Ще недавно здавалося, що нічого гіршого, ніж антиреклама від опонентів, сварки в прямих ефірах і кілька спроб побитися, бути не може. Помилялися всі. Нещодавно під пильним наглядом Міжнародної федерації журналістів чверть кандидатів підписали документ із публічними зобов’язаннями, викладеними в Декларації на захист свободи слова. Вони зобов’язалися не тільки не порушувати закони, що регулюють передвиборчий процес, а й гарантували відсутність будь-яких профанацій, спекуляцій або цензури.
Однак, складається враження, що ці істини для низки кандидатів – лише формальність. Медіаспільноту і Національну раду відверто здивувала передвиборча агітація кандидата Юлії Литвиненко, яка, як керований інтерв’юер, вирішила ставити запитання своїм опонентам публічно.
Наприклад, цього тижня журналістка випустила ролик, у якому викликала на дебати одного з кандидатів – Володимира Зеленського. Зі слів Литвиненко, її обурив той факт, що в одному з інтерв’ю Зеленський сказав, що схилить коліна перед Путіним. Не перед тим зібрався схилятися – натякає Юлія, демонструючи на тлі в своєму ролику воїнів АТО, а також людей, які схилили коліно перед полеглими в боях. Насправді ж пряма цитата Володимира Зеленського, озвучена в ролику Литвиненко, мала місце в 2014 році в ефірі ТСН. І звучала вона так:
«Я дуже хочу звернутися до пана Путіна. Шановний Володимире Володимировичу, не допустіть зі свого боку навіть натяку на військовий конфлікт, тому що Росія і Україна, ми дійсно братський народ. Ми одного кольору, у нас однакова кров, ми всі один одного розуміємо, незалежно від мови. Я можу вас благати на колінах, але не ставте на коліна наш народ».
Наскільки така агітація є спотворенням інформації, порушенням стандартів журналістики і законів України – зараз розбираються в Національній раді.
Воночас у мережі користувачі розділилися на два табори щодо кандидата Литвиненко. Одні впевнені, що ролики про Зеленського – не що інше, як образа Литвиненко за «Позаочі», «Розбір польотів» і «Люди світу», які закрив Зеленський у 2012 році, прийшовши на «Інтер». Так, Юлія Литвиненко останнім часом дала низку інтерв’ю, в яких побічно натякала на нелогічність вчинків Зеленського в ті роки. Інші згадали минуле самої Юлії, а саме той факт, що її голос у 2014 році супроводжував бравурну інавгурацію нинішнього президента Петра Порошенка. А тому її «гострі» запитання президентові, як пишуть у мережі, виглядають щонайменше наївно.
Що думає про такий чорний піар сам Володимир Зеленський, і чи збирається шоумен вступати в дискусію з Юлією – «Телекритика» вже надіслала запитання кандидату в президенти.
Також варто відзначити, що цього тижня на такі спекуляції звернув увагу Сергій Власенко, юридичний представник кандидата Юлії Тимошенко. Як заявив адвокат, він має намір вести війну зі ЗМІ, що публікують недостовірні дані про його кандидата. На що наглядова рада порадила Власенкові діяти законним шляхом і звернутися до ч. 5 ст. 64 Закону «Про вибори Президента України». Інакше кажучи, звертатися в ЗМІ та давати їм три дні на пояснення інформації, опублікованої на їхньому ресурсі. У разі, якщо ЗМІ не дадуть відповідь протягом зазначеного терміну – звертатися до суду. Втім, незрозуміло, про яку дезінформацію заявляв Власенко, і чи має це якесь відношення до Юлії Литвиненко, яка також вирішила поставити свої запитання Тимошенко.
Наостанок, мабуть, згадаємо про саму політичну рекламу, яка зараз заповнює телеефір. У полі зору робочої групи Національної ради 8 лютого опигилися NewsOne, «Максі TV», «Інтер» і «Прямий». Експерти відзначили, що, наприклад, телеканал NewsOne у період із 30 січня по 3 лютого поширив серію передач, які були присвячені тільки одному з кандидатів у президенти. Загалом на каналі вийшло 43 серії хронометражем 52 хвилини. Також у період із 30 січня по 5 лютого 2019 року в передачах новин Topnews транслювалися сюжети, присвячені Юрію Бойку. Діяльність інших кандидатів на пост президента України в зазначений період у передачах новин не висвітлювалася.
Свою любов до Юрія Бойка виявив і телеканал «Інтер», який подав у новинному сюжеті передвиборну програму кандидата, що є прямим порушенням частини 10 ст. 64 закону «Про вибори Президента України», яка говорить, що в новинах не може розміщуватися будь-яка агітація.
Як боротися з політичним піаром у ефірі та припиняти будь-які спроби кандидатів спекулювати громадською думкою – читайте в матеріалі «Телекритики».