Французький конгломерат Vivendi готується до запуску в Україні власної DTH-платформи. Подія відбудеться після кодування супутникового сигналу телеканалів провідних телегруп, яке заплановане на 20 січня 2020-го. У Vivendi досягли попередньої угоди з французьким супутниковим оператором Eutelsat, який швидше за все буде надавати холдингу послуги на супутнику. Про це «Телекритиці» стало відомо з власних джерел на ринку.
Це буде третя платформа супутникового телебачення, після XtraTV і Viasat. «Телекритика» розбиралася в перспективах існування третього гравця на ринку супутникового телебачення.
Велика трійка
У Vivendi останні два роки обмірковували запуск супутникової платформи в Україні. Запуск платформи у Vivendi відкладали у зв’язку з відстрочкою кодування на супутнику телеканалів провідних українських медіагруп. Розмови про кодування супутника українські телегрупи ведуть останні три роки, строки постійно переносилися. У французькому холдингу вирішили дочекатися кодування сигналу, запланованого на 20 січня.
“Телекритиці” також відомо, що у Vivendi хочуть також адаптувати в Україні телеканали з пулу Canal + Group, що входитьув Vivendi, і зробити їх додатковою послугою для потенційних абонентів разом з закодованими українськими каналами чотирьох основних українських телегруп. Canal + Group маэ платні тематичні телеканали, а також компанії з розповсюдження послуг платного телебачення. У Франції, на додаток до преміум-каналів (Canal +, Canal + Cinema, Canal + Series, Canal + Family, Canal + Sport), група володіє трьома безкоштовними мовниками: CANAL8 (C8), CANALSTAR (CSTAR) і CANALNEWS (CNEWS).
Надавати послуги новій платформі може, швидше за все, французький супутниковий оператор Eutelsat. За інформацією «Телекритики», компанії вели переговори і попередньо дійшли згоди. В Україні Eutelsat працює останніх три роки. Зокрема, компанія надає операторські послуги DTH-платформі XtraTV, остання орендує у компанії ємність на супутнику Eutelsat 9В. Послуги з передачі телеканалів на супутник Eutelsat офіційно надає українська компанія «Європорт» (ТОВ «Європорт»). Передавальна станцію (аплинк) «Європорт» знаходиться в селі Колонщина Київської області. «Телекритика» звернулася до представників Eutelsat з проханням надати офіційний коментар.
Україна для Vivendi не є новим ринком. Холдинг багато років володіє рекламним бізнесом в Україні, а саме – рекламним агентством Arena Media Expert. Партнером холдингу в рекламному бізнесі є Тетяна Попова, експерт ГО «Інформаційна безпека», екс-заступник міністра інформаційної політики. За інформацією «Телекритики», у Vivendi консультувалися з Тетяною Поповою з приводу запуску супутникової платформи. Тетяна Попова відмовила «Телекритиці» в коментарі, перенаправивши до центрального офісу компанії в Парижі. На офіційний запит «Телекритики», відправлений на e-mail прес-служби Vivendi, на момент публікації компанія не відповіла.
Французький медіаконгломерат Vivendi працює на ринку звукозапису, телемовлення, випуску фільмів і телепередач, займається видавничою діяльністю, телекомунікаціями, розробкою комп’ютерних ігор. Vivendi також належить найбільша у світі музична компанія – Universal Music Group. Холдинг є мажоритарним акціонером другого за величиною у Франції мобільного оператора SFR, оператора мобільного зв’язку Maroc Telecom, видавця книг Editis, комунікаційної компанії Havas, медіахолдингу Canal + Group, компанії з виробництва відеоігор Gameloft і відеохостингу Dailymotion. У 2017-му оборот холдингу склав € 12,444 млрд, операційний прибуток – € 1,036 млрд.
Закордоном Canal + Group представлена в Азії, а також у франкомовних країнах Африки, де, зокрема, і доступна DTH-платформа Canal + (раніше vfkf назву CanalSat). У травні повідомлялось про покупку Canal+ медіакомпанії M7 Group, що знаходиться в Люксембурзі, за € 1 млрд. Остання керує декількома платформами супутникового і цифрового телебачення: HDAustria в Австрії (раніше в Угорщині), TéléSAT Numérique і TV Vlaanderen в Бельгії, Skylink в Чехії і Словаччині , Diveo в Німеччині, CanalDigitaal і Online.nl в Нідерландах. Також Canal + Group є лідером в області платного телебачення в Польщі. Через кіносеріальну компанію Studiocanal група також є європейським лідером у виробництві та розповсюдженні фільмів та серіалів для міжнародної аудиторії. Компанія володіє каталогом фільмів, що має 5500 тайтлів.
Третій не зайвий?
Відповідно до офіційної статистики Держстату, з квітня по липень 2019 року українська аудиторія супутникового ТБ скоротилася вдвічі: з 81 тис до 39,8 тис. абонентів. Але дані Держстату не раз піддавалися критиці через некоректність підрахунку. Нині супутникові провайдери XtraTV і Viasat не повідомляють точну кількість своїх абонентів, оперуючи поняттям «десятки тисяч». Кількість абонентів безкоштовного супутникового ТБ, за підрахунками 1+1 меdіа, сьогодні становить близько 4,5 млн домогосподарств. За прогнозами 1+1 меdіа, після кодування супутникового сигналу, на платний «супутник» за рік після «кодування» перейде 570 тис. сімей.
Телегрупа StarLightMedia надає дещо інший прогноз – на кінець 2021-го кількість абонентів платного супутника може вирости до 700 тисяч.
Директор консалтингової компанії BigDataRating, екс-президент телеком-провайдера «Воля» Сергій Бойко надає ще більш скромний прогноз зростання платного «супутника»: «Я робив прогнози щодо того, що від 200 до 300 тисяч домогосподарств в Україні за два роки перейдуть на платні DTH -платформи. На кінець 2021-го може бути 400-500 тисяч. Але це станеться тільки тоді, якщо на супутнику закодуються всі вітчизняні телеканали, зменшаться або закодуються телеканали в ефірній “цифрі”, вестиметься активна боротьба з піратством».
Серед головних витрат DTH-провайдера – оформлення ліцензії провайдера супутникового телебачення в Нацраді з питань телебачення і радіомовлення (разова витрата, видається на 10 років); забезпечення кол-центру (в 2012-му за інформацією «Телекритики» у кол-центра Xtra TV було 20 осіб); технічні витрати для побудови сервісу; отримання прав на ретрансляцію провідних українських телеканалів, а також популярних в Україні закордонних преміум-мовників; витрати на оплату праці.
Телегрупа StarLightMedia поки не отримала запит від Vivendi на надання прав для ретрансляції каналів групи, зазначає Микола Фаенгольд, комерційний директор дивізіону Digital & PayTV StarLightMedia. Поява європейського гравця, на його думку, може привернути увагу до українського ринку платного телебачення інші західні компанії. «До нашої команди не надходив запит від нових DTH-платформ щодо надання прав для ретрансляції телеканалів StarLightMedia. У будь-якому випадку, ми вітаємо появу будь-яких нових легальних гравців на ринку платного телебачення України. Прихід нового гравця підвищить конкуренцію в цьому сегменті, а також буде говорити про те, що західні компанії вірять у можливість розвитку нашого ринку Pay TV. Я думаю, що факт таких тектонічних змін на ринку супутникового телебачення України привернув увагу і змусив зробити розрахугки не одну зарубіжну DTH платформу. Але обсяг нашого ринку в грошах все-таки поки сильно відстає від західних », – повідомив Микола Фаенгодьд.
Сергій Бойко оцінює перспективність DTH-платформи як бізнес: «DTH-платформа в нашій країні стане прибутковим бізнесом за умови, що буде мати більше 200 тис. абонентів з ARPU понад $5, і це якщо не треба буде субсидувати супутникові ресивери абонентів. Одного кодування супутникових сигналів телегруп буде мало, хоча це кодування вплине на ринок позитивно. Необхідно не просто закодувати сигнал на супутнику для всіх вітчизняних телеканалів, а й, як я вже говорив, зменшити або навіть позбутися відкритих безкоштовних версій у цифровому ефірі, а також продовжити боротися з піратством. У Vivendi є шанс взяти солідний шматок серед користувачів супутникових платформ. Але тут не потрібно розраховувати на швидке повернення інвестицій. Це довгий інвестиційний проект – до 5 років », – додає він.
Формуючи цінову пропозицію в Україні, Vivendi доведеться виходити з українських реалій ринку платного ТБ. Поки що вартість пакетів у нинішніх супутникових провайдерів коливається від $1,5 до $10. Вартість семи пакетів Xtra TV варіюється від 39 до 149 грн на місяць. Вони розділені за жанрами: «Дитячий», «Пізнавальний», «Фільмовий», «Футбол». В останньому пакеті ексклюзивно знаходяться телеканали «Футбол 1» і «Футбол 2», які на супутнику є лише у Xtra TV (вони разом входять в «Медіа Групу Україна»). Вартість цього пакету – 99 грн на місяць. Провайдер Viasat, який опосередковано стосується 1 + 1 media (серед співвласників – менеджмент телегрупи), пропонує 5 тарифних пакетів, вартість яких коливається від 49 до 249 гривень на місяць. Головна відмінність пропозиції Viasat від Xtra TV – відсутність телеканалів «Футбол 1» і «Футбол 2» через небажання «Медіа Групи Україна» продавати їх провайдерам-конкурентам.
Микола Фаенгольд передбачає, що новий гравець може крім DTH-платформи може запустити також ОТТ-сервіс: «Якщо ви говорите про DTH-платформу, яка входить у групу компаній Vivendi, то, напевно, мова може йти про бренди, які входять до M7 Group. CANAL + став акціонером М7 Group цього року. Частина провайдерів M7 Group надає гібридний сервіс – DTН + ОТТ. Якщо подібний технологічний сервіс з’явиться на території України, він дасть ще більш широкий вибір абонентам платного телебачення, надавши їм нові можливості », – акцентував він.
Помітно, що нинішні DTH-гравці активно розвивають власні ОТТ-проекти. Viasat у партнерстві з «Київстар» вже кілька років надає інтернет-абонентам послугу «Домашнє ТБ», кількість абонентів якої налічує вже 60 тисяч. Як повідомлялося раніше, сервіс цьогоріч вперше вийшов «в плюс». Xtra TV, незважаючи на «родинні» зв’язки з ОТТ-сервісом OLL TV, з жовтня цього року почав надавати ОТТ-послугу для користувачів Android-пристроїв. Українські телегрупи не раз акцентували на перспективності розвитку ринку ОТТ-сервісів, які надають ТВ-послугу, відзначаючи щорічне зростання абонентів.
Фото: pixabay
Підписуйтесь на «Телекритику» в Telegram и Facebook!