Як саме відбувається відбір до шорт-листа премії? Чи є в Українській кіноакадемії розподіл на гільдії чи за найкращий анімаційний мультфільм і найкращого оператора-постановника художнього фільму голосують одні й ті ж експерти?
Це лише друга за рахунком національна кінопремія, тому, природно, у процедурі висування та нагородження фільмів ще триває процес проб і помилок. Шорт-лист формується всіма членами Кіноакадемії, а ось список номінантів – членами правління і членами наглядової ради.
Поділу на гільдії поки що немає, оскільки поки у нас не так багато кінематографістів різних професій, щоб їх можна було вже зараз поділити на гільдії. З моєї точки зору, найправильнішим рішенням було б, щоб всі члени Академії висували номінантів головних категорій («Найкращий фільм», «Найкращий режисер», «Найкращий актор», «Найкраща актриса» і т. д.), а ось номінантів специфічніших кінематографічних професій («Найкращий анімаційний фільм» і «Найкращий оператор-постановник», наприклад) висували б члени правління або відповідна експертна група. Ми обговоримо це з усіма членами Академії і сподіваюся, що наступного року в процедурі номінування і голосування на третій премії «Золота дзиґа» у нас буде найоптимальніший варіант.
«З нашої точки зору, жодні міжнародні призи не можуть бути знаком того, наскільки фільм є важливим для національної кіноіндустрії»
Чи враховуються якось заслуги фільмів на міжнародних майданчиках?
Ні, не враховуються. Ми абсолютно впевнені, що премія Національної кіноакадемії – якої б країни вона не була – має вручатися тільки з огляду на вагу і значущість фільму або роботи кінопрофессіонала в цьому фільмі саме в національних масштабах. У нас є Український Оскарівський комітет, який висуває українські фільми як претендентів на премію «Оскар», виходячи з інших міркувань, а саме – з точки зору його міжнародного успіху. З нашої ж точки зору, жодні міжнародні призи або успіх на міжнародній арені не можуть бути знаком того, наскільки цей фільм або кінопрофессіонал є важливим для національної кіноіндустрії.
Хто висуває кандидатів на премію за внесок у розвиток кінематографії?
Уже другий рік між Українською кіноакадемією і Національною спілкою кінематографістів України існує домовленість про те, що премію за внесок в розвиток кінематографії висуває саме правління Нацспілки. З нашої точки зору, це абсолютно правильно, адже Нацспілка об’єднує кінопрофесіоналів вже багато років. Саме вона розуміє, хто дійсно заслужив премію в цій номінації. І правління Академії цілком підтримує вибір Національної спілки кінематографістів, адже і минулого року, і цього премією були нагороджені дійсно гідні кінопрофесіонали.
Какие украинские фильмы претендуют на «Золоту дзиґу» в этом году?
Чому вирішили цього року додати категорію «Вибір глядача»?
Не у всіх кіноакадемій є така категорія – наприклад, в американській і британській її не існує, а ось в європейській є. Ми вирішили, що для нинішнього етапу становлення українського кіно дуже важливо порівняти думки професіоналів, які конкретизуються в рішеннях Академії, з думкою звичайних глядачів, які ходять у кіно і дивляться українські фільми. Відгук у цій номінації дуже показовий. Нам здається, буде дуже цікаво порівняти два ці рішення. І для самих кінематографістів теж буде важливо дізнатися, якої ж думки про фільми прості глядачі, які, власне, ходять в кіно, платять за це свої гроші і мають повне право потім оцінити те, що побачили.
Чи планується додати ще якісь номінації крім стандартних?
Це будуть вирішувати, знову ж таки, правління та наглядова рада Кіноакадемії. Поки цього року ми запровадили три нові професійні категорії. Якщо правління відчує, що ми повинні відзначити когось ще – чому б і ні? Теоретично, очевидно, можна говорити в майбутньому про номінацію «Найкращий монтаж». Або, наприклад, «Найкращий дебютант» – у багатьох кіноакадемій існує така категорія, і мені здається, додати її у нас було б істотним кроком. Думаю, це питання варто обговорювати, адже у нас стартують дуже багато молодих кінематографістів, їх важливо підтримувати і відзначати.
Перед оголошенням номінантів на «Золоту дзіґу» обговорювалося створення українського аналога IMDb і Rotten Tomatoes. Навіщо потрібна така платформа і чи не чекає її доля всіх інших вітчизняних аналогів західних соцмереж – забуття? Чи не краще активніше включати український продукт в існуючі датабази?
Думаю, час такої бази даних настав, з огляду на досить високі темпи і обсяги розвитку українського кіно. Така база може бути дуже корисна як для українських кінопрофесіоналів, так і для зарубіжних, оскільки є надія, що в майбутньому все більше й більше іноземних кінематографістів будуть звертати увагу на можливості співпраці з українцями, на зйомки на території України і використання українських професіоналів. Щодо того, чи не краще активніше включати український продукт в існуючі датабази – боюся, що ні. Ці бази занадто великі й є побоювання, що український сегмент в них може просто загубитися. Тому, мені здається, краще мати власну базу.