За період моніторингу президентської кампанії, що тривав 15 днів (3 хвилі по 5 днів), виявили 414 матеріалів із ознаками замовних, а за аналогічний період парламентських перегонів – вже 849 публікацій. Результати опубліковані на сайті організації.
Дослідження ГО «Інститут масової інформації» проводила протягом червня – липня 2019 року зі спільною вибіркою понад 40 тисяч матеріалів у 13 інтернет-ЗМІ: «Обозреватель», «Знай.ua», «24-й канал», «Гордон», «Українська правда», «Новое время», УНІАН, «Сегодня», ТСН, 112.ua, NewsOne, RBC.ua, «Ліга».
Найбільше матеріалів з ознаками замовних за час моніторингу виявили на сайті 112.ua – 249. Найактивніше ресурс просував політичну партію «Опозиційна платформа – За життя».
115 замовних публікацій зафіксували на сайті «Обозреватель». Фаворита серед політичних сил тут немає, ресурс давав інформацію про Юлію Тимошенко, Петра Порошенка, «Опозиційний блок» і Анатолія Гриценка (кількість замовних матеріалів на ресурсі зросла під час третьої хвилі моніторингу: 8–12 липня).
На сайті «Знай.ua» було 114 випадків джинси. У перші дві хвилі він активно просував Володимира Зеленського, а в третю, крім президента, підтримку від ресурсу отримала «Опозиційна платформа – За життя».
Сайт NewsOne майже не поступався за кількістю джинси «Обозревателю» і «Знай.ua». На ньому зафіксували 111 замовних матеріалів. Передусім ресурс просував партію, з якою пов’язують його власника, – «Опозиційну платформу – За життя».
На сайтах «Українська правда», «Ліга» та «Новое время» не зафіксували джинси за період моніторингу.
Водночас, за результатами дослідження, лише 3,5% матеріалів із ознаками політичного замовлення були позначені як рекламні. Але навіть це маркування не відповідало закону «Про рекламу». Тут безсумнівним лідером була партія «Опозиційна платформа – За життя», у якої 46% немаркованої політичної агітації від загальної кількості матеріалів з ознаками замовних. Найактивніше цю політичну силу просували сайти «112 каналу» і NewsOne, які пов’язують з членом політради Віктором Медведчуком. Також матеріали на користь «Опозиційною платформи – За життя» були на сайтах «Знай.ua», «Гордон» і RBC.ua.
На другому місці з прихованої джинси «Батьківщина» – таких матеріалів 8% від загальної кількості. Партію підтримували RBC.ua, «Обозреватель» і сайт «24 каналу». За «Слугу народу» було 5,5% матеріалів із ознаками замовності, найбільше її просував сайт «Знай.ua». По 5% джинси було у «Європейської солідарності» і «Опозиційного блоку».
4% замовних матеріалів просували мера Києва Віталія Кличка. По 3,5% публікацій у «Радикальної партії Олега Ляшка» і кандидатів у депутати за мажоритарними округами.
Крім замовних матеріалів, експерти також зафіксували 92 публікації з ознаками контрагітації, це 11% від загальної кількості джинси. Майже третина таких матеріалів (29%) була проти екс-президента Петра Порошенка, а проти чинного президента Володимира Зеленського – 20%. «Опозиційному блоку» дісталося 15% контрагітації і ще 9,5% – «Опозиційній платформі – За життя».
Днями «Телекритика» писала про те, що «Радикальна партія» витратила найбільше грошей на ТВ-рекламу, а серед телеканалів найбільше на політичній рекламі заробив канал «Україна».
Фото: pixabay