Генпродюсер нішевих каналів «Медіа Групи Україна» Іван Букреєв дав ексклюзивне інтерв’ю «Телекритиці». Які серіали вийдуть восени на «НЛО-TV»? Коли чекати продовження «Інфоголіка»? Які ще дві комедії телеканал готує для кінопрокату? Про перспективи трьох власних анімаційних серіалів та перехід власного виробництва на українську мову, читайте далі.
Іване, завершується весняний сезон – час підбивати перші підсумки. У вас на «НЛО-TV» цієї весни вийшла фактично одна прем’єра – ситком «Швидка». Чи задоволені показниками? Буде продовження?
Для початку показники були нормальними. У нас на каналі прем’єри йдуть нижче, ніж потім серіал набирає в цифрах під час повторів – це уже стандартна практика. Так було з «Суперкопами», «Сишиш-шоу». Це питання накопичення епізодів та «розкачки» серіалу, впізнаваності його аудиторією. У першому сезоні було 30 серій. Далі буде більше.Зараз ми готуємо наступні 30 серій до зйомок. Другий сезон вийде восени. Знімає, як і перший сезон, «17 продакшн» Андрія Бурима. Згодом буде третій сезон.
Що ще готуєте на осінь на «НЛО-TV»?
Крім 2-го сезону «Швидкої» вийде комедійний ситком «Громада» – про райраду, міське самоврядування. Дівчина головного героя керує одним із районних підрозділів разом зі своєю молодою командою та частиною людей старшого покоління. Це, як і «Швидка», комедійний ситком з елементами драми, але це не буде драмеді. Знімає його нам продакшен Сергія Куніцина – він один із облич каналу. У нас в ефірі йшли його проекти «Оттак-мастак», «Роздовбаї», «Чистоплюї». Плануємо зняти 30 серій, в ефір ситком вийде наприкінці року.
Можливо, восени зробимо ще релонч «Копів». Подивимось. У розробці також проект із робочою назвою «Преподи». Його робить нам Андрій Танабаш. Восени буде продовження «Кураторів». Це основні наші проекти, якщо говорити про ситкоми.
«Громада» виглядає як грантовий проект. Ви виграли грант?
Ми подалися на пітчинг програми USAID, нприкінці квітня пройшли у другий тур. «Громаду» писали не під грант, а з власних міркувань, з позиції того, як ми бачимо розвиток серіального продукту на каналі. Коли написали майже увесь сезон, то дізналися, що USAID цього року робить великий відкритий пітчинг. Ми подали на нього 5 проектів, два з яких пройшли перший етап. Другий проект – це другий сезон «Швидкої». Це ще не фінал, а лише півфінал. За умовами пітчингу могли подаватися всі медійні проекти – прокатні, телевізійні, діджитальні. Крім нас на цей пітчинг подавалися «Плюси», «Україна», канали SLM, «Інтер» і дуже багато різних незалежних історій від сторонніх продакшенів для інтернету.
Я так зрозумів, що тематику соціальних професій – медиків, студентів, чиновників – ви продовжуєте «юзати», розвивати в своїх проектах і надалі. Правильно?
Ми стараємося закладати в наші проекти соціальні елементи. Ми підтримуємо стандартні моральні цінності, форми diversity, соціальний позитив і трішки підштовхуємо людей до того, аби вони вчилися мислити, наближалися до європейських цінностей.
У лютому вийшов у прокат ваш другий фільм – «Зустріч однокласників». Чи задоволені зборами комедії? У датчан, у яких ви придбали формат, вийшло три частини. Я їх переглянув – тільки не питайте, де саме. Я так розумію, ви вирішили не дуже адаптувати першу частину – вона надто близька до оригіналу. Чи не забагато відвертих сцен? Друга частина про похорони, «випускники» йдуть у суцільний відрив… Чи чекати продовження?
«Зустріч однокласників» зібрала в прокаті практично 8 млн гривень. Це в 1,5 разу більше ніж було в «Інфоголіка» 5 млн гривень. Бюджет «Зустрічі однокласників» становив 6 млн гривень. Звісно, зібрали в прокаті непогано, але ми прагнули більшого – ставили планку 12–14 млн гривень. Якщо б ми окупилися в прокаті – можливо, було б продовження. Прокат пройшов не провальним, але й не ідеальним, тому ми вирішили сконцентруватися на розробках власних історій. Якщо чесно – не дуже люблю купувати формати. Цього разу це був швидше виняток, оскільки йшлося про спільну ідею – нашу, прокатника та наших друзів у Литві. Ми воліємо все ж таки розробляти власні ідеї і мати права на все і без обмежень по всьому світу.
«Зустріч однокласників» зібрала в прокаті майже 8 млн гривень. Це в 1,5 разу більше, ніж було у «Інфоголіка» (5 млн гривень). Бюджет «Зустрічі однокласників» становив 6 млн гривень. Звичайно, зібрали в прокаті непогано, але ми хотіли більшого – ставили планку 12–14 млн гривень
Українська адаптація справді близька до оригіналу, але ми в ній багато чого змінили. Фінал у нас інший. У нас інша історія того, як Олексій заляпав обличчя, а момент, коли герою Бурима фарбували волосся, ми самі вигадали. Не питайте де, але я також бачив датський варіант, а ще литовський, естонський і навіть фінський. Німці також зробили свою адаптацію з Тілем Швайгером минулого літа, але я бачив тільки трейлер. Мені є з чим порівнювати. Багато маленьких елементів у комедії ми все ж таки змінили, бо рівень відвертості у скандинавів інший, ніж у нас. Ми переробили епізоди в бані та гоління в душі – зробили їх більш зрозумілими нашій аудиторії. Ми довго сперечалися з редактором, режисером щодо того, як правильно це подати. Зробити лайтовіше, ніж вдалося нам, було вже нікуди.
Чи задоволені розкладом фільму в кінотеатрах? Чи достатньо було вечірніх показів у кінотеатрах, які вас брали? Яка кіномережа не взяла фільм? Чи не образив, часом, прокатчик?
Якщо брати по кіномережам, то «Зустріч однокласників» була у всіх. А от «Інфоголік» принципово не брав «Батерфляй». Наскільки я знаю, вони потім шкодували з приводу цього. Тепер наш фільм не взяли хіба що маленькі кінотеатри – їх дуже багато, але в загальному бокс-офісі їхня частка невеличка. Ситуація порівняно з 2017 роком дуже змінилась. Нашим дистриб’ютором була компанія MMD – ми розуміємо одне одного: ми зростаємо, вони зростають. Їхньою роботою ми задоволені. Рому (Роман Мартиненко, гендиректор. – Ред.) я знаю як сумлінного працьовитого хлопця дуже давно – ще з часів, коли працював на «Плюсах». З «Інфоголіком» ми були початківцями – це наша перша історія. До речі, в MMD зараз ексклюзив із Film.Ua. Якщо б ми пішли до великої дистриб’юторської компанії – такої, як B&H, не знаю, як би до нас поставилися. Зараз B&H важко працювати з такою великою кількістю мейджорів. Після об’єднання Disney і Fox невідомо, що буде тепер з дистрибуцією кінотеатральною і телевізійною. Поки що вони працюють окремо, хоча в Лос-Анджелесі цьогорічні скрінінги будуть уже об’єднані – на студії Disney.
«Інфоголіка» принципово не брав у прокат «Батерфляй». Наскільки я знаю, вони потім шкодували з приводу цього. Тепер наш фільм не взяли хіба що маленькі кінотеатри – їх дуже багато, але в загальному бокс-офісі їхня частка невелика
Щодо кінотеатрів, то я дуже добре ставлюся до них – із розумінням. Екранів у нас, на жаль, не дуже багато. Хоча за останній рік достатньо непогано зріс кінотеатральний ринок. Вони виступають заручниками в умовах, в які ставлять їх прокатники щодо кількості залів, які зараз є. Насправді, до великих мереж взагалі нема жодних питань. Здебільшого це багатозальні кінотеатри. Якщо ти не отримуєш окремий зал на весь день, то тобі дістається доволі непоганий розклад виходу фільму. Маленькі кінотеатри з одним-двома залами також можна зрозуміти – якщо у прокаті є блокбастер, мейджорський фільм, то постає питання виживання та бізнесу. Не можуть вони в один кінотеатр, де максимум 6-7 сеансів, втиснути всі 20 фільмів, які наразі йдуть у прокаті. Постає питання вибору. Наші партнерські мережі – це «Мультиплекс», CinemaCiti, «Оскар». У «Мультиплексі» в нас був найкращий розклад. У CinemaCiti пройшли дві наші прем’єри. «Планета кіно», в принципі, давно добре ставиться до українських фільмів. І якщо фільм більш-менш нормально йде, вони його знімати не будуть. Однак у «Планеті кіно» більше гурманів, вибагливої публіки, преміум-аудиторії – вони менше сміються. Їх «розкачати» набагато важче, ніж аудиторію «Мультиплексу».
Кому відійдуть телеправа, інтернет-права «Зустрічі однокласників»? Пригадується, позаторік прем’єру «Інфоголіка» на День Незалежності показав «Новий канал».
Де вийде телепрем’єра – поки що не знаю, тривають перемовини. Зараз реалізуємо VoD-права на Меgogo і Sweet.TV. І там, і там, буде поштучний продаж. Спочатку плануємо реалізувати EST та tVоD, а потім вже будемо продавати права sVоD. У відкритому доступі на YouTube розміщувати фільм ми не плануємо. Це трішки сrazy-історія – розміщувати прокатні фільми на YouTube. Було б правильніше це робити для артхаусу чи документалки, які не можуть знайти комерційну аудиторію.
Український трафік в 1 млн переглядів на YouTube – це не більш як $600 доходу. YouTube платить лише 60 центів за 1000 переглядів з України. Наші серіали ми, звичайно, розміщуємо на YouTube. Це такий маркетинговий інструмент і можливість легального доступу для нашої фан-бази. YouTube приносить незначні гроші, хоча в нас скоро буде вже 1 млн підписників,а щомісяця наш YouTube-канал збирає до 20 млн переглядів. Цифри ніби великі, однак у грошах це не порівняти з нашим слабким рекламним ринком.
Коли чекати на другу частину «Інфоголіка»? Що ще у вас у планах із повного метру? Пригадується, торік восени ви анонсували розробку фільму під назвою «Бурштинові копи».
Кіновиробництво ми продовжуємо. Зараз написана друга частина «Інфоголіка». Ми спочатку думали прив’язати сюжет другого «Інфоголіка» до Нового року, та потім відмовились від цієї ідеї. Друга частина вийде або на 14 лютого або на 8 березня наступного року. Зараз сконцентровані на підготовці виробництва. Написали також сценарій комедії «Бурштинові копи». Наразі готуємо її до зйомок паралельно з «Інфоголіком-2». Зараз ми в пошуках спонсорів. Вже є кілька спонсорів, від яких ми отримали підтвердження. Шукаємо ще спонсорів, після чого зайдемо у виробництво.
Також наприкінці минулого року ми відзняли «Пограбування по-українськи», наразі монтуємо. Це оригінальний сценарій – комедія про звичайного хлопця, який за певних життєвих обставин вирішує пограбувати банк. Він бере кільканадцять людей у заручники, які його починають підтримувати. Коли він хоче здатися, вони беруть усе в свої руки… Плануємо вийти в прокат в кінці року або на початку наступного – визначимося з датою ближче до Одеського кіноринку. Дуже вже щільно запланована осінь – є лише два вікна, куди можна вклинитися.
Друга частина «Інфоголіка» вийде або на 14 лютого, або 8 березня наступного року. Зараз сконцентровані на підготовці виробництва. Написали також сценарій комедії «Бурштинові копи». Зараз готуємо її до зйомок паралельно з «Інфоголіком-2»
У новорічну ніч на «НЛО» вийшла власна анімація. У вас в розробці цілих три мультсеріали. Це прибуткова історія для бюджету маленького каналу?
Ми показали в новорічну ніч по дві серії двох мультсеріалів – «Небезпечна зона» и «Чортовийки». Це був новорічний спецпроект, ми більше не повторювали його. Зараз працюємо над трьома проектами, один із яких – «Комахи» – ми поки не «прем’єрили». Зараз ми допрацьовуємо епізоди, які ми зробили. Працюємо з покращенням звуку, заставок, розкадровки, накопичуємо кількість серій. З певних проектів у нас було по 5 серій, з деяких – дещо більше. У ніч на 1 січня рейтингові показники були так собі, а в день 1 січня, коли ми повторювали, показники були вже добрими – такі, які ми, в принципі, очікуємо від проекту. Восени вже будуть повні сезони. Бюджет каналу невеликий, тому й рухаємося повільно – не можемо відразу виділити великі гроші на ці мультсеріали.
Як програмуватимете анімацію – раз на тиждень, за американським варіантом?
У нас є кілька варіантів. Можливо, блоком раз на тиждень після «Мамахохотала» в неділю. Приблизно так показує Fox свої анімаційні ситкоми. А може, поєднаємо в блоці з «Сімпсонами» в будні або на вихідні.
Анімацію після новорічного показу ви не викладали в інтернет. Чому?
Нас запитували про це фанати. Поки немає повних сезонів, ми викладати не будемо. Хочемо спробувати VоD-продаж. Тому що «Комахи» та інші проекти можуть бути цікавими поза межами України. З викладенням в інтернет виникне питання геотаргетингу – нам доведеться або блокувати суто територією України або не викладати на YouTube взагалі, поширюючи в OLLTV, Меgogo і Sweet.TV і продаючи телевізійні та VоD-права за межами України.
«Комахи» мають дуже непоганий потенціал у закордонному «тревелінгу», тому що сюжет найменше сконцентрований на Україні порівняно з іншими. Вони більш нейтральні та загальні. Тоді як два інші проекти – більш україноцентричні, в них йдеться про наші суспільні проблеми, реалії. У медіагрупи є департамент дистрибуції, який очолює Ірина Чорняк. Вони уже звертаються до нас, аби ми давали максимум матеріалів для каталогу. Думаю, до MIPTV ми підготуємо повний пакет з «Комах» – з перекладами англійською, субтитрами, адаптованою графікою, логотипами.
Мультсеріал «Комахи» має дуже непоганий потенціал у закордонному «тревелінгу», тому що сюжет найменше сконцентрований на Україні порівняно з іншими
За якої кількості повторів ви окуповуєте свої серіали в телеефірі?
Якщо говорити про прибутковість – то це винятково питання ротації. «Копи», «Сишиш-шоу» були у нас сотні разів у ефірі – ми їх амортизували ще в 2016-му. У середньому між 5-м та 10-м показом у нас окуповується продукт – залежно від бюджету, від сезону.
Торік у Нацраді під час продовженні ліцензії ви казали, що цього року на телеканал «Ескулап» чекає перезапуск. За концепцією це має бути інформаційно-просвітницький канал. Усі подумали, що йдеться про канал на зразок «Мега».«Ескулап» чи не єдиний канал без супутникової ліцензії – на супутник плануєте вийти?
Ми плануємо робити релонч «Ескулапа» десь наприкінці року – у грудні, або на початку весни 2020-го. За концепцією це буде пізнавально-розважальний канал. Частково будемо використовувати бібліотеку «НЛО», частково – закупний контент. На супутник вийдемо десь ближче до запуску. Якщо б канали закодувалися, ми б могли роздавати сигнал у MPEG-4 і заощадили б багато грошей і ресурсу. Але кодування постійно переноситься. До останньої озвученої дати – 20 січня 2020 року – ще потрібно дожити.
Торік восени ви анонсували на презентації групи, що плануєте розвивати канал «Індиго» – хочете запустити жіночий детективний серіал власної розробки. Не простіше на «НЛО» його показати?
Поки не можу розповісти деталі, однак перший сезон цього серіалу вже майже написано. Будемо знімати влітку цього року. Це буде годинний детективний серіал, процедурал із елементами комедії. Головний герой – чоловік, його напарницею буде жінка. Як показує західна практика, для жіночих детективів потрібен чоловік – «Монк», «Елементарно». Серіал буде українською мовою, вже майже готово 20 серій. Зніматиме сторонній продакшен, який саме – поки секрет. Восени у нас буде його презентація для рекламодавців. Сценарій дуже класний. Подивимося на результат. Можливо, й на «НЛО» вийде або на «Україні».
Канал «Індиго» ми активно розвиваємо. Торік ми вийшли на частку 0,85%, цього року сподіваємося вийти на 1,1–1,2%. На каналі добре працює «Реальна містика» і західні процедурали. Зараз на ньому йде СSІ, а восени буде «Закон і порядок» – він найкращий серіал для домогосподарок.
У вас у групі є власний продакшнн – «Теле Про». Вони не дуже ображаються, коли ви віддаєте все власне виробництво на аутсорс – стороннім продакшенам?
Не думаю, що вони ображаються. У них така завантаженість проектами «України», що просто фізично їм буде важко потягнути ще й наші проекти. Вони на рік виробляють по близько 100 серій «Реальної містики», «Агентів справедливості» і ще кілька процедуралів. У них близько 500 годин контенту. Це дуже важко. Один невеличкий продакшен може виробити десь 60 серій ситкому на рік. А це приблизно 100 днів зйомок на рік. Потрібен ще місць-другий на підготовку, а також постпродакшен. За нашими ігровими комедіям ми йдемо в зйомках щощнайменше по 15 хвилин «виробки» на день. Приблизно дві півгодинні серії знімаємо за 3 дні. Ситкоми – це не драми, які можна спокійно за день знімати по 20 хвилин тривалості серії.
«Теле Про» спеціалізується на великих обсягах виробництва скріптед-реаліті, процедуралів – це довгограюча історія. Багато конкурентів намагалися наздогнати, розробити щось схоже і ні в кого наразі не вийшло. У «Плюсів» був гарний приклад зі «Школою». Наскільки я знаю, серіал мав стояти в сітці вдень. Але програмний директор ризикнув, поставив у прайм – ніхто не вірив, але все спрацювало. Я також підколюю програмного директора «України», щоб «Реальну містику» поставила в прайм. В «України» настільки чітко вибудована сітка буднів від ранку до прайму, що навіть якщо б якийсь телеканал запустив у ці слоти «Голос» чи великі проекти, як у СТБ, шансів перемогти не було б. Тому я думаю, що нічого не зміниться – у 2019–2020 роках «Україна» буде каналом №1. Коли за день проекти «України» беруть частку близько 20%, то шанси в сторонніх каналів взяти середню частку за день чи тиждень більшу, ніж у «України», мінімальні.
У 2019-2020 «Україна» буде каналом №1. Коли за день проекти «Україна» беруть частку близько 20%, то шанси у сторонніх каналів взяти середню частку за день або тиждень більше, ніж у «України», мінімальні
Наступного року у Nielsen завершується контракт із ІТК. Якщо замінять вимірювача на Kantar і в «України» цифри просядуть, що робитимете?
Думаю, глобально зміна вимірювача телерейтингів нічого не змінить. Ну, можливо, за якимось аудиторіями не буде лідерства, та загалом об’єктивно «Україна» – найпотужніший телеканал.
Вас долучили до розважальних проектів «України». Вам самому подобається остаточний результат шоу «Без паніки»? Не забагато ведучих? Коли завершується сезон? Чи буде продовження? Формат лайт-найт-шоу – це не формат «України», не простіше на «НЛО» транслювати?
Скажімо так, глобально – нормально. Але ми, команда проекту, прагнемо вищих показників з частки та цікавіших випусків за змістом. Наразі вони не рівні. Є випуски, які мені дуже подобаються, є нормальні і ті, які не подобаються. У період становлення проекту, стислого бюджету і в умовах українського ринку – це нормально. Наразі проект розвивається – редакторська і сценарна група притираються одна до одної. Я думаю у них усе вийде добре. Ведучих не забагато, всі ролі, діалоги між ними розписані. Багато залежить від гостей, від настрою самих ведучих. Зйомки у нас йдуть за день до ефіру. Сезон завершується 0на початку липня, а новий почнеться десь у середині серпня. Буде місяць відпустки. У «НЛО», на відміну від «України», інші фінансові можливості – ми не потягнемо цей проект. «Україна» розвиває різні розважальні жанри – у тому числі лайт-найт-шоу, талант-шоу. Приклад останнього – «Диво-люди». Скоро будемо повідомляти про велике розважальне шоу. Треба трохи почекати.
Це форматне шоу? Під вашим керівництвом?
Це власна розробка. Так, під моїм керівництвом. Це наразі все, що можу розповісти.
Яка доля «Шоу братів Шумахерів»? Чому їх не було в цьому сезоні? Восени будуть?
Весною їхній слот зайняло шоу «Диво-люди». Восени їх можна не чекати.
Скоро будемо повідомляти про велике розважальне шоу для «України». Треба трохи зачекати. Це власна розробка під моїм керівництвом. Це поки все, що можу розповісти
У вас у денних слотах дуже вдало працює мультсеріал «Сімпсони». Що ще із закупного контенту готуєте?
«Сімпсони» у нас залишаються в передпраймі буднів із марафоном на вихідних. Із західних серіалів у нас буде другий сезон «Орвілла». Ми будемо дублювати його українською та транслювати разом із першим. Це фантастичний серіал, загалом 26 серій – у першому сезоні 12 серій, в другому – 14. Ми купили мультсеріал American Dad, наразі він дублюється українською. Є ще кілька західних серіалів, які ми майже купили, але я зараз не можу говорити про них. Це процедурали з елементами гумору. У нас не так багато грошей, аби купити все. І не так багато слотів, де б ці серіали можна було розмістити. Можливо, наприкінці року або на початку наступного ми докупимо.
Щодо кіно – у нас є «Зоряні війни». Це була спільна угода з каналом «Україна», вони її вели – права куплено і для «України», і для «НЛО». «Україна» на Новий рік показувала уже після нас – перший вихід був у нас у грудні. Я півроку вів переговори з Disney, аби зробити офіційну адаптацію 4 частини, яка вийшла в 1987-му. Була лише озвучка. Ми докупили її у Fox – тоді ще незалежного, а нині діснеївського підрозділу, і разом з «Людаєном» зробили адаптацію. У мене є копія зі звуком 5,1 – це кінотеатральна якість. Маємо бібліотеку МGM, де є перший «Термінатор» і багато екшенів. Потім докупили бібліотеку «Коробки», де є другий «Термінатор». На жаль, права на франшизи розкидані по різних компаніях. «Коробка» багато років тому збанкрутувала, її бібліотека «гуляла», зараз вона на дистрибуції в австрійської компанії. У цьому пакеті є також «Рембо-1-3», «Універсальний солдат», «Скелелаз», «Червона спека», «Спека». З прем’єр у нас буде останній Tomb Raider, The Magnificent Seven. Веду переговори щодо ще кількох невеликих пакетів. Збираємо потроху франшизи. Це дуже непросто.
Ми купили мультсеріал American Dad, поки він дублюється українською
Дивлячись на сітку «НЛО» сьогодні і два роки тому, диву даєшся, як легко канал перейшов на українську мову. Чи дійсно було так легко? Чи готові до нещодавно ухваленої квоти 90% української мови?
Ми перехід почали в 20016-му. «Мамахохотала» перейшли на українську в 2017-му, коли тільки ухвалювали закон. У 2017-му ми почали повне виробництво українською. Важко було не з точки зору впровадження такого рішення, а з точки зору готовності українських акторів перейти на українську. «Суперкопів» перші два сезони ми знімали російською, хоча другий сезон планували знімати уже українською. Українською у нас був третій і четвертий сезони – сценарій писався українською, герої адаптовувалися в специфічну мову героїв, щоб вони відрізнялись один від одного. Це був кінець 2016-го, всю весну 2017-го актори з викладачами вдосконалювали українську.
Сашу Бурима ідея робити серіали українською захопила. Хоча спочатку шокувала. Вони не розуміли, як перейти на українську всім кастом – вони були трішки розгублені. Третій та четвертий сезони «Копів», які були зняті повністю українською, я вважаю найкращими у франшизі. Українська додала трохи більше колориту персонажам. З переходом проектів на українську за показникам ми дещо просіли – зокрема і за власними проектами. На початку минулого року ми перейшли на прем’єри суто українською. Аудиторія вже звикла, зрозуміла і показники стабілізувались, тепер ми плануємо зростання. До запровадження квоти в 90% я ставлюся спокійно. Упровадження цієї квоти прибере лише невелику частку наших старих проектів, які йдуть зараз у повторі. Наприклад, «Сисиш-шоу».
Знаю, що ви – противник роздачі державою грошей на фільми. Але маємо уже три випадки, коли комерційне кіно повертає виділені Держкіно кошти. Ви казали, що чекаєте спонсора на своє кіно – може, в держави варто попросити?
Держкіно варто давати кошти лише на комерційні проекти і лише з умовою їх повернення в подальшому. Можливо, ми подамося на пітчинг. Тут постає питання вартості технічних груп для кіно і окремо серіального виробництва. Значно підвищилися розцінки на виробництво. Зараз ми вже вирівнялися з Литвою. Хоча у Литві працюють рібейти 30%. Держкіно я вдячний за те, що посприяли тому, щоб прибрати ПДВ з квитків у кінотеатрах, виробництва та адаптації українською мовою контенту. З продакшеном ми підписуємо договір, від Держкіно отримуємо посвідчення національного фільму і після цього робимо оплату уже без ПДВ.
Зараз «НЛО»на супутнику тестує HD–мовлення. Коли плануєте повноцінний запуск у HD?
Наразі не можу сказати. Але ми готуємо бібліотеку, збираємо контент у HD-версіях – як наш, так і західний. Усі давно знімають в HD, але не всі накопичували копії в HD. Тут постає питання монетизації. На HD-версію має бути великий запит у людей, які мають обзавестися великими телевізорами, або запит від провайдерів платного телебачення. Доцільність тримати окремий HD-сигнал на супутнику має бути співставлена з грошима, які ми отримуємо. Плюс – затрати, які йдуть на плей-аут у HD. Слід розуміти, що HD-версія запускатиметься паралельно з SD-версією, бо не всі глядачі, кабельні провайдери зможуть прийняти тільки HD-картинку. Для цифрових провайдерів, ІРТV, ОТТ, можливо, було б логічніше роздавати HD-версії каналів, як це зараз робить «Футбол 1/2».
Держкіно я вдячний за те, що посприяли, щоб прибрати ПДВ з квитків у кінотеатрах, виробництва та адаптації українською мовою контенту. З продакшеном ми підписуємо договір, від Держкіно отримуємо посвідчення національного фільму та після цього робимо оплату вже без ПДВ
Телеканали телегруп два роки тому відкрили для себе дистрибуцію провайдерами платного телебачення. Який відсоток доходу приносить «НЛО» дистрибуція каналу зараз?
Я знаю цю цифру, але наразі не можу її озвучити. З доходами від реклами доходи від дистрибуції не дуже неспівмірні за сумою.
Чи зможе «Суспільне» стати п’ятою медіагруппою? У них бюджет 1 млрд гривень. Скільки національних телеканалів ви б запустили за таку суму?
Два національні телеканали спокійно можна зробити за таку суму. Я не заздрю Зурабу Аласанії, поважаю усе, що він робить. Простіше було б усе спалити, закрити, всіх звільнити і відкрити нове. На НСТУ кошти розподіляються неефективно, тому що утримується ціла «махіна». Я б, наприклад, не взявся робити цю історію. Це майже нереально. Я розумію, що йому дуже непросто – передусім політично. Можливо, можна було за цей час зробити щось більше. Наприклад, провести «шокову терапію». Але там живі люди працюють, 7 тисяч сімей викинути на вулицю не вийде. Хоча торік у них відбулися солідні скорочення, однак цього мало. У нас у штаті, наприклад, працює 36 людей на два канали. У нас спільні з «Україною» юристи, фінансисти. Загалом, можливо, до 50 людей назбираєтья. Усе виробництво в нас на аутсорсі. Маленькому каналу неефективно тримати продакшен, великому це більш логічно.
І наостанок – інтернет уб’є ТБ? Коли?
Сервіси типу Netflix – точно не конкурент. У ОТТ-сервіси інтегроване телебачення, а тому не можу сказати, що вони відбирають аудиторію в телебачення. YouTube – це швидше доповнення до ТБ, іграшка молодої аудиторії передусім. Звісно, аудиторія телебачення скорочується, але якщо говорити про повну відмову від телебачення – то це вже не такий і великий відсоток. Більшість людей, сидячи на дивані та дивлячись ТБ, скролять Facebook, дивляться якісь ролики на YouTube, переписуються з друзями в месенджерах, читають новини на сайтах. Навіть на YouTube багато людей дивляться прямі ефірі телеканалів, якщо говорити про інформаційних мовників. Або дивляться серіали в записі. На відміну від США, де є DVR, і весь відкладений контент зараховується в панель, у нас такого немає. У нас є перегляди на YouTube, кечап на ОТТ-платформах, але вони ніяк не рахуються. У США ця історія монетизується. Наприклад, на DVR-пристроях ти не можеш перемотати рекламу.
Фото: Анна Федорук