Альтернативні вимірювання перегляду інтернет-телебачення від BigDataRating і «Ланета» як і раніше не дають високих цифр телеканалу «Україна». Телеканали «великої шістки» продовжують зберігати свої високі позиції в альтернативних телевимірюваннях, попри широко представлені преміум-канали у пакетах послуг інтернет-телебачення. Серед останніх уже традиційно виділяється пул телеканалів західного кінопоказу, анімаційні мовники та телеканали «Футбол 1»/«Футбол 2».
«Телекритика» підбиває підсумки 2019 року у контексті альтернативних вимірювань перегляду інтернет-телебачення від BigDataRating і IPTV/OTT- послуг провайдера «Ланет».
Про альтернативні телевимірюваня
Система телевимірювань абонентів інтернет-телебачення BigDataRating (послуга консалтингової компанії BigDataUA експрезидента «Волі» Сергія Бойка) об’єднує послуги IPTV/OTT від «Волі», «Тріолану» та YouTV, а з жовтня 2019-го ─ і сервісу Oll.TV «Медіа Групи Україна». Зазначимо, що у 2018-му дані про теледивлення в Oll.TV публікував власний сервіс альтернативних телевимірювань групи ─ Deepmetrics, який припинив своє існування 1 січня 2019 року (об’єднував також IPTV/OTT-дані перегляду «Укртелекому» і своїх партнерських мереж). Головною перевагою BigDataRating називає велику кількість досліджуваних сімей. За рік їх кількість зросла з 359,7 тис. до 463 тис. домогосподарств (у квітні 2017-го, коли проєкт стартував, у сервісу було 150 тис. досліджуваних сімей). За даними компанії, це 40% усіх абонентів інтернет-телебачення.
Провайдер «Ланет» у своїх рейтингах об’єднує показники телеперегляду IPTV/OTT-абонентів мережі «Ланет», а також інтернет-послуги компанії «Ланет.TV», яка працює як незалежний ОТТ-сервіс. Компанія не озвучує кількість досліджуваних абонентів і динаміку їх зростання, використовуючи формулювання «десятки тисяч».
Для порівняння в теледослідженні Nielsen бере участь 2840 домогосподарств, відібраних за параметрами «Індустріального телевізійного комітету», що об’єднує усі чотири провідні телегрупи. У разі альтернативних вимірювань, дані про теледивлення оператори отримують автоматично від усіх абонентів практично у режимі реального часу. Головний мінус альтернативних даних ─ це неможливість визначити стать і вік членів сім’ї, які дивляться телеканал у даний момент. Це унеможливлює розподіл рейтингів за аудиторіями ─ доступні одні загальні дані за загальною аудиторією. Друга головна різниця полягає у тому, що альтернативні дані охоплюють тільки аудиторію за типом сигналу інтернет-телебачення (IPTV і OTT). Тоді як Nielsen досліджує телеперегляд за всіма іншими типами ─ «супутник», «кабель», «ефір».
Як «1+1» б’є «Україну»
Попри присутність різнопланових платних преміум-телеканалів у пакетах сервісів інтернет-телебачення, «велика шістка» зберігає свої провідні позиції. У системі BigDataRating шістка телеканалів показала невелике зростання на 1 п.п. ─ з 49,8% до 50,79%. Тоді як у «Ланета» помітне просідання на 4% ─ з 49,3% до 45,2%. Показово, невелике просідання річного показника топ-6 спостерігалося також у телерейтингах Nielsen ─ з 52,6% до 51,7%.
Безперечний лідер з досить помітним відривом ─ канал «1+1», який упевнено обходить «Україну» і посідає перше місце з частками 13,63% у BigDataRating і 13,8% у «Ланета». Тоді як «валюта ринку» Nielsen відводить «Плюсам» тільки третє місце за комерційною аудиторією (18-54, 50+) з часткою 10,14% (проти 11% у каналу «Україна» і 10,44% у ICTV). У Nielsen канал «1+1» перший за підсумками року хіба що лише у вечірній час ─ у прайм-таймі (19:00-23:00): 12,01% (проти 10,72% у каналу ICTV і 10,55 % у «України»).
«Альтернатива» відводить «Україні» досить низькі позиції не тільки у вечірній час, а й у «добовому» розрізі: у BigDataRating він другий з часткою 9,95%, а у «Ланета» ─ тільки четвертий із середньою часткою за рік ─ 6,4%. У 2018-му канал «Україна» також був другим у BigDataRating, а у системі «Ланет» ─ тільки п’ятим (пропускав вперед Новий канал).
Інші канали «великої шістки» не демонструють настільки великої різниці у показниках з «валютою ринку». Хіба що система «Ланет» дещо прихильна до Нового каналу. Але про все по черзі. Канал ICTV у «Ланет» впевнено другий з часткою 8,2% і третій у BigDataRating ─ 8,1% (проти 10,44% у Nielsen). Новий канал у «Ланета» третій з часткою 7,2% і п’ятий у з часткою 6,5% у BigDataRating (у Nielsen канал також п’ятий з часткою 8,12%). Просідання СТБ та «Інтера» в альтернативних вимірах також помітні, як і в «еталонному» Nielsen. У СТБ у системі «Ланет» частка 5,9% і п’яте місце, а у BigDataRating ─ 7,14% і четверте місце (у Nielsen канал четвертий з часткою 8,33%). У каналу «Інтер» справи гірше всіх ─ тільки 3,7% у «Ланета» і 5,48% у BigDataRating (у Nielsen канал шостий з часткою 4,55%).
Преміум-телеканали: кіно, анімація та футбол
У другій п’ятірці, у порівнянні з Nielsen, марку тримають тільки «2+2» і ТЕТ, а телеканали НТН і К1 тут впевнено обходять преміум-канали фільмів, а також новинні «112 Україна» та «Прямий» (у «Ланета» НТН зустрічається тільки на 25 місці).
Досить високі показники в альтернативі демонструє «ПлюсПлюс». Анімаційний канал тут абсолютний лідер у своїй ніші, тоді як за даними Nielsen програє «Пікселю», у якого є цифрова ліцензія (у «ПлюсПлюс» цифрова ліцензія з’явилася тільки у грудні, що може пояснити таку велику різницю у показниках). Цікаво, що «Піксель» в анімаційній ніші як і раніше обходять платні іноземні мульттелеканали: Cartoon Network і Nickelodeon, вельми хороші показники також у Nick Junior ─ стабільно у п’ятірці анімаційних телеканалів.
Високі показники телеперегляду демонструють також телеканали «Футбол 1» і «Футбол 2», борючись за 15-17 місця у загальному забігу. Помітно, що останні місяці 2019-го показники телеканалу «Футбол 2» на кілька десятих відсотка обходили телеканал «Футбол 1» (щось подібне спостерігалося у 2018-му). Поява телеканалу Setanta Sports дещо урізноманітнив нішу ─ мовник, попри присутність в окремих преміум-пакетах, в осінні місяці був третім у спортивній ніші, впевнено обходячи ефірний Xsport.
Серед кіноканалів першість традиційно у групи Viasat (TV1000 Action, TV1000, VIP Comedy) як у «Ланета», так і у BigDataRating. Серед каналів західних серіалів трійка має наступний вигляд ─ Fox, Paramount Comedy та SonyChannel. У ніші пізнавальних телеканалів найкращий результат у каналу History (хоча телеканал відсутній у “Волі”, яку вимірює BigDataRating). У п’ятірці каналів цієї ніші можна зустріти NetGeo, Discovery channel і Viasat History.
В інформаційній ніші перше місце все ще за телеканалом «112 Україна», але в останні місяці року відрив від «Прямого» став не таким помітним (у Nielsen «Прямий» вийшов на перше місце після втрати цифрових ліцензій у «112 Україна»). Впевнено третій у BigDataRating ─ NewsOne, а у «Ланета» ─ канал «24».
Абсолютний лідер музичної ніші ─ М1, за ним йде MusicBox (0,9% проти 0,6% у «Ланета»), а от третє місце у EU Music (0,47%), який перестав вимірюватися Nielsen. Телеканал М2 тільки четвертий (частка 0,25% у «Ланета»). У BigDataRating різниця між М1 і MusicBox становить все ж два рази, а М2 фактично ділить третє місце з EU Music ─ мовники йдуть нога в ногу.
Чому дані «сотень тисяч» сімей інтернет-телебачення настільки сильно розходяться щодо лідера з «еталонними» даними 2840 сімей, невідомо. Цей аналіз має ознайомчий характер і не має на меті заперечити або поставити під сумнів телерейтинги Nielsen.
Підсумки року у телерейтингах Nielsen, читайте тут.
Фото: pixabay
Підписуйтесь на «Телекритику» у Telegram та Facebook!