«У нашій школі було радіо, мене туди покликала ведучим старшокласниця, мені було 14 років, і я, звичайно ж, взяв псевдонім Емсі Крейзі. Зараз бачу у цьому знак долі: з позаминулого тижня я працюю головним редактором «Радіо НВ», – цими словами починається допис Олексія Тарасова у Facebook від 27 квітня.
Насправді, за час своєї журналістської кар’єри Олексій не раз стикався з радіо: співпрацював з «Аристократами», на тому ж «Радіо НВ» веде авторську програму про кіно «Скажені пси». Крім радіо працював у друкованому глянці – був головним редактором української версії Esquire, і недрукованих – керував редакцією сайту Buro247.ua, три роки віддав телебаченню.
Пропозиція очолити радіостанцію Тарасова не здивувала. «Я не бачу ніякої проблеми у тому, щоб займатися радіо, – каже він. – Мені це дуже цікаво і дуже зрозуміло, як це робиться. Це такий само контент, просто він існує в іншому форматі».
Зараз перед Олексієм Тарасовим стоїть завдання у термін до 1 липня переформатувати розмовну радіостанцію, зробивши її більш привабливою для молодої платоспроможної аудиторії. Він розповів «Телекритиці», як збирається цього досягти і яким чином переформатування позначиться на утриманні ефіру «Радіо НВ».
«36 програм – це забагато»
Що таке гарне радіо?
Це станція, на якій вам завжди цікаво. Якщо ми говоримо про розмовне радіо, воно, з одного боку, змушує думати, з іншого – залишає вас у гарному настрої. Для розуміння, – крім констатації якихось проблем, воно дає вам рішення, пояснення. Це одне із завдань, яке ми ставимо перед новою станцією.
«Радіо НВ» запустили два роки тому. Чому думали, що обраний для нього формат буде потрібний слухачам?
Мені складно говорити про те, що було два роки тому, тому що це відбувалося без мене.
Але ви ж з самого початку співпрацюєте з цим радіо.
Так. Я там з самого початку вів щотижневу програму і був занурений у щоденний процес. Зрозуміло, план полягав у тому, що розмовне радіо у такому консервативному форматі буде успішним. Як показав час, цей формат виявився не настільки популярним, як очікували.
Чому?
Дослідження, що проводилися під час запуску радіо, показували, що найбільш потрібний формат, який дійсно хотіли слухачі, – це talk and music. У якийсь момент від ідеї talk and music вирішили відмовитися. Можливо, тому, що команда, яка прийшла робити «Радіо НВ», до цього працювала на «Радио Вести». Думаю, у них уже була відпрацьована схема і вони точно розуміли, як робити розмовне радіо. Щоб впроваджувати інший формат, їм знадобилося б більше часу, а його, наскільки я знаю, було зовсім небагато. Одним словом, зробили вибір на користь чисто розмовного радіо.
Хто вирішив змінити формат тепер?
Це спільне рішення. Є керівництво видавничого дому, якщо можна так сказати, і, звичайно ж, є інвестори, які витратили досить великі гроші, але, на жаль, формат виявився не настільки успішним, як вони хотіли. Відповідно, було ухвалено рішення про те, що потрібно щось змінювати. І ось з 1 липня ми з’явимося у новому форматі.
На «Радіо НВ» виходило 36 програм, залишиться 10-15. Не шкода розлучатися з ними?
Питання не в тому, шкода чи ні. Питання у тому, яку кількість якісного контенту ми можемо виробляти, скільки контенту можемо контролювати. 36 програм – це дійсно дуже багато. Уявіть собі, скільки людей залучено у цей процес: автори, звукорежисери, купа гостей. На жаль, щоб виробляти суперякісний контент на 36 авторських програм, потрібно набагато більше ресурсів, зокрема людських. Їх на наразі в Україні немає, плюс до того це просто не бізнес-модель, що не дуже працює. Як і всі, ми можемо витратити стільки, скільки заробимо. 36 програм – це дуже-дуже дорого, фінансових і людських ресурсів на них зараз не вистачає.
Тобто, можливо, що однією з причин переформатування стало бажання заощадити в умовах кризи?
Це рішення було ухвалено до кризи. Будь-яке медіа – це перш за все бізнес. Наші інвестори, зрозуміло, як і будь-які інші, хочуть скоротити свої витрати і збільшити доходи. Через те, що у нас скорочується кількість контенту, зокрема завдяки музиці, ми можемо робити його суперякісний, цікавим рекламодавцям, і найголовніше – цікавим нашим слухачам.
Пам’ятайте день, коли отримали пропозицію обійняти посаду головного редактора?
По-моєму, це був січень або лютий 2020 року. Ми зустрілися, поговорили про те, що є ідея міняти «Радіо НВ», і мені надійшла пропозиція цим зайнятися.
Чому звернулися саме до вас?
Думаю, це, зокрема, пов’язано з тим, що я дуже добре знаю усіх, хто працює на НВ: над журналом і над сайтом. Ми знайомі з 2004 року, професійно багато разів перетиналися і як і раніше дуже хорошої думки один про одного. Насправді одне з важливих завдань «Радіо НВ», те, чого не вдавалося досягти за минулі два роки – це синергія усіх ресурсів, коли радіо є великим генератором контенту через те, що інтерв’ю, коментарі й т.д. ми можемо отримувати першими, а вже далі вони потрапляють на сайт, і, можливо, у журнал. Це передбачає спільне планування тем і багато речей, які ми повинні робити всі разом, використовуючи всі ресурси НВ.
Які ще завдання перед вами поставили?
Перше і головне завдання – розширити аудиторію та дещо омолодити її. Друге завдання – монетизація. Третє поставив перед собою я – це подкастизація ефіру: максимальна кількість того, що у нас виходить в ефір, має набути друге або, може бути, навіть перше життя завдяки подкастам, у нас великі плани щодо них. НВ завжди було таким першопрохідцем, і поки що цей жанр, цей формат, скажімо так, не монетизований і не поставлений на індустріальні рейки.
Тalk and music
Ви написали днями: «Зараз ми шукаємо нові голоси (пропонуйте). Ми працюємо над новими форматами (пропонуйте)». З цього випливають два запитання. Перше: у кого є шанси стати голосом?
З одного боку, у нас вже є достатня база голосів, авторів, з якими ми працювали; з іншого – мені хочеться мати трохи більше опцій. У пошуках тем, голосів, можливих форматів, авторів, я послухав майже всі українські подкасти, послухав багато з того, що відбувається у нашому FM. Ми продовжуємо шукати. Наприклад, я дивився майже всіх наших стендаперів, але велика проблема у тому, що ми шукаємо україномовних, а система українського стендапу чомусь поки не породила багато україномовних авторів. Нас також цікавлять і актори, й диктори, й ведучі інших радіостанцій – мені дзвонять і пишуть люди, які раніше працювали у цих форматах, у силу різних причин їм цікаво знову повернутися на радіо. Словом, ми просто хочемо мати більше опцій, щоб урізноманітнити наш ефір, зробити його цікавішим, легшим, щоб він був ближчим до нашого слухача.
Друге запитання стосується пропозиції нових форматів: чи означає це, що редакція поки й сама до кінця не розуміє, як саме повинна змінитися радіостанція?
Та ні, там в принципі все зрозуміло. У нас немає кардинальної зміни у плані того, якою буде спрямованість станції. Нашою «ДНК» як і раніше залишається інформаційна журналістика: ми говоримо про найважливіші події, які відбуваються у країні й у світі. Єдина важлива відмінність, яка відбудеться: нашим основним контентом не є новини. Новини залишаються, і вони у НВ найкращі на ринку України, але з ефіру зникають інформаційні години.
Усі наші дослідження показують, що сьогодні слухачі не використовують радіо, як джерело чистого фактажу, тому що є інтернет і т.д., звідти вони черпають новини про світ. Люди шукають інтерпретацію, коментарі, пояснення, що це означає. Ось це ми й будемо давати більше, ніж це було раніше. Плюс, звичайно ж, буде інший підхід до спікерів. У нас було досить багато достатньо «нудних» людей: чиновники, заступники міністрів. У цьому плані гостьова служба теж перебудується. Вона вже перебудовується, ми потроху починаємо змінюватися, уже інакше працюємо над ранковим ефіром, там з’явилося інше наповнення. Все ще сиро, але зрозуміло, що до липня ми вийдемо на ідеальний результат. Головна зміна полягає у тому, що у нас буде більше коментарів, інтерпретацій, ніж чистих новин, чистого фактажу.
Сформулюйте коротко, про що це радіо і чим воно буде відрізнятися від інших станцій?
Це радіо, яке як і раніше головним контентом залишає розмовну частину. Воно інформує й розважає. Відрізняється тим, що таких форматів в Україні просто більше немає. За допомогою музики ми хочемо додати динаміки в ефір, і, це не секрет, хочемо скоротити наші витрати. До цього у нас було 14 годин розмовного ефіру. Ми скорочуємо кількість необов’язкового і нудного, робимо все максимально динамічним. Для тих авторів, з якими продовжимо співпрацювати, і для нових програм, які запустимо, ми обираємо максимально цікаві для широкої аудиторії теми, яких не було раніше.
Наприклад?
Це поки work in progress, тому рано конкретно говорити про теми, які будемо висвітлювати.
Що стосується музики, – що саме буде звучати в ефірі?
Ми зараз проводимо велике тестування аудиторії, дізнаємося, що вона хоче почути. Навіть без тестів ми можемо собі приблизно уявити, що це буде adult contemporary (популярна музика, розрахована на аудиторію 25-45 років – ред). У нас є дуже хороший кандидат на посаду музичного редактора, сподіваюся, усе вийде, і ми будемо співпрацювати. Зрозуміло, ми не збираємося перетворюватися, умовно, на «Хіт FM» або на «Люкс ФМ», не збираємося ставати «Ретро FM». У нас є своя амбіція у плані того, щоб музика, яка буде у нас звучати, навіть той же adult contemporary, була трохи більш естетською. Але знову ж таки, у нас немає завдання створювати естетське радіо для самих себе просто тому, що це повинен бути бізнес.
Можливо, варто очікувати появи програм про музику?
Звичайно, у нас є такий план. Головна заковика у тому, що наразі у нас у сітці є десять слотів для авторських програм. Зараз виникає така здорова внутрішня конкуренція для нас самих, для програм і форматів, які можуть з’явитися в ефірі. Десять – дуже обмежена кількість, прямо зараз немає відповіді, чи поміститься туди програма про музику, але, зрозуміло, такі плани у нас є і є безліч форматів, які можна використовувати, зокрема провідних, яких ми б хотіли спробувати. Однак поки що у нас немає стовідсоткового розуміння, чи поміщається у сітку програма про музику, можливо, нам буде достатньо тієї музики, яка звучатиме в ефірі.
Змусити слухача повернутися
Допилюючи концепцію, ви рівняєтесь на чийсь приклад?
Так, у нас є кілька референсів. Є прекрасна станція France Info, це суспільний мовник. У них ми орієнтуємося на щільність інформації в ефірі. Неважливо, коли ви їх увімкнете – з ранку або вдень, у будь-якому випадку переконайтеся, що все дуже щільно, динамічно та цікаво.
Є люксембурзька станція RTL. Вона трохи ближча до того, що ми хочемо робити, тому що на ній є музика, а на France Info пісні, по-моєму, не звучать. Так ось, RTL – дуже бадьора, цікава станція. Вранці вона серйозніша, інформаційна, ввечері – більш розважальна: у них є фантастичні шоу з п’ятьма ведучими, чотирма-п’ятьма учасниками, з живою студією, де аплодують глядачі. Ми поки, зрозуміло, такого собі дозволити не можемо, але ці два референси використовуємо. Плюс до цього – у пошуках форматів і тем, я слухаю гігантську кількість подкастів, в основному британських та американських. Ну і ще ми думаємо про те, що подкасти – формат трошки окремий, він не завжди передбачає радійний ефір. У нашому випадку важливо, щоб це органічно звучало і в радійному ефірі, і щоб потім у подкастів було довге і щасливе життя.
Деякі радійники вважають, що у нас в країні просто немає традиції слухати серйозне радіо, яке пропонує якісну журналістику, професійно зроблені авторські програми. А що ви думаєте з цього приводу – традиція є?
У нас розмовні станції існували, але теми, які вони розкривали, не були цікаві широкій аудиторії. Давайте чесно подивимося хоча б на самих себе. Коли ми всі сидимо на карантині в не дуже гарному настрої та, може бути, тривожному стані з приводу того, що буде відбуватися зі світом, напевно, у більшості випадків ми оберемо в ефірі щось музичне – це простіше. Але я переконаний, що якісний цікавий контент, цікаві «співрозмовники», яких ви отримуєте в особі авторів і ведучих розмовної радіостанції, змушують вас повертатися до такого радіо.
Є приклад успішного радіо «Вести». Очевидно, що це була некомерційна модель, радіо фінансували чиновники, які втекли з України під час Революції гідності. Ми можемо уявити собі, що вони переслідували якісь свої цілі, проте це приклад станції, що мала добрі рейтинги, яка досягала хороших результатів. У нас не було 50, 60-річної традиції слухати радіо, але це не означає, що у нас немає такої потреби, я впевнений, що необхідність у цьому є.
Ви багато говорите про те, що збираєтеся залучати широку аудиторію. Чи не боїтеся, що у гонитві за масовим слухачем можете почати потурати масовим смакам та у підсумку отриманий продукт навряд чи буде вас задовольняти?
Я цього абсолютно не боюся. Коли ми говоримо про смаки широкої аудиторії та про якість, це, зрозуміло, питання балансу. Журнал і сайт НВ є хорошим прикладом якраз такого контенту, який і цікавий широкій аудиторії, і є дуже якісним. За всіма опитуваннями до НВ дуже висока довіра з боку утвореної та платоспроможної аудиторії, такого ж ми збираємося досягти на радіо. Ба більше, ця аудиторія уже є у нас, тому що то інформаційне радіо, яке робив великий професіонал Валерій Калниш (до 15 квітня він був головним редактором «Радіо НВ» Радио Вести ред.), виробляло дуже якісний контент. Єдиною його проблемою, я думаю, було те, що це була більш консервативна станція, ніж того хотіла б аудиторія. Це ми змінимо.
До речі, Калниш не образився?
Думаю, для будь-якого професіонала це важка ситуація. Я з гігантською повагою ставлюся до Валерія, кажу про це абсолютно щиро. Ми з ним у хороших відносинах, я раджуся з ним щодо різних питань, зокрема виробничих, на яких він, звичайно ж, розуміється краще, ніж я. Валерій Калниш – бездоганний професіонал і авторитет. Зрозуміло, для нього це нелегкий момент, але я переконаний, що без роботи він не залишиться і скоро ми побачимо його новий проєкт у медіа.
Читайте також:
«Радіо НВ» переформатується і змінить головного редактора
«Новое время» вводить платний доступ до частини матеріалів
З «Радіо НВ» звільнилася програмна директорка
Томаш Фіала інвестував у медіахолдинг «Новое время» $10 мільйонів
Фото: особистий архів Тарасова
Підписуйтесь на «Телекритику» у Telegram та Facebook!