29 червня президент Володимир Зеленський підписав указ про призначення своїм позаштатним радником екс-керівника медіагрупи StarLightMedia та екс-гендиректора телеканалу СТБ Володимира Бородянського. Він повідомив, що планує розвивати гуманітарну сферу. ЗМІ пророкують Бородянському посаду керівника об’єднаного міністерства, яке планують створити з міністерств культури, інформаційної політики та молоді та спорту. В інтерв’ю Liga.net «гуманітарний» радник президента розповів про роботу на державу, вперше прокоментував причини звільнення зі StarlightMedia, а також поділився своїм баченням того, як зробити ЗМІ прибутковими і незалежними.
Про звільнення з телехолдингу Віктора Пінчука. «Менеджер керує компанією, зважаючи на своє розуміння, як розвивати і досягати цілей, але це бачення має збігатися або бути погоджене з акціонером. У Starlight була дискусія, що і як потрібно робити далі, і на якомусь етапі ми розійшлися в розумінні, як група експертів має розвиватися далі. А я переконаний, що, якщо менеджер не підтримує бачення наглядової ради і/або акціонера, то він заважатиме. А це нечесно. Я не був згоден із низкою ідей, і в якусь мить ми вирішили, що я буду йти. Докладніше ситуацію зі звільненням зі StarLight я не коментуватиму».
Про те, як став радником президента. «Запрошення надійшло з боку президента. Ми зустрічалися двічі – спочатку була пропозиція зайнятися гуманітарним блоком, потім я підготував бачення роботи над гуманітарної стратегією. Уся дискусія зайняла близько місяця. (…) Ще кілька місяців тому у мене були зовсім інші плани: поїхати до Англії на навчання, розвивати свій стартап, пов’язаний, до речі, з освітою і культурою. Але, зустрівшись і поговоривши з президентом, я йому повірив. Повірив, що він налаштований рішуче, що він готовий битися за країну, в сенсі, боротися за незалежну сильну державу до кінця. Повірив, що зараз третій історичний шанс (після 2005-го і 2015-го), і якщо я не наважуся зараз, то буде нечесно щодо країни і самого себе».
Про створення гуманітарної стратегії. «Ми не замовляємо стратегію у сторонніх консультантів, ми робимо її самі. Зараз ми формуємо мозковий центр, у якому виокремлено близько десяти гуманітарних напрямків. У кожного буде координатор, який збере групу вчених, експертів, представників професійних спільнот, народних депутатів, державних чиновників, які знайдуть відповідь на запитання, навіщо кожен із напрямків гуманітарної сфери існує, як воно має працювати і взаємодіяти з іншими напрямками, що ми робитимемо, куди ми йдемо і що з цього вийшло. Зараз я зустрічаюся з представниками індустрій і шукаю, запрошую людей для участі в мозковому центрі. Я бачу близько 10 напрямків, кожному з них потрібен координатор. Вже є координатор напрямку “Музеї і заповідники”, це Маша Задорожна. З рештою веду переговори, я буквально три дні над цим працюю. Протягом наступного тижня сформуємо всі групи. Плюс ми робимо фінансовий, юридичний і аналітичний блоки. Важливо зрозуміти, які саме фінансові ресурси ми маємо в своєму розпорядженні в гуманітарній сфері: держфінанси, місцеві фінанси, донорські кошти, можливо, щось ще».
Про джерела коштів для гуманітарної сфери. «Є розуміння, звідки саме можна залучати гроші в гуманітарну сферу. Наприклад, є плани легалізувати гральний бізнес. І гроші звідти, як і в багатьох світових практиках, повинні йти на розвиток спорту та культури».
Про об’єднання Мінкульту, Мінспорту та Мініформполітики в одну структуру. «Така структура є в Сінгапурі, більшість гуманітарних функцій зібрано в одному міністерстві в Англії. Важливо уточнити, що у нас немає мети зробити величезне міністерство з купою функцій, якщо якийсь напрям краще працюватиме, наприклад, у Міністерстві освіти, він буде туди переданий. Ми хочемо об’єднати три міністерства, щоб система, держава почали виконувати свої завдання. Але я не виключаю, що в процесі пошуку смислів цих напрямків конфігурація може змінитися».
Про вплив олігархів на ЗМІ. «Якщо ви запитаєте мене, чи проблема, що ті, кого у нас називають олігархами, мають можливість впливати і маніпулювати громадською думкою, то я відповім – проблема. Як її вирішувати? На мою думку, ЗМІ повинні бути економічно незалежними. Це дуже важливо: їхня економіка має бути пов’язана з їхньою діяльністю, вони повинні стати бізнесом. Друге питання – контроль і оцінка контенту, який ці ЗМІ продукують. Якщо цей контент маніпулятивний, це погано. Завдання – зробити так, щоб він був не маніпулятивним. А ось над способами вирішення цього завдання треба думати. У мене немає зараз відповіді, яким буде механізм скорочення маніпуляцій, але я вас запевняю – він буде».
Як зробити ТВ-ринок прибутковим? «Треба краще використовувати наявні можливості, які є зараз: наприклад, наступного року медіагрупи зможуть зібрати з провайдерів кабельного телебачення до 1 млрд грн. Процес побудови співпраці медіагруп і кабельних операторів був довгим і непростим. І незважаючи на взаємну недовіру, докори і конфлікти, у результаті спільних зусиль, саме спільно, медіагрупи і кабельні оператори змогли значно збільшити ринок платного ТБ в Україні, і на сьогодні це один із найбільш швидкозростаючих ринків у країні. Це один із елементів економічної стабільності ринку. І ці гроші йдуть на створення якісного українського контенту. Це один із механізмів. З іншого боку, можливості монетизації ЗМІ безпосередньо залежать від економічного успіху держави. Завдання медіа фундаментальне – бути медіатором між владою і суспільством, розповідати першим, що відбувається в суспільстві й навпаки. Якщо ж медіа створюється з метою маніпулювати – тоді цей фундаментальний баланс порушується».
Російський контент повинен залишатися під забороною. «На Україну напали. У нас відібрали частину території, на іншій частині території розв’язали війну. Тому так, я вважаю, що російський продукт повинен бути заборонений. Тому що ті смисли, які будуть зашивати в цей продукт, загрожують національній безпеці».
Контрапропаганда Україні не потрібна. «Україна – не Росія. Я вважаю, що ми інші. І способи досягнення цілей у нас повинні бути теж інші. Ми тільки що говорили про критичне мислення. Я вважаю, що нація буде сильною і Україна буде сильною, коли населення буде розбиратися в суті того, що відбувається. Це дуже висока мета, але ми повинні пропагувати ті моделі поведінки, які вважаємо успішними для країни. Ми будуємо свою країну, і потрібно популяризувати те, що робить нас конкурентоспроможними у світі, те, що робить нас сильнішими. Не потрібно повторювати те, що робить ворог. Наші відповіді повинні бути асиметричними».
Фото: SLM