Термін «дисморфофобія» означає психічний розлад, за якого людину надмірно непокоїть зовнішній вигляд, недоліки і особливості її тіла.
Новий термін пов’язаний із соціальною мережею Snapchat тому, що саме цей сервіс одним із перших дав людям можливість використовувати так звані маски і різні фільтри (на кшталт вушок собачки, квіткових віночків та фільтрів для збільшення очей) для зйомок яскравіших селфі. Пізніше ця функція з’явилася у низці інших соцмереж.
Американська академія пластичної та реконструктивної хірургії підрахувала, що 55% пацієнтів минулого року робили операції на основі своїх селфі. Для порівняння – у 2013 році кількість таких людей становила 13%. Вчені також помітили іншу тенденцію – до послуг пластичних хірургів частіше стали вдаватися клієнти віком до 30 років.
Термін «Snapchat-дисморфофобія» запустив у вжиток британський лікар Тіжон Ешо. Зі слів фахівця, це явище непокоїть і хірургів, і психіатрів.
«Ми кожного дня бачимо свої фотографії в соціальних мережах, і це, без сумніву, робить нас більш самокритичними», – каже Ешо. Сам він відмовляв багатьом пацієнтам, які були надто одержимі своїми відфільтрованими селфі.
З іншого боку, як стверджує доктор Девід Мабрі, хірург із Сан-Франциско, це явище можна вважати «поліпшенням». З його слів, клієнт, який не хоче бути схожим на захмарних голлівудських зірок, а лише бажає бути схожим на «поліпшену версію себе», не має завищених очікувань і адекватніше сприймає результати зусиль пластичних хірургів.
Втім, деякі побажання пацієнтів досі неможливо втілити з об’єктивних фізіологічних причин – наприклад, збільшити розмір очей.