Кая Кушнарьова вже 17 років працює менеджером знаменитостей. На своєму майстер-класі бізнесвумен і керівник Le Grand Artiste поділилася з аудиторією головними перевагами професії артист-менеджера і підводними каменями, а також дуже детально розповіла, як фахівцеві цієї сфери не потрібно чинити в жодному разі.
З чого почати?
Не важливо, ви зустріли артиста, що вже відбувся, чи початківця, що подає надії, талановитого – передусім ви маєте розуміти його як людину. І звичайно ж, розуміти його найсильніші та найслабкіші сторони. Над найслабкішими сторонами доведеться дуже багато працювати – наприклад, якщо людина талановита, але зовнішня складова кульгає (наприклад, вона не має стилю або не вміє одягатися). Крім того, треба розуміти, який продукт у результаті ви б хотіли отримати і на які фінансові горизонти ви б хотіли вийти.
Наприклад, якщо вам подобається техно-музика, слід розуміти, що бюджети техно-сцени обмежені (навіть якщо ми говоримо про зірок першої величини в техно-культурі). Максимум, на що можна розраховувати – це 50, 60, ну, 80 тисяч доларів. Звичайно, найбільші роялті йдуть від прослуховування музики. Але тим не менш, ви повинні розуміти, що це стеля – ваш артист не буде коштувати 200 або 300 тис. Якщо ми говоримо про комерційну музиці, то це зовсім інші бюджети. Я говорю про міжнародний ринок і приблизно озвучую вам іноземні бюджети.
Імідж, як відомо, – наше все
Вчимося працювати з документацією
Уся ваша документація повинна бути в повному порядку. У вас обов’язково має бути контракт, райдер (технічний і побутовий), інвойс. На робочому столі – готові шаблони цих документів, які ви в будь-який момент можете швидко надіслати будь-якому клієнтові, партнеру або спонсору.
Почнемо з контракту. Передусім він повинен виглядати пристойно. Будь ласка, перестаньте використовувати Times New Roman. Заплатіть агентству або дизайнерові, який вам розробить якусь презентацію вашого документа, яка виглядатиме гідно. Повірте, від того, який документ ви надсилаєте клієнтові, партнеру або спонсору залежить багато чого. Це ваше обличчя, обличчя вашого клієнта. І те, що ви надсилаєте людям, з якими ви працюєте, – дуже важливо, тому що це питання престижу. Якщо ви ставитиметеся до таких речей як-небудь, думатимете «і так зійде», то такий у вас буде і фідбек, і гонорар, і все інше. Ставлення має бути скрупульозне.
Контракт повинен містити щонайменше 10 сторінок. У вас не вийде помістити на одну сторінку всі нюанси. Може виникнути маса проблем, на які ви не в змозі ніяк уплинути – наприклад, страйки авіаліній, і це все має бути прописане в контракті за багатьма пунктами. У серйозного артиста не може бути контракту менше 10 сторінок.
Як правильно складати райдер
Райдер дає клієнтові розуміння бюджетів, незалежно від того, про що йдеться: організувати концерт вашого артиста, виставку вашого художника чи вечерю вашого шеф-кухаря. Для організації такого заходу є цілий спектр вимог: технічних і побутових. У технічному райдері містяться всі дані про апаратуру – якою вона має бути: якого року, зразка, аж до кольору. Наприклад, райдер Роузі Мерфі складається з 10 сторінок. Розумієте, скільки має містити в такому разі контракт? Тож повторюю: чим серйозніший ваш документ, тим серйозніше до вас ставитимуться.
Починаємо з кейтерингу – це сніданок, ланч і вечеря. Далі прописуємо гардеробні та гримерки. Далі – готель, його категорія, який він повинен бути, які там мають бути спортзали, СПА, щоб артист міг відпочити. Локальний транспорт, який теж потрібно прописати детально, а не просто «машина бізнес-класу». Тоді є про що сказати людям, розумієте?
Далі – промоушен, преса, записи на зйомки. Всі ці моменти повинні бути затверджені до, я підкреслюю: до того, як артист приїде або прилетить. Обов’язково все заверджувати в письмовому вигляді. Сцена, розмір сцени, всі основні моменти, обладнання, світло, відеообладнання, персонал, охорона. Де і як повинні стояти звук, монітори, барабанні установки і так далі. І це ще не найбільший райдер.
Request form дасть змогу відсіяти непрофесіоналів
Отже, вам як АМ подзвонили з бажанням забронювати вашого артиста на якусь певну дату. Навіть якщо ви вільні в цей час, не поспішайте це підтверджувати в телефонній розмові. Завжди відповідайте так: «Мені потрібно подивитися розклад артиста (але він не під рукою)». Обов’язково передзвоніть або попросіть, щоб передзвонили вам. А краще скажіть: «Давайте мені ваш мейл, а ми вам надішлемо нашу Request form (заявочна форма)». У заявочної формі має бути 20-30 запитань. Не просто – куди ми їдемо, якого числа і що там буде. А в першому пункті має бути прописано, хто саме до вас звернувся. У цьому пункті промоутер повинен вказати свої ПІБ, домашню адресу, веб-сайт і так далі. І якщо цей промоутер уже має погану славу (наприклад, кинув кількох артистів або у нього були погані івенти, куди прийшло два або три глядачі), зовсім необов’язково відповідати йому, яка він погана людина і непрофесійний промоутер. Досить відповісти так: «На жаль, у нас немає в планах відвідання вашого міста».
Далі йде локація, яку вам пропонують. Якщо там, де пропонують виступити вашому артистові, немає готелів вище трьох або чотирьох зірок, то вам туди взагалі нічого їхати. Те ж саме, якщо вашому артистові пропонують зупинитися в якихось приватних апартаментах. Тут теж потрібно розуміти, наскільки ви туди їхати хочете і чи не увірвуться туди випадково якісь веселі власники – вони ж будуть раді бачити артиста в своїх стінах. Особливо це стосується приватних заходів.
Request form – це міжнародна етика, якої слід дотриматися. Перш ніж непрофесійний промоутер заповнить її, він десять разів подумає, як відповісти на ці запитання.