2016 рік для українського кіноринку виявився успішним за багатьма критеріями. У прокат виходить рекордна кількість картин власного виробництва – 28. Зросло держфінансування (251 млн грн) і наступного року обіцяють виділити ще більше (500 млн грн).
Але заробляти на кінопрокаті українського фільму, за рідкісним винятком, так само не вдається. Згідно з даними компанії MRM, у десятці найкасовіших фільмів за підсумками першого півріччя лише одна картина власного виробництва – романтична комедія «8 найкращих побачень» від «Квартал 95».
Такі скромні збори можна було б списати на кризу, та ринок кінопрокату вперше за останні три роки зріс у доларовому еквіваленті. У першому півріччі зростання становило 15%, до $31,32 млн.
Щоправда, слід зазначити, що питання про касу до недавнього часу не виносили на перший план. У 2015-му Держкіно ввело у пітчингу окрему категорію фільмів «для широкої глядацької аудиторії», яка мала б запезпечити збори. Але поки що в рейтингу українських фільмів найкасовіші – проекти, не пов’язані з держпідтримкою.
При цьому частина гравців дані щодо прокату взагалі не розкривають. Інформацію про збори фільмів Captum (прокатна компанія B&H), «Я з тобою» («Галеон кіно»), «Політ золотої мушки» (UFD) і «Бранці» (86Prokat) прокатники надати відмовилися.
Денис Іванов
В українського кіно не лише мало касових зборів, українського кіно самого по собі дуже мало. Протягом останніх років воно займало 1-1,5% кінопрокату в найкращі періоди, тоді як на розвинених європейських ринках – десятки відсотків від загальної кількості проданих квитків.
Просто система підтримки національного кіно у нас почала складатися тільки після 2010 року. Тоді ж з’явилися і відкриті конкурси. Завдяки цьому, я переконаний, в найближчі рік-два з’явиться кілька жанрових фільмів, здатних зібрати касу. Вже є кілька серйозних заявок на комерційне кіно: анімація «Микита Кожум’яка», фентезі «Сторожова застава», «Поліна», є перспективні екшени і комедії «Кварталу 95».
«Протягом 2-3 років вітчизняні фільми можуть давати у кінопрокаті $6-7 млн на рік»
Мій прогноз: якщо збережеться настільки системний характер підтримки кіно державою, протягом 2-3 років вітчизняні фільми можуть сягнути планки 10% кінопрокатних зборів або щонайменше $6-7 млн на рік. Це потенціал 6-7 комерційно дуже сильних фільмів.
За прикладом інших країн, голлівудським фільмам можуть протистояти в основному локальні комедії: гумор дуже складно імпортувати і експортувати. Підтвердження тому – успіх «Ласкаво просимо до Штів» у Франції, «Еллінга» в Норвегії, «У чорта далеко» в Італії.
Роман Мартиненко
Буде хороше кіно – буде гарна каса. Наша індустрія поки що в зародковому стані. У багатьох українських продюсерів і команд ще не вистачає знань і досвіду.
Продюсер має диктувати зрозумілі комерційні ідеї, команда їх реалізовувати. Прикладів роботи такого злагодженого ланцюжка поки замало.
«Буде хороше кіно – буде гарна каса»
Ще один фактор, який впливає на касу, – обсяги ринку. Наприклад, в Україні добре йде фентезі, але для зйомок у цьому жанрі потрібні величезні бюджети. А в умовах маленького обсягу ринку великі бюджети лише для внутрішнього прокату виділяти безглуздо.
Перспективний жанр для українських кіновиробників – комедії. В Україні завжди затребувані романтичні комедії, більше, ніж у сусідніх країнах. Але для такого складного жанру теж необхідний високий професіоналізм продюсера і команди.
Андрій Дяченко
Щоб бути успішним у прокаті, потрібно знімати фільми з комерційним потенціалом. Ідей у наших кінематографістів, можливо, й багато, але важлива реалізація. А у глядача є з чим порівнювати, отже потрібно підвищувати рівень українських проектів.
Жанр насправді не має значення. Є ж хороші приклади, що вітчизняне кіно, зовсім різне за жанрами, може бути затребуване: «Незламна», проекти «Кварталу 95», наприклад.
На останньому пітчингу Держкіно були хороші проекти. Подивимося, як вони будуть фіналізовані і реалізовані. Тільки-но з’явиться щось вартісне, глядач обов’язково відгукнеться.