Про роботу з інформацією
Сучасні вчителі мають краще орієнтуватися в морі інформації і вчити цього дітей. Дорослий краще за дитину знає, що і як потрібно шукати, який обрати пошуковик, які ключові фрази вводити, як їх комбінувати, яким сайтам довіряти.
Робота з інформацією – це процес, звичайний алгоритм. Добути, розпізнати, проаналізувати, відфільтрувати, відобразити, перевірити, верифікувати, збагатити і застосувати. Переконатися, що все вийшло неправильно, за алгоритмом повернутися до першого пункту і виконати ще 5-6 ітерацій.
Поширена фраза про те, що «всього можна навчити в інтернеті» – неправильна. Тому що дитина не в змозі самостійно розібратися в пошукових запитах і їх фільтрації. Вона просто розгубиться. Дорослий же може їй допомогти. І зараз (уперше в історії) учитель отримав право сказати учневі, що він не знає, скільки циліндрів є в якомусь двигуні, але пропонує дитині разом знайти цю інформацію в інтернеті, тобто пройти весь ланцюжок роботи з інформацією.
Це і є процес навчання. Знаєте, що відбувається потім? Учень біжить додому і розповідає мамі, який класний у нього вчитель, а наступного дня він біжить до школи і пропонує вчителю разом пошукати що-небудь ще. Так учитель вчить дитину навчатися.
Про протистояння пропаганді та інформаційному потоку
Є два види навчання: формальне і неформальне. Можна, звичайно, зробити урок з антипропаганди, попросити дітей відкрити зошити і записати тему. Але це буде малоефективно. Справу потрібно робити поміж справою.
Ми вчимо дітей неформальних речей. Тому, що потрібно робити списки справ, тому що вони дають змогу пріоритезувати і виокремлювати важливе. Тому, що потрібно вміти викреслювати з життя зайве і знати, що це зайве. Це стосується непотрібних речей в квартирі, на столі, це стосується і життєвих ситуацій.
Якщо у тебе багато інформації і багато справ, треба швидко стиснутися: зробив – переключився, зробив – переключився. Так працюю я, і цього вчу інших. Також у нас є уроки щастя, харизми і почуттів. І це теж про пріоритети в житті і, відповідно, про пріоритети в роботі з інформацією.
Щодня на вашу і мою голову виливаються водоспади інформації. І якщо ви перебуваєте всередині цього водоспаду і спробуєте з ним впоратися, ви потонете. Та якщо сфокусуватися, якщо розвивати кліпове мислення (яке незаслужено лають), то з інформацією можна впоратися. Це єдиний спосіб розвантажити мозок.
Про реформу освіти
У XXI столітті дітей потрібно навчати зовсім по-іншому. Наприклад, ми розробили гіпермаркет знань, у якому виклали інтегровані кейси, які замінять уроки з предметів, які завжди були нудні дітям. Це дає змогу дати максимум знань у стислий час.
Дітей потрібно готувати до компетизму, коли у людини є всі можливі навички і знання, кілька компетенцій, які допомагають їй стати особистістю з більш високою капіталізацією.
Для дітей потрібно реформувати систему освіти. І не лише в країні, а й у всьому світі. Як зробити реформу освіти ефективною? Потрібно отримати відповіді на 7 базових і ключових запитань:
Навіщо навчатися?
Зробити кар’єру, багато заробляти чи інша мета? Без розуміння цього все інше втрачає сенс.
Чого навчатися?
Від мети, яку ви обрали, залежить набір необхідних для її досягнення знань.
Як навчатися?
Які технології застосовувати: крейду, ганчірку, дошку, старі журнали XIX століття чи гаджети?
Де навчатися?
У школі, університеті (тобто в келіях, класах), в інтернеті, парку, за кордоном, в бібліотеці?
Хто навчатиме?
Учителі вже безнадійно застаріли щодо учнів. Учні швидше міркують, знають, де шукати інформацію, а вчителі досі бояться на кнопки натиснути. Тому вчителі повинні змінити свою роль і функції. Вони мають бути не наукодавачами, а тьюторами, штурманами, коучами або менторами.
Скільки це коштує і хто платить?
Я в бізнесі вже 30 років і люблю все рахувати. Ви здивуєтеся, але калькуляцію того, скільки має коштувати освіта, ніхто не складав. Немає кошторису на систему освіти. На освіту дають відсотки від ВВП. Але це не говорить про те, наскільки ефективно витрачаються кошти.
Які результати ми отримаємо?
Які знання повинні бути у 17-річного підлітка після закінчення школи? Яка його капіталізація: що він вміє, знає, хоче? Школа має готувати до того, щоб учень після випуску вже був чогось вартий, адже він може й не захотіти вчитися у виші. Школярі зараз вміють робити веб-сайти, кодувати, у них підвішений язик і вони можуть продавати по телефону. А є ті, хто володіє технікою 3D-друку. Інститут не кожному потрібен. Такі ж результати з капіталізації можуть бути й у школи. Можуть бути й у країни.
Навіть найбагатші країни (такі як США, Німеччина чи Японія) не задоволені своїми системами освіти. Тому що час змінюється, дітей потрібно вчити, а відповідей на ці 7 запитань у них немає.
Цілі реформування системи освіти в різних країнах значно відрізняються. В Америці мета – бути найкращою країною у світі за всіма параметрами. В Англії – щоб до бюджету Великої Британії щорічно надходило щонайменше 50 млрд фунтів стерлінгів від іноземних студентів. У Польщі – зрівнятися з усією Європою. У Фінляндії, Сінгапурі і Малайзії – зробити систему освіти найкращою у світі.
А в Україні – щоб усі здали ЗНО. Ви відчуваєте амбіції країни? Відчуваєте різницю цілей? Країна має ставити амбітні цілі або реалізовувати один із трьох варіантів:
1. Косметичний ремонт (пофарбувати стіни, замінити парти і замінити підручники, форму, не писати червоним чорнилом і скасувати домашні завдання). Може бути реформою? Чому б ні.
2. Істотна зміна всіх елементів освіти. Замість підручників – комп’ютер, замість крейди і дошки – інтерактивні методи навчання, замість звичайних вчителів – тьютори і ментори. І це теж може бути реформою.
3. Створити систему освіти світового рівня. Я розумію весь пафос цих слів, однак це можливо, і я знаю приклади. Я своїх учнів завжди вчу: потрібно цілитися в місяць. І навіть якщо ти в нього не влучиш, обертатимешся серед зірок. Ти також можеш цілитися в урну і влучити в неї, та біля урни буде обертатися і ваше життя.
Про журналістику
Час зараз непростий, інформацію часто спотворюють. І найзатребуванішим жанром у журналістиці є docutainment – суміш документалістики і розваг. І ви ніколи не розпізнаєте, де фактаж, а де уява і домисел.
Світ живе всім новим. Хто раніше думав про дрон або біткоїни? Проте саме про них зараз потрібно писати і про це читатимуть. Світ живе доповненою реальністю. Ми ж не відчуваємо реальності й не знаємо, що відбувається навколо нас. Ми не знаємо, що відбувається на Донбасі, в політикумі, з гарячою і холодною водою.
Реальність відходить у минуле, і ніхто в цьому не винен. Нікого вже не цікавлять ваші статті, що ґрунтуються лише на фактах. Читачеві ще потрібно дати їжу для розуму. Аналітика теж нецікава. Тепер важливіший синтез, важливіше конструювання і поєднання непоєднуваного. Коли останній рядок у абзаці, як контрапункт у музиці, запам’ятовується, переломлює, підтверджує або відводить убік.
У галузі є проблема: люди менше читають, журналісти гірше пишуть. Ви думаєте, що це тому, що погано дітей вчать у школі. В основному ви маєте рацію. Однак, це лише верхівка айсберга. Потрібно розуміти, чим взагалі є журналістика.
Сама назва вашої професії стала архаїчною, адже журнали вже погано продаються, і люди перестають ними зачитуватися. А ви як і раніше називаєтесь журналістами, як у XIX столітті. У колишній парадигмі журналістики вас учать тому, що вже нікому не потрібно, ніхто не читає і не користується.
Слова мають значення. Тому треба перейменувати професію і домогтися того, щоб вона звучала по-новому, з новими акцентами, баченням майбутнього, щоб саме слово приваблювало людей читати. Наближені до журналістики такі професії, як копірайтер, рерайтер, і з цих назв приблизно зрозуміло, чим займається людина.
Як могла б називатися ваша професія по-новому, щоб приваблювати, бути помітною і яскравою? Є слово «cool» і професія могла б називатися coolwriter. Нова назва принесла б нові смисли, шаблони й іншу стилістику писемності: жодних вступних слів, короткі речення, багато прямої мови, перескакування, динаміка, велика кількість дієслів. Словом, американістичний текст.
Я розумію всю пафосність і фантастику того, про що кажу. Проте люди звикають до всього, і до нових термінів теж.