Він + операційна система
Подейкують, що Хоакін Фенікс може зіграти Джокера – ось вже точно один із найсуперечливіших героїв-коханців у поп-культурі. Та нехай не зазнається: ми ж пам’ятаємо, як у фільмі «Вона» (2013) Спайка Джонза актор перевтілився в сором’язливого письменника, який покохав штучний інтелект. Не він перший, не він останній: віртуальна подружка була навіть у такого суперлиходія, як доктор Крігер із мультсеріалу «Арчер». А про те, що операційна система сама здатна на любов і самопожертву, ми пам’ятаємо ще з часів комедійних «Електричних мрій» 1984-го. Але саме «Вона» остаточно затвердила формат екранних стосунків між людиною і її коханим набором одиничок-нуликів: та так, що сцену зі втіленням ОС у живій дівчині один в один повторив Дені Вільньов у «Тому, хто біжить по лезу 2049».
Вона + самець Тортили
Як би дивно це не звучало, стосунки дівчини та мутанта (міфологічної істоти, кріптіда тощо) давно стали романтичним кліше. Для того щоб відшукати серед таких фільмів щось незвичайне, доводиться виходити за рамки англо-саксонської кінематографії. Японський мюзикл «Підводна любов» (Onna no Kappa) з елементами «пінку», тобто софт-еротики, відкрито показує те, що героїня «Форми води» зображала для своєї подруги на пальцях: власне, як це – ділити ліжко з напівміфічною істотою. Каппа – це японський водяний, на класичних зображеннях найбільше нагадує гібрида жаби та мавпи, та в фільмі Шінджі Імаокі він швидше схожий на підлітка, який бере участь у дуже бюджетному косплеї «Черепашок-ніндзя». Усе це робить фільм надзвичайно смішним і наївним – особливо на тлі інших історій про трансгресивну любов, на які багатий японський ринок.
Він + та, что годиться йому в бабусі
Щиро кажучи, любов одного з головних героїв фільму «Гарольд і Кумар йдуть у відрив» до мішка марихуани нам теж здавалася досить переконливою, однак почуття його тезки з фільму «Гарольд і Мод» (1971) усе ж більш багатогранні. На початку знаменитої чорної комедії Гарольд, як і належить бунтівному підлітку під кінець Літа любові, захоплений смертю. На превеликий жах своєї матері, він раз у раз імітує самогубство і при нагоді відвідує похорони незнайомців. Справжнє почуття наздоганяє його в особі 79-річної Мод, чия жага до життя здатна позмагатися з потягом Гарольда до смерті. Сучасники не оцінили фільму, а лауреат Пулітцерівської премії критик Роджер Еберт пошкодував для нього навіть двох зірок. Підозрюємо, що вони просто не змогли визнати: навіть із 60-річною різницею у віці ця пара була симпатичнішою за багатьох «нормативних» екранних закоханих.
Вона + мавпа
«Мене підведе мій зіпсований смак, і я полюблю мавпу», – співала забута група 90-х, змушуючи задуматися, як це взагалі могли крутити по радіо. А ось як у кіно могли крутити фільм «Макс, моя любов», де героїня Шарлотти Ремплінг закохується в самця шимпанзе, ми не запитуємо: яким би нетривіальним він не був для романтичного фільму, як комедія «Макс» неповторний. І кого вже точно не можна звинуватити в поганому смаку, так це сценариста Жана-Поля Кар’єра, продюсера Сержа Зільбермана і актрису Мілену Вукотич – усі вони на різних етапах життя співпрацювали з Луїсом Бунюелем і багато чому навчилися у маестро.
Вона + ангел
Ангел або прибулець – не найгірший кандидат на роль коханця у фільмах на межі романтики і фантастики, ніж вампір або водяний. При цьому, який із прикладів не візьми, над стосунками людини з небесним гостем завжди нависає запитання – хто з них здатний дати іншому більше? Смертний, з його обмеженими знаннями і здібностями, чи безсмертний, який так само обмежений власним безсмертям? Нью-ейджеве відродження 80-х у поєднанні з музичною новою хвилею знову змусило кінематографістів досліджувати це питання. У маловідомій теледрамі Аластера Ріда «Артеміс 81» у ролі ангела, який шукає земне кохання, виступив сам Стінг. Та найяскравішим прикладом, певно, залишається культова «Небо над Берліном» Віма Вендерса, в якому ангел Даміель сходить на землю заради артистки цирку. І нехай зараз треки Ніка Кейва лунають у «Гаррі Поттері» та навіть «Шрекові» – своєю участю у фільмі Вендерса він обезсмертив себе не лише в музиці, а й у кіно.
Вона + Берлінська стіна
Якщо в попередньому пункті Берлінська стіна була фоном (нехай і важливим), то тут їй дісталася роль першого плану. Щоправда, довелося розділити світло софітів із французької пам’яткою. У документальному фільмі «Одружена з Ейфелевою вежею» розповідаються історії жінок, закоханих (на думку деяких – взаємно) в архітектурні об’єкти. Вони так і називають себе – об’ектосексуали. І якщо ви думаєте, що такий фільм має бути набором курйозів на кшталт тих, що отримують свої п’ять хвилин вірусної слави в соцмережах, то саме час змінити думку: він зворушливий і місцями навіть трагічний. Адже, якими б оригінальними не були партнери інших згаданих нами персонажів, усі вони мають людське обличчя; а як живеться тим, кохання яких розбирають на цеглини або щодня фотографують з усіх ракурсів?