Вчора ми розповідали вам про те, що, за словами Віталія Малахова, відбувається навколо Театру на Подолі та його нової будівлі. З’ясувалося, що буря збурень в соцмережах перейшла в обговорення в кабінетах. Незабаром має бути створена якась комісія, яка остаточно вирішить: бути будівлі чи не бути. А поки колектив Театру на Подолі продовжує репетирувати в своєму старому приміщенні (яке, до речі, знаходиться буквально стіна до стіни від новобудови).
А ось вам ще один приклад існування невеликого театрального колективу, причому прямо в житловому будинку – Новий драматичний театр на Печерську, що виник ще в 2000 році на базі випускного курсу Театрального університету. Його художній керівник Олександр Крижанівський, звичайно, мріяв би і про більший ігровий майданчик, і про краще техоснащення сцени, але, за великим рахунком, радий, що у його театру є хоча б таке приміщення.
«У нас є свій будинок, в якому ми можемо працювати. Це важливо, тому що у багатьох і цього немає»
– Плюс один – те, що у нас є свій будинок, в якому ми можемо працювати, – відповідає Олександр Крижанівський на наші запитання про плюси і мінуси умов роботи колективу. – Це важливо, тому що я розумію: у багатьох і цього немає. Я намагаюся вирішити з департаментом культури питання щодо того, що театр маленький, камерний. Нам пропонують приміщення в будівлі колишнього ДК «Більшовик». Але, з моєї точки зору, є ще в розпорядженні міста Театр оперети, Молодий театр і ще безліч приміщень. Вони кажуть: «Так, будь ласка, за комерційною ціною». А мені незрозуміло, чому так. У нас трупа хороша. Я прошу раз на місяць призначати нормальну ціну, щоб ми могли грати там якісь вистави.
«Питання мистецтва – це питання життя. Повинно бути життя, а не йогоїї імітація»
– Чомусь ніхто не говорить про кінотеатр «Зоряний», – дивується Олександр Володимирович. – Це кричущий факт! У 80-ті роки було зведено нову будівлю кінотеатру з двома залами, потім зовсім по-хамськи її було приватизовано паном Януковичем і його оточенням. Потім перетворена в його штаб, після цього перепродана шість разів… тиша. Як і раніше, вона стоїть. Претензій ніяких. Таких будинків багато. У мене величезні претензії до того, що мало чого відбувається в «Мистецькому арсеналі». Чому мало? Тому що там чотири поверхи, чудові підвали, верх, де можуть бути майстерні! Ні, це для fashion-показів і парочки виставок. Питання мистецтва – це питання життя. Повинне бути життя, а не його імітація. Тому, повертаючись до питання про приміщення, я радий, що воно у нас є, ми вдячні, що нам дають гроші.
– Якісь речі, які ми можемо зробити, ми зробили, незважаючи на маленький простір, – продовжує Крижанівський. – Останній раз я був здивований і вдячний, що нам дали гроші і ми їх використовували, щоб в маленькому залі створити мультимедійний простір. Це шість проекторів, які зроблені як система, а ще через кордони прийшли камери. Але, звичайно, найцінніше – не власне проектори, а система, яка їх об’єднує. З одного боку, це гра, актори, а з іншого – можливість застосування нової сучасної естетики в цьому просторі.
– Декорації як такі завжди тут були не дуже, – каже художній керівник. – Колись давно Пітер Брук назвав свою книгу «Порожній простір» – так він назвав сцену. І та ж сцена в Шекспірівському театрі – це майданчик, на якому знаходяться актори, а місця дій позначалися табличками. І ця класична концепція театру мені ближча, ніж концепція буржуазного театру.
«Вперше за останні роки в Україні, в Києві, побудували театр!»
– Хотів би почути думку фахівців, причому не тільки українських. Як я можу говорити про речі, в яких нічого не розумію? Я бачу, що сучасна ідея правильна. Що стосується втілення… Мені може щось подобатися, щось не подобатися. Я вважаю, велика помилка була не обговорювати це відразу, а спочатку побудувати, а потім вже говорити. Але, по-моєму, найнеприємніше в цій ситуації те, що цікава трупа і Віталій Малахов виявляються в цьому клінчі, і театр не може запуститися і грати там свої вистави. І, до речі, коли я говорив з Віталієм Юхимовичем, він розповідав, що багато активістів кажуть: цю будівлю потрібно знести. Вибачте мене, чиї вуха тут стирчать? Знести, щоб потім що зробити на цьому місці?
– Сподіваюся, що буде достатньо розуму для того, аби знайти рішення змінити тільки якісь фасадні елементи, – продовжує Крижанівський. – Банальний приклад – це готель Hyatt на Софійській площі, який є дзеркалом: він присутній, але в той же час його немає. Однак я не фахівець в даній сфері, і мене вражають люди, які нічого в цьому не розуміють, ніколи в цьому не розбиралися, але претендують на власну думку з цього приводу, причому агресивно. Про все треба розмовляти. Коли з’являються такі думки, коли мова йде про знесення… Вперше за останні роки в Україні, в Києві, побудували театр! Так, можна щось змінити, можна знайти якісь рішення… Але знесення ?! Ви що, божевільні?