Сьогодні рідко зустрінеш людину, яка розуміє, що таке блокчейн – багато хто вважає, що це синонімом до слова «біткоїни». Однак можливості, пропоновані технологією, виходять за рамки криптовалютності.
Як пояснює автор матеріалу Journalism.co.uk, блокчейн, по суті, є децентралізованою базою даних, де ніщо не може бути додано або змінено без згоди всіх учасників.
Кунова наводить як приклад некомерційний фонд Publiq, який активно застосовує блокчейн-технологію для створення нового децентралізованого середовища, де можна буде публікувати різний контент. Мета фонду – надати авторам повну свободу публікувати контент, а також в перспективі монетизувати його, зберігаючи при цьому авторські права на матеріали.
Крістіан де Вартаван, консультант і посол фонду Publiq, порівнює принцип блокчейну зі старовинною технологією шифрування, де жоден доданий елемент не можна прибрати або змінити.
IT-бизнес и государство: диалог только начинается
Що це означає для медіа? Це означає, що в завантажений в мережу матеріал не можна буде вносити ніяких змін, зокрема й правок, після публікації.
Іншою не менш важливою особливістю технології блокчейна є те, що контент зберігається на так званих децентралізованих накопичувачах, а не на одному вебсайті, який з легкістю можуть атакувати хакери.
У системі також є дані про всіх учасників блокчейна. У Publiq впевнені, що технологія підвищить прозорість контенту, і автори будуть думати, перш ніж завантажувати в мережу фейкові новини, адже матеріали збережуться в базі назавжди.
Платформа також пропонує власну умовну одиницю, схожу на криптовалюту, – PBQ. Вона буде створена для того, щоб усі учасники системи могли розділити між собою доходи від реклами.
Але, як і в будь-якої нової технології, у блокчейна є свої недоліки. Як стверджує Марсела Кунова, каменем спотикання може стати людський фактор. Наприклад, читачі просто перестануть перевіряти матеріали на достовірність. Як показують численні дослідження, сьогодні люди схильні вірити фейковим новинам більше, ніж іншим. Водночас понад половину користувачів соцмереж люблять шерити контент, який вони навіть не читали.