«Хотіти не зашкодить», – зазначить скептично налаштований читач. Дійсно, Держкіно ще не опублікувало остаточні підсумки Одинадцятого конкурсу, а нову партію претендентів на бюджетні кошти ще значно просіять. Однак суми, на які орієнтуються українські компанії, самі по собі демонструють наявність трендів у вітчизняному кінематографі. Судячи з нашого списку, на найбільший шматок пирога претендують мультфільми різного ступеня серйозності та масштабні історичні документальні фільми. Та давайте розберемо кожен проект окремо.
1
«Нікчеми»
анімаційний фільм (ПП «Медіаполіс»)
Потрібно від держави: 67 млн 359 тис. грн (70% загального бюджету)
Відкриває наш список екранізація дитячої книжки Володимира Нікітенка, яку знімає громадянин Вірменії Манук Депоян, вже відомий українцям завдяки «Микиті Кожум’яці» (2016). Сюжет історії передбачає, що люди народжуються заново кожні 400 років, щоб виправити свої минулі помилки, але, не пам’ятаючи минулого життя, продовжують робити дурниці. Головний герой, хлопчик на ім’я Фортунато, отримує шанс змінити це, зустрівшись із минулою та майбутньою версією себе. Книга про трьох невдах, алхіміків і другорядних італійців із характерними прізвищами (як вам «Рукадуппо»?) на перший погляд виглядає, як гумористична адаптація знаменитого оповідання лауреата «Х’юго» та «Неб’юли» Теда Чана «Купець і чарівні ворота» для молодшого шкільного віку, але очевидно, що всі збіги випадкові. Володимир Нікітенко виступить продюсером проекту.
2
«Азарт»
анімаційний фільм (ТОВ «Ейдетик Пікчерз»)
Потрібно від держави: 65 млн 883 тис. грн (100% загального бюджету)
Дует продюсера Романа Негрієнка та режисера Олексія Пантелеєва вдало висунув свій патріотичний проект «Северин» на попередньому конкурсі Держкіно. А тепер щось зовсім інше: «Азарт» позиціонується як кримінальна драма/комікс, анімована в 3D. Eidetic Pictures поки відома лише як компанія, що створює для каналу «Україна» чотирисерійну драму «Тінь сонця». Півторагодинний фільм про азартного гравця Костю, який не може з власної волі вийти з небезпечної гри, обіцяють зняти за 6 тижнів. Як показали пітчинги 11-го конкурсу, з гостросюжетними кінокоміксами в Україні щось зачастили (особливо з огляду на те, що єдиний фіналізований проект такого плану, «Фокстер і Макс», ще навіть не вийшов у прокат).
3
«Чугайстер»
анімаційний фільм (ТОВ «Т.Т.М.»)
Потрібно від держави: 37 млн 499 тис. грн (80% загального бюджету)
Хто рятує дітей з лап лихих розробників комп’ютерних ігор – батьки? Церква? Добрі дяді-луддіти? Ні, цього разу доблесний вчинок належить зробити Чугайстрові – карпатському лісовому духу, який, за легендами, харчується мавками і в цілому має досить антисоціальний спосіб життя – але не в «екшен-казці» Володимира Михайлова. Продюсером значиться Андрій Границя, який цього року відвіз інший проект «Т.Т.М», мультфільм «Кохання», на найпрестижніший анімаційний фестиваль у Ансі. Автор сценарію Ярослав Яриш вже зарекомендував себе в ще одному продюсерському проекті Андрія Границі, «Екс» (The Raid).
4
«Раз пірат, два пірат»
анімаційний фільм (ООО «Ерджі Медіа Груп»)
Потрібно від держави: 36 млн 100 тис. грн (35% загального бюджету)
«Острів скарбів» Стівенсона адаптували в будь-яких формах, у тому числі коміксах з Міккі Маусом. Як і належить культурним феноменам такого масштабу, роман породив безліч приквелів, зокрема роман «Золото Портобелло» Артура Хауда-Сміта, на написання якого дав добро прийомний син Стівенсона, і серіал Starz «Чорні вітрила», який прожив аж чотири сезони. Тепер їх побільшає: ще один приквел до знаменитого пригодницького роману створює Людмила Дубова, для якої це дебютний повнометражний фільм. Серед авторів сценарію значиться, крім інших, покійний Давид Черкаський, тож є підстави вважати, що герої «Острова скарбів» постануть у образах, відомих за однойменним мультфільмом «Київнаукфільму». Заявники розраховують завершити зйомки тільки у вересні 2022 року.
5
«Мадагаскар»
анімаційний фільм (ТОВ «Студія “Червоний собака”»)
Потрібно від держави: 36 млн грн (48% загального бюджету)
Ще одна несподівана заявка надійшла від студії «Червоний собака», яка теж зачастила в Ансі. Копродукційний мультфільм про війну (!) замахнувся на Франца нашого Кафку – саме з його світами, згідно з синопсисом, перегукується «Мадагаскар». Режисер і автор сценарію Іван Орленко відомий за фільмом «У нашій синагозі», який отримав на нещодавньому ОМКФ диплом FIPRESCI як найкраща короткометражка. У «Мадагаскарі» Орленко повернеться до теми єврейської спільноти, але дія відбуватиметься в гетто, де по-експресіоністськи безіменний Кінооператор повинен зняти сцени «розкішного життя» – звісно, постановочні. Проект про своєрідне потьомкінське село буде створюватися в Україні та Франції, в цілому знадобиться понад 400 знімальних днів.
6
«Операція “Земля”»
анімаційний фільм (ТОВ «Біофьюл Технолоджи Україна»)
Потрібно від держави: 30 млн грн (38% загального бюджету)
Ще один копродукційний проект: від України режисером виступає львівський мультиплікатор Сергій Могильний, від Польщі – Вальдемар Мордарський, який брав участь у створенні чудового фільму з Рутгером Гавером «Млин і хрест», у якому ожили полотна Брейгеля. Сценарій Тіма Веренка, адаптований вже згадуваним нами Ярославом Яришем, розповідає про інопланетянина Флорко, який знайомиться з українською дівчиною і готовий заради неї врятувати Землю від знищення міжгалактичним тираном. Якщо вірити концепт-арту, українка Кріста – дівчина дуже незалежна, хоч і змушена чекати допомоги від інопланетного гостя: вона старанно вчиться і прагне потрапити в космічну програму. (Шкода, що українське ігрове кіно в плані прогресу досі так сильно відстає від анімаційного – і фантастичного.) І все ж, коли ТОВ «Біофьюл Технолоджи Україна» встигли перекваліфікуватися з геологів у мультиплікаторів?
7
«Лабра Кадабра»
мультсеріал (ТОВ «Студiо КАПI»)
Потрібно від держави: 25 млн грн (70% загального бюджету)
Несподівано побачити серед купи 3D-мультфільмів заявку на виробництво фільму в техніці stop motion. Українсько-білорусько-литовський проект змальовується рядком у синопсисі: «Миша як причина хаосу в лабораторії»; виживши після експериментів, персонаж-мишеня стає непереможним. На жаль, від дитячого проекту навряд чи варто очікувати, що після цього він піде війною на капіталістичні фармкомпанії, але «Мишаче полювання» з елементами фантастики – саме по собі непоганий початок. Заявлено 26 серій по 5 хвилин кожна. Продюсує «Лабру Кадабру» голова Studio Kapi Михайло Маргуліс, під керівництвом якого зараз також створюється 3D-мультфільм «23 образи Петрика П’яточкіна».
8
«Роксолана»
анімаційний фільм (ТОВ «Анімаград»)
Потрібно від держави: 25 млн грн (25% загального бюджету)
Новий масштабний проект «Анімаграда» і режисера Олега Маламужа («Викрадена принцеса: Руслан і Людмила») розповідає альтернативну версію перебування Роксолани в Стамбулі: мовляв, разом із султаном норовлива українка вирушає в подорож, щоб врятувати весь світ від війни. Частка передбачуваної участі Держкіно в проекті приблизно відповідає тій, що була видана «Руслану та Людмилі» – тоді за загального бюджету 95 млн грн держава внесла свої 19,5 млн. Судячи з наданих «Анімаградом» документів, крім Міністерства культури, фінансування «Роксолані» також надасть компанія SSVG East Fund Investment Limited.
9
«Подарована краса»
анімаційний фільм (ТОВ «Медіа Інвентор»)
Потрібно від держави: 22 млн 221 тис. грн (100% загального бюджету)
Чугайстер пішов, мольфарам приготуватися! Пригодницький еко-мультфільм від режисера Володимира Нужного розповість про дівчинку, яка рятує карпатський ліс завдяки своєму дару – вона розуміє мову звірів і рослин. Сценаристи Тарас Боровок і Дмитро Наумов відомі за спільною роботою над «Шляхетними волоцюгами» і (раптово) «Свінгерами-2», а в цьому проекті виступають заодно і в ролі продюсерів. Учергове доводиться хитати головою від того, що за актуальну та політизовану тему – вирубка лісів – беруться мультфільми, тоді як ігрове кіно вдає, що раз свого Пола Шредера у нас немає, то й про кліматичний апокаліпсис нехай знімають інші.
10
«Жінки Мазепи»
документальний фільм (ООО «ТЕТ-Продакшн»)
Потрібно від держави: 21 млн 79 тис. грн (100% загального бюджету)
Якщо вас дивує, що серед високобюджетних 3D-мультиків затесався документальний фільм із таким самим бюджетом, видихніть: творець проекту «Україна. Повернення своєї історії» Акім Галімов і режисер Дар’я Саричева грошей на вітер не пускають, подорожуючи Європою у пошуках легендарних українських артефактів. Цього разу зйомки заплановані в Румунії, Польщі, Греції та Росії (як нелегко доводиться українцям в музеях останньої, Акім уже розповідав у інтерв’ю «Телекритиці»). Предметом розслідування стане особисте життя гетьмана; творці «Жінок Мазепи» обіцяють навіть пролити світло на його загадкових спадкоємців. З огляду на те, що Mazeppa як герой-коханець відомий і за межами України – згадайте хоч поему Байрона – проект цілком може виявитися експортним. Сценаристом значиться Андрій Кокотюха, який не потребує представлення («Червоний»).
11
«Кузюка»
мультсеріал (ТОВ «Медіа Інвентор»)
Потрібно від держави: 12 млн 947 тис. грн (100% бюджету)
Уже згадуваний нами продюсерський дует Наумов-Боровок подає на конкурс ще один недешевий проект – анімаційний серіал, що складається з 24 епізодів. У найкращих традиціях піратських версій «Покемонів», йдеться про істоту на ім’я Кузюка, яка бореться зі злими Бульбагором і Термітаром. Серіал може похвалитися виховною функцією, тому що заголовний герой буде не тільки відбивати атаки лиходіїв, а й читати своєму другові та творцеві – п’ятирічному Юрі – нотації про те, чому ті чинять погано. Сценарій написаний Юрієм Васюком, який вже набив руку на дитячих постановках (п’єса «Про лисицю-вегетаріанку та вовка в овечій шкурі» та інші).
12
«Львівський трикутник»
документальний фільм («Чілі Пікчерз»)
Потрібно від держави: 12 млн 235 тис. грн (50% загального бюджету)
Режисер фільму «Крути 1918» Олексій Шапарєв цього разу не подає на конкурс ігрове кіно, зате претендує на фінансування з анімаційною комедією («Бурхливі дні майора Бурі») і документальною стрічкою «Львівський трикутник». Ця спортивна докудрама заснована на книзі Артема Атояна «Гран прі Львова», присвяченій престижній серії автомобільних гонок, яка існувала задовго до «Формули-1». Фільм готовий відповісти на запитання, чому з 1933 року «Леополіс Гран прі» більше не проводився, переїхавши в Монако. Знімати планують лише 22 дні, зате не тільки в Україні, а й у Німеччині, Франції та Італії.
З повним списком учасників 12-го конкурсу Держкіно можна ознайомитися за посиланням.