі обставини проти. Для того, щоб бути героєм, не потрібно мати надздібності – руйнувати поглядом стіни або левітувати. Потрібно бути чесною, порядною людиною, яка здатна поставити інтереси людей вище за власні та йти назустріч своєму страху. Наші герої – Гордієнко, Воронов і Харлей – саме такі. Вони живі. У них є слабкості. Вони роблять помилки. Але вони завжди перемагають. А ще, найвища цінність для них – справжня чоловіча дружба. І, вимикаючи телевізор після фінальних титрів, наш глядач почувається у безпеці. На зло є управа. Злодія буде покарано. Друзі завжди прикриють зі спини. А кохана жінка чекатиме на тебе скільки потрібно, поки ти рятуєш світ. У цьому – секрет привабливості «Ментівських воєн».
Після першого сезону ми зрозуміли, наші герої настільки сподобалися глядачам, що немає сенсу змінювати акторський склад
У «Ментівських війнах. Харків» ідеально склався ансамбль (тричі стукає по дереву). Гордієнко у виконанні Артема Позняка – це глибокий аналітичний розум, досвід і нехтування правилами. Воронов – Богдан Юсипчук – здоровий прагматизм, надійність і до того ж він красень. Харлей – Сергій Лістунов – відчайдушність, гумор, міць і, несподівано, сум, прихований під зовнішньою бравадою.

Поки за акторами не стежить режисер, Богдан Юсипчук позує нашому фотографові
На пробах ми складали десятки варіантів ансамблів. Як ми тільки не тасували цю трійцю. (Сміється.) Ми змінювали їх і так і сяк… Потім разом із продюсерами каналу «2+2» сиділи й продивлялися всі варіанти. Тоді ми всі погодилися, що саме між цими трьома акторами в кадрі є якась хімія, вони… як би це сказати… доповнюють один одного.

Фінальна репетиція перед дублем
Під час адаптації ми вносимо невеликі зміни в оригінальний сценарій
Але не тому, що нашій сценарній групі не вистачає уяви придумати щось своє. Просто це культовий серіал із певними традиціями, й ми намагаємося їх наслідувати, а не уникати. Хоча, звичайно, ми робимо правки щодо ментальності, часового зрізу, атмосфери. Оригінальна версія похмуріша й холодніша. Пітерський сплін, вічний дощ, туман і холод. У нас, за відчуттями – «задушливий літній вечір, силуети людей стають хиткими від гарячого повітря. Асфальт розжарений. І сонце кольору спеченої крові опускається за горизонт, аби поступитися місцем ночі, під покровом якої кояться страшні речі». Саме цією фразою починається бриф для сценарної групи.

Лариса Марцева
Ну і Харків, звичайно, грає в «Ментівських війнах» далеко не останню роль. Прекрасний Харків, місто високих технологій, раціональних людей і сильних пристрастей, накладає свій відбиток на нашу історію. Локації, специфічні харківські слова… Якісь відсилки до міських міфів. Там, де це можливо, ми вкрапляємо реальні історії з життя кримінального Харкова, й нам завжди приємно отримувати відгуки від харків’ян, які кажуть, що нам вдалося в серіалі передати дух східної столиці України..
Про вигорання сценаристів
Для мене цей серіал певною мірою парадоксальний і містичний. Я, як продюсер і сценарист, знаю, що, як правило, до шостого-сьомого сезону автори починають ідеї висмоктувати з пальця, і це буває нестерпно. Наприклад, останні сезони «Білих комірців» дивитися неможливо, такі вони пластмасові. Коли «2+2» запропонував нашому продакшену взятися за адаптацію 8-го і 9-го сезонів, у мене були деякі сумніви. Що ще може статися з нашими героями такого, аби неможливо було відірватися від екрану? Але сталося неймовірне. На загальну думку команди, яка робить «Ментівські війни. Харків», ці два сезони – найкрутіші в історії серіалу. У чому секрет? Сценаристи ті ж самі. Персонажі ті ж самі. А історія така, що навіть у мене, ветерана серіалу, дух перехоплює. Можливо, «Ментівські війни» перебувають під покровительством якихось серіальних богів.

Талісман серіалу – славный мопс
Усі фільми цього жанру, що стартували з пітерськими «Ментівськими війнами», – «Бандитський Петербург», «Вулиці розбитих ліхтарів», наприклад, – уже стали історією кіно. «Ментівським війнам» вдається захоплювати аудиторію. І не лише за рахунок старих фанатів. Із відгуків в інтернеті, які ми намагаємося відстежувати, я знаю, що наш серіал із задоволенням дивляться жінки різного віку. Можливо, тому що він про справжніх чоловіків. І молода аудиторія дивиться – та сама, яка через вік та інтереси мала б «залипати» в якісь фільми про кіберзлочини. Думаю, це тому, що «Ментівські війни. Харків» – дуже чесний фільм про те, що відбувається в реальному, не вигаданому світі. У цьому сенсі МВ мають прикладне значення. Наприклад, вчать, як чинити в тих чи тих небезпечних обставинах, пов’язаних із кримінальним світом або з органами охорони правопорядку..
У другому сезоні «Ментівських ввоєн. Харків» з’явиться лінія кохання

Для серіалу сільський клуб перетворився на адміністрацію
Кохання в його романтичному значенні – не для наших героїв. Вони його прагнуть, але майже ніколи не можуть знайти. Гордієнко «одружений» з роботою. В одному з епізодів він так і каже своїй мамі, пригніченій тим, що синові скоро сорок, а ні дому, ні родини. Харлей у вічному пошуку простої та доброї жінки, яка зможе прийняти його таким, який він є (спойлер – можливо, цього разу йому пощастить). Та головне любовне навантаження лягає на Воронова (Богдана Юсипчук), який після трагедії, яка сталася з його коханою в минулому сезоні, тепер завжди один. І це неправильно – адже життя триває. Тому в новому сезоні ми вирішили дати Воронову шанс..

Нам же Воронов про особисте життя вирішив не розповідати
Між героєм Богдана Юсипчука та героїнею Іри Гулей розпочнеться службовий роман. До речі, Іра, як ви знаєте, журналіст «Сніданку з 1+1», вона знімає рубрику, де розповідає про залаштуння проектів: як знімають фільми, серіали, програми. У минулому сезоні ми їй запропонували роль оперативного співробітника й аналітика відділу Гордієнка. У цьому сезоні героїня Гулей також виконуватиме обов’язки «мента» й брати участь у спецоперації, тому зараз вона проходить курс поводження з бойовою зброєю. Поки не буду розкривати всі секрети. Та коли ми повідомили Богданові й Ірі, що на їхніх героїв у новому сезоні чекає сцена в ліжку, вони були дещо збентежені, однак ми пообіцяли, що все буде в рамках пристойності. (Сміється.)
В епізодичних ролях також з’являться знайомі глядачам персонажі
Оскільки ми ведемо переговори, я не буду зараз називати імена. На одну з епізодичних ролей ми запрошуємо людину, яка вельми відома в глянцевій журналістиці й світському житті столиці. Між її звичною сферою діяльності та «Ментівськими війнами. Харків» така ж різниця, як між панчохами й табельним «Макаровим». Більше сказати не можу, на жаль.

Тарас Рибальченко закликав нас брати приклад з акторів і не розкисати в спеку
Яка частина другого сезону знімається в Києві?
У Києві ми знімаємо інтер’єрну історію та історію, яка не прив’язана до знакових місць у Харкові. Який сенс їхати в Харків знімати сцену в лісі? Ліс – він і в Києві ліс. Але для натурних зйомок операторська група виїжджала до Харкова. Інакше було б нечесно..
Про джерело натхнення

Час їхати за знімальною групою до лісу
Моє джерело натхнення – це моя команда. Склад знімальної групи практично не змінився за багато років. І це теж показник. На «тарілці», коли обидві групи зібралися разом, було відчуття, що я повернулася в сім’ю, де буває, звичайно, різне, але ми один за одного горою. Ну і кохання, звичайно, надихає. Я таємно закохана в Гордієнка (сміється), але його серце віддане «Ментівським війнам». Втім, як і моє (загадково усміхається).

Ось це вже схоже на справжні «Ментівські війни»
Чи буде третій сезон?
Звичайно, ми б хотіли, щоб був і третій, і навіть п’ятий сезон. Тепер усе залежить від глядачів. Зрештою, усе, що ми робимо, – для них.

Лариса Марцева
Нагадаємо, виробництво серіалу здійснює 1+1 Production на замовлення телеканалу «2+2». Режисери: Валерій Рожко, Тарас Рибальченко. Продюсери: Максим Кривицький, Олеся Пазенко, Оксана Янко-Коваленко, Лариса Марцева, Володимир Андріюк.
Фото: Олексій Васкевич