«Пітьма» (Dark)
Шоуранери: Баран бо Одар, Янтьє Фрізе
У ролях: Себастьян Рудольф, Олівер Мазуччі, Йордіс Трібель, Кароліна Ейхгорн, Ліза Крейцер
Виробництво: Німеччина, Netflix
Прем’єра: 1 грудня
У німецькому містечку, загубленому глибоко в лісі, поруч з атомною станцією, доки батьки з’ясовують свої не дуже охайні стосунки, починають зникати підлітки, а час згортається в стрічку Мебіуса, закільцьовуючи майбутнє з минулим.
Звісно, мають рацію ті журналісти, які називають «Пітьму» європейською відповіддю «Дуже дивним справам»: неможливо не провести паралелей як зі «Справами», так і з іншими історіями, в яких показано життя маленького містечка з таємничими зникненнями, загадковими вбивствами і неодмінно заплутаним розслідуванням. Однак по духу й атмосфері «Пітьма» найближче не стільки до перших сезонах «Твін Пікса» або «Справжнього детектива», як до скандинавських драматичних серіалів на кшталт «Моста» або «Тайн Сільверхейда», у яких набагато більше уваги приділяється сімейним скелетам у шафах і складним нюансам стосунків батьків із дітьми, ніж розплутуванню інтриги. Втім, у «Темряві» інтрига посідає не останнє місце: цей серіал – фантастика найвищого класу, в якій переломлюються як іронічні парадокси Роберта Шеклі, так і параноїдальні рефлексії Філіпа Діка про суть часу і межі реальності.
Додайте сюди міцну режисуру (стилістичну цілісність «Пітьмі» дає один постановник всіх десяти епізодів), ретельно прописані і тонко розіграні характери, а також уважно вивчені уроки оновленого «Твін Пікса» – і ви отримуєте один із найкращих серіалів року. Німці безумовно наступають.
«Каратель» (The Punisher)
Шоуранер: Стів Лайтфут
У ролях: Джон Бернтал, Бен Барнс, Джеймі Рей Ньюман, Келлі Барретт
Виробництво: США, Netflix
Прем’єра: 17 листопада
Старт «Карателя» переносився кілька разів, що стало одним із факторів підвищеної уваги до серіалу. Крім того, серіальна екранізація мала стати ось уже четвертою спробою перенести на екрани графічні романи Джеррі Конвея про колишнього поліцейського Френка Каслі. Фільми «Каратель» (2004) і «Каратель: Територія війни» (2008) так і не змогли навіть віддалено наблизитися до найпершої версії 1989 року із Дольфом Лундгреном.
«Замість пригодницького бойовика для підлітків – похмура, жорстока і безнадійна драма про посттравматичний розлад»
А ось із серіалами справа йшла дещо краще. Джон Бернтал («Місто гангстерів», «Постріл у порожнечу») вже приміряв на себе шкірянку Карателя в перших двох сезонах «Шибайголови», і слід сказати, що він виявився не менш переконливим у цій ролі, ніж Дольф Лундгрен – крім чудової фізичної підготовки і носа, переламаного щонайменше разів дванадцять, у Бернтала за спиною серйозна драматична школа. Творець серіалу Стів Лайтфут теж не ликом шитий: як сценарист і продюсер він відомий серіалом «Ганнібал» і доклав руку до другого сезону «Наркоса».
У результаті «Каратель» сміливо можна назвати одним із найкращих супергеройських серіалів року. Замість пригодницького бойовика для підлітків, вийшла похмура, жорстока і безнадійна драма про посттравматичний розлад солдата, який повертається з Іраку машиною для вбивства зі зламаною психікою і випаленою душею. Навіть якщо вам зовсім не близький такий жанр, «Каратель» варто подивитися хоча б для того, щоб розуміти, що серіали зараз – чи не найцікавіше, що відбувається в кіно.
«Вавилон Берлін» (Babylon Berlin)
Шоуранери: Том Тиквер, Хендрік Хандлегтен, Ахім фон Борріс
У ролях: Фолькер Брух, Лів Ліза Фріс, Северія Янушаускайте, Маттіас Брандт, Денис Бургазлієв
Виробництво: Німеччина, Sky 1, Sky Atlantic
Прем’єра: 13 жовтня
Одна із головних серіальних сенсацій цього року прийшла звідки не чекали – з Німеччини. В основу двох сезонів серіалу «Вавилон Берлін», написаного і поставленого Томом Тиквером ( «Біжи, Лола, Біжи»), Хендріком Хандлегтеном («Гуд бай, Ленін!») і Ахімом фон Боррісом («4 дні в травні»), ліг перший роман Кутчер Фолькера із серії про пригоди поліцейського комісара Гереона Рата «Сира риба» (2008). Втім, самі автори наполягають, що це один великий 12-годинний фільм.
У цього серіалу довга історія: автори давно мріяли втілити на екрані у всіх подробицях Берлін епохи Веймарської республіки. Понад три роки роботи і найбільший в історії Німеччини бюджет, виділений на серіал на німецькому (різні джерела зазначають від 40 до 50 млн євро), не були змарновані – у перший же тиждень півторагодинний пілот подивилися 1,19 мільйона глядачів. Для Німеччини це дуже крутий показник. Пілотні серії американської «Підпільної імперії» і британських «Гострих козирків», з якими найчастіше порівнюють «Вавилон Берлін», подивилися, відповідно, 4,8 млн і 3 млн глядачів.
Мимо кассы: 6 лучших фильмов-2017, не попавших в прокат
Правдоподібно відтворений антураж Берліна 1929 року з його незатишними квартирками, гей-кабаре, кривавими сутичками на демонстраціях і покажчиками готичним шрифтом – одна з головних переваг серіалу. А детективна історія з поліцейськими і злодіями, гангстерами і політиканами, нацистами і троцькістами, порнографами і шантажистами, а також (як же інакше) навіки розбитими серцями зав’язана в такий тугий вузол, що відірвати від екрану вас може хіба що недбалість перекладачів.
До речі, автори вже стали до сценарію третього сезону. У планах – екранізувати всю епопею Кутчера Фолькера, яка наразі складається з восьми бестселерів і простягається в часі до 1939 року.
«Двійка» (The Deuce)
Шоуранери: Девід Саймон, Джордж Пелеканос
У ролях: Джеймс Франко, Меггі Джилленхол, Маргарита Левієва, Ларрі Джилліард мол., Домінік Фішбек
Виробництво: США, HBO
Прем’єра: 10 вересня
HBO із завидною регулярністю стає на граблі, вже вкотре запустивши серіал про шоу-бізнес сімдесятих. Попередній досвід, «Вініл» – історія шахраюватого власника рекорд-лейбла на тлі розвитку нью-йоркського панк-року, виявився невдалим з точки зору глядацького успіху і був закритий після першого сезону. На цьому тлі «Двійка» викликала настороженість, і даремно. Історія піонерів порнографії напередодні субкультурного вибуху, який спричинила «Глибока глотка» (кажуть, фільм дивився навіть президент Ніксон, і думаю, дуже уважно) стала найкращою прем’єрою року від HBO разом з «Маленькою великою брехнею».
«Якщо колись Нью-Йорк зникне з лиця землі, завдяки «Двійці» нащадки зможуть реконструювати 42-гу вулицю та її колоритних мешканців аж до найдрібніших деталей»
«Двійка» – це сленгова назва 42-ї вулиці в Нью-Йорку, де в сімдесятих промишляли повії. Тут же відкриває свій порнобізнес двійка близнюків у виконанні Джеймса Франко (щось цього року просто рябить в очах від екранних близнюків та двійників). Творці тепер класичної «прослушки» Девід Саймон і Джордж Пелеканос провели ціле журналістське розслідування, вгризаючись у матеріал ретельністю досвідчених репортерів. І якщо колись Годзила все ж зітре Нью-Йорк з лиця землі, то завдяки «Двійці» нащадки зможуть реконструювати 42-гу сімдесятих і її колоритних мешканців аж до найдрібніших деталей, як Дублін –за важким томом «Улісса».
Єдина претензія до серіалу полягає в тому, що сюжет начебто розчиняється в подробицях епохи і акторському багатоголоссі, але такий задум: Саймон і Пелеканос звикли повільно запрягати і рушати не поспішаючи. Тож, якщо HBO не скасує другий сезон (як це сталося з «Вінілом»), далі буде ще цікавіше.
«Полювання на Унабомбера» (Manhunt: Unabomber)
Шоуранер: Ендрю Содроські
У ролях: Пол Беттані, Джейн Лінч, Сем Вортингтон, Лорен Франдсен
Виробництво: США, Discovery
Прем’єра: 1 серпня
Коли практично одночасно на екрани виходять два серіали, присвячені Великим Американським Маніякам (с), то в фіналі, як ми знаємо з іншого популярного серіалу, повинен залишитися тільки хтось один. «Мисливець за розумом» Девіда Фінчера – екранізація документальної книжки Марка Олшакера про спецагента Джона Дугласа, який першим почав збирати психологічні профілі серійних вбивць, заворожила на старті (не в останню чергу, завдяки фінчерівській режисурі), однак у фіналі скотилася в відверту нудьгу. А ось історія упіймання Теда Качинського, який став сумно відомим під прізвиськом Унабомбер, навпаки, з кожною новою серією інтригувала все більше.
Нагадаємо, що математик Теодор Качинський був університетським викладачем і екологічним активістом, який не бачив іншої можливості донести свої думки до людей, крім як розсилати поштою бомби, начинені цвяхами та гайками. Адресатами ставали університети і офіси авіакомпаній, куди він наліслав у період із 1978 по 1995 роки в цілому 16 смертоносних посилок, позбавивши життя щонайменше трьох ні в чому не винних обивателів.
У серіалі роль цієї милої людини виконав Пол Беттані, якому не вперше зображати психопатів: першою його помітною роллю став жорстокий відморозок у «Гангстері номер один». Агента ФБР, який зловив Унабомбера, зіграв Сем Вортингтон («Аватар»). Власне, повне драматизму, крові, саспенсу і прекрасних акторських робіт протистояння цих двох блискучих особистостей і лягло в основу серіалу. За постановку відповідав Грег Яйтанс, режисер таких серіальних хітів, як «Баньши» і «Найманець Куоррі»
«Озарк» (Ozark)
Шоуранери: Білл Дюбук, Марк Вільямс
У ролях: Джейсон Бейтман, Пітер Муллан, Лора Лінні
Виробництво: США, Netflix
Прем’єра: 21 липня
Озарком називається озеро в штаті Мічиган. Головний герой серіалу, названого на честь цього озера, – фінансист, який відмивав гроші другого за величиною мексиканського наркокартелю, доки схема не дала збій, і наш герой не отримав одну з тих пропозицій, від яких неможливо відмовитися. Тепер, щоб врятувати життя своєї родини, йому доводиться починати все спочатку.
Виконавець головної ролі Джейсон Бейтман (сумно) відомий ролями в комедіях на кшталт «Злови товстуху» або «Новорічний корпоратив», тож «Озарк» став для актора дуже амбітним проектом.Як не дивно, комік середньої руки виявився не просто чудовим драматичним актором, а ще й непоганим режисером-постановником.
Незважаючи на те, що серіал коливається між дуже суворою, навіть жорстокою кримінальною драмою і сімейним «телемилом», інтрига не відпускає ані на хвилину. А сама постановка зроблена на дуже високому рівні – друге режисерське крісло не дарма просиджувала чуова Еллен Кьорас, документалістка, яка трудилася оператором у Мішеля Гондрі та на двох епізодах «Кави і сигарет» Джима Джармуша. Як режисер вона доклала руку ще й до непоганого серіалу «Потоки».
«Твін Пікс» (Twin Peaks)
Шоуранери: Девід Лінч, Марк Фрост
У ролях: Кайл Маклахлен, Медхен Амік, Дена Ешбрук, Шерілін Фенн, Шеріл Лі, Еверетт Макгілл, Девід Духовни
Виробництво: США, Showtime
Прем’єра: 21 травня
Старт третього сезону «Твін Пікса» – не лише найголовніша серіальна прем’єра цього року, а ще й важлива культурна подія. Девід Лінч, який випустив на екрани свою передостанню роботу, фільм «Внутрішня імперія», понад десять років тому, пообіцяв після третього «Твін Пікса» остаточно піти з кіно: усе ж режисерові вже 71 рік, він втомився.
І потім, саме перший сезон «Твін Пікса», який вистрілив 27 років тому, заклав канон нового серіалу, який замість колишнього «телемила» запропонував вишукане видовище, що за своїми художніми якостями нічим не поступається високобюджетним кінотеатральним фільмам. Якби не Девід Лінч та Марк Фрост, не було б ні «Клану Сопрано», ні «Гри престолів» – і Нік Піццолатто цілком віддав належне «Твін Пікс» у першому сезоні свого «Справжнього детектива».
Чем занимались актеры «Твин Пикса» в ожидании третьего сезона
«Американські боги» (American Gods)
Шоуранери: Браян Фуллер, Майкл Грін
У ролях: Рікі Віттл, Емілі Браунінг, Кріспін Гловер, Пабло Шрайбер, Єн Макшейн, Джилліан Андерсон
Виробництво: США, Starz
Прем’єра: 30 квітня
Серіальну екранізацію головного фентезі сучасності (зрозуміло, після «Пісні льоду і полум’я» Джорджа Мартіна), «Американських богів», дружно розкритикували як шанувальники книжки Ніла Геймана, так і критики. Скажімо відверто – було за що: наприклад, дуже дивне кастингове рішення з Рікі Віттлі ледь не перетворило «Американських богів» на головну серіальну катастрофу року.
Але цілком можливо, що саме тут і криється – як сказав інший персонаж і з іншого приводу – велика проста правда. Адже Віттл, який грає персонажа на ім’я Тінь, в одному кадрі з неможливо фактурними Єном Макшейном і Петером Стормаре (разом вони вже знімалися в дилогії «Джон Вік») виглядає лише блідою тінню своїх екранних партнерів.
«Припиніть, нарешті, порівнювати серіал «Американські боги» з книжкою, розслабтеся і отримайте задоволення»
Втім, незважаючи на нарікання шанувальників Геймана, екранізація «Американських богів» не тільки безумовно вдалася, а ще й стала однією з найпомітніших подій року. Автори скоротили кількість божественних героїв, при цьому значно розширивши лінію Лори Мун. Актори грають на межі гротеску, але кожен образ вийшов яскравим і незабутнім: чого лише варті Джилліан Андерсон у ролі Медіа або Емілі Браунінг (пам’ятаєте подружку братика Крея з «Легенди»?) – її Лора ледь не вкрала все шоу у свого екранного чоловіка. Спецефекти, знову ж таки, видовищні.
Чого ж не вистачає? Припинити, нарешті, порівнювати серіал із книжкою, розслабитися і отримати задоволення.
«Історія служниці» (The Handmaid’s Tale)
Шоуранер: Брюс Міллер
У ролях:Елізабет Мосс, Джозеф Файнс, Макс Мінгелла
Виробництво: США, Hulu
Прем’єра: 26 квітня
Друга екранізація роману-антиутопії канадської письменниці Маргарет Етвуд «Історія служниці»: повнометражний фільм із Фей Данавей («Бонні і Клайд») і Робертом Дювалем («Хрещений батько», «Джек Річер») вийшов ще в 1989 році, та був настільки поганий, що досі важко повірити в те, що це робота Фолькера Шльондорфа – режисера класичних вже «Любові Свана» і «Бляшаного барабана».
Творці серіалу врахували всі помилки: ввели закадровий текст (роман побудований на монологах головної героїні) і запросили на провідну роль Елізабет Мосс (Пеггі Ольсен із «Божевільних»), на якій образ Фредової сидить, як влитий. Крім того, додумали і посилили низку побічних сюжетних ліній, прописаних у романі пунктиром.
Історія колишньої бібліотекарки, яка стала сурогатною матір’ю для еліти тоталітарної держави Ґалаади (колишня Америка, в якій захопили владу релігійні фундаменталісти), безумовно вдалася. Вийшло міцно скроєне, переконливо розігране кіно, в якому, крім іншого, тонко передана атмосфера нав’язливого кошмару, на який перетворився світ майбутнього з його людожерським ладом і страшними ритуалами.
А головне – серіал вийшов на екрани саме вчасно, коли громадяни Америки тільки почали відходити від шоку після перемоги Трампа на президентських виборах. Так би мовити, ласкаво просимо до американської мрії.
«Син» (The Son)
Шоуранери: Кевін Мерфі, Філіпп Меєр
У ролях: Пірс Броснан, Джейкоб Лофленд, Карлос Бардем
Виробництво: США, AMC
Прем’єра: 8 квітня
Цього року вестернів не бракувало: під кінець року вийшов спочатку сильний серіал Стівена Содерберга і Скотта Френка «Забуті богом», який, проте, до фіналу помітно здав позиції. Тож першість на позиції найкращого серіального вестерна року залишається за «Сином» – масштабною родинною сагою, яка розгортається на тлі історії Техасу й охоплює період у півтора століття.
5 сериальных вестернов
Екранізація бестселера Філіпа Маєра, номінованого на Пулітцерівську премію, простежує шлях голови сімейства Ілая Маккалоха до багатства: Ілай, що втратив у дитинстві сім’ю і виріс серед команчів, згодом стає заможним нафтовиком, людиною цинічною і жорстокою, яка крокує до особистого успіху і процвітання сім’ї буквально по головах. Династію продовжує молодша дочка Джині, яка повторить шлях Майкла Корлеоне, перетворившись на залізного і безжального керівника сімейної компанії.
Зрозуміло, члени сім’ї при цьому приховують чимало скелетів у шафі – від гомосексуальності старшого сина Фінеаса Маккалоха (за що в Техасі сто рокі тому могли запросто повісити) і до сумнівного минулого Марії, старшої дочки Ілая. Серіал вирізняється епічним розмахом, ретельно опрацьованим історичним тлом і непоганими акторськими роботами: один із найгірших агентів 007 за всю історію бондіани, Пірс Броснан тут, як не дивно, на своєму місці. З нетерпінням чекаємо на другий сезон.
«Підлий Піт» (Sneaky Pete)
Шоуранери: Дэвид Шор, Брайан Крэнстон
В ролях: Джованни Рабизи, Брайан Крэнстон, Марин Айрлэнд, Марго Мартиндейл
Виробництво: США, Amazon
Прем’єра: 13 січня
Історія шахрая-самозванця, який спритно втирається в довіру до інших людей, щоб врятуватися від гангстера, якому заборгував, не раз і не двічі ставала основою для захоплюючого фільму – згадаймо тих же «Черниць у бігах» Джонатана Лінна. У «Підлому Піті» головний герой, справжній артист у мистецтві шахраювати, видає себе за свого сусіда по камері, щоб влитися в сімейний бізнес (тільки не смійтеся) з упіймання злочинців, які втекли з-під застави.
«Підлий Піт» – продюсерський проект Браяна Кренстона («Пуститися берега»), в якому він зіграв одну з другорядних ролей – звичайно ж, кримінального авторитета. Однак не варто чекати від Кренстона повторення вже колись знайдених відтінків і нюансів: новий лиходій не схожий ні на шкільного вчителя Уолтера Вайта, ні на кульгавого невдаху з «Драйву».
А виконує соло тут однозначно Джованні Рібізі – прекрасний актор, якого ви, швидше за все, не пам’ятаєте за безліччю другорядних ролей, від «Аватара» до «Мисливців за гангстерами». Рібізі виліпив яскравий образ дрібного біса з людським обличчям, переконливого в будь-яких ситуаціях. За нестандартні ситуації в серіалі відповідає Девід Шор, сценарист «Доктора Хауса», тож нудьгувати не доводиться.
«Табу» (Taboo)
Виробництво: BBC One, Велика Британія
Шоуранери: Том Харді, Стівен Найт, Ріддлі Скотт
У ролях: Том Харді, Уна Чаплін, Джонатан Прайс, Франка Потенте
Прем’єра: 7 січня
Один із головних серіалів року, який ще позмагається за місце в рейтингу найкращих за 2017 рік – історія британського авантюриста, вихованого канадськими індіанцями, який вплутується в протистояння з Британської Ост-Індською компанією за право успадкувати землю в Новому світі.
Історію безжального і сильного духом Джеймса Ділейні вигадав Том Харді («Дюнкерк»), який і зіграв цю роль, причому блискуче. Сценарій написали батько актора, Чіпс Харді, і автор «Гострих козирків» Стівен Найт, продюсером виступив сам сер Ріддлі Скотт, а до постановки залучили двох датських режисерів-важковаговиків, які зняли таких помітні серіали, як «Таємниця Сільверхейда» і «Вбивство»: якщо це не команда мрії, то що ж?
Може здатися, що декорації, костюми, похмура атмосфера і безліч натуралістичних і дуже докладних деталей побуту першої половини XIX століття тяжіють над сюжетом, а сам серіал перенасичений жорстокістю. Але навряд чи звичаї того часу вирізнялися особливим гуманізмом, а дивний стилістичний кросовер – неовестерна і фільму-нуар, був би неможливий без готичної атмосфери старого Лондона.