Досвідом поділилися IT-журналіст (vc.ru і AIN.ua) Тимур Ворона і медіа-консультант Віра Черниш із Simply Media.
Усе просто: медіа потрібен якісний контент, щоб на сайт приходили релевантні користувачі, реклама продавалася, передплата купувалася і медіа заробляло. Це все.
Дуже часто ми чуємо від клієнтів: “Ми надіслали прес-реліз, а нас відправили у відповідь в рекламний відділ. Напевно, журналісти сидять на відсотку”. Хоча журналісти часто навіть не знають, як виглядають люди з рекламного відділу.
Не телефонуйте журналістам. Вони пишуть тексти і не люблять розмовляти по телефону. Ви ж телефонуєте їм, коли вам зручно. Але найбільше журналісти не люблять, коли піар-служба їм телефонує і запитує, коли опублікують прес-реліз.
Редактор вам нічого не винен. Ні надсилати посилання на опублікований матеріал, ні змінювати на вашу вимогу інформацію в тексті. Передусім нормальне комерційне видання дбає про свою аудиторію і заробіток.
Просто давайте медіа якісний контент, давайте хороші інформприводи, і вони вас полюблять.
Писати лист журналісту потрібно коротко, без води і по суті. Представитися, описати в 1-2 реченнях продукт і його унікальність, суть пропозиції редакції (ще 1-2 речення). Краще завершувати холодні листи запитанням.
«Весь образ компанії ХХХ набув соковитого і актуального смаку» – це не те, що потрібно надсилати журналісту. Перевіряйте ваші тексти на «Главреді» – робот проаналізує ваш текст. Читайте Нору Галь «Слово живое и мертвое» і Максима Ільяхова «Пиши, сокращай».
Як поліпшити текст і що з нього видалити
Прибрати воду і банальщину
Фрази «всім відомо, що» і т. ін. в тексті не потрібні. Додайте краще цікаві факти і подробиці.
Канцелярит – зло
Ні фразам на кшталт «рада директорів ухвалила рішення про те, щоб розглянути питання про використання програми».
Лексичне сміття – на звалище
Вставні слова: «до речі», «таким чином», «усім відомо», «практично», «близько», «так само, як і», «не лише, а й».
Пасивні конструкції
Не можна: «була проведена величезна попередня робота».
Кліше
«Передовий досвід», «ключовий досвід».
«Свій/своє/своя/свої»
Це безглузді для тексту займенники.
Англіцизми і незрозумілі терміни
Якщо без термінів не обійтися, необхідно давати пояснення в дужках.
Іменники та прислівники замість дієслів
Замість «ми були в процесі втілення ідеї в життя» можна написати «ми працювали над ідеєю / втілювали ідею».
Людям цікаві люди. Намагайтеся робити історію людини, людям набагато легше асоціювати себе з іншими людьми. Не треба писати про застосунки, пишіть про створювачів програм.
Контент має бути емпатійним. Люди повинні себе проасоціювати з історією. Приклад: «Чому після року життя я їду з Нью-Йорка». І контент має бути корисним: «7 незвичних місць для віддаленої роботи в Києві»
Можна запропонувати цікавий контент під будь-яку тему. Гачки для стін? «10 способів організувати домашній простір». Або зірка може розповісти про свій дім, дайте їй ці гачки.
Я пропоную перевірити ваш текст на 7 тестах із книжки Леоніда Бершидського «Ремесло». Пройде ваш текст «кулерний тест»? Тобто чи захочете ви переказати його колезі на кухні? Особливо, якщо це «Рейтинг котлів тривалого горіння, на твердому паливі». Цю тему можна було б подати як список способів утеплити свій будинок і т. ін.
«Заголовковий тест». Приклад: «Лисий з Привату: як український банк провокує клієнтів і конкурентів у соцмережах». Це текст про те, як працює людина, яка вигадує креативні ролики для Приват.24. Або ж «Олександр Ольшанський: Порнобізнес уже не той». Це 4460 переглядів тексту ні про що.
«Зірковий тест». Якщо ви придумаєте, як передати новину за допомогою зірок, то контент «зайде» набагато краще. «Він має владу над впливовими людьми: історія сайту, який читають Цукерберг, Пічаї та інші». Це приклад, коли зірки під боком не було, але її можна було внести. Заголовок «Він має владу над впливовими людьми» не «зайшов» би.
«Грошовий тест». Люди люблять читати про гроші: «Український тревел-стартап визнали найкращим у світі».
«Тест на дивність». Якщо ви можете розповісти щось дивне і незвичайне, то велика ймовірність, що ваш текст «зайде»: «У Одесі відразу кілька людей вживили собі в руку RFID-чіп» або «Як киянин створив сайт з рекламою повій і заробив $2 млн за два роки» (зібрав 60 тис. переглядів).
«Тест на залученість». «Українці представили на Kickstarter антишок-насадку для велосипеда і зібрали половину суми за добу».
«Тест на страх». Найкраще читаються новини про щось погане. Люди думають про те, як добре, що з ними цього не сталося. Тому текст «Як працює прослуховування мобільних телефонів, і як від нього захиститися» зібрав 466 тис. переглядів.
Фото обкладинки: Pixabay