4 січня з супутника AMOS-7 ізраїльської компанії Spacecom розпочав мовлення перший український телеканал надвисокої роздільної здатності 4K – «#Наше HDR». Тестова версія каналу йде у відкритому вигляді, оператором виступає державне підприємство «Укркосмос».
«#НАШЕ HDR» позиціонує себе як релакс-канал: він транслює краєвиди української природи, міські пейзажі, музеї і театри. Телеканал входить до медіагрупи «Наше Meдіа», яка об’єднує канали «#НАШ», «#НАШЕ Music», «#НАШ Kids», «#НАШЕ HDR» і ETHNO CHANNEL. Власником групи є чернівецький бізнесмен Андрій Верхоляк. Відповідно, телеканали ведуть мовлення з Чернівців.
Зі слів Андрія Верхоляка, незабаром планується запуск ще одного каналу групи в 4К – контенту в 4К у телеканалів вистачає.
«Телеканал “#НАШЕ HDR” мовить у 4К на супутнику поки тільки в тестовому режимі. Найближчими днями ми плануємо до запуску тестове мовлення в 4К на AMOS-7 другого каналу – “#НАШЕ MUSIC”. Весь контент «НАШЕ HDR» знятий в 4К. На “#НАШЕ Music” поки близько 20% кліпів за допомогою спеціальних програм транслюємо в апскейлі (процес, коли контент, створений в SD, переформатовується в HD, через що якість HD-картинки трохи погіршується, хоча й залишається на досить високому рівні, що дає змогу назвати його HD. – Ред.). До кінця року плануємо вийти на 10%. Паралельно через компанію “Космонова” з нового року ми роздаємо 4К-версії каналів по IP. “#НАШЕ Music” доступний в 4К через “Космонова” з грудня і поки що в тестовому варіанті. У операторів платного телебачення є також можливість “брати” ці канали в HD і SD», – повідомив у коментарі «Телекритиці» Андрій Верхоляк.
Технічні параметри телеканалу «#НАШЕ HDR» такі: AMOS-7 (4° W), частота 12,518 ГГц, пол. H, SR 12500, FEC 3/4, MPEG 4, DVB-S2/8SPK, FTA. Швидкість передачі відео (бітрейт) 15 Мбіт/с у HEVC (H.265), швидкість передачі аудіо близько 380 кбіт/с (AAC).
У «Укркосмосі» повідомили «Телекритиці», що мовлення телеканалу в 4К експериментальне. «Йдеться про промопроект, поки що це не штатна трансляція, а швидше технологічний експеримент. Запуск у 4К став спільною працею трьох компаній – «Наше медіа», «Укркосмос» і Spacecom, кожна внесла свою частку. Без Spacecom цього б не сталося – вони виділили ємність на супутнику. У перспективі є бажання комерціалізувати цей проект. Це дорогий проект. Оскільки йдеться про бітрейт 15 Мбіт/с, місяць мовлення може обійтися телеканалу в межах $35–40 тисяч», – розповів Юрій Баличев, перший заступник генерального директора «Укркосмоса».
«Щодо ціни поки немає інформації. Вона залежить від бітрейту. Спочатку було 15 Мб/с, стало 12 Мб/с. У нас є ідея, як влізти в 8-9 Мб/с», – додає Андрій Верхоляк.
Компанія Spacecom у своєму релізі обіцяє «помірну ціну» для 4К-мовлення. «4К телебачення – це точка росту для ТВ-бізнесу і обов’язкова складова преміумсегменту. Я дуже радий, що Україна тепер теж підтримує цю тенденцію, і що перший український 4К-канал почав мовити саме на нашому супутнику. Одним із факторів, який стримував зростання 4К–каналів, було те, що вони займають значну ємність, це дорого. Amos-Spacecom активно працює над розвитком супутникових технологій, щоб надати телеканалам достатню ємність за помірною ціною. Поява українського каналу на AMOS-7 демонструє, що нам це вдається», – каже Юда Амір, VP Sales CIS компанії Spacecom.
Один із напрямків з розвитку даних телеканалів як бізнес-проектів Андрій Верхоляк вбачає в моделі HoReCa (сегмент сфери послуг – Hotel, Restaurant, Cafe/Catering) – трансляції мовників у спортклубах, барах, публічних закладах, в аеропортах, поїздах, літаках і т. ін. Оскільки 4К-мовлення не всі кабельні та IP-мережі можуть потягнути, супутник залишається найкращим способом для отримання такого сигналу. Телеканал ETHNO CHANNEL Андрій Верхоляк планує розвивати за кордоном – у мовника є іспанська реєстрація.
Минулого року про плани із запуску телеканалу в 4К на супутнику на українському телевізійному ринку також говорив Рудольф Кірнос – генеральний директор групи каналів Vianet (NIKI Kids, NIKI Junior, EU Music і 4ever Music).
Нагадаємо, 4 провідні телегрупи (StarLightMedia, «1+1 медіа», група «Інтер» і «Медіа Група Україна») анонсували запуск HD-версій своїх телеканалів у 2020–2021 роках. Про запуск у 4К не заявляв жоден із найбільших телехолдингів.
Фото: pixabay