Європейська спілка мовників, яка є організатором пісенного конкурсу «Євробачення», сподівається на участь представника України в конкурсі наступного року. «Кожен мовник несе відповідальність за вибір свого виступу на пісенному конкурсі “Євробачення” у відповідності з правилами, встановленими Європейською мовною спілкою», – констатує EBU.
«З сумом можемо підтвердити, що українська телекомпанія “UA:Суспільне” повідомила нам, що після подальших обговорень вони ухвалили важке рішення вийти з конкурсу “Євробачення-2019”. Будуть подальші дискусії між EBU і UA:PBC (“Суспільне”) з цього питання, але ми сподіваємося побачити їх знову в 2020 році», – заявили в Європейській спілці мовників.
Віце-прем’єр-міністр України з гуманітарних питань В’ячеслав Кириленко, який рішенням Кабміну домігся зміни правил відбору, назвав відмову НСТУ від участі в Євробаченні «нелогічною», однак зазначив, що рішення суспільного мовника «потрібно поважати».
«Якщо з якихось причин Суспільне мовлення вирішило припинити розмову з тими, хто виступав у фіналі (відбору), і оголосити про неучасть України, то це рішення суспільного мовника, яке вони ухвалили в межах своїх повноважень», – заявив В’ячеслав Кириленко в ефірі «Радіо НВ».
Таке рішення, на його думку, не найкращий вихід, тому що «ще був і час, і інструменти для того, щоб вибрати представника, який, з одного боку, влаштував би значну частину спостерігачів, експертів, фахівців, громадську думку, а, з іншого боку, не був би задіяний на гастролях на території держави-агресора і визнавав би територіальну цілісність і суверенітет України».
У переможця відбору на Євробачення має бути чітка громадянська позиція. «Якщо Україну представляє виконавець, який гастролює в Росії повним ходом, каже, що це нормально, і має намір це робити надалі, або виконавець, який не знає, чий Крим, і умовно, і буквально кажучи, то виникає питання надзвичайних інформаційних загроз для України , якщо вона такого свого представника направляє офіційно на міжнародний конкурс», – зазначив Кириленко.
Він також нагадав, що в Раді з лютого 2018 року перебуває законопроект, який повинен регулювати гастролі українських артистів у РФ. Через ситуацію з Євробаченням цей законопроект, на його думку, «напевно з’явиться на порядку денному». Українські артисти, що гастролюють у РФ, повинні потрапити в реєстр Держкомтелерадіо, а радіостанції та музичні телеканали при ротації таких артистів будуть зобов’язані акцентувати на моральному аспекті їхніх гастролей в країні-агресорі.
«У нас кордони відкриті, ніхто не може нікому заборонити. З огляду на те, що у нас свобода і забороняти не можна, пропонується, що, якщо виконавець вирушає до держави-агресора на гастролі або на концерти, він повідомляє відповідні служби. Держкомтелерадіо створює реєстр виконавців, які гастролюють на території держави-агресора, вони там собі гастролюють, якщо хочуть. Але потім, з огляду на цей факт, ті, хто внесені до реєстру, під час їхніх кліпів або радіоротацій, або на афішах перед концертами отримають повідомлення: “Цей артист гастролює на території держави-агресора”», – розповів Кириленко.
Учора ввечері в ефірі програми «Тема дня» телеканалу «UA:Перший» член правління НСТУ Олександра Кольцова, відповідальна за розважальне напрямок, дала розлоге інтерв’ю. Вона повідомила, що рішення не брати участі в конкурсі є правильним. Разом з тим, підтвердила, що рішення було одностайним. «Були дискусії, оскільки правління – це колективний орган. Була задіяна робоча група, проведені широкі консультації. Це важке, але, як нам здається, правильне рішення. Україна вибрала переможця, суспільний мовник не зміг домовитися з переможцем, і за обопільною згодою артист і суспільний мовник не підписали договір», – зазначила Кольцова.
Під час обговорення з MARUV, як вона бачить свою функцію як «посла України», в НСТУ виявили, що у співачки немає чіткої громадянської позиції. «Ми почали обережно питати, що вона думає, крім того, що «мир» і «я об’єдную». Вона справді не цікавиться, що відбувається в політичному процесі України і як це виглядає з боку. Вона справді любить Україну і вона хоче представляти Україну. Але любить ту версію України, яка не деталізована політичними нюансами, я б так сказала. І це дуже свіжа наївна картина. Але вона не додасть країні бонусів, оскільки цією риторикою користуються ті, хто на наступних виборах буде говорити, що нам треба сідати і домовлятися, можливо, за рахунок втрати територій. І коли ми запитуємо: “Аня, ти правда віриш, що люди, перед якими ти виступаєш, поїдуть на Донбас і виведуть танки”. Вона відповідає: “Так”», – повідомила Олександра Кольцова.
Про громадянську позицію співачки свідчить також це відео:
Контракт з переможцем відбору член правління НСТУ не вважає кабальним: «Коли ми читаємо обурливі меседжі про цензуру і нібито драконівські умови, йдеться про цілком буденні речі, такі як право організатора втручатися в номер. Заборона на імпровізацію пов’язана з тим, що організатори розставляють камери в певній послідовності, і на репетиції повинно відбуватися те саме, що і в фінальному номері. І, можливо, тому, що у артиста не було досвіду підписання таких великих і серйозних угод, він сприйняв це занадто емоційно, як посягання на свою творчу свободу й імідж. Щодо прес-конференцій, то всі учасники конкурсу зобов’язані в них брати участь. У нас контракт був на руках до шостої вечора в суботу. Ми сиділи за лаштунками з ним, не знаючи ще, хто переможе. Це дуже важливий момент. У нас було дві опції: роздати всім учасникам до, але ми боялися розголошення і того, що артисти не зможуть зосередитися на виступі (це було рішення робочої групи, рекомендації юристів та продюсерів)».
При цьому Олександра Кольцова підтверджує, що з іншими виконавцями не підписували контракти з драконівськими штрафами в розмірі 2 млн гривень: «У нас з Melovin не було прямого контракту, оскільки у нього був договір з СТБ, куди були внесені певні пункти про передачу прав. У нього не було пункту про штраф і пункту про гастролі в РФ. З Melovin ми розмовляли хвилин 20. Усе було підписано, людина поїхала. З O.Torvald, наскільки я знаю, теж не було жодних проблем і дискусій щодо доцільності передачі прав, наприклад, або дотримання правил пісенного конкурсу. З MARUV розмовляли 7 годин».
Правила нацвідбору на наступний рік, можливо, будуть змінені: «Якщо у нас немає офіційної заборони гастролювати в Росії, а дискусії про це є, погрози артистам є, тиск на суспільного мовника з боку співтовариства є, можливо, ми повинні прописати це ще на етапі відбору. Відбором займаємося не ми, а наш партнер СТБ, а вони не ставили такого обмеження, щоб не обмежувати творчість продюсерів у доборі артистів. У такому разі, я думаю, що наступного року все має бути зовсім інакше. Але ми повинні домовитися, чи повинні артисти, які роблять якісну музику, які прописані в Україні та платять податки в Україні, як, власне, MARUV, їздити на гастролі в РФ і при цьому брати участь у відборі на Євробачення. Ми повинні почати гостре обговорення. Посадити за стіл переговорів марувіанців, посадити людей, які вважають, що цей номер непристойний, тих, хто вважає, що артист не має права заробляти в державі-агресорі (величезна кількість людей так вважає). Вони не такі активні, як фанати Євробачення, але вони є, і вони обурені, тому що йде війна, гинуть люди. І коли йдеться про те, що артисти їдуть розважати тих, хто голосував за владу, яка віддає накази вбивати наших співгромадян, ніяк не можна уникнути цієї дискусії. Ми повинні це проговорити, щоб це перестало бути таким недомовленим і болісним».
Члену правління сподобався номер MARUV, співачка, на її думку, «повинна робити на сцені все, що вона захоче»: «Незважаючи на те, що я даю це інтерв’ю як посадова особа, можу сказати, що мені дуже подобається MARUV. Я знаю, що дуже багато критики через відвертість номера, але я вважаю, що українська жінка повинна робити на сцені все, що вона захоче. Для мене це виступ – це прояв фемінізму. Я захоплена тим, що це самостійний автор, а не продюсерський колектив. Ця людина сама на ноутбуці зробила за три дні пісню і отримала хіт. І мені особисто дуже шкода».
Водночас менш ніж через добу петиція на підтримку MARUV, розміщена на сайті Сhange.org, зібрала 17 тисяч підписів. Петиція адресована організаторам пісенного конкурсу Євробачення – Європейській спілці мовників. У документі повідомляється що контракт, який був запропонований MARUV для можливості представити Україну на Євробаченні, «більше схожий на контракт із дияволом». Олександра Кольцова знає про петицію, але не готова давати їй оцінку: «Петиція створена з метою привернути увагу. Ми враховуємо думку слухача, який обирав MARUV, і думку тих, хто підписує петицію. Але є договірна процедура, рішення двох сторін».
Зауважимо, MARUV у ставках букмекерів на сайті Eurovision World була до 26 лютого включно. Букмекери пророкували українській учасниці 4-те місце (після РФ, Швеції та Італії).
Фото: Еспресо