«Телекритика» наводить головні тези Дмитра Шишкіна з його виступів та лекцій про те, як адаптувати ЗМІ до потреб нових читачів.
Як влаштована служба BBC і до чого вона прагне
Кожна британська сім’я, у якої є ТБ, платить ліцензійний збір, кошти з якого надходять до фонду BBC (на сьогодні він становить близько 3,5 млрд фунтів), і з нього фінансуються всі програми, від «Шерлока» до спортивних новин. Мовлення 40 іноземними мовами, у тому числі українською, теж фінансується громадянами Британії. Нещодавно BBC почала мовлення на нових мовах, зокрема й корейською, – це важливо, тому що до 2020 року ще 1 млрд осіб стануть користувачами інтернету. В основному це жителі Африки з Азією і користувачі мобільних пристроїв. По суті, це люди, які перестрибнули від моменту появи короткохвильового радіо відразу до смартфонів – без телебачення і десктопів. Світовим ЗМІ важливо забезпечити їхню потребу в інформації.
4 основні тренди споживання медіа
• У найближчі роки ринки по всьому світу вирівняються завдяки технології 5G, тому споживання новин в умовних Джакарті, Найробі та Вашингтоні стане рівномірним.
• Споживачі інформації молодіють; медіанний вік у Африці – 18 років. Як наслідок, у ЗМІ стає затребуваним інший тон звернення до читача й інші теми.
• Світ вступив у епоху закритих екосистем – Facebook, Apple і їм подібні компанії намагаються максимально утримати користувача у себе.
• Частково наслідок попереднього пункту – те, що довіра до журналістики і журналістів впаладо нечуваних позначок.
3 складові успішної цифрової трансформації
Лідерство.NiemanLab – найвпливовіше в світі видання про світ діджитал, яке випускається в Гарварді. Щодня воно публікує 4-5 статей і кожного грудня робить передбачення на майбутній рік. Один з основних прогнозів минулого року – це зростання значення т. зв. bridge roles («містків»), зокрема й редакторів з цифрового розвитку – тобто людей, які не займаються безпосередньо контентом, але знають, як якісно організувати роботу в редакції. Адже там більше не працює стратегія tell, sell, yell («дай завдання, переконай, накричи»). При цьому потрібно орієнтуватися на принцип «Найміть хороших людей і залиште їх у спокої» (Вільям Макнайт). Кожен із працівників редакції має розбиратися в своїй спеціалізованій темі краще, ніж медіаменеджер, який очолює її.
Контент.Є шість причин, з яких люди читають новини, і ці потреби можна задовольняти шістьма різними способами:
Раніше BBC була сконцентрована тільки на функції Update – «тримайте мене в курсі». Але в процесі спілкування з читачами компанія дійшла висновку, що 5 інших функцій для них часом набагато важливіші. 70% історій з розряду «тримайте мене в курсі» («найсвіжіше») приносять тільки 7% кліків. Коли журналісти починають приводити свої історії у відповідність із п’ятьма іншими форматами, відбувається величезне цифровt зростання. У день виборів у Франції було безглуздо писати про те, з яким результатом Макрон переміг Ле Пен, – це нікому не цікаво. Тому BBC випустила матеріал із заголовком «Макрон став наймолодшим лідером Франції з часів Наполеона» зі списком наймолодших політичних лідерів світу.
Щодо нових форматів контенту, то BBC вкладається в 360-градусні VR-відео, незважаючи на те що це дуже дорого (як приклад –ролик про 3-годинну подорож індійських дівчаток у школу). На сайті також можна зустріти багато «калькуляторів» – тестів з розряду «Дізнайтеся очікувану тривалість свого життя». Компанія також активно використовує інструмент верстки Shorthand – зроблені з його допомогою лонгріди проглядаються довше, ніж звичайні новини (2 хвилини проти 40 секунд).
6 книжок про цифрові продукти, які Шишкін радить медіаменеджерам:
Які б формати ви не використали, має діяти правило 80:20 – 20% повинно йти на інновації
Процеси. Знаменитий астронавт Кріс Гедфілд у своїх мемуарах пише: «Ти не можеш змінити цеглини, але тобі все одно потрібно будувати стіну». Згідно з цим принципом, потрібно витискати максимум із наявних ресурсів: у журналістиці, наприклад, у вас ніколи не буде ідеальних «цеглин» – не вистачатиме фінансування, робочих рук і так далі. Тому необхідно пробувати різні підходи.
У BBC був створений експериментальний відділ News Labs, що складається з розробників і журналістів, які на постійній основі впроваджують якісь інновації. Наприклад, вони адаптували для BBC формулу рекомендацій Amazon: якщо ви купили (прочитали) це, то вам може сподобається ось це. Також був випробуваний формат автоматичного перекладу відео, де програма сама розшифровує мову, перекладає і озвучує ролик синтезованим голосом. У BBC також з’ясували на практиці, що боти в месенджерах практично не дають приросту аудиторії, тоді як боти, інтегровані в тіло самої статті, працюють на відмінно.