Український медіаринок знову в тонусі. Позавчора у вигляді достовірних чуток ринкой пронеслася новина (з космічною швидкістю), що авторитетне бізнес-видання Forbes повертається. Для всіх, хто займається економічною журналістикою, робота в такому журналі – це пік професійної кар’єри. Однак наскільки це вдалий час для його чергового старту?
Ми запитали у екс-команди «Forbes Україна» та представників ділових медіа, чого чекати від перезапуску, наскільки це хороша ідея і чи зможе видання бути об’єктивним, незаангажованим і прибутковим із урахуванням стану економіки. На наші запитання відповіли: Володимир Федорин, редактор-засновник Forbes у 2010–2013 рр.; Євген Шпитко, головний редактор Mind.ua і екс-головний редактор «Forbes Україна» в 2015–2017 рр.; головний редактор LIGA.net Борис Давиденко; екс-головний редактор Delo.ua Катерина Венжик; головний редактор «РБК-Україна» Сергій Щербина та Ілля Чудновський, СЕО ekonomika+ (Delo.ua, MMR.ua і WOMO.ua).
Наші запитання звучали так:
- Як вважаєте, це непоганий момент, щоб перезапускати в Україні Forbes?
- Чи зможе новий видавець, компанія Barez & Conrad Media, зробити видання прибутковим?
- З огляду на політичну специфіку стану економіки, наскільки об’єктивним і незаангажованим зможе бути видання?
- На ваш погляд, яким головним редактором буде Катерина Горчинська? Який її найсильніший професійний бік?
- Чи є у «Forbes Україна» шанс стати помітним і шанованим серед інших франшиз? Що для цього потрібно?
- У медіаколах часто говорять про те, що в Україні дуже складно зібрати високопрофесійну журналістську команду в таке авторитетне ділове видання. Що ви думаєте з цього приводу?
- Кого б ви поставили на обкладинку першого номера?
Нагадаємо, словацька компанія Barecz & Conrad Media (власник франшизи Forbes у Словаччині, Чехії, Австрії та Угорщині) поки офіційно не підтвердила перезапуск Forbes в Україні, але добре обізнане джерело AIN підтвердило факт ведення переговорів і зацікавленості видавця українським ринком. В принципі, це загальноприйнята практика серед друкованих ЗМІ до останнього не підтверджувати, але й не спростовувати інформацію. Особливо на стадії, коли головний редактор збирає команду і шукає найкращих експертів на ринку. Особливо серед конкурентів. Також 1 червня джерела видання The Babel повідомили, що головним редактором Forbes стане колишня заступниця головного редактора Kyiv Post і виконавчий директор Hromadske TV Катерина Горчинська. Катерина також працювала керівником відділу розслідувань «Радіо Свобода» та кореспондентом The Wall Street Journal в Україні. На момент написання статті все ще не було офіційних підтверджень від обох сторін, однак «Телекритика» все-таки вирішила дізнатися думку найвідоміших персон ділових медіа про перезапуск видання і можливе призначення Катерини Горчинської.
Володимир Федорин,
редактор-засновник Forbes у 2010–2013
По-перше, офіційних підтверджень про запуск Forbes в Україні поки немає. Якщо припустити, що ліцензія справді видана, то зараз, можливо, найкращий час із 2015 року для запуску серйозного видання. Хоча зробити його прибутковим буде досить важко.
Наскільки об’єктивним і незаангажованим зможе бути видання – залежить від команди. Мій прогноз – видання буде об’єктивним і відстоюватиме цінності підприємницького капіталізму.
Щоб стати номером один серед ділових ЗМІ, потрібно не так багато: добре працювати. Вважаю, що Катерина Горчинська буде сильним головним редактором. Вона професіонал. А сильну команду можна зібрати місяці за два.
На обкладинку першого номера я б поставив Яна Кума (Ян Кум – американський підприємець і програміст, співзасновник і CEO месенджера WhatsAp. – Ред.).
Євген Шпитко,
головний редактор Mind.ua, екс-головний редактор «Forbes Україна» (2015–2017)
Barez&Conrad Media рік тому приїздили в Україну й вивчали ринок. Можливо, за підсумками проведених у Києві зустрічей вони вирішили таки ризикнути та інвестувати в Україну. Але, мені здається (і я їм озвучував цю думку), їм знадобиться місцевий партнер (можливо, вони його таки знайшли) або досвідчена керуюча команда. Як не дивно, ринок друку зараз на підйомі (якщо так можна висловитися, тому що спостерігається дуже низька пропозиція), тому шанс зробити видання прибутковим є. При цьому новий Forbes Україна може бути об’єктивним і незаангажованим – усе залежить від професіоналізму команди та від того, чи буде вона мотивована робити хороший продукт, а не займатися самозамилуванням.
Наскільки це непоганий момент, щоб перезапустити Forbes в Україні – залежить від цілей видавця і його партнерів: вплив, друкована версія, онлайн-версія, івенти тощо. Це довгий процес, переговори навіть з існуючими ліцензіарами зазвичай ведуться до півроку. Тому, швидше за все, домовленості було досягнуто давно (літо – осінь 2018 року). З урахуванням того, що судовий процес між УМХ і Forbes LLC закінчився нещодавно (до речі, тут би вивчити з юридичної точки зору, чи не було фальстарту), то почати вести підготовку до запуску в Україні словаки змогли лише зараз.
Оскільки «чистих» ділових медіа на ринку дуже мало, а людей на ринку ще менше (ми в Mind перебуваємо в постійному пошуку персоналу), зібрати круту команду буде дуже важко. До того ж, нещодавно відкрився the page, готується до запуску ще одне ділове онлайн-ЗМІ. Ринок буде перегрітий.
З можливим головним редактором ми особисто не знайомі. Запит від нашого видання на коментар був проігнорований, не зовсім розумію, навіщо ховатися.
Якщо говорити про те, чи стане «Forbes Україна» помітним серед інших франшиз, то я не впевнений, що в цьому напрямку є якесь змагання. Є видання, які орієнтуються на контент про внутрішній ринок (як «Forbes Росія» за першого видавця або «Forbes Україна» більшу частину свого існування). Є франшизи, які до 50% журналу заповнюють перекладними матеріалами, а регіональним бізнесам приділяють мало уваги. Коли наша команда працювала над Forbes, ми намагалися в стилі, підході до тем і формі наслідувати американський «Форбс» і частково російський: розповідати історії, досліджувати ринки. Перша команда робила його більш політизованим і орієнтованим на «олігархознавство». Хотілося б, щоб нова команда продовжила наш шлях. Добре б почати випуск з оновлення «Рейтингу багатих», тоді б поточний лідер потрапив би до нього (шкода, інтриги немає).
Борис Давиденко,
головний редактор LIGA.net
Очевидно, що видання про бізнесменів краще запускати за зростання економіки. І, якщо справді вирішили, значить видавець з оптимізмом дивиться в українське майбутнє. Зробити прибутковою вдасться, швидше за все, друковану версію, онлайн – швидше за все, ні. Наскільки я знаю, у Barez&Conrad Media значну частину виручки на інших ринках становлять івенти. Повторити це в Україні буде нелегко.
Катерина Венжик,
екс-головний редактор Delo.ua
Радує, що, незважаючи на досить песимістичні прогнози щодо зростання української економіки, а відповідно й потенціалу рекламного ринку, Forbes зважився на перезапуск в Україні. Можливо, вони дивляться на ситуацію більш оптимістично. Можливо, їхні ресурси дають змогу розглядати вихід на точку беззбитковості (якщо стратегія це передбачає) у перспективі 3–5 років, коли ринки повинні піти в зростання. Заангажованість видання залежить не від стану економіки, а від позиції головного редактора (ну й від команди, звичайно), і я вірю, що Катя Горчинська забезпечить це повною мірою. Дійсно, з кваліфікованими фінансово-економічними журналістами і особливо редакторами на ринку зараз складно, та давайте будемо відвертими: багато хто пішли у інші сфери не тому, що не хотіли займатися економічною журналістикою, а тому, що займатися нею стало фактично ніде і вкрай невигідно з точки зору доходів. Тож класна команда – питання ресурсів. Адекватні зарплати цілком можуть зібрати адекватних фахівців.
Сергій Щербина,
головний редактор «РБК-Україна»
Ринок слабкий, і завдання зробити бізнес з нуля навіть з поважною франшизою – вельми складне. Щодо конкурентного поля, то з діловими виданнями зараз усе погано, тож ніша вільна. Інша річ, чи є широкий запит на ділові видання у читача. А зібрати команду завжди реально, якщо інвестор готовий до вкладень.
Ілля Чудновський,
СЕО ekonomika+ (Delo.ua, MMR.ua и WOMO.ua)
Медіа – такий же бізнес, як і будь-який інший. Вдалість моменту його запуску визначається розвитком економіки в цілому і готовністю витрачати бюджети на просування свого продукту. Якщо мати достатній запас фінансової міцності й терпіння, то будь-який час може стати вдалим для старту. А з приводу того, «чи поміститься» ще одне видання на ринку ділових медіа, ринок – це ж не автобус. Чим більше медіа на ринку, тим якісніший контент.
Зібрати можна команду будь-якого рівня професіоналізму, залежить від того, скільки готові інвестувати в таку команду – інвестувати або в готових професіоналів, або у виховання нових (тут також важливо враховувати інвестиції часу).
Звичайно, «Forbes Україна» стане помітним як на ринку франшиз, так і в українських реаліях. Він ще не з’явився, а його вже обговорюють. Наскільки він буде шанованим – залежить від якості контенту, і це вкрай просто: потрібно добре робити свою роботу і любити журналістику. Наскільки об’єктивним – залежить від бажання видавця і порядності працівників. Вийти на окупність видання обов’язково зможе. Питання тільки, коли.