1997. «Приятель небіжчика» В’ячеслава Криштофовича
Ця екранізація роману Андрія Куркова стала подією не лише у вітчизняному кіно, але й у північних сусідів – незважаючи на те, що того ж року вийшли такі відомі фільми, як «Брат» Олексія Балабанова або «Час танцюриста» Вадима Абдрашитова. Газета «Комерсант», яку складно звинуватити в заангажованості, писала в 1997 році: “Фільм В’ячеслава Криштофовича став головною подією першого тижня «Кінотавра»”.
«Приятель небіжчика» – кінопам’ятник Києву дев’яностих і мімікруюча під кримінальну мелодраму притча про київський характер та національну ментальність: інтелігент, який спочатку розгубився у цій новій реальності, спершу вирішує померти, а потім так спритно зіштовхує між собою двох професійних вбивць, що в результаті отримує квартиру, дружину і дитину одного з кілерів. Чому ж фільм не зміг переконати Оскарівський комітет, хоча і був у прокаті в Америці? Злі язики кажуть, що Мінкульт не вклав ані копійки в просування картини на Заході, мало того: навіть не знайшов грошей на перевезення якісних копій, оплачених французькими продюсерами фільму. Втім, «Приятель небіжчика» отримав масу інших призів, причому цілком престижних.
2003. «Мамай» Олеся Саніна
У наступні п’ять років Мінкульт не висунув жодної картини. Це зрозуміло: єдиними помітними фільмами того періоду стали сумно відома «Молитва про гетьмана Мазепу» (рейтинг на imdb – 4,7 з 10) і «Чеховські мотиви» Муратової, кінематографія якої вкрай далека від оскарівської суєти. Водночас у 2000 році від Франції номінувався «Схід – Захід» Режиса Варньє, знятий у копродукції з Україною, з Богданом Ступкою у другоплановій ролі та Олексієм Вертинським у епізоді.
Україна висувалася лише через три роки з «Мамаєм» Олеся Саніна – дуже красивим фільмом, знятим в естетиці українського поетичного кіно. (Як завжди, робота Сергія Михальчука надзвичайна і заслужено отримала низку призів.) І хоча «Ніч світла» Романа Балаяна, яка вийшла того ж року, за своїми художніми достоїнствами на голову вища фільму Олеся Саніна, «Мамай», що запізнився на добрі тридцять років, став фільмом державної важливості, символом того, що українське національне кіно живіше за всіх і може бути цікавим не лише в Україні, але і всьому іншому світові. Проте навіть якщо б комітетники включили високопоетичного «Мамая» в номінацію, у нього не було ані найменших шансів перед переможцем, канадською драмою про батьків і дітей «Нашестя варварів».
2004. «Водій для Віри» Павла Чухрая
2006. «Аврора» Оксани Байрак
2008. «Ілюзія страху» Олександра Кірієнка
2012. «Той, хто пройшов крізь вогонь» Михайла Іллєнка
2013. «Параджанов» Сержа Аведикяна і Олени Фетисової
2014. «Поводир» Олеся Саніна
Ситуація із висуненням фільму «Поводир» наочно показала, що участь українського фільму в оскарівських перегонах – це питання державної важливості, навіть якщо ця сама гонка відбувається виключно в уяві чиновників. Досить умовне кіно, що за своїми художніми достоїнствами нагадує телесеріал (або міні-серіал з чотирьох епізодів, змонтований у двогодинну стрічку, кому як подобається), «Поводир» передусім – ідеологічно правильний фільм, а вже потім все інше. Цікаво, що в результаті «Оскаром» була нагороджена польська стрічка «Іда», яка також намагається розібратися з непростим історичним минулим. Але на відміну від фільму Олеся Саніна, дуже традиційного за режисурою і відверто слабкуватого в сценарній частині (хоча над сценарієм працювали два наших топових письменники), фільм Павліковського у першу чергу твір високої кінематографічної культури, а вже в другу – політичне висловлювання.
Власне кажучи, фільм Мирослава Слабошпицького «Плем’я» теж є політичним висловлюванням, як і російський претендент «Левіафан», такий вже рік видався: у школі для глухонімих, де учні промишляють крадіжками, сутенерством і проституцією, легко вгадується метафора нашої багатостраждальної держави епохи сумнозвісної злочинної банди. (Нагадаємо, що після висунення «Поводиря» Слабошпицький висловив свою недовіру до комітету, що зрештою призвело до його розколу.) Режисерський дебют Слабошпицького насправді став художнім проривом для українського кіно. Але навіть після того, як Український Оскарівський комітет був реформований, черговий торішній кандидат, документальний фільм Романа Бондарчука «Українські шерифи», показав, що для України «Оскар» – це про політику, а не про кіно.