Раніше і зараз
За весь 2017 рік у прокаті українських кінотеатрів побувало 294 фільми, зокрема й анімаційних. З них українських було лише 22, але ця цифра здається невеликою тільки на перший погляд. Досить сказати, що в 2011 році в прокаті був тільки один український фільм – «Той, хто пройшов крізь вогонь». Але вже з 2015 року їх кількість не опускається нижче двадцяти. За підрахунками Держкіно, цього року на нас чекає цілих 49 стрічок вітчизняного виробництва. Тенденція не може не радувати.
Міжнародне визнання
Саме з анімаційних фільмів почався вихід українського продукту на міжнародний ринок. Усе та ж «Викрадена принцеса» успішно пройшла в кінотеатрах більш як п’ятдесяти країн, серед яких Франція, Німеччина, Австрія і Швейцарія. А першою ластівкою міжнародного успіху став анімаційний 3D-фільм «Микита Кожум’яка» виробництва київської студії Panama Grand Prix в 2016 році. У прокаті він, правда, провалився, зібравши тільки половину бюджету по всьому світу і зовсім мізер – в Україні. Але тоді й часи були інші.
Поява українського продукту за кордоном спровокувала й зворотну реакцію. Іноземні кінематографісти все рідше соромляться співпрацювати з Україною і приїздити знімати до нас. За останні пару років у наших краях встигли попрацювати Жан Рено, Агнешка Голланд, Тьєррі Арбогаст і Шарунас Бартас.
Погляд у майбутнє
2017-й став роком певного прориву для українського кіно, і 2018-й поки не збавляє обертів. З тих пір, як держава почала активно брати участь у розвитку кінематографії та підтримувати виробництво фільмів дзвінкою монетою, стало зрозуміло, що й з ідеями, і з можливостями їх втілювати у нас все не так вже й погано.
«Прорив української кінематографії – у багатьох речах. По-перше, цього року відбулася законодавча реформа галузі. По-друге, в прокат вийшло чимало фільмів, створених за державної підтримки. Фактично можна стверджувати, що вперше ми мали повноцінний осінній сезон прем’єр. Завдяки цьому кумулятивному ефектові вдалося вивести наше кіно в фокус громадських інтересів і, так би мовити, демаргіналізувати його», – вважає голова Держкіно України Пилип Іллєнко.
Безумовно, до якості українського кінопродукту залишається ще багато питань. І державі, і кінематографістам ще потрібно набити чимало гуль і накопичити досвіду, щоб вийтина один рівень зі світовим кінематографом. А ми будемо сподіватися, що цей перехід кількості в якість не змусить себе чекати.