У турбулентні часи всі думають про те, що буде далі. Це, безумовно, важливо, але у кризовій метушні не менш важливо подумати про сьогодення. Продюсерка кінокомпанії Star Media Вікторія Бурдукова впевнена: найцінніший ресурс – час – як і раніше з нами, і головне завдання кожного професіонала медіаіндустрії сьогодні – правильно ним розпорядитися. Якщо дослухатиметеся до її дієвих і перевірених досвідом порад, криза для вас буде не такою страшною, а від карантину ви отримаєте максимальну користь.
Дайте волю звичкам і не картайте себе за це
Нарешті прийшов час сов – я і сама сова, тому помічаю це. Працюючи з дому, люди самостійно визначають свій графік, і немає нічого дивного, що у багатьох всі процеси змістилися до другої половини дня: активна робота починається до полудня, а закінчується пізно увечері. Мене це цілком влаштовує, хоч спочатку і були докори сумління, що о 10 ранку ще нічого не зроблено. Потім я зрозуміла: це не лінь, я як і раніше продуктивна, просто основні завдання вирішую не вранці, а ввечері. І, на щастя, у нових обставинах це нікого не бентежить. Тому потрібно перестати картати себе і, користуючись можливістю, працювати у зручному режимі.
Не поспішайте опускати руки – попереду безліч можливостей
Найгірше, що сьогодні можна зробити – зневіритися, опустити руки й нічого не робити. Можна скільки завгодно журитися з приводу кризи та з заздрістю дивитися на тих, у кого залишилися проєкти, якими можна керувати дистанційно, але краще від цього точно не стане. Потрібно займатися розробками на перспективу, адже мудрість Соломона «І це пройде» застосовна і до сьогоднішньої ситуації. Ми пережили багато різноманітних криз і знаємо: вони завжди закінчуються, а перемагає у результаті той, хто не втрачав часу дарма. Пам’ятайте, що там, де закриваються одні двері, завжди відкриваються інші, а ваше завдання – відшукати їх і грамотно скористатися обставинами. Це стосується будь-якого бізнесу, навіть того, який, на перший погляд, виявився на краю прірви.
Криза – найкращий час для девелопменту
У виробництві контенту етап девелопменту завжди був одним з найпотужніших, то чому б зараз не присвятити йому час, що звільнився? Він не вимагає частих вкладень, особливо якщо вам пощастить знайти ентузіастів-однодумців, які теж розуміють, що на кризі життя не закінчується. Рано чи пізно платоспроможність замовників – як каналів, так і глядачів – відновиться, їм буде потрібна нова порція контенту, і тоді у вас буде перевага перед конкурентами. Розумні люди усвідомлюють, що наслідки кризи у медіасфері будуть відчуватися ще довго: коли найскладніші часи залишаться позаду, неминучим виявиться те, що мовникам нема чого ставити в ефір. Тому навіть зараз за можливості не варто зменшувати обороти, або ж робити це мінімально.
Шукайте недорогі у виробництві проєкти – за ними майбутнє
Раніше ми цього не усвідомлювали, але до настання кризи у нас були часи, які я б назвала біблійним «сім ситих років». Продовжуючи аналогію, далі йтимуть «сім худих років» – і нам усім доведеться працювати з урахуванням цього. Ми відвикли займатися дешевими проєктами, в умовах благоденства це було нецікаво, але настають часи, коли економія стане вирішальним критерієм. Кожен продюсер відтепер у першу чергу повинен думати, як і що скоротити й оптимізувати, щоб забезпечити роботою себе і команду.
Приходить час «винахідливих» проєктів. Я навмисно не використовую слово «дешевий», адже глибоко переконана, що немає лінійної залежності між якістю контенту і його бюджетом: до певного етапу можна робити дешево, але добре. Так, неможливо створити конкурентне талант-шоу за $10 тис., але повно прикладів, коли невеликий бюджет не завадив проєкту стати хітом. The next big thing варто шукати саме у цьому сегменті.
Навчайтесь і самовдосконалюється, але з обережністю
Насамперед раджу звернути увагу на книги, які лежать у вас стопкою (і у мене, до речі, теж), але ніяк не доходять руки їх почитати – саме час цим зайнятися. Можна навіть перечитувати вже знайомі речі: так ви нічого не втратите, а навпаки – ще раз структуруєте, систематизуєте і закріпите свої знання.
А ось до освітніх послуг, які зараз скрізь пропонуються, краще ставитися з обережністю. Багато йшло на карантин з думками чогось навчитися, зайнятися новим, і ринок під це підлаштувався. Але освіта в онлайні як правило платна, тому перед тим, як вплутуватися у щось подібне, насамперед перевірте, чи немає потрібних вам знань у вільному доступі. Результати пошуків можуть вас здивувати. Другий важливий нюанс – спробуйте зрозуміти, наскільки людина, що претендує на звання коуча, йому відповідає. Пощастило, якщо вже є тренер, який підштовхує до розвитку і відстежує прогрес – частіше це набагато ефективніше, ніж просто прочитати книгу. Але, якщо мова про незнайомого фахівця, існує ризик потрапити на шахрая, який залишить і без грошей, і без навичок. У хорошого викладача обов’язково є програма навчання, він може пояснити свою методику. У будь-якому випадку, в умовах кризи ваш головний ресурс – це час, і краще використовувати як інвестицію саме його, а не гроші. Особливо коли спокус навколо занадто багато.
Не нехтуйте старими професійними зв’язками – після кризи вони вам знадобляться
Намагайтеся зберігати взаємини з колегами. Криза рано чи пізно закінчиться, і вам, швидше за все, доведеться повернутися у колишню робочу середу. Буде круто, якщо ви зробите це з цілим гаманцем (дотримуйтесь порад з попереднього пункту), збереженим здоров’ям (карантин ввели не просто так – якийсь час краще провести вдома і поберегтися) і свіжими ідеями. Але ще крутіше ви себе відчуєте, якщо вас буде кому зустрічати.
Не відсторонюйтеся і продовжуйте спілкування з колегами – телефоном або онлайн. Вони такі ж люди, як і ви, і зараз перебувають у такій само розгубленості. Мій досвід показує, що розмовляти готові всі, зокрема й телеканали, і це хороша можливість обговорювати як оптимізацію дійсних проєктів, так і виробництво майбутніх.
***
Нинішня криза позбавила нас безлічі можливостей, а величезній кількості професіоналів, особливо у медіаіндустрії, доводиться дуже непросто. Але й у таких умовах важливо мислити позитивно: по-перше, нарешті з’явився час, якого у колишній плинності завжди не вистачало, а по-друге, лягти у розпачі на диван – це найпростіший, але разом з тим і найнебезпечніший варіант дій. Є ризик розпуститися інтелектуально, просто припинити думати, а мозок влаштований так, що радісно відповість на це згодою і піде у прибирання, готування etc. Робота продюсера – як спорт: потрібно тримати тонус, щоб потім не довелося довго й болісно повертатися у форму.
Фото: Facebook-сторінка Вікторії Бурдукової
Підписуйтесь на «Телекритику» у Telegram та Facebook!