Місяць тому на «Телекритиці» вийшла велика стаття, присвячена восьми «фронтам» боротьби з піратством – як антипіратська ініціатива «Чисте небо» і правовласники, які входять у неї, шукають способи зупинити поширення краденого контенту в інтернеті. У статті наведено перелік напрямів боротьби з піратським поширенням ТВ-послуги.
У «Чистому небі» вирішили провести опитування провайдерів щодо того, чи готові вони долучитися до боротьби з піратством ТВ-послуги та, наприклад, припинити співпрацю або «карати ціною» або іншими умовами при переговорах про ретрансляцію тих правовласників, які не захищають свій контент, не вкладають часу, сил і грошей в розвиток цивілізованого ринку платного телебачення. Адже проактивна позиція правовласників у цій боротьбі важлива ще й тому, що кіберполіція не може ініціювати розслідування проти порушення права інтелектуальної власності без заяви власника цих прав. «Чисте небо» опитало провайдерів і поділилося з «Телекритикою» їхніми думками.
Є ті, хто активно бореться, і ті, хто ні
Олександр Глущенко – директор ОТТ-сервісу Omega TV, який працює виключно як партнерський сервіс з надання ТВ-послуги для ISP-провайдерів (інтернет-провайдерів) зазначає, що є правовласники телеканалів, які ігнорують боротьбу з піратським поширенням їхніх телеканалів: «Правовласників можна сміливо поділити на два табори: ті, хто активно борються з піратством, і ті, хто нічого не робить, орієнтуючись лише на збір роялті з легальних гравців».
Керівник одеського телевізійного проекту TENET-TV Павло Ніжинський каже, що міжнародні телехолдинги, канали яких представлені в Україні, дещо втратили інтерес до боротьби з піратством: «Так, ми відзначаємо тих, хто бореться з порушенням права інтелектуальної власності. Всі щось роблять, але більш активні, на мій погляд, StarLightMedia та “Медіа Група Україна”. Раніше були активні Discovery, Fox».
Людмила Кокоровець, виконавчий директор кількох провідних одеських провайдерів, додає: «Є правовласники, які оперативно реагують на звернення ліцензованих провайдерів із питання сприяння боротьбі з піратством. Мені, як представнику трьох компаній провайдерів міста Одеси, сподобалося взаємодія в цьому питанні з 1+1 media, “Континент ТВ”, StarLight Digital. Є менш оперативні реакції правовласників, але, головне, щоб вони були».
Дев’ятий фронт: відкрити його не так легко
Але одна справа відзначати чиюсь боротьбу або пасивність, а інша – долучатися самим. Провайдери платного телебачення вважають, що такої можливості для них сьогодні немає, оскільки в переговорах умови диктують медіагрупи.
«Природно, ми помічаємо, що медіагрупи ведуть боротьбу з піратством, – розповідає Олена Бурнаєва, керівник відділу розвитку телебачення харківського провайдера «Макснет». – Вони розповідають про це на конференціях: доступ до скількох сайтів заблокований, скільки кримінальних справ порушено і так далі. Але наша комунікація з правовласниками здійснюється навколо договору, де обговорюється ціна, тарифи, кількість абонентів та інше, і ці умови виставляються правовласниками. Якщо ми будемо їм казати: “Ні-ні, ми не станемо з вами співпрацювати, тому що ви не боретеся з піратами” – це буде безперспективно».
«Карати ціною тих правовласників, хто не захищає свій контент, – гадаю, цю опцію можна застосувати не до всіх правовласників», – згодна з нею Людмила Кокоровець.
Якщо телеканал затребуваний у глядачів, то провайдер телебачення буде його показувати, незалежно від того, бореться він за свою інтелектуальну власність чи ні.
Олег Смичек, технічний директор київського провайдера «Укртвін»: «У провайдера зв’язані руки, він не може диктувати медіагрупам умови».
Едуард Паскевич, директор кременчуцького провайдера платного телебачення «Чумгак ТВ», вважає, що провайдерам буде важко домовитися про це: «В ідеальному світі це, напевно, було б правильно, але в реальному – це поки що неможливо. Якщо ми вирішимо не показувати телеканали, які не борються з піратами, то обов’язково знайдеться хтось, хто буде показувати, і ми опинимося в програшному становищі».
Як ще можуть боротися з нелегалами провайдери?
Олександр Резунов, директор київського ОТТ-оператора Trinity/sweet TV, готовий почати боротьбу з ТВ-піратами: «Нелегальне поширення контенту призводить до демпінгу. Демпінг на ринку, своєю чергою, гальмує розвиток платного ТБ і, відповідно, нашого бізнесу. У зв’язку з чим представники TrinityTV готові боротися з нелегальним поширенням контенту – як спільно з медіагрупою, так і спільно з провайдерами. Але поки ми спостерігаємо ініціативу тільки від медіагруп. Провайдери, на жаль, не прагнуть боротися з сусідами, які не чисті на руку. На моїй пам’яті є тільки два випадки, коли провайдер просив нас допомогти відновити справедливість і припинити незаконне поширення контенту».
Олег Смичек запевняє, що його компанія повідомляє правовласників, коли їй «трапляється» ТВ-пірат: «Ми звертаємо увагу медіагруп на ситуації, коли хтось із провайдерів платного телебачення бере їхній контент незаконно і безкоштовно – “піратить” – тоді як ми укладаємо всі необхідні договори».
Олександр Глущенко зазначає, що піратів провайдери «помічають» дуже рідко: «Якщо говорити про інтернет-провайдерів, місцями вони борються з піратами в своїх мережах, коли виникає конфлікт інтересів. Усе залежить від рівня розуміння проблем, до яких призводить такий контент. Усе можна виміряти недоотриманим прибутком. Цифри говорять голосно! Ми для себе відзначаємо передусім тих провайдерів, які проявили ініціативу і вирішили розвивати ринок платного ТБ разом із нами. Наші партнери зацікавлені саме в розвитку легального українського ринку платного ТБ і беруть у цьому процесі активну участь! Інформують абонентів про сервіс інтернет-ТБ, вкладаються в маркетинг, у рекламні кампанії».
Ставлення змінюється
Олександр Резунов акцентує на тому, що відсутність боротьби з піратами ТВ-послуги створює нерівні умови на ринку, особливо це відчутно, коли йдеться про закордонні преміальні телеканали: «Звичайно, нам не подобається, коли правовласник бере з нас гроші за ретрансляцію телеканалів, однак при цьому нічого не робить, щоб припинити незаконне поширення цих же телеканалів іншими провайдерами, які не мають відповідних прав. У підсумку, природно, створюються нерівні умови для конкуренції – коли ми витрачаємо за собівартістю каналів, а конкуренти ні, і можуть собі дозволити будь-які цінові умови, аж до безкоштовної роздачі. Особливо це відчутно для преміальних телеканалів, за які доводиться платити досить багато, а конкурент бере їх безкоштовно, і йому за це “нічого не буде”. Ми не сприймаємо таких правовласників, як повноцінних партнерів. І так, ми маємо намір закласти цей факт в переговорну позицію з ретрансляції телеканалів в наших пакетах».
І, звичайно, кумулятивний психологічний ефект є завжди, навіть якщо провайдер поки не готовий перетворювати його на дію.
Ще один провайдер, ім’я якого не називаємо, був емоційний: «Ставлення до тих, хто веде боротьбу з піратами, і хто не веде, різне, але що далі? Мені що, “Інтер” тепер, наприклад, відключити? Але сприймаю медіагрупи по-різному, так».
У підсумку все знову повертається до медіагруп: Олександр Глущенко підкреслює, що боротися з нелегальними поширюваачами контенту – «це завдання правовласника, чий продукт крадуть і нелегально поширюють, створюючи неконкурентні умови легальним гравцям».
Сергій Ольштинський, керівник договірного відділу вінницького провайдера «Кармель», також вважає, що багато в покаранні піратів залежить саме від правовласників: «Ми помічали, що деякі правовласники недостатньо роблять у плані боротьби з піратством. Але піратство – це зло, і ми проти цього теж. Ми негативно ставимося до таких явищ».
У 2013 році ініціатива «Чисте небо» об’єднала 4 великі медіагрупи України. І тоді, і зараз кожна з медіагруп сама ухвалює рішення, наскільки вона вкладає свої ресурси в боротьбу. Питання, чи оцінять це провайдери.
Ольга Ваганова, спеціально для «Телекритики»
Для колажу використане фото Getty images 482006521
Photo by Andrew Burton/Getty Images