14 липня розпочався перший в Україні Форум кастинг-директорів. У його рамках проходить безкоштовний онлайн-лекторій для акторів, де українські та закордонні кастинг-директори діляться власним досвідом. Лекторій відкрив воркшоп Ненсі Бішоп на тему «Як українському актору потрапити у міжнародний проєкт?», відеозапис лекції можна переглянути нижче.
Ненсі Бішоп — номінантка на «Еммі», кастинг-директорка понад 60 проєктів. В її портфоліо фільми «Місія нездійсненна: Фантом», «Ганнібал: Сходження», «Месники», «Ейзенштейн в Гуанхуато», «Розфарбований птах», серіал «Романови» та інші. “Телекритика” поговорила з Ненсі Бішоп про те, як актору її вразити, про роботу з голлівудськими студіями та кастинги під час карантину.
Ви працювали з різними проєктами у Європі та США. Наскільки відрізняється робота на різних континентах?
Я завжди працювала в Європі, навіть для американських проєктів. США — це коли очікування більш центровані. У Європі відрізняється робота з кожною країною, багато різних мов, що ускладнює процеси.
У США краще організований інститут агентів, ніж у деяких європейських країнах. Наприклад, з цим все добре у Лондоні, але, наскільки я знаю, в Україні це не дуже розвинена практика. Я надаю перевагу роботі з агентом, тому що це краще, ніж комунікувати з актором напряму. Незручно обговорювати з актором, скажімо, його гонорар.
Ви згадали Україну. А як вона представлена на мапі світової кастинг-індустрії?
Я точно вношу українських акторів у мої кастинги. Особливо, коли шукаю виконавців на ролі росіян чи українців. Завжди краще взяти тих, хто говорить автентично. Англомовні актори, які не є носіями мови, часто мають неприродний акцент. Тож я намагаюся обирати тих, хто буде говорити органічно, але бувають проблеми з дозволом на роботу чи подорожами.
Розкажіть про ваш досвід співпраці зі студіями та режисерами-авторами. У чому різниця у роботі?
Коли ти маєш справу з таким автором, як Пітер Гріневей, то він самостійно ухвалює всі рішення. Під час роботи зі студією складніше досягти згоди, бо тут все вирішує ціла рада. Звісно, ви можете вибудувати діалог, але, для ясності, кастинг-директор це не той, хто зазвичай ухвалює фінальне рішення. Кастинг-директор обирає акторів, прослуховує їх та складає короткий список з кандидатів на роль, який презентує режисеру та студії. Останнє слово залишається за ними. Ми можемо лише наполягати на своїй рекомендації, тому що у нас є власна думка.
Які особливості кастингів акторів для кіно та серіалів?
Телебачення — це знову-таки мережа. Так що ти маєш отримати схвалення від її представників і, у більшості випадків, шоуранера. Найчастіше, шоуранери придумують ідею, продюсують та пишуть сценарій серіалу, але не режисують його. Шоуранери мають значно більше влади щодо кастинг-рішень, ніж запрошені режисери.
На телебаченні все відбувається дуже швидко, і ти теж маєш працювати у цьому темпі. Буває навіть так, що ти сьогодні прослуховував актора, а завтра він вже залучений на знімальному майданчику. Так може бути й у кіно, але розповсюдженіше на телебаченні.
Як ви вирішуєте, хто має підійти на роль?
Є очевидні характеристики, наприклад, фізичні: вік, зріст і подібні речі. Інколи вигляд актора визначальний, тому що ти намагаєшся зіставити його з іншим виконавцем. Уявімо, тобі потрібно створити сім’ю або знайти дитину, яка за сценарієм виросте. Отже, ти шукаєш спочатку дитину, а потім схожого на неї дорослого.
Інший випадок, коли ти створюєш ансамбль. Ти шукаєш хімію між акторами, яка має виникнути за їхньої взаємодії. На етапі девелопменту також часто шукають зірку, щоб залучити фінансування і розпочати проєкт. Тож інколи тобі потрібен хтось дуже знаменитий, але, звісно ж, той, хто підходить на роль.
Коли ви ведете весь проєкт, то можете проконтролювати відбір акторів для ансамблю. Чи змінюється ваш метод роботи, коли ви шукаєте акторів лише частково, наприклад, проводите кастинги для міжнародного проєкту лише у Чехії?
Ви завжди маєте думати про те, як ці актори пасують до інших учасників касту. Ви не можете знаходити надто подібних акторів, щоб не заплутати авдиторію поміж двома схожими персонажами. Інколи ви обираєте найкращого актора за виконавськими здібностями, інколи більше важить хімія, інколи навички, які режисер шукає саме під цю роль. Буває, що прослуховування проходить чудово, але не виникає хімія, яку вимагає роль.
Як ви організовуєте процес прослуховування?
Протягом карантину ми повністю перейшли на самопроби, а також користувалися відеоплатформами, такими як WeAudition та Zoom. До COVID-19, я отримувала сценарій, вивчала роль, робила її опис, узгоджувала його з продюсером та режисером, щоб переконатися, що це те, що вони шукають, дискутувала з ними. Ми могли обговорювати концепцію ролі, подібні речі.
Потім я робила список акторів, яких я знаю, та шукала у великих базах (Breakdown чи Spotlight). Після цього я запрошувала акторів на прослуховування, давала їм частину сценарію, зустрічалася з ними персонально чи онлайн, робила короткий список і надсилала його режисеру та продюсеру.
Вони вже обирають акторів, з якими хотіли б зустрітися, і роблять читку, щоб зрозуміти, чи є між виконавцями хімія. Наприклад, якщо це чоловік та жінка, які мають грати одружену пару, вони мають читати свої репліки. Потім ми отримуємо схвалення студії, мережі чи режисера і підписуємо контракт.
Чи зручно вам працювати з акторами онлайн і чи відкрили ви для себе нові імена під час карантину?
Мені має бути комфортно працювати з акторами онлайн, це частина нашої роботи. На карантині я влаштувала конкурс #MONOLOGUEFORQUARANTINE у соціальних мережах. Я просила акторів долучитися до благодійної ініціативи «Червоного Хреста». Ми отримали понад 300 прочитаних монологів. Так я зустріла чимало нових акторів, і це було весело.
У Чехії вже немає дотримання соціальної дистанції, тож я можу проводити кастинги так, як мені зручно. У Британії, навпаки, уникають персональних зустрічей без крайньої потреби. Навіть для кастингу. Впевнена, що наразі такі самі правила й в Америці.
Як актору вразити вас? Чи це можливо?
Що ж, я не вважаю, що актор має поставити собі за мету вразити мене. Його ціллю повинна бути якнайкраща передача свого розуміння того, як розповісти історію. Це те, що ми робимо — розповідаємо історію. Актор має у цьому допомогти, адже його персонаж невіддільна частина сюжету. Він має зануритися у персонажа, побачити його роль в історії, зрозуміти цілі та бажання.
Не варто намагатися когось вразити. Вас запрошують не показати ваші вміння, ви маєте потрапити у роль. Якщо я запрошу вас на кастинг, який проводитиму, мені не потрібно доводити, що ви актор. Я це вже знаю і вірю вам. Покажіть мені, як ви підходите історії та вписуєтеся у сценарій.
Онлайн-лекторій для акторів від кастинг-директорів проходить з 14 липня до 6 серпня. Участь у всіх подіях безкоштовна. Всі відеозаписи з форуму доступні у відеотеці за посиланням.
Читайте також:
В Украине запустилась новая кастинг-платформа DreamCast
В июле пройдет первый в Украине форум кастинг-директоров
«Мстители: финал» стал фильмом года по мнению зрителей
Фото: Facebook-сторінка Ненсі Бішоп
Підписуйтесь на «Телекритику» у Telegram та Facebook!