У період новорічних свят – 31 грудня 2018 року і 1 січня 2019 року – Національна рада з питань телебачення та радіомовлення провела моніторинг 12 загальнонаціональних телеканалів на предмет трансляції ними реклами алкогольних напоїв та спонсорських роликів алкогольних брендів. Частка реклами і спонсорства алкоголю на екранах українських телеканалів порівняно з минулим роком сумарно зменшилася майже вдвічі. Обсяг спонсорства зменшився на 53%, а обсяг реклами алкоголю – на 23%.
В моніторингу взяли участь телеканали «Інтер», СТБ, «Новий канал», «5 канал», М1, ТЕТ, «1+1», «Україна», К1, НТН, ICTV, «UA:Перший». Результати засвідчили, що мовники дотрималися встановленого законом порядку розміщення реклами алкоголю і рекомендацій, якими регулятор керується в наглядовій діяльності з 1 жовтня 2018 року.
У загальному обсязі реклами та спонсорства частка ефіру саме зі спонсорською інформацією становила 59%, що на 12 відсоткових пунктів менше, ніж минулого року.
Спонсорська інформація не повторювала зміст реклами, як це було в минулі роки. Саме до цього у Нацради було найбільше претензій раніше. Крім того, спонсорська інформація не містила висловлювань і зображень, які використовуються виключно у зв’язку із алкогольними напоями.
Загалом упродовж періоду, в який здійснювався моніторинг, на телебаченні були представлені рекламні та спонсорські матеріали 27 алкогольних брендів. Перед поширенням спонсорської інформації – найменування та/або знаку для товарів і послуг спонсора – зазначався статус спонсора за допомогою слів та/або словосполучень «спонсор показу», «спонсор», «партнер», «за підтримки», «за сприяння», «ТМ представляє» тощо.
В ефірі «UA:Перший» реклами та спонсорської інформації алкогольних напоїв не зафіксовано. Це пов’язано з тим, що суспільний мовник відмовився від трансляції такої реклами, як тієї, що не відповідає стандартам суспільного мовлення. Така політика телеканалу не стосується телемагазинів, кількість яких збільшилась у жовтні минулого року після запровадження керівництвом «антикризових заходів».
Нагадаємо, згідно з рекламних законодавством у спонсорських роликах забороняється наводити будь-яку інформацію рекламного характеру про спонсора, його товари, крім імені або найменування та знака для товарів і послуг спонсорів (частина перша статті 5 закону «Про рекламу»). Пряма реклама алкогольних напоїв забороняється на радіо і телебаченні з 6:00 до 23:00 (частина друга статті 22 закону «Про рекламу»).
Фото: pixabay