Багато корисних і практичних порад у колонці Ірини Муштіної, Founder & CEO рекламного digital-агентства CF.Digital, засновниці комітету DDC, члена наглядової ради «Всеукраїнської рекламної коаліції», написаній спеціально для «Телекритики».
«Сьогодні неможливо зустріти компанію або особистий бренд, який не має сайту. Практично 90% бізнесу пройшли через його створення. Однак реальність така, що одні компанії перетворюють сайт на справді працюючий інструмент, інші ж, навпаки, з тугою згадують часи «жовтих сторінок» і нарікають на марність «усіх ваших діджиталів». Давайте розбиратися, у чому причина успіху перших і глибоке розчарування других.
Сайт це не просто візитівка компанії. Це спосіб digital-комунікації бізнесу з клієнтом. Фактично, це мова мережі, яка має бути красивою, зрозумілою і зручною для всіх сторін діалогу. Сайт повинен чітко відповідати завданням бізнесу, запитам клієнта і бути максимально корисним для обох сторін.
Недостатньо зробити красивий інтернет-майданчик з рекламними оголошеннями про ваш товар або послугу. Сьогодні цю функцію успішно виконують маркетплейси. Діджиталізація бізнесу потребує чіткої стратегії, як у організації всіх процесів бізнесу в інтернеті, так і в спілкуванні з клієнтами в мережі. І сайт – це перша й основна точка контакту з потенційним клієнтом. Як зробити цю точку відправною для зростання вашого бізнесу?
Мета
Перший і основний крок під час розробки сайту – визначення мети. Необхідно чітко розуміти, які завдання стоять перед конкретним ресурсом, який результат хоче отримати компанія і як вона його зможе виміряти.
Привернення уваги до нового бренду або продукту, виведення на ринок нової послуги, побудова воронки продажів чи інструмент надання послуг відразу на сайті? Усі ці цілі можуть бути вашими!
Однак необхідно розуміти – чим більше ви поставите цілей, тим складніше буде їх досягти. Тому необхідно відокремлювати зерно від плевел і дати чітку відповідь на запитання: для чого насправді вам сайт?
Наступний етап – аналіз поведінкових чинників користувачів, який відіграє вирішальну роль у розробці стратегії побудови сайту. У 2018 році Google офіційно заявив, що поведінкові чинники користувачів враховуються під час ранжування сайту пошуковими роботами. Сьогодні класичної SEO-оптимізації недостатньо, необхідно враховувати нові тенденції і вносити їх у алгоритм роботи.
Після визначення чітких цілей, формування портретів цільової аудиторії, розуміння їхніх поведінкових характеристик можна переходити до проектування архітектури, прототипування і розробки креативної концепції, які потім мають бути описані в технічному завданні!
Гарно, швидко та мобільно
Усім відомо, від чого залежить перше враження, і що другого шансу його справити у вас не буде. Тому якісний, стильний дизайн, що запам’ятовується – це, звичайно, ще не все, однак, якщо його немає – то все інше ніщо! Користувач просто не встигне дізнатися, який прекрасний ваш функціонал і тим більше продукт, за 2 секунди натиснувши на хрестик браузера!
Ми живемо в стані кліпового мислення і на сприйняття інформації у нас є не більше трьох секунд. Якщо сайт не завантажиться за цей час і не покаже потрібну картинку, то користувач перемкнеться на швидші ресурси. Інтерес людини прямо пропорційний швидкості та інформативності сайту. Тому не дизайном єдиним. Швидкість завантаження – це параметр, який не тільки підсвідомо впливає на зацікавлення користувача, а і є одним із індексів Google для ранжування сайту під час пошукової видачі. Пошукові роботи можуть вимірювати точний час завантаження сайту, і якщо цей показник не відповідає вимогам, сайт буде знижений в пошуковій видачі. Тому SEO-оптимізація повинна враховувати швидкість завантаження сайту. До речі, оптимальним вважається завантаження протягом 1 секунди. Падіння швидкості безпосередньо впливає на кількість відмов – у сучасному світі людям не цікаві повільні сайти.
Швидкість завантаження – це параметр, який не тільки підсвідомо впливає на інтерес користувача, а і є одним із індексів Google для ранжирування сайту під час пошукової видачі
Понад 70% інтернет-користувачів заходять у мережу через свої смартфони і для багатьох вони стали робочим інструментом. Тому адаптація сайту для мобільних пристроїв – це навіть не тренд, це must have для будь-якого ресурсу. Розробка структури, дизайну і верстки повинні починатися з продумування мобільної версії. Хоча ще рік тому було навпаки. У 2019 Mobile First підхід передбачає розробку оптимізованого веб-сайту для різних мобільних пристроїв з урахуванням швидкості підключення до мережі. При цьому користувач зі старту має отримати основну інформацію про ваш ресурс.
Крім дизайну і мобільної версії важливим є такий параметр, як фізичне розташування сайту. І тут слід визначити вид хостингу – від цього залежить швидкість роботи вашого веб-ресурсу та його продуктивність.
І ще трохи про красу. Хочете розповісти про бренд – потрібна історія. Красива, зрозуміла і така, що запам’ятовується. Якщо не визначити, про що ця історія, хто головні герої, що вона несе користувачеві, вийде невиразне бурмотіння, яке ніхто не почує.
Автоматизація
Один із головних чинників ефективної роботи сайту – постійне адміністрування, яке має бути зручним і зрозумілим. Залежно від поставлених завдань і наявних ресурсів слід визначити ступінь автоматизації сайту: чи потрібні автоматичні вивантаження товарів і оновлення цін; як працює система оформлення замовлення з боку покупця і з боку продавця; наскільки мінімізований людський чинник у керуванні роботою сайту.
Відсутність живого контенту і неактуальна інформація призведе до небажаних наслідків. Наприклад, онлайн-магазин одягу вчасно не оновив ціни на свої товари. У найкращому разі компанія втратить клієнтів, у найгіршому – зазнає непоправної шкоди для репутації. Або новинний портал, в адміністративній панелі управління якого не передбачили такий тригер, як автоматична вивантаження новин щогодини. У результаті, адміністратор повинен цілий день стирчати в адмінці та вручну випускати стрічку. Цей приклад перебільшений, однак він чітко показує: наалаштування тригерів і розподіл робочого функціоналу між машиною і адміністратором допоможе створити ефективний бізнес-ресурс.
Якщо говорити про популярні сьогодні системи керування контентом (CMS), то важливо підбирати таку систему, яку можна легко масштабувати і розвивати. Крім того, CMS має забезпечити високий ступінь кастомізації.
Налаштування тригерів і розподіл робочого функціоналу між машиною і адміністратором допоможе створити ефективний бізнес-ресурс
Сьогодні шаблони програють ідеї, тому зручність і простота подальшої експлуатації залежатимуть від відповідності сайту і його адміністративної панелі саме вашому проекту. І тут дуже тонка межа: важлива не лише наявність усіх необхідних інструментів, а й відсутність зайвих – чим часто грішать готові рішення.
Звіти
Для того щоб вибудувати грамотну стратегію просування свого бізнесу в інтернеті, мало просто створити сайт: необхідно спланувати, що з ним робити далі. І тут необхідно використовувати звіти. Класика – це Google Analytics. Однак її інструментів не завжди достатньо для того, щоб отримати повну картину про роботу вашого ресурсу. Необхідно розуміти, які дії користувач здійснив на сайті, з яких IP-адрес він потрапив до вас, що шукав, як довго затримався в тому чи тому розділі, на якій сторінці з вами «завершив знайомство» і чи повернувся знову.
Звіти допомагають керівникам і маркетологам ухвалювати рішення про подальшу інтернет-стратегію. Особливо це стосується великих корпоративних ресурсів і e-commerce проектів. Можливо, вам знадобляться свої системи звітів, які нададуть повний аналіз роботи сайту.
Ловля на бамбукову паличку загрожує відсутністю вилову, марно витраченим часом і розчаруванням.
Маркетинговий інструментарій
Сайт – це не просто майданчик для продажу. У сучасному світі – це інструмент маркетингу, елемент бренду. Давно минули часи, коли клієнт телефонував або приходив особисто в компанію, щоб отримати необхідну інформацію. Сьогодні користувач хоче отримати швидку відповідь на свій запит протягом кількох секунд. Хто перший його впіймає, з тим він і залишиться.
Тому купувати вудки для такої риболовлі необхідно в спеціалізованому магазині. Риболовля на бамбукову паличку загрожує відсутністю вилову, марно витраченим часом і розчаруванням. Єдиний плюс від такої ловлі – невеликі витрати на інструментарій.
Індивідуальний підхід під час розробки сайту потребує побудови бізнес-моделі, визначення процесів, завдань бізнесу, інтересів ЦА, глибоко продуманого технічного завдання, визначення функціоналу. Інвестиції в такий інтернет-бізнес повертаються набагато швидше, вони більш передбачувані, їх можна точно прорахувати і гнучко ними керувати. Написаний на коліні проект, можливо, й почне швидко працювати, однак результат буде нульовим.
Не можна назвати універсальну формулу створення вигідних для бізнесу сайтів. Кожен випадок унікальний. Однак отримати синергетичний ефект можна, якщо створити професійну команду стратегів, розробників, креаторів, SEO-фахівців, дизайнерів, аналітиків.
Ірина Муштіна спеціально для «Телекритики»