Два тижні тому телеканал «Дім», який почав мовлення на початку березня, передали з відання Мінкульту до Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій. Це рішення на каналі пояснили тим, що одне з його завдань – ментальна реінтеграція жителів окупованих територій, тому його і перевели у підпорядкування профільному міністерству. «У телеканалу є своя задача, своя концепція, і контент не змінюватиметься. Зрозуміло, ми думаємо про нові проєкти, програми, але поки рано розкривати їхню суть, це творчі розробки», – пояснили співробітники каналу.
«Телекритика» скористалася цим інфоприводом, щоб поговорити з керівницею телеканалу «Дім» Юлією Островською про плани на найближчі два роки, про те, як медіаресурс прагне занурювати глядача в український порядок денний і про те, чому тактика впливу на уми за допомогою розважального контенту потребує великих фінансових вливань з боку держави.
Подарунок з обмеженнями
Що зараз являє телеканал «Дім»? Скільки людей на ньому працює, скільки програм вони випускають?
Зараз на телеканалі «Дім» працює близько 300-310 осіб. У нас виходить п’ять наших власних проєктів «На самом деле», щодня 45 хвилин: «На самом деле мир», «На самом деле Россия», «На самом деле Крым», «На самом деле Донбасс» та «На самом деле Украина». Виходять блоги про Донбас і Крим, «Как там дома?» називаються. Новини, зрозуміло, «Официальный разговор» – теж наша щоденна програма. «Пять вопросов на злобу дня» – про актуальні питання, проблеми, які турбують людей тут і зараз.
Скільки грошей на рік каналу виділяють з бюджету?
На цей рік виділили 257 млн грн.
Цього вистачає на все?
На все не вистачає, але нам доводиться працювати у цих рамках. Я думаю, ви знаєте, що медіагрупи безкоштовно поділилися з нами своїм контентом, тому зараз про якісь розважальні передачі нам думати не потрібно, вони у нас є.
Ми вдячні за таку можливість. Подібного прецеденту не було ще, щоб комерційні канали ділилися безкоштовно контентом. Тому через можливе перетинання з материнськими каналами ми обмежені за територією розповсюдження. Ми не нарікаємо на обмеження, а добре їх розуміємо і ще старанніше працюємо над виробництвом свого контенту.
Зараз ми ведемо мовлення тільки ефірним способом – цифра й аналог, не можемо транслюватися через супутник. Як тільки у нас з’явиться контент, який ми будемо мати право використовувати різними способами, наприклад, через OTT-платформи поширювати, зможемо вести онлайн-трансляцію свого ефіру в інтернеті, також у нас є плани вийти у світ. Ми це зможемо зробити тільки зі своїм або у компіляції з придбаним контентом. Поки ми маємо контент медіагруп, тому зараз обмежені десятьма передавачами, надалі у нас буде невелике розширення.
Коли ви плануєте виходити на супутник?
Плануємо це зробити у майбутньому році. Як ми й говорили на презентації, нам потрібно 1,5-2 роки від старту каналу. Ми намагаємося скоротити цей часовий відрізок, докладаємо для цього всіх зусиль, думаю, що ми вкладемося у 1,5 року, може, навіть менше. Відлік почався з березня.
Зараз працює 10 передавачів для аналогового і цифрового сигналу, ви збираєтеся запустити ще чотири. Коли це відбудеться?
Сподіваюся, у найближчому майбутньому. Зараз ведемо переговори з медіагрупами, які надали нам контент, обговорюємо, чи можливо це, чи не зачепить чи це рейтинги материнських каналів. Тут є деякі питання. Подарунок – це добре, але є обмеження.
Що зміниться з введенням їх в експлуатацію?
Покращиться якість сигналу, і територія його розповсюдження збільшиться.
Зараз у вас є карта поширення сигналу на окуповані території?
Карта поширення сигналу у нас є на нашій сторінці у Facebook, там можна побачити. До цього ми давали інструкцію. Наприклад, якщо ви перебуваєте поруч з «Гірником», ви повертаєте, берете пульт у руки, шукаєте 51-й ТВК і вмикаєте.
Набагато більше труднощів з доставленням сигналу в Крим.
Ми про це відразу говорили й розуміли, що без супутника покрити Крим просто неможливо, навіть якби у нас там вісім передавачів стояло. Зараз їх чотири у Херсонській області, плануємо увімкнути п’ятий, але все одно далі гір сигнал не дійде.
Перед каналом стоїть мета повернути жителів окупованих територій в український порядок денний. На цих територіях домінує російська пропаганда. Як з цим боротися, як спонукати глядача дивитися саме ваш канал?
Ми тому й обрали шлях, він дорожчий і складніший, чесно кажучи, але шлях розважально-інформаційного каналу у цьому випадку кращий і на нашу думку, й на думку всіх опитувань – і відкритих, і закритих, які проводилися. Люди справді дуже втомилися від політики, від інформації, яка нескінченно сиплеться на них. Тому ми хочемо розбавляти наші новини, які також є інформацією, яка летить на них, хорошим розважальним контентом. І в цьому якраз наша фішка: ми не просто інформуємо, ми ще перемежовуються з чимось цікавим для людей, що може їм дарувати впевненість у завтрашньому дні й т.п.
Ви думаєте, ця тактика працює?
Я думаю, що працює. Ми маємо фідбек з того боку, ми це бачимо з коментарів, з їхньої риторики, яка змінилася на позитивну або нейтральну, а спочатку вона була дещо неприємною. Для себе ми фіксуємо якесь поліпшення і якийсь інтерес до нашого контенту, до нашого власного. Я не кажу зараз про контент медіагруп, він, безумовно, цікавий.
Реклама від «Росії-1»
Під час презентації каналу ви сказали, що, згідно з різними опитуваннями, приблизно 54% тих, хто проживає на тимчасово окупованих територіях, взагалі не мають доступу до українських телеканалів. Що це за опитування, і хто їх проводив?
Найчастіше це закрита інформація, з нами просто поділилися, бо розуміють: нам вона потрібна. Але також USAID проводив такі опитування разом з ОБСЄ – вони теж надавали нам таку інформацію. «Рейтинг» проводив для нас заміри на підконтрольній території поруч з лінією дотику.
Як можна оцінювати ефективність роботи каналу? Якими критеріями можна керуватися для цього?
Ми не міряємося панеллю Nielsen, як ви розумієте, це досить-таки складно. Через якийсь час ми просто проведемо соцопитування. Навіть на тій території такі опитування провести можливо – не за допомогою каналу, а за допомогою залучення певних сил і організацій. До того ж ми є в інтернеті, у нас є сторінки на YouTube та у Facebook, багато пишуть в особисті повідомлення. Можна розуміти за зміненою риторикою, чи туди ми йдемо і чи все ми правильно робимо.
Зараз ми бачимо, що все робимо правильно, це показали недавні інформатаки на нас. Товариш Попов (ведучий каналу «Росія-1») присвятив нам цілих 20 хвилин у програмі «60 хвилин». І мер Горлівки, наприклад, красномовно показав своїми діями, що канал «Дім» працює прямо за його спиною, ловиться на звичайну антену. Ми цьому раді, красно дякую їм за рекламу. Якщо ми їх усе-таки зацікавили, то я думаю, що ми на правильному шляху.
Як ви гадаєте, чому вас багато хейтять не за межами країни, а всередині неї?
Як на мене, відповідь очевидна, давайте не витрачатимемо на це час. Є певна спрямованість у тих, які нас хейтять.
Фідбек, який ви отримуєте – коментарі, дзвінки у студію – чи достатньо цього, щоб скласти собі об’єктивну картину про те, як ви справляєтеся зі своїм завданням?
Ми ж не тільки цю інформацію маємо. Нам різні відомства теж надають такі зрізи. Тобто у нас є інформація з різних джерел. Якась конкретно приходить особисто нам у вигляді коментарів під дописами, нашими новинами, якусь нам просто розповідають, що це так. Ми, звичайно ж, розуміємо, що періодично потрібно проводити опитування.
Тобто ці коментарі – це ще одне підтвердження тієї картини, яку ви вже десь бачите?
Так.
Два роки
Скільки часу вам потрібно, щоб ви сказали, що ось тепер канал працює на повну потужність?
У нас команда перфекціоністів, і ми не плануємо зупинятися на досягнутому, і як тільки зрозуміємо, що ми працюємо на повну потужність – ми не зупинимося, а тільки з більшою ретельністю продовжимо працювати! Але зазвичай на це потрібно близько двох років.
У вас уже з’явилося якесь розуміння, чого не вистачає вашому каналу? Може, ви плануєте найближчим часом вносити якісь зміни у контент?
У нас є досить багато планів, але, як я вже говорила раніше, зараз ми зарегульовані медіагрупами, тому шкода буде вистрілювати хороший серйозний власний контент на невелику територію. Тому у нас є плани вийти на світ у майбутньому році з використанням супутника, таким російськомовним українським каналом.
Безумовно, зміни у контенті будуть. Зараз у нас чужий контент, а буде свій, це як мінімум. Концепція каналу, у тому сенсі, що це розважально-інформаційний канал, не зміниться, це важливо.
Але розважальний контент, як правило, коштує дуже дорого. Вам буде потрібно більше грошей з держбюджету?
Так.
А наскільки більше?
Я вам не готова відповісти на це запитання, ми зараз якраз рахуємо, скільки нам знадобиться. Прораховуємо конкретно, скільки нам годин потрібно повнометражних фільмів, просто шоу, ігрових телепроєктів. Навряд чи ми будемо цим ділитися, це питання держбюджету, потім, коли затвердимо все, скажемо, щоб не було маніпуляцій. А то нам вже розповідали, що у нас $440 млн бюджет. Шкода, але це не так.
Ви плануєте самостійно виробляти власний розважальний контент?
Безумовно. Це ще дорожче, але таким чином ми стаємо унікальними.
І що це може бути?
Це телевізійні проєкти з нахилом у комедійний жанр, тому що вже не хочеться «кров» якусь дивитися або сумні медичні драми. Був конкретний запит на розважальний комедійний контент. Ба більше, багато звучало з приводу того, що абсолютно немає дитячого напрямку. Тобто мультики показують – і слава богу. Ми хочемо розвивати й цю нішу, бо діти якось не залучені. У нас є група редакторів, авторів, які продумують дитячий контент всередині каналу.
Без пропаганди
З приводу UAТV. Я звернув увагу на вашу YouTube-сторінку, яка зараз працює на базі цього каналу, і побачив, що ролики каналу «Дім» набирають не так багато переглядів, як це бувало з роликами UAТV. Чим це можна пояснити?
У мене складається враження, що ми про якісь дві різні сторінки UAТV говоримо. Я аналізувала і бачила, що там дуже хороші перегляди лише у кількох роликів. По-моєму, «Майстер справи» це те, про що ви говорите. А новини дивилися максимум 200 осіб. Я не пам’ятаю, у яких інших роликів були десятки тисяч переглядів.
Це треба відмотати десь на пів року назад.
Я відмотувала, просто ви недавно почали дивитися, а я вивчала контент UAТV досить-таки серйозно і бачила, що кілька роликів мали по 800-900 тисяч переглядів. Це були цікаві винаходи якогось електромотоцикла або електровелосипеда. Все інше – така відчутна різниця: або 200 переглядів, або 800 тисяч. Але в основному – 200 переглядів.
Як багато співробітників UAТV перейшло працювати на канал «Дім»?
Більше ніж половина й залишилася, і залишила. Не всіх, хто хотів залишитися, лишили.
У цих двох каналів заявлені різні завдання. UAТV будувався як канал міжнародного мовлення і як інструмент протидії російській пропаганді, а «Дім» – це як би інструмент реінтеграції.
А що, була якась контрпропаганда?
У всякому випадку, так заявлялося.
Заявлялося – так. Але ви ж бачили контент, не було контрпропаганди.
Тобто можна сказати, що UAТV не припиняв існування, просто він постає трохи в іншій ролі?
UAТV існує, мовить через два супутника зі своїм архівним контентом. Плюс там йдуть всі програми каналу «Дім» власного виробництва. Новини у прямому ефірі п’ять разів на день, і весь наш інформаційний пул програм йде по UAТV.
У підсумку «Дім» стане єдиним каналом, який буде виконувати функцію й іномовлення, і мовлення на окуповані території?
Так, саме так.
Як ви думаєте, чи можливо у цій битві за уми взагалі обійтися без пропаганди, яка працює більш ефективно, ніж об’єктивне, зважене, може бути, навіть нуднувате інформування?
Моя тітка живе в Росії, і вона сказала, що більше дивитися це не може, це просто жахливо. Об’єктивна інформація – це наша родзинка зараз, тому що рідко хто вже її дає. Тому ми продовжимо працювати саме у цьому ключі, не вмикаючи машину пропаганди.
Уявіть собі жінку, яка дивиться «Кріпосну» на вашому каналі. Який варіант більш імовірний: вона додивиться «Кріпосну» і буде далі дивитися ваші новини, або перемкнеться на якийсь російський телеканал, щоб дивитися серіал на іншому каналі?
Абсолютно не знаю. Якщо вона у цей момент, на останній хвилині «Кріпосної», вийшла до вбиральні, вибачте, повернулася, а там уже йдуть новини, якщо вона людина, яка жадає хоч якоїсь інформації, вона може випадково залишитися, і там будуть цікаві новини, і вона послухає. Не мені ж вам пояснювати, для чого робляться серіали – щоб людина випадково влетіла у новини. А є такі люди, які принципово їх не дивляться, та й російські теж, а дивляться «Кріпосну».
Читайте також:
Телеканал «Дім» передають Міністерству реінтеграції
Кримські колабораціоністи оцінили вплив каналу «Дім»
Телеканал «Дім» запустив лінійку програм
Підписуйтесь на «Телекритику» у Telegram та Facebook!